Hoe het best rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Hoe het best rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 19:27

Een kennis van mij is erg gek op paardrijden, hij heeft zelf ook een paard en rijd daar ook op. *\o/*
Helaas heeft hij na een ongeluk een probleem met zijn been -O- en kan daar niet makkelijk kracht mee zetten en mag er ook niet op steunen.
Toch wil hij graag blijven rijden omdat dat gewoon echt zijn ontspanning is.....
hoe kan hij het best rijden? zonder beugels is beter voor zijn been maar dat is (wat ik gehoord heb) niet goed voor het paard????
maar heeft iemand een idee of tips hoe hij het best kan gaan rijden?

Shadow0

Re: Hoe het best rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:42

Zonder beugels kan prima hoor, geen enkel probleem. Gewoon ontspannen doorzitten, dan is er niks aan de hand. Ik zou hem adviseren vooral te letten op wat zijn paard en z'n lichaam aangeven (wat voelt goed, welk zadel zit het fijnst) en er verder vooral van te genieten. Eventueel een zweepje om de beenhulpen te ondersteunen.

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 19:56

Shadow0 schreef:
Zonder beugels kan prima hoor, geen enkel probleem. Gewoon ontspannen doorzitten, dan is er niks aan de hand. Ik zou hem adviseren vooral te letten op wat zijn paard en z'n lichaam aangeven (wat voelt goed, welk zadel zit het fijnst) en er verder vooral van te genieten. Eventueel een zweepje om de beenhulpen te ondersteunen.

Ok fijn om te weten ;) dus het maakt echt niks uit zonder beugels? iemand zij dat het paard last van ze rug krijgt daarvan, vooral in het begin als die nog niet losgewerkt is.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:03

Rijden met een probleem aan een been gaat prima hoor, als je zorgt voor een goede onafhankelijke zit zodat je niet steun gaat pakken aan je teugels. Goed oefenen met doorzitten, eventueel lichtrijden zonder beugels. En er inderdaad voor zorgen dat het paard los in de rug is. (maar daar moet je altijd voor zorgen, ook als je rijdt met beugels!) Een idee is om het paard los te werken aan de hand (hoewel ik niet weet wat de mogelijkheden daartoe zijn ivm problemen met zijn been.)

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:32

Volgensmij is zonder beugels rijden niet slecht hoor(weet het niet zeker)

lunamebabyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:34

Je kan best zonder beugels rijden, sterker nog heel goed! Er is niks ergs aan, hij kan dus gewoon lekker rijden met zijn paard zonder beugels! groetjes

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:21

Er is onlangs door iemand onderzoek naar gedaan en doorzitten blijkt wel degelijk minder fijn voor een paardenrug. Het ligt daarbij wel enorm aan de intensiviteit van je rijden (hoe vaak, hoe lang). Zelf verlies ik regelmatig een beugel als ik ga galopperen. Als ik dan terug kom naar draf, ga ik vaak gewoon lichtrijden met een beugel..

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:21

@ievie doorzitten is dan wel minder fijn voor een paardenrug maar ik denk dat het in deze situatie de beste oplossing is, en met een beugel lichtrijden is dan denk ik slechter voor de paardenrug als doorzitten ;)

Annalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:42

lieke123492

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:59

op het begin in ieder geval weinig galloperen, dat is erg zwaar voor zijn achterbenen

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:05

Zonder beugels rijden is helemaal niet schadelijk voor het paard. Ik moet dat van mijn lesgeefster regelmatig doen. Het bevorderd een goede en ontspannen zit van de ruiter en zo is het voor het paard dus makkelijker om ook te ontspannen.

Nadiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:41

Zonder beugels rijden is prima te doen denk ik.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:23

Ik heb zelf door een knieblessure ook een tijd zonder beugels gereden. En dat ging echt wel gewoon goed hoor, reed gewoon een uur les. Heb in het begin wel flink aan mijn evenwicht moeten werken, maar ging na een tijdje prima. Hangt denk ik wel af van hoe deze ruiter mee kaan gaan in de bewegingen van het paard. Als de ruiter op de rug van het paard "bonkt" is het natuurlijk minder fijn voor het paard.
En inderdaad een zweepje erbij om de beenhulp te ondersteunen als dat nodig is.

lieke123492 schreef:
op het begin in ieder geval weinig galloperen, dat is erg zwaar voor zijn achterbenen

Kun je dit eens uitleggen? Snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt.

Riannnnnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:08

Ik denk dat het meer ligt aan hoe goed de ruiter kan doorzitten. Als jee goed met de bewegingen meegaat en goed rustig kan blijven zitten, dan is het niet slechter voor de paarden rug lijkt mij. Als iemand nog veel los komt van het zadel en op de rug terug valt, dan is het een stuk minder fijn. Ik denk ook dat hij heel goed door kan blijven gaan met paardrijden :D

Flyskyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 11:57

Bedankt iedereen voor jullie reacties!
Weet iemand ook nog meer mogelijkheden? Of is zonder beugels rijden echt de beste optie?