Komt dat niet door de klei? Klei is niet echt iets wat lucht doorlaat, dus zijn zijn benen niet juist dik omdat ze te warm zijn geworden door de klei? Ik ben echt een leek op dat gebied hoor! Maar met mijn logisch denk instinct is dat het eerste wat in mij opkomt. Succes ermee!
Yvie_Juudje
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-12 11:05
Zonder klei worden ze nog dikker
maaike2800
Geplaatst: 22-05-12 11:06
weet je zeker dat de pezen in orde zijn?
0000
Geplaatst: 22-05-12 11:07
Staat je paard na de training alleen nog op trailer/stal of krijgt hij nog beweging?
Yvie_Juudje
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-12 11:07
Pezen zijn in orde
Hij gaat de trailer op en daarna vaak het land in, behalve als het weer heel slecht is...
mika11
Geplaatst: 22-05-12 11:08
Heeft je paard vaker dikke benen, of alleen na het crossen?
Yvie_Juudje
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-12 11:08
Echt alleen na het crossen. Ook niet direct na het crossen, pas enkele uren/een dag later.
Ben overigens vergeten te vertellen dat hij goede beenbescherming om heeft.
Evony
Geplaatst: 22-05-12 11:09
Anders eens inbandageren? Klei, natte krant onderlap en dan bandage.
Bij die van mij moet dat ook, krijgt snel dikke benen als ze na intensieve training niet meer kan bewegen. Na een cross dus omdat we vaak meer dan 2 uur rijden van een cross zitten. Ik laat de bandages altijd een nacht zitten, haal het de volgende dag er af en dan heeft ze nergens last van.
Wij doen ook aan inbandageren.. Helpt voor ons wel goed. Wat we ook steevast doen is de paarden zoiezo op weide of paddock zetten als we terugkomen, zelfs de hele nacht door. Desnoods er een deken ofzo opgooien, ik heb altijd gehoord dat het het best is als ze 'zelf nog wat kunnen stappen', zelf beweging hebben, ipv in hun stal..
Er is ook een verschil in klei, sommigen vinden groene klei het best, anderen de Ice Clay.. Of je hebt ook nog de 'koelbandages', met een koude vloeistof erin verwerkt, een soort ice pack.. Hopelijk vind je een oplossing!
Mijn arabiertje kreeg ook snel dikkere benen na zwaar werk, en bij hem hielp (na het koelen) het smeren met coolingsgel heel goed. Dan kreeg hij geen dikke benen.
viefdepief
Geplaatst: 23-05-12 16:32
Mijn pony heeft dit ook gehad, toen ik andere beschermers kocht was het over. Waarschijnlijk waren mijn eerste beschermers toch net iets te hoog of zaten ze gewoon niet comfortabel genoeg.. Misschien toch eens met andere beschermers proberen?
Na de training waren ze ook altijd gewoon mooi dun, werd later pas dikker.
Mijn paard had het ook! Zweet je jouwe best veel?? Als ze veel zweten verliezen ze veel mineralen! Dit kun je weer aanvullen door electrolyten te geven na een zware training! Sinds ik dat doe nergens geen last meer van!
Frenchie155
Geplaatst: 04-10-12 08:41
Hi, Ik wil graag dit topic nog even nieuw leven inblazen
Wij zijn met onze B-pony net begonnen met SGW training (deden al dressuur en springen). We zijn nu bezig met conditietraining waar ik al veel op het forum over gelezen heb. Gisteren een goede conditietraining gehad in het veld, goed lang uitgestapt, benen lang afgespoten, coolinggel erop maar toch vanmorgen iets (niet heel erg) opgelopen beentjes. Vanmorgen maar weer coolinggel erop gedaan en ze staat de hele dag in het land vandaag dus vanmiddag maar kijken.
Nu is er in principe een kleine springsessie gepland vanavond (niet heel intensief maar toch). Is het dan toch het beste om die over te slaan ? Nogmaals het zijn geen dikke benen, maar wel iets opgelopen.
Volgende keer dan toch maar stalbandages erom, als ik jullie reacties lees, denk ik dat dat de beste remedie is. Nog een vraag. Smeer ik dan ook de coolinggel of alleen de stalbandages ? Hebben jullie ook ervaring met bijv. JVH Cool legs "boots" ? http://www.canter-equipment.nl/koeling/ ... _legs.html of soortgelijke beenbescherming als alternatief voor stalbandages ?
En dan het laatste voor Maximiliano : welk product gebruik jij om die electrolyten aan te vullen ? Ze zweette gisteren behoorlijk dus dat zou ook een reden kunnen zijn.
Ik geef de electrolyten van Cavalor! Kun je bij elke paardenwinkel bijna wel kopen! Je hebt poeder en vloeibare vorm!
Je moet niet alleen stalbandages omdoen! Je moet zoals evony al zei;
Benen kleien (ik heb Ice Clay van Cavalor) Natte kranten eromheen vouwen Onderlappen en dan werkbandages (andere gebruiken weer stal)
Sommige laten het hele geheel zitten! Ik doe het alleen op trailer! Meestal is dat ook wel zo'n 3 uur! Daarna thuis haal ik alles eraf maar laat de klei alleen nog zitten!
Sinds ik dit allemaal doe in combinatie met de electrolyten nergens geen last meer van! Ik doe dit trouwens alleen na een SGW wedstrijd! Na een crosstraining geef ik alleen de electrolyten omdat dat niet zo intensief voor zijn benen is!
Ok, dank je wel! Zo gaan we het doen. Ik heb ook klei. Beentje zijn overigens weer helemaal perfect. Ik heb inmiddels de electrolyten van Cavalor (vloeibaar) Ik zag ook van Cavalor de Pow'red Performance. Heeft iemand hier ervaring mee?
En sommige paarden hebben gewoon wat reactie in de benen na zwaarder werk. Mijn paard is 16 en heeft vaak na de cross 4 iets opgelopen benen. Na 5 minuten stappen is het vaak wel weer weg. Ik zet hem na een cross of training direct in de klei 's avonds stuk stappen op het harde benen weer nat maken en weer klei erop. Dag erna weer stappen op het harde (en natuurlijk gewoon in de wei). Daarna is het altijd wel weer normaal. Paard is in de afgelopen 3 (of eigenlijk 10 jaar) geen dag kreupel geweest na een cross of training. Altijd alle 4 de benen wat dik en dat is het. Maak ik me ondertussen geen zorgen meer over.
misschien wat te naief gedacht...maar als ik zo lees doe je er alles aan om het te voorkomen...paard heeft er verder geen last van...en het gaat vanzelf weer weg... misschien verder er gewoon niks aan doen en gewoon accepteren dat paard het heeft en er gewoon rekening mee houden voor de dagelijks activiteiten daarna??
We zijn inmiddels natuurlijk alweer een poosje verder en sinds ik de tip van Maximiliano heb opgevolgd met de electrolyten, heeft ze nooit meer dikke benen gehad dus dat was de supertip in ons geval
We zijn inmiddels natuurlijk alweer een poosje verder en sinds ik de tip van Maximiliano heb opgevolgd met de electrolyten, heeft ze nooit meer dikke benen gehad dus dat was de supertip in ons geval
Hoe lang geef je dan die electrolyten, ook al voor de wedstrijd?