[WN] overstap engels-western....klunzig :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

overstap engels-western....klunzig :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 10:44

Gisteren mijn eerste westernles gehad.
Ik had al 15 jaar niet meer gelesd en nooit westernles gehad, maar kwam per toeval bij een meid uit die hierin lesgeeft omdat ze gewoon een prettige visie heeft op omgang met paard/rijden.
Ze is zelf goed met rijden, rijdt veel jonge paarden in en weet wat ze doet.

Ik daarentegen....
Het is de bedoeling dat ik op haar paard de beginselen leer, maar die was gisteren weg ter dekking, dus heb ik met een vierjarige geklungeld. Geklungeld? Jep.
Ik heb mij nog nooit zo'n muts en nitwit gevoeld.
Het was alsof ik nog nooit op een paard had gezeten. Alles moest anders dan ik mij had aangeleerd. De hulpen, gebruik gewicht, balans e.d.
Paard begon een beetje zijn eigen ding te doen, omdat het niet zo wijs werd uit mijn hulpen en daardoor wat onzeker. Snap ik. Wie neemt het hem kwalijk???

Hoe zit dat met andere mensen? Hebben die ook moeite met de omslag?

Het is de bedoeling dat ik de eerste lessen op haar paard doe, opdat ik van het paard kan leren. Daarna komt ze hier les geven, waarbij ik dus met mijn eigen paarden rijdt, die nog niets kunnen. Wordt dus nog interessant. :+
Ik heb overigens geen haast, geen wedstrijdambities en ben eigenlijk alleen trail geinteresseerd. Reining/cowwork e.d. gaat het niet worden. Geen ambitie in die richting (hoewel ik bv working cowhorse wel leuk vindt om te zien) en niet de juiste paarden voor. Maar ik rij graag buiten, doe aan horse-agility en daar past dit gewoon goed bij.

Maar ben dus benieuwd of meer mensen zo klungelen in het begin.

troi

Re: overstap engels-western....klunzig :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:47

Yep, klungelde ook zo. Speelde ook mee dat de paarden waar ik voorheen op reed lang niet zo goed waren afgericht waardoor mijn geklungel toen gewoon veel minder opviel. Wn paarden zijn, volgens mij, zo doorgaans gevoeliger opgeleerd. 1 gerustelling, je leert daardoor ook ontzettend snel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 10:51

Zij leidt de paarden zeer gevoelig op. Ik rij dus nog gewoon met halster en mag echt alleen minimale hulpen geven. Daar werk ik zelf ook al mee, maar het is toch anders als je op een paard zit wat een totaal andere africhting heeft dan wat je bent gewent en zo secuur is aangeleerd. Dit was dan ook nog een vierjarige en ik kan mij voorstellen dat die toch wat minder geduld hebben en eerder onzeker worden van een klungel op de rug dan een doorgewinterd westernpaard.
Interessant was het wel. Ik ga ook gewoon doorzetten... haha Werd hoog tijd dat weer eens iemand aan mijn jasje trekt. Als je alleen met de paarden aan het werk bent, sluipen er veel te veel fouten in.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:52

Ik heb vergelijkbare ambities en ben nu net een half jaartje overgestapt. Compleet welteverstaan, met nu toch wat wedstrijdjes, gewoon voor de lol.

Ondanks dat ik veel verviel in oude gewoontes, en nog steeds wel, vond ik het juist allemaal heel natuurlijk en heel logisch aanvoelen. Maar dat ligt misschien ook aan mijn instructrice. Zij combineert western met Centered Riding en dat voelt erg goed. Paard reageert er ook super op. Ik ben voornamelijk overgestapt omdat ik ontzettend vastzat in een negatieve spiraal en de lol wel zo ongeveer weg was. Tijdens mijn allereerste kennismakingsles zat ik eindelijk weer eens met een glimlach op het paard. En daarna had ik eigenlijk meteen het idee dat dit 'ons ding' was. Zowel van paard als van mij.

Ik heb nog nooit op een westernleerpaard gezeten. Heb alles met een Engels/dressuuuringereden Arabier gedaan, maar het bevalt prima. We zoeken onze eigen weg en met vallen en opstaan komen we wel ergens.

Kom maar eens kijken in dit topic: [HK] [HK] Van dressuurmuts...naar cowboyhoed!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:10

welkom bij de klungelclub! been there done that! :D
1 van mijn eerste lessen was op een goed getraind paard bij Rieki en ik moest halthouden op het midden, ik dacht er al aan en toen stond ik met mn mond vol manen stil bij A. Pas bij X zei Rieki nog.... #) Toen reed ik al 18 jaar engels en ik bakte er helemaal niks van! Dan voel je je klein hoor! :(:)

Ben inmiddels weer 16 jaar verder en nog steeds westernruiter en ik maak het nu ook vaak mee dat mensen op mijn paard stappen en dan ook weer lekker lopen te klungelen (en dan die blik van het paard.... hilarisch!)
Als engelse of klassieke ruiter is het vooral moeilijk om niet meer zoveel met je handen en benen te doen en meer met je zit en dat je alles losser moet laten.

Het is niet dat je zomaar opstapt en dan zo'n goed aan de hulpen staand westernpaard 'even' rond gaat sturen, vaak beland je dan op een ei-ige cirkel of je krijgt je paard niet op de hoefslag of sta je meer stil dan dat je beweegt. ;)
Dat geeft allemaal niks, probeer dan minder te doen en je bewust te worden wat je eigenlijk allemaal onbewust voor hulpen aan je paard aan het geven bent. Probeer dan ook eens om gewoon helemaal niks te doen en te ontspannen, heel vaak heb je toch spanningen in je lijf waar zo'n paard dan op reageert en jij dan niet weet wat je uberhaupt doet.... erg frustrerend in het begin maar zet vooral door want het is zo vreselijk leuk en verslavend!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:36

Ik wil net zeggen.. er is een klungel huiskamer haha, Rije was me voor :P

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:38

Kom gezellig daar met ons meeklungelen :D :D :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 17:03

haha oke... ben blij dat ik niet de enige ben... mééén... idd wat voel je je dan klein.
Ik mocht helemaal niet aan de teugels komen (paard had ook alleen een touwhalster om),. Nu rijdt ik al jaren met los teugeltje en kwam er voor mijn gevoel nauwelijks aan, MIjn paarden luisteren inmiddels met de sidepull op superlichte druk. Maar ja... helemaal ervan af blijven is weer een ander verhaal. Merkte toch dat ik de neiging had ze op te pakken, als het paard een beetje begon te klieren (uiteraard door mijn onzekere gemodder) En dan... bocht naar links, hand naar links, ribbenkas open maken, linkervoet van paard af, rechtervoet tegen paard (terwijl ik altijd heb geleerd om binnenbeen op de singel te houden, buitenbeen ietsje naar achteren en natuurlijk heel andere teugelvoering... tjongejonge... zat me toch te klungelen... kwam helemaal in de knoop met voeten, handen, lijf... leek wel een marjonettepop, maar dan een die precies de verkeerde bewegingen maakt... haha. Nou ja... wel goed als je denkt iets te kennen... wordt je meteen op je nummer gezet. Moet kunnen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:53

paard waar ik mijn eerste westernles op reed, liep terug naar de paddock toen ik leste. de deur stond open en ze bedacht dat ze dan net zo goed terug naar de kudde kon gaan. wist ik veel hoe ik haar tegen kon houden. ik had gehoord dat ik niet aan de teugels mocht komen, want dan bokten ze.. dus hoepla.. ik ging naar buiten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 07:41

haha mijn paard ging naar het midden om daar stil te staan, liep om zich heen te gapen en had alleen aandacht voor wat daarbuiten gebeurde (en werd beetje paniekerig toen het andere paard wegging, dus liet de lesgeefster het paard maar eventjes bij de bak vastbinden) en deed in grote lijnen van alles wat ik niet in gedachten had. Ik mocht ook niet aan de teugels komen. Wat voel je je dan een sukkel, he

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:57

haha ja..

vanaf toen heb ik me voor genomen om beginners nooit meer uit te lachen. ik weet nu hoe banketstaaf het voelt.

maar goed. als ik iemand dan zie stuntelen lach ik wel even in t vuistje. :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 17:08

Nou ja, een beetje grinniken mag. Toch vind ik de grondgedachte bij die lessen hartstikke goed. Je leert meteen om die teugels met rust te laten (beginnende westernruiters mogen daar voorlopig ook alleen met halster rijden, al helemaal de ruiters die uit het engels rijden komen) en vanuit je zit de achterhand te motiveren. De rest komt later pas.

Zou in het 'engels' rijden en op manege's ook niet verkeerd zijn... dan worden heel wat mondjes gespaard totdat de ruiters de skills hebben om teugels op te pakken en die niet meer gebruiken voor controle of als rem.

Ik heb overigens ook een stukje grondwerk erbij gekregen. Nu ben ik op zich bekend met grondwerk, maar het western heeft toch een paar specifieke dingen die worden aangeleerd. Gelukkig is met grondwerk heel veel ook heel algemeen, zoals wijken voor druk etc.

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:10

Welkom bij de klungelclub zou ik zeggen :D
Ik voelde mij precies zo tijdens mijn eerste les, ik kon niet meer zitten, sturen, stoppen etc.
Inmiddels rijd na een aantal lessen vrolijk rond, kan ik achtjes, vierkantjes, rondjes of gewoon lijnen sturen en zitten de overgangen er ook zo goed als in. Wat ik zelf heel leuk vind is dat het paard direct aangeeft dat je wat fout doet, je hoeft maar scheef te zitten of er gebeurt wat. Heel confronterend maar een goede leermeester zo'n westernpaard! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:33

Liljebo, wat is er dan anders in het grondwerken bij western?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 08:52

Zij werkt met grondwerk heel duidelijk met de hulpen die ook vanuit het zadel worden gegeven. One-rein stop is het belangrijkste, maar die kende ik al. Verder klopt ze daar waar je beenhulp geeft (schouders) om achterwaarts te vragen voor grondwerk en geeft ze ook met hand of stijgbeugel de hulp voor achterhand en voorhand wending vanaf de grond, al dan niet ondersteund met de juiste teugelhulp. Ook nageven oefent ze vanaf de grond. Wederom met de beugel daar waar straks de beenhulp komt. Het nageven komt, bij correcte beenhulp, vanzelf en gebeurt eigenlijk met een heel los leadrope. Alleen waar absoluut nodig geeft ze een hele lichte aanwijzing met de leadrope.
In grote lijnen komt het er dus op neer dat grondwerk bij haar van a tot z een functionele werking heeft; nl het aanleren en controleren van de goede reactie op de hulpen, die ook in het zadel worden gegeven.
Ik heb zelf parelli gedaan en mij een tijd verdiept in academisch etc, waar je wel games leert of gymnastiserende oefeningen, maar waarbij de link met werk vanuit het zadel veel minder aanwezig is. Het lijkt er meer los van te staan.
Ik vind haar uitgangspunt zeer zinvol. Opvallend is vooral haar hang naar een absoluut minimum aan hulpen en het vooral met rust laten van dat hoofd, maar tegenlijkertijd wel de veiligheid in de gaten houden (dus bv met de vraag op de grond voor een wending van de achterhand, wel ervoor zorgen dat het paard niet opeens de andere kant kan uitdraaien en uithalen, als het bv schrikt of niet weet wat het met de hulp moet)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 08:55

Gamova schreef:
Welkom bij de klungelclub zou ik zeggen :D
Ik voelde mij precies zo tijdens mijn eerste les, ik kon niet meer zitten, sturen, stoppen etc.
Inmiddels rijd na een aantal lessen vrolijk rond, kan ik achtjes, vierkantjes, rondjes of gewoon lijnen sturen en zitten de overgangen er ook zo goed als in. Wat ik zelf heel leuk vind is dat het paard direct aangeeft dat je wat fout doet, je hoeft maar scheef te zitten of er gebeurt wat. Heel confronterend maar een goede leermeester zo'n westernpaard! :D

Bedankt :D

en of het goede leermeesters zijn. Dan kom je er pas achter hoe weinig je je bewust bent van je zit en de bewegingen die je op het paard maakt (kanteling bekken, gewicht verdeling, iets naar voren of naar achteren zitten etc)

Ik heb overigens geen grote ambities (heb ik ook niet de paarden voor)
Ik wilde gewoon beter rijden/weten wat ik deed.
Het met doorlopend contact rijden deed ik al langer niet meer, omdat het niet mijn ding was, maar dan ga je dingen uit verschillende stijlen gebruiken en ga je een beetje zweven, zonder echt duidelijk vastgestelde hulpen te gebruiken waarvan je precies weet waarom je het zo doet.

Daar is deze meid wel goed in. Ze kan precies uitleggen waarom je bepaalde hulpen op een bepaalde manier moet geven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:02

Oh ok, duidelijk! Klinkt wel aannemelijk.
Maar ik vraag geen achterwaarts met mn been op de schouder, ik kantel mijn bekken naar achteren en leg mn benen gewoon aan en niet verder naar voren of naar achteren. Waarom kloppen op de schouder??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 09:10

zij kantelt eerst haar bekken, legt haar benen naar voren en klopt dan lichtjes.. Bij de ervaren paarden is bekkenkanteling voldoende, maar de jonge paarden hebben extra stimulans nodig.
Voor haar is het volkomen logisch om voor de singel aan te moedigen om de weg naar achteren vrij te maken. Voorhand en voorbenen controleer je voor de singel, achterhand en achterbenen achter de singel en verplaatsing van het hele lijf of buiging van het lijf (midden) op de singel. Op die wijze zijn de signalen voor het paard helder en onverwisselbaar.

Raki2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:24

Ik ben ook van de partij, na bijna tien jaar engels te hebben gereden
vond ik het wel.leuk om iets nieuws te proberen, gewoon voor erbij.
De eerste les zat ik een uur als een.gek.te.grijnzen omdat de
hulpen als binnenbeen en buitenteugel ervoor zorgde dat ik geen
hoefslag kon volgen, voltes eindigde in een spin door t grote beenhulpen
en vooral het meedraaien in de bocht werd mij afgestraft.
En de hele week erna.had ik blauwe plekken.op mijn achterwerk omdat
ik voor het eerst écht op mijn zitbeenknobbels zat.
Western is wel ontzettend.leuk maar het engelse vind ik
ook geweldig, vooral het springen.

En het loslaten.van die teugels, wat een.ramp! Ik rijd bij circle-A-ranch
en.daar worden.de paarden grotendeels.bitloos gereden, paard ging steeds
harder.en ik moest de teugels loslaten anders werd het paard.zo druk,
dan voel je je echt weer beginner hoor :')
Laatst bijgewerkt door Raki2019 op 17-05-12 09:29, in het totaal 2 keer bewerkt

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:27

ik heb nu 3 lessen western gereden , aangezien mijn engelse basis goed was.
Mocht ik na 1 privé-les in de groepsles.
Het is wel een hele aanpassing, en ik voel me nog een echte kluns.
Maar ik vindt dat het zo ontspannnen rijden is , en je leert er zo veel van bij.
de engelse tikjes blijven er toch nog even inzitten!
Verde rij ik doordeweeks nog gewoon engels!
:D

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:38

haha, ik moet nog aan mijn eerste ervaring op een reining-quarter denken. Ik stond toch zeker al zo'n 2 jaar langs de zijlijn naar de western-les van mijn kinderen te kijken, toen op het einde van de les de lesgever zei: laat je moeder maar even komen.
Nietsvemoedend loop ik de rijhal in; in de veronderstelling dat ik even een paard moet vasthouden of iets dergelijk. Maar nee, geef de cap maar even aan je moeder, wordt er gezegd, als mijn zoon van z'n paard afstapt ..... dan kan je moeder er even op. :=
Ja, ja, daar ga je dan ..... okay, ik erop en het ging heel aardig, zelfs met één hand. Zullen we in galop, is de vraag? Ja, lijkt me leuk!
Zijn we aan het galopperen maar het gaat iets te hard naar mijn zin, dus in mijn onschuld zeg ik ... hooooo. (zo van iets rustiger aan!). _O- Tja, en dat werkt bij een western paard net even iets anders. >;) Ik als dressuur muts was daar even niet op bedacht. :oo en werd plots ermee geconfronteerd dat een "klassiek" afgericht sportpaard niet zo gehoorzaam is als een western sportpaard.

Deze ervaring moest natuurlijk een vervolg krijgen, waardoor ik nu al ruim 1,5 jaar met zeer veel plezier western les volg. Ik moet wel zeggen dat ik zeer bevoorrecht ben; ik les meestal op sportpaarden die succesvol worden of zijn uitgebracht! :)
Hoewel ik nooit mijn 'klassiek rijden' achtergrond zou hebben willen missen (alhoewel; mijn kinderen rijden enkel western!) lijkt mij dat, voor een paard, een western scholing veel duidelijker is. Ik vind het in ieder geval interessant genoeg om mij in de western style te verdiepen.
Beide disciplines kunnen veel van elkaar leren.
Dressuurruiters op gebied van loslaten van controle, gehoorzaamheid paard en ontspannen zit ruiter.
Westernruiters op gebied van recht richten paard, variatie in de training en focus op het rijden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:49

J01andA schreef:
lijkt mij dat, voor een paard, een western scholing veel duidelijker is. Ik vind het in ieder geval interessant genoeg om mij in de western style te verdiepen.
Beide disciplines kunnen veel van elkaar leren.
Dressuurruiters op gebied van loslaten van controle, gehoorzaamheid paard en ontspannen zit ruiter.
Westernruiters op gebied van recht richten paard, variatie in de training en focus op het rijden.

Ik vond de dingen zoals ze werden aangeleerd vooral enorm logisch voor het paard. En het niet aan de teugels mogen komen, voorkomt ook dat je aan de voorkant sleutelt, wat je maar al te vaak ziet.

Idd kunnen dressuurruiters leren van het loslaten van controle (vond ik zelf erg moeilijk, terwijl ik toch echt al jaren met los teugeltje rijdt... maar dat is toch weer wat anders dan helemaal vanaf blijven)

Mbt rechtrichten moet ik zeggen dat dit in mijn eerste westernles al ter sprake kwam, dus ik denk dat westernruiters daar minstens zo hard aan werken als dressuurruiters, zo niet harder... Variatie deed die meid in ieder geval met de paarden; buitenritten, werk met koeien, trail, reining, werk vanaf de grond... ik denk dat zoveel afwisseling lang niet ieder dressuurpaard ten deel valt, eigenlijk----

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:58

In beide disciplines doel ik vooral op de recreatieve ruiters, die denken goed bezig te zijn maar vooral heel eenzijdig. Ik zie teveel western geschoolde paarden die, vooral in de recreatie sfeer, scheef zijn en weinig tot geen variatie in de training kennen. Niet iedereen ziet paardrijden als 'het trainen van een paard' maar als 'rondrijden op een paard!' Zowel in de dressuur als western, overigens
Ik bedoel dit geldt natuurlijk niet voor iedereen!
Ik weet nog goed de opmerking van mijn oom toen ik vertelde dat ik dezelfde lesgever had als mijn kinderen. "Als je het na 40 jaar paardrijden nog niet kan, kun je maar beter stoppen"! _O-

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:21

J01andA schreef:
en werd plots ermee geconfronteerd dat een "klassiek" afgericht sportpaard niet zo gehoorzaam is als een western sportpaard.

Huh wat, hoezo niet :?
Lijkt mij toch zeer zeker wel!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:26

die overstap is voor mij nooit zo heel lastig, maar dat komt omdat ik heb leren rijden op de 'western manier', en ondertussen op een 'normale' manege reed.

ik rij nu al een paar jaar alleen maar engels, en laatst was ik op een western gereden fjord van een ex-stalgenoot gestapt, en k reed dr zo mee weg, net als dat k op de paint van een vriendin van me stapte en dr ook zo op weg reed, die mazzel heb ik dan weer. :D