[WN] Omscholing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Omscholing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:28

Hee, ik weet niet of het bericht hier goed staat, maar ik zit te denken om mijn paard om te laten scholen.
Ik heb twee maanden op een western ranch stage gelopen en daar ook een rijles gekregen. Ik vond het western al gaaf en na die les weet ik zeker dat ik western wil rijden. Nu ik weer thuis ben heb ik ook echt totaal geen zin om terug te gaan naar het dressuur.

Nu heb ik een 12 jarig tinker kruising (groter, smaller en minder lomp dan een Irish Cob) die eigenlijk alleen maar dressuur en springen kan (en aangespannen dan..) Denken jullie dat het nut heeft om hem om te laten scholen? Het beste zou natuurlijk zijn om een Quarter in huis te halen, maar dat gaat niet..
Wat zijn jullie meningen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Omscholing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:54

Ik rij een 8 jarige Arabier die altijd Engels is gereden. Wij rijden sinds kort samen Western, dit is eigenlijk probleemloos verlopen en we hebben allebei erg veel plezier erin.

Kijk ook maar eens in dit topic: [WN-AM] Van dressuurmuts...naar cowboyhoed!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:56

Tuurlijk kan dat! Het topic van Rije hierboven is een goede tip.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:57

Met goede begeleiding is er veel mogelijk. Ik heb ook jaren engels gereden met mijn pony voordat we western gingen rijden. Ze pakte het heel goed op, beter dan ikzelf eigenlijk :D

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:58

Maar vormt het dan geen probleem dat ik zelf zo goed als geen western kan rijden?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:02

Kon ik tot vier maanden geleden ook nog niet hoor :D En nog steeds ben ik op westerngebied een absolute beginner, maar je kan prima samen leren hoor :j Bovendien zijn veel basisbeginselen in de Engelse dressuur en de western gelijk (afhankelijk van je instructie natuurlijk).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:04

YYaCCiNNtHHa schreef:
Maar vormt het dan geen probleem dat ik zelf zo goed als geen western kan rijden?

Je kunt er ook voor kiezen om je paard door een trainer te laten omscholen en dan zelf alvast op een ervaren paard les nemen. Zelf heb ik ervoor gekozen om onder begeleiding het zelf te doen. Met goede begeleiding moet dat lukken, iemand die je vanaf de grond precies uitlegt wat je moet doen, wanneer en waarom.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:05

Wat vaak gebeurt is ze zelf eerst 'inrijden' en pas daarna de (beginnende) ruiter erop.
Maar als je goede begeleiding zoekt, lukt het ook wel samen. Je zult dan wat langer bezig zijn.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:15

RTP -> WN

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 16:16

En hebben jullie aanraders qua begeleiding of stallen??

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:20

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:30

natuurlijk kan je hem om laten scholen naar het western, alleen moet je jezelf afvragen wat je met dit paard wil.
wil je er gewoon leuk mee buitenrijden zie ik geen probleem en is het eigenlijk simpel en is het gewoon basis laten trainen.
wil je er wedstrijden mee rijden wordt het al iets moeilijker want het is geen echt western paard en hij moet wel heel veel aanleg hebben om er mee in de L3 - L2 te kunnen starten.
maar wanhoop niet, heb best wel tinkers gezien met aanleg en wij geven zelfs mensen les die met barokpaarden bij ons trainen tussen de koeien.
maar toch... hou er rekening mee dat ze niet zo soepel zijn als de "echte" westernpaarden

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 10:33

Haha ik verwacht totaal niet dat hij net zo soepel zou zijn :P Daar zie ik hem niet voor aan XD
Maar na die stage heb ik totaal geen zin om terug te gaan naar het saaie dressuur en ik was benieuwd of ik hem meer de kant van het western op kan krijgen. Ik ben dan ook blij om te horen dat dat mogelijk is! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:09

piggeljay schreef:
wil je er wedstrijden mee rijden wordt het al iets moeilijker want het is geen echt western paard en hij moet wel heel veel aanleg hebben om er mee in de L3 - L2 te kunnen starten

_O-

Mis ik nou een smiley of meen je dit serieus?

:')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:54

Bedenk gewoon dat de meeste Westernruiters eerst Engels hebben gereden. :)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 20:28

Oke, dus het proberen waard :) Hebben jullie tips voor goede trainers/stallen omgeving Haarlem?