[WN] Quarter voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tun

Quarter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 13:02

Bokkers,

Wat voeren jullie je quarters?

Ik heb al wat topics doorgenomen maar vind niet echt het antwoord. Wat te voeren aan een snel drukke quarter?

Ik ben me de laatste tijd erg aan het verdiepen in voer. Er zijn zo veel soorten en maten!

Voor een paard ben ik op zoek naar een goede voer samenstelling. Van zijn vorige eigenaresse heb ik ook gehoord dat hij zo weinig mogelijk suikers en zetmeel binnen moet krijgen. Het is een quarter ruin. Hij wordt 4x in de week gereden, niet zeer intensief. Omdat hij snel kijkerig kan zijn en druk wordt, ben ik op zoek naar een dieet waarbij de energie langzaam vrij komt. Daarom ben ik uitgekomen op het volgende:

- zo veel mogelijk energie uit ruwvoer laten opnemen, daarmee kan de hoeveelheid krachtvoer naar beneden(hooi/gras).

- olie (omega 3,6,9) (in de vorm van lijnzaadolie/Omega369mix/maiskiemolie of andere supplementen): vet verteert langzamer en geeft dus langzamer de energie af --> goede conditie + minder heet paard.

- Subli Zonder als onderhoudsvoer (evt alleen na het werken)

- evt aangevuld met vitamine/mineralen supplementen.

Wat vinden jullie van deze samenstelling? Ik wil niet dat mijn quarter te dun wordt, maar ik wil wel zo min mogelijk krachtvoer geven waar hij druk van kan worden.
Wat geven jullie je quarter/paint of ander westernpaard voor voer?

:)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:10

Nu krijgen ze zelf niets extra bij, alleen maar gras. Zijn juist op weekend geweest met twee zware warme ritten en deden het heel goed. Ander paard wordt wekelijks een paar keer in de week intensief in de piste gereden, ook zonder enig probleem.
In de winter krijgen ze idd ruwvoer en krijgen ze een half kilootje Equifyt natural base bij en eventueel een scheut maïsolie erover. Da's niet eens krachtvoer, eigenlijk het kruidenmengeling dat ze bovenop krachtvoer moeten krijgen. Maar dat is ruim voldoende voor hen. Zeker mijn paardje wordt heel druk van krachtvoer en op dit dieet doen ze het alledrie (drie heel verschillende paarden en verschillend werk) heel goed.
Mensen geven veel te veel krachtvoer...

Tun

Re: Quarter voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 13:16

Dank je wel voor je reactie! Ik zal eens moeten zoeken naar Equifyt natural base, heb er al eens iets over gelezen. Weet je of je dat standaard bij een voederhandel (welkoop/boerenbond/aveve) kan krijgen?
Ik denk ook dat er teveel krachtvoer gegeven wordt. Maar ik merk ook dat van dat voorjaargras de paarden hier ook drukker worden. Ik heb een paar jaar gedacht dat dat toeval was, maar ik merk dat ze veel alerter en kijkeriger zijn van het jonge groen!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:19

Mijn (bijna) vijfjarige train ik 5 keer per week. Hij krijgt per dag:
2x kilo basisbrok
2x grote hoop kuilgras
1x halve schep 'dravers muesli' (kom ff niet op de naam) met 1 a 2 schepjes 2G (supplement)

Je schrijft dat je paard snel druk en kijkerig is. Doe je regelmatig grondwerk met hem? Dat kan een hoop schelen! :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:28

Rumpleteaser schreef:
Mijn (bijna) vijfjarige train ik 5 keer per week. Hij krijgt per dag:
2x kilo basisbrok
2x grote hoop kuilgras
1x halve schep 'dravers muesli' (kom ff niet op de naam) met 1 a 2 schepjes 2G (supplement)

Je schrijft dat je paard snel druk en kijkerig is. Doe je regelmatig grondwerk met hem? Dat kan een hoop schelen! :)

Het is zo verschilllend ook van paard tot paard. Als ik dit aan mijn paard geef, dan zit ik dus op een bom die dus van alles schrikt en druk is. Meer werken helpt dan ook gewoon niet en grondwerk ook niet. Da's zoals iemand die wat te veel red bull heeft gedronken, voelt zich helemaal opgepept maar concentratie is ver te zoeken (ik weet het uit ervaring haha).
Paarden krijgen veel te veel suikers ook. Dat zit ook uiteraad in dat jonge gras waardoor ze idd wat heviger kunnen zijn (en dan zwijg ik van allergische reacties zoals schuren en mok). Als je daar dan nog bovenop brok geeft met teveel eiwitten en suikers, dan zit je niet goed.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:32

Equifyt is niet overal te vinden dan moet je op hun site voor verdeelpunten zoeken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:33

@ Dana82: ik begrijp je quote niet helemaal? Mijn paard staat niet op gras.
Of ben ik even internet-dyslectisch?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:36

Rumpleteaser schreef:
@ Dana82: ik begrijp je quote niet helemaal? Mijn paard staat niet op gras.
Of ben ik even internet-dyslectisch?

Nee nee, even miscommunicatie. Ik had het over de 2 kilo basisbrok en de halve schep muesli :D . En dan zij TS dat het voorjaarsgras ook wat drukte bij de paarden veroorzaakt en daarom ging ik "naadloos" over op het jonge gras ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:40

Mijne krijgen allereerst voldoende ruwvoer (hooi, kuil of gras) dan een mengeling bestaande uit 1/3 eiwit -en suikerarme basisbrok, 1/3 geplette gerst en 1/3 ongeplette zwarte haver. Geen enkel paard staat mager of heet. Ik heb er 12.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:51

sevke schreef:
Mijne krijgen allereerst voldoende ruwvoer (hooi, kuil of gras) dan een mengeling bestaande uit 1/3 eiwit -en suikerarme basisbrok, 1/3 geplette gerst en 1/3 ongeplette zwarte haver. Geen enkel paard staat mager of heet. Ik heb er 12.

Dat lijkt me idd een goede mengeling Sevke.
Ivm die haver, dat is ook zo'n misvatting dat paarden daar heet van worden. In die natural base dat wij geven, daar zit ook wat haver in en ik merk niets bij mijn paarden.

Tun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 14:17

Voeren jullie ook bietenpulp? Ik ben wel benieuwd naar de meningen over bietenpulp. Net als over haver, lees je daar ook zoveel verschillende dingen over!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:40

Onze Paint hengst ( en Lusitano hengst) krijgen hoofdzakelijk veel ruwvoer in de vorm van hooi en lucerne. Ik denk zo'n 10 kilo per dag, nu iets minder omdat ze dagelijks een paar uur op het gras staan.
Daarbij krijgen ze dan ca. 1,5 kg gemengd graan ( ca. 50% haver, 25 % gerst, 25% tarwe/ gebroken mais !) en 1 maatje Marstall Force.
Dat doen we al vele jaren zo en de paarden zitten prima in hun vel, goede conditie, etc.
Bietenpulp hebben we een tijd gevoerd, als je het lang genoeg laat weken is het een prima ( ruw) voer, maar ze werden er te vet van. De fabel dat paarden druk worden van haver bestaat al heeeeeeeeel lang en is niet waar. Haver zou wel snel energie geven omdat het makkelijk opneembaar is, gerst geeft meer energie maar dat wordt langzamer opgenomen. Wij voeren de granen ongeplet.
Interessant link over granen: http://www.hartog-lucerne.nl/kennisbank ... den/granen

Je moet bij het voeren van granen wel oppassen met de Calcium/ Fosfor verhouding, maar i.c.m. lucerne en goed hooi komt dat goed.
Ook bietenpulp heeft een scheve calcium/ forfor verhouding. http://www.hartog-lucerne.nl/kennisbank ... en-en-pulp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:57

gras is toch wel de beste dikmaker vind ik zelf. Die van mij staat zon 4u op goed gras, sochtends en savonds kuilgras en sochtends en savonds kilo biks, en dan nog 1 schep muesli. Die train ik wel aardig wat en redelijk zwaar en nu vind ik haar mooi op gewicht. Merkte wel dat ze van de muesli wat veel energie kreeg maar kan het omzetten in werk nu ipv jolig wegrennen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:16

Ik voor mijn recrea-bonte ook alleen maar hooi, met een paar uur weidegang per dag. En 's avonds krijgen ze een paar flinke handen Fibra met een halve schep Luzernebrokken.
Ze doet het daar prima op; net voorwaarts genoeg om het leuk te houden :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:18

Ik heb geen quarter maar rijdt wel western met mijn criollo.
Die mag ook niet zoveel suikers/ zetmeel, voornamelijk vanwege schuren en gevoeligheid voor spierbevangenheid.

Hij doet het prima (wordt zelfs een beetje dik) op 3/4 schep equifyt quarter per dag.

Waar je in het algemeen bij quarters op moet letten, zeker als je wel intensief traint, is dat je rantsoen wel voldoende hoogwaardig eiwit bevat. Vaak als je voor een voer kiest met weinig suiker en zetmeel bevat dit ook weinig eiwit, terwijl dit voor spieropbouw / onderhoud wel nodig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:22

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:30

:j weet ik. Wel geen melasse en weinig snelle suikers, waardoor hij het hier blijkbaar beter op doet dan bv dodson & horrell leisure mix, havens natural balance of subli zonder.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:37

Ik weet dat Marstall speciale western muesli heeft.

Misschien is dat wat voor je?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:17

Dat zijn allemaal commerciele mengelingen, die bulken van de suiker en het kaf, en waar ze op de zak "voor quarters" drukken en laat de kassa maar rinkelen. :$ Ik stel zelf mijn mengeling samen, en die gaat nog het best mee met die van Elcid. Gerst geven we geplet, maar haver ongeplet. De oudjes krijgen er in de winter nog een schep gevlokte mais doorheen. Ik voerde vroeger altijd zo, nooit problemen gehad, dan ben ik een paar jaar overgestapt op van die commerciele mengelingen. Heb er -tig geprobeerd, zowel brok als muesli. Het ene wilden ze niet eten, van het andere werden ze heet, of mager, of juist veel te dik, of ze verhaarden slecht, en noem maar op.
Nu voer ik weer gedurende enige jaren basic en ze staan allemaal mooi.
Bietenpulp geef ik niet, daar worden ze te vet van. Met wortelen is het ook opletten geblazen : daar worden de meeste paarden wel heet van. :))

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:38

Mijn paint Play Crow krijgt vooral gras, staat de hele dag in de wei vanaf 7.00, ook in de winter, voldoende gras voorradig. Daarnaast s'ochtends voerschep lucerne en ongeveer 600 gr. Equifyt balance en base. S'avonds weer ongeveer 600 gram equifyt en schep lucerne en schep herbs en ongeveer 2 kilo kuil voor de nacht (staat s'avonds, s'nachts op stal).
Wanneer hij niet op de wei staat, krijgt hij horsedinner (kuilvoer). Maar dat is alleen bij meerdaagse wedstrijden ed.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 18:01

Mijn quarter en appie krijgen allebei pavo condition biks en cavalor westernmix.
Mijn quarter heeft vorig jaar zware eiwitvergiftiging gehad en ik durf het niet meer aan om hem 24 uur per dag op de wei te zetten, ivm de eiwitten.
Nu staat hij overdag op de weide en krijgt erbij flinke hoeveelheid hooi en 1/2 kg biks en 1 schep muesli per dag.

Ik ben heel tevreden over de westernmix, er zitten meer vitamine E en selenium in, waar amerikanen snel tekort aan hebben.

Tun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 18:56

Dank je wel iedereen voor zijn info!
Ik vind het lastig dat er zoveel verschillend voer is, en dan is er ook nog zoveel wat niet in de buurt geleverd kan worden, dus dan moet je er ook nog km's opuit trekken..
Maar goed, ik vind het geen probleem dat het paard sneller dik wordt van bietenpulp, dan maar iets minder geven. Ik zit alleen met het kijkerige, eigenlijk is dat het probleem. Maar misschien is dat helemaal niet te verhelpen en zit dat een beetje in zijn aard. Hij kijkt naar alles, zelfs als hij er in de bak al 100x langs is gekomen. Dat is op den duur wel vervelend. Maar goed, zoveel verschillende mogelijkheden, dat blijkt uit 1 topic wel weer!

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:44

In de winter periode geef ik mijn quarter 1 kilo cool mix meusli van Havens en daarnaast 1.5 kilo onderhoudsbrok. 2x per dag kuil en 1x per dag hooi. Mijn quarter heeft erg de neiging te mager te worden, maar is wel vrij druk met rijden.
In de zomer laat ik de cool mix meusli weg en krijgt hij alleen onderhoudsbrok, 4 uur per dag weidegang op een goede grasweide en daarnaast hooi. Doordat die in de zomer zijn energie al op de wei kwijt kan, is hij veel beter te berijden! :D

De cool mix is echt om hem in de winter rustiger te krijgen en dat werkt ook goed! Deze heeft namelijk ook last van "bakkabouters"! }>

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:50

Tun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 22:46

Dank je!