[WN] downhill

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lars_Alida

downhill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:01

Heb net met mijn westernpony haar 2e wedstrijd gereden,maar heb nog al moeite
met haar overbouwd zijn.
Ze is voor 1.45 en achter 1.51m en ze is 5 jaar oud.
Denk dat ik een van de weinige dwerg Tads heb.(d,r moeder was 25 toen ze haar kreeg dus misschien was t op).
Nu heb ik het gevoel dat er niet veel hoogte meer bij komt,en vraag ik me af of een voor ijzertje zou schelen?.
Zijn er mensen met dezelfde ervaring(moeizaam galopperen omdat ze haast niet op de achterhand te houden is).
En of zij veel verschil merkten met een voorijzertje.
Heb al veel paarden onder de kont gehad maar weinig of geen met zoveel hoogte verschil.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:46

is 1.51 ook echt de botten achter of op dikke billen gemeten?
en heeft ze voor al schoft of nog niks?
met een beetje geluk groeit ze toch nog wat bij en heeft ze iets meer tijd nodig

voorijzer helpt wel is mijn ervaring
blue is ook lang behoorlijk overbouwd geweest(maar ruin dus die groeien zowiezo langer door) en ook hij had moeite met zijn evenwicht en balans
voorijzertje hielp wel, scheelt toch weer een cm die ze hoger staan
als je weinig op het harde komt zou ik wel voor aluminium kiezen, want veel gewicht voor aan de benen wil je ook niet
dat geeft een iets trager voorbeen en dat bevorderd de balans ook niet
verder zorgen voor goede opzet zodat de hoef makkelijk afrolt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:23

Ja, het kan het bewegen wel makkelijker maken, maar een gewoon ijzertje eronder slaan zal niet zo heel veel effect hebben.

Wel effect, bijvoorbeeld een ijzer flink terugleggen, zodat afrolproces makkelijker gaat.
Een andere optie is bijvoorbeeld een balkijzer, dat hielp bij een zwaar overbouwd paard van mij erg goed.

DubbelFun

Re: downhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:24

Die 6 cm overbrug je niet met een ijzertje en het extra gewicht kan weer voor andere problemen zorgen.

Dit soort paarden is moeilijker verzameld te rijden en ook je eigen balans is moeilijker te handhaven.
Een build-up pad zou hier ook enige uitkomst kunnen bieden.
Maar de kans op vroegtijdige slijtage aan de voorkant is wel groter als bij een correct gebouwd paard.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:43

Dwerg tads :') 6 cm is een behoorlijk verschil. Ik herken het probleem echter wel, vooral de galop is het moeilijkst, maar ook de jog goedhouden is een uitdaging :j

Wat eventueel kan helpen is aluminium ijzer voor. Die kun je dan dikker houden, zonder dat je er extra gewicht aan hangt. Verder blijft het een kwestie van heel veel liften, liften en liften. Rug goed sterk houden, want daar ligt hun kracht.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 08:56

Bedankt voor het meedenken Spatter,het is gemeten op het hoogste punt van de kont en de schoft komt er sinds een half jaar pas een beetje uit.
Denk dat de schoft nog wel iets tussen de schouders uit zal komen maar Tad owners tot welke leeftijd waren die van jullie nog in de groei?
Van onze "Goby",weet ik dat de kinderen met 6 jaar nog de hoogte in gingen.
En van Speck zijn de kinderen altijd heel gelijkmatig gegroeid,dus dit is de eerste die zoveel verschil in voor en achter heeft.
Hollyw,zal eens overleggen met onze hoefsmid en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Ben alleen van t oude stempel en zie graag zo min mogelijk toeters en bellen op of aan een paard.(ook wat tuigjes/hulpteugels aangaat).
DD,het is natuurlijk veel moeilijker voor beide om balans te vinden en te houden en zoals Xono al zei het vergt veel liften.
Voordeel is ze krijgt er een heerlijk kontje van.
Longeer ook sinds een tijdje met de Pessoateugel,maar zoals ik al zei dat is niet mijn ding en heb het idee dat ze daar stugger in de mond van word.
Hoop dat een groeizaam mei regentje nog een keer wonderen doet samen met de Groningse klei.
En anders moeten we het er maar mee doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:04

De Pessoa kun je ook aan het halster vastmaken, is idd een stuk rustiger voor de mond.