Echt een arabier ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happylover12

Echt een arabier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 13:10

Moet je echt een arabier kopen om ver te komen in de endurance ?

ik vind dit onzin,... en jullie ? :9

Omdat, Ik denk dat je door goede training en een niet al te zwaar, groot , breed paard ver kan komen :D
Laatst bijgewerkt door happylover12 op 14-05-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Re: Echt een arabier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:13

En waarom vind je dat onzin? Ik mis een motivatie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:14

nou, t hoeft natuurlijk nooit, maar je hebt wel al een heleboel voordelen met een paard wat haast geboren is voor dit werk.

Nachtlampje

Arabieren staan er om bekend dat ze een groot uithoudingsvermogen hebben. Is een feit, met een arabier heb je gewoon wel meer kans op voordeel.
Denk overigens dat je met een geschikt paard evenver kan komen, maar met een arabier heb je eerder een geschikt paard :)

Sok

Gebruik de zoekmachine op bokt even en je zult zien dat er heel veel verschillende rassen meedoen in de endurance. Aan de top zijn de meeste paarden die meedoen toch wel arabieren, dus het is geen ongegronde aanname, arabieren zijn en blijven gewoon het meest geschikt voor dit soort werk, maar je kan ook zeker endurance rijden met een ander ras.

happylover12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 13:16

Sok schreef:
Gebruik de zoekmachine op bokt even en je zult zien dat er heel veel verschillende rassen meedoen in de endurance. Aan de top zijn de meeste paarden die meedoen toch wel arabieren, dus het is geen ongegronde aanname, arabieren zijn en blijven gewoon het meest geschikt voor dit soort werk, maar je kan ook zeker endurance rijden met een ander ras.

Jaaa het lijkt me juist leuk om ver te komen met een ander ras paard :D maar ik hoorde steeds van Neeej dan moet je een arabier kopen maar die vind ik eerlijk gezegt gewoon niet leuk :} haha

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:17

En dan hangt het er ook nog helemaal vanaf wat je bedoelt met 'ver komen'.
Een IJslander bijv kan ook een 160km/5x70km lopen, maar op een lagere snelheid.
Het verschil nationaal en internationaal niveau.
Als het op snelheid aankomt zul je 9 vd 10x bij een arabier of paard met hoog percentage AV uitkomen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:18

Tuurlijk is het leuk om met een ander ras ver te komen, maar begin bij het begin.
Ga een kennismakingsklasse rijden en probeer het eens uit. Om gelijk maar een arabier te kopen omdat je ver wilt komen in de endurance is natuurlijk onzin.
In principe zou elk normaal getraind, gezond paard een klasse I wedstrijd uit moeten kunnen lopen.

Let wel dat 'andere rassen' vaak een hele andere training nodig hebben dan arabieren.
Ik merk het bijvoorbeeld erg bij mijn draver, die train ik heel anders dan de arabier die ik hiervoor reed.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:19

Endurance is prima te rijden met een ander ras (wij rijden met een draver)

Arabieren staan er wel om bekend dat ze t gewoon goed doen in deze tak van sport, lage, snel dalende hartslag.

Als je gaat kijken naar bv duitsland is het al heel anders, daar zie je minder arabieren, heb daar ook een arts gesproken die ervan overtuigd was dat je beter een groot paard kon hebben omdat die minder stappen hoeven te zetten om een hoog tempo aan te houden..

happylover12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 13:21

Sok schreef:
Tuurlijk is het leuk om met een ander ras ver te komen, maar begin bij het begin.
Ga een kennismakingsklasse rijden en probeer het eens uit. Om gelijk maar een arabier te kopen omdat je ver wilt komen in de endurance is natuurlijk onzin.
In principe zou elk normaal getraind, gezond paard een klasse I wedstrijd uit moeten kunnen lopen.

Let wel dat 'andere rassen' vaak een hele andere training nodig hebben dan arabieren.
Ik merk het bijvoorbeeld erg bij mijn draver, die train ik heel anders dan de arabier die ik hiervoor reed.

Jaaa ik dagt eigenlijk aan een paint horse :D en dan niet persee om aan de top te komen maar omdat ik vrijrijden in de natuur en lange ritten gewoon veel leuker vind dat in een bak. maar volgends veel mensen kon ik dat wel vergeten :}
Maar ik wil het wel gaan doen en dat zal ik wel zien hoe ver ik kom het is voor de lol natuurlijk :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:23

Grote stappen die meer energie kosten heb je minder aan dan kleine stappen die economischer worden gezet. Dus het hangt van het totaal plaatje af:
Gangen (hoe makkelijk/economisch), hardheid beenwerk, grootte hart, vetverbranding, hoe makkelijk warmte kwijt enz.
Management en training is dan punt 2
Dus aanleg versus training.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:24

Maar dat is toch een heel ander uitgangspunt? Je hebt het in je openingspost over ver komen in de endurance.
Nu heb je het over vrijrijden in de natuur en lange buienritten.
Alles is relatief dus wat vind jij ver komen in de endurance en lange buitenritten?

Met lange buitenritten denk ik aan een km of 30. Ja dat kan met elk ras, zeker ook met een Paint.

happylover12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 13:27

Djilna schreef:
maar dat is toch een heel ander uitgangspunt? Je hebt het in je openingspost over ver komen ind e endurance.
Alles is relatief dus wat vind jij ver komen in de endurance en lange buitenritten?

nou ik me vraag was of je met een ander ras ver kan komen ,maar als ik een paard koop om endurance te gaan doen is het niet persee om ver te komen maar dat ik er plezier in heb en het paard ook dat is nu nog allemaal niet te zeggen zodra ik me paard heb is het nog de vraag of hij het net zoo leuk vind als ik.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:31

Een paint horse kan heus wel mee komen in de endurance, maar het is geen ras ( net als de Quarter) die gedurende langere tijd op hoge snelheid kan blijven doorgaan; daar zijn ze niet voor gefokt, het zijn echt sprinters die op de korte afstand ( 400 m. ; Quarter mile) op hun top zijn.
Maar je zou bijv. wel kunnen denken aan een Quarab ( kruising Paint of Quarter met Arabier), die zal beter op de lange afstand presteren.
Paints/ Quarters zijn paarden die heel kort een enorme krachtsexplosie/ topsnelheid kunnen geven, Arabische paarden komen langzamer op gang, maar kunnen veel langer doorgaan; een soort dieseltjes, een scheut Arabisch bloed is dus wel heel prettig.

Voor een "gewone" lange buitenrit kan een goed gefokte Paint wel heel geschikt zijn, in Amerika worden Paints en Quarters nog steeds gebruikt voor koeienwerk en dan zijn ze soms wel 8 uur onder het zadel, maar worden ze natuurlijk niet steeds op volle snelheid bereden :o
Laatst bijgewerkt door ElCid op 14-05-12 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:32

Dravers zijn ook goed. :)

Maar er zijn genoeg paarden die het ook wel redden, als ze maar getraind worden.

Maar voor de rest ga ik met ElCid mee.
Sommige paarden zijn echt gefokt op het sprinten.

rox_en_wilvy

Re: Echt een arabier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:00

Ik rij met een draver endurance, en onz doel is om ooit een 160er uit te rijden! Uiteraard gaat daar een hele lange tijd aan vooraf, maar wie niet waagt wie niet wint!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:59

Djilna schreef:
Maar dat is toch een heel ander uitgangspunt? Je hebt het in je openingspost over ver komen in de endurance.

Met lange buitenritten denk ik aan een km of 30. Ja dat kan met elk ras, zeker ook met een Paint.

ik dacht ook al :+

zelfs mijn shet van 90cm loopt 30km met 2 vingers in zijn neus *\o/*

er zijn verschillende topics over meningen over rassen en "ver" komen in de endurance, misschien daar even verder opzoeken ;)

happylover12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 21:13

Karrimh schreef:
Djilna schreef:

ik dacht ook al :+

zelfs mijn shet van 90cm loopt 30km met 2 vingers in zijn neus *\o/*

er zijn verschillende topics over meningen over rassen en "ver" komen in de endurance, misschien daar even verder opzoeken ;)

Even voor de duidelijk heid ik heb nooit gezegt dat ik 30 kilometer een lange buitenrit vind dus dat is zowiezo onzin dat kan jij denken maar of ik dat doe is wat anders.
Het ging er voor mij meer om dat ik gewoon niet graag aan dressuur wedstrijden doe en buiten rijden gewoon veel leuker is. En ik hou niet van arebieren dus ik wilde de mening van andere mensen weten of je dit ook gewoon met andere rassen kan doen in mijn geval een ''paint horse'' omdat, ik vaak hoor dat dat niet gaat werken.
en buitenritten is heel erg verschillend de ene maakt een rit van 15 minuten om de manege en de ander is uren zoet in het bos.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:51

we zeggen alleen dat je jezelf tegenspreekt.

in 1e instantie wil je weten hoe "ver" je kunt komen met een niet arabier en daarna geef je aan dat je gewoon lekker buiten wilt rijden.

dus ik zou zeggen: defineer "ver" (wees dus duidelijk/specifiek) ;)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:18

Citaat:
Even voor de duidelijk heid ik heb nooit gezegt dat ik 30 kilometer een lange buitenrit vind dus dat is zowiezo onzin dat kan jij denken maar of ik dat doe is wat anders.

Even offtopic:

Beetje respect tonen kan zeker geen kwaad! Mensen proberen je alleen maar te begrijpen hoor!!!

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:37

Jij gaat 30 km op een paint,echt wel een lange buitenrit vinden.
Gemiddelde ruiter(geen endurance ruiter)doet daar namelijk een uurtje of 4 over.

happylover12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 22:41

sabino schreef:
Gemiddelde ruiter(geen endurance ruiter)doet daar namelijk een uurtje of 4 over.

ahahahaaha nu word er nog voor me gezegt wat ik lang ga vinden :}
asjeblieft zeg hier heb ik geen zin in :P

Van mij kan het slotje erop :Y)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:46

happylover12 schreef:
sabino schreef:

ahahahaaha nu word er nog voor me gezegt wat ik lang ga vinden :}
asjeblieft zeg hier heb ik geen zin in :P

Van mij kan het slotje erop :Y)

huh ontbrak wat. HIer kun je ook uitslagen zien en de rassen die meelopen en meer van dat alles http://www.endurancevereniging.nl/
Laatst bijgewerkt door mltex op 14-05-12 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:48

Ik denk dat ieder paard wel tot op zekere hoogte endurance kan rijden maar het is wel veel mákkelijker met een arabier. Ik las laatst een topic over iemand die met een, geloof ik, tinker klasse 1 wilde rijden. Die was al maanden aan het trainen.
Ik stond echt verbaasd, mijn stalgenoot trekt haar ongetrainde arabier zo uit de wei voor een klasse 1 en dan eindigen ze steevast zonder moeite in de top 20. Lekker buitenritje denkt die pony :D

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:58

Jammer ts dat ik pb die je mij net stuurt niet openbaar mag maken maar voor andere die nog op haar willen reageren : laat maar, is niet helemaal tof enkel om te rellen ;)