Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rije schreef:Maar bij de HMS sta je gewoon op volgorde en heb ik weinig te kiezen. Of is daar misschien een mouw aan te passen...?
Ervoor lijkt mij eerlijk gezegd ook nog gevaarlijk, want ze slaat echt uit naar achteren als zij het nodig vindt.
Oefenen is misschien wel de key, en we rijden eigenlijk altijd wel meerdere paarden in de bak, maar ze valt gewoon echt aan. En daar wil niemand z'n paard graag aan wagen natuurlijk, als guinea pig.
Misschien is het ook deels uit onzekerheid, maar ik weet niet hoe ik dit kan voorkomen / tegengaan.
Dreigen, bijten en slaan straf ik direct hard af, dat accepteer ik niet als ik erop zit dus echt veel gevaar voor stalgenoten is er niet tijdens het oefenen hoor. Je bent er natuurlijk ook alert op omdat dat nou juist is waar je op oefent dus zodra het dreigen begint gaan we weer op veilige afstand.Rije schreef:Maar hoe corrigeer je een schoppend paard? Zonder dat dat averechts werkt?
Succes! 
En zo werd een doelloze zaterdag opeens heel zinvol! Anya schreef:In de line-up gaan staan en iedere keer als ze ook maar dacht over moeilijk doen, dreigen, gespannen voelde.. haar direct naar voren gereden en heel hard aan het werk gezet. Terug in de line up de teugels weer los en kijken of ze het zelf zou uitvogelen. Dat is gelukt (je moet wel geduld hebben).
), maar in de bak kan mevrouw ook flink klieren als een ander paard te dichtbij komt.
(als ze hard gewerkt heeft en te moe is om zich daar druk om te maken). Het helpt wel
we zijn er nog niet maar ze wordt er steeds beter in.