[WN] kale plek en korstjes aan zijkant schoft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dodyg

kale plek en korstjes aan zijkant schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 18:53

vandaag was ik bij mijn paardje welke nu bij mensen staat om zadelmak te maken.
nu was ik haar aan het poetsen en ontdekte ik dat ze aan de zijkanten van haar schoft kale plekken heeft met korstjes.
ik heb hier naar gevraagd omdat het eerst wat in mij op komt een niet goed passend zadel was die knelt op de schoft. ook mede omdat ze mij vertelde dat ze sommige dagen uit het niets ontplofte en er bokkend van door ging.

nu vertelde hij mij dat dit normaal is bij westernzadels dat dit altijd is eerst en dat ze hier dan een eelt laag op krijgen?
kan mij iemand hier meer over vertellen ik heb helemaal geen ervaring met westernzadels en heb zo mijn twijfels over deze uitleg

Benfan

Re: kale plek en korstjes aan zijkant schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:58

Ik twijfel er ook over. Kan mij niet voorstellen dat dit normaal is. Zou persoonlijk dan direct mijn paard daar weghalen. Zijn ze helemaal besodemieterd.

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:00

qua uitleg van zadels kan ik je niet helpen (heb ik weinig verstand van). Maar mijn paardje wordt momenteel ook ingereden, maar heeft geen plekjes bij de schoft, wel bij de singel de eerste paar keren. Kan het misschien aan het pad liggen?

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:03

Je twijfel is terecht, wat een onzin eelt kweken |o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:04

Oei dat is echt onzin en idd een teken dat het zadel niet past! Ik zou direct mijn paard daar weg halen, blijkbaar hebben ze en geen kennis van zaken en geen gevoel voor paarden.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:04

idd wat een onzin! dan zou je dus volgends hem ook ieder zadel op ieder paard kunnen leggen want je ze maken er wel eelt :+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:05

Eelt??? Wahahahahahaha :x
Dacht het niet, Als het inderdaad van het zadel komt dan past dat dus gewoon niet. Maar het kan ook rainrot, een schimmeltje, een genezende schaaf of beet van een vriendelijke collega, een wondje wat ontstaan is omdat het paard heeft liggen rollen op een steentje, komen.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:11

mrie schreef:
Eelt??? Wahahahahahaha :x
Dacht het niet, Als het inderdaad van het zadel komt dan past dat dus gewoon niet. Maar het kan ook rainrot, een schimmeltje, een genezende schaaf of beet van een vriendelijke collega, een wondje wat ontstaan is omdat het paard heeft liggen rollen op een steentje, komen.

nou denk het niet mijn paardje mag daar namelijk niet naar buiten alleen af en toe in de paddock. de reden hiervoor is dat ze hengsten gewoon bij in de kudde hebben lopen en ik niet zit te wachten op een veulen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:29

Als ik jou was zou ik mijn paard naar kundige mensen brengen om haar zadelmak te maken.
Ik zou haar in ieder geval niet bij deze onkundige mensen achterlaten :n

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 19:34

deze keuze had ik in mijn hoofd inderdaad ook al gemaakt. dit is inderdaad de bevestiging.
ik heb urielle op bokt een berichtje gestuurd

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:34

Wranglerbutt schreef:
Als ik jou was zou ik mijn paard naar kundige mensen brengen om haar zadelmak te maken.

Amen!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:36

Drukplekken, weg met je paardje! Hij heeft maar 1 rug en daar moet je zuinig op zijn!
Je mag hopen dat een prof daar ook zuinig op is, zo niet, direct je paard weghalen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:25

kan drukplekken zijn, van een slecht passend zadel. of plekken van een vieze of harde pad. kan schimmel zijn.
ik zou dr maar eergens anders zetten, met grote spoed.
eelt op de schoft :n |o

summertimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:39

Gelijk weghalen, een kapotte schoft zit je echt niet op te wachten, en dat eelt??? Mafkezen

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:43

Oei, nee, dat klopt niet hoor en is echt niet goed voor je paardje. Een knellend zadel kan voor flinke schade zorgen, en dan heb ik het nog niet eens over de pijn die je paard dan heeft tijdens het rijden, arm ding.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:03

Grote onzin, je loopt ook nog eens het risico dat het paardje het zadel gaat associeren met pijn en dan ben je helemaal ver van huis. Een westernzadel mag absoluut niet op de schoft drukken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:34

dodyg schreef:
nu vertelde hij mij dat dit normaal is bij westernzadels dat dit altijd is eerst en dat ze hier dan een eelt laag op krijgen?

Dit is volslagen onzin! Het feit dat deze mensen deze fabel tegen je zeggen, zorgt ervoor dat ik er in ieder geval geen goed gevoel bij heb. :n
Het lijkt erop alsof een beetje geprofiteerd wordt van het feit dat je nog niet zo goed bekend bent met western(zadels).
Super dat je het even vraagt! Ik sluit me helemaal aan bij de reactie hierboven.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 10:00

dodyg schreef:
........ nu vertelde hij mij dat dit normaal is bij westernzadels dat dit altijd is eerst en dat ze hier dan een eelt laag op krijgen?
kan mij iemand hier meer over vertellen ik heb helemaal geen ervaring met westernzadels en heb zo mijn twijfels over deze uitleg
Wat een belachelijk onzinnige uitspraak dat paarden eelt moeten kweken. Een zadel hoort goed te passen en geen enkele plek te veroorzaken. Heel slecht teken zo'n opmerking.

Citaat:
kale plekken heeft met korstjes
Lijkt me flink pijn doen als er steeds weer een zadel over schuurt. Dat er met gekwetste plakken nog op gereden wordt verbaast me. Zeker bij een jong paard wat je positieve ervaringen en vertrouwen met het rijden bij wilt bijbrengen.

dodyg schreef:
........ dat ze sommige dagen uit het niets ontplofte en er bokkend van door ging.
Tweede slechte teken. Een paard hoort bij inrijden niet regelmatig te ontploffen en er bokkend er vandoor te gaan. Daar gaat duidelijk het nodige mis. Beide zaken samen zouden voor mij reden zijn het paard per direkt op te halen en geen enkele keer meer nog te laten berijden. Je vergroot de problemen met elke keer dat je er weer op gaat zitten als het resultaat schade aan schoft en bokken is.
Ik hoop trouwens dat als de reden het slechte zadel is dat je er niet te lang naweeen van hebt, het kan even duren voordat het paard zich weer op z'n gemak voelt met een zadel op de rug. Voordat je jezelf meer problemen op de hals haalt als gevolg van slecht inrijden en slecht passend zadel: weghalen, slechte ervaringen rechtzetten kost tig-maal zoveel tijd dan een jong paard van begin af aan meteen goed inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:23

Dat is echt schandalig! Welke zichzelf respecterende 'trainer' zou in godsnaam zoiets durven zeggen :n Gelukkig kan jij nog voor jezelf nadenken en ben je het na gaan vragen. Inderdaad als de sodemieter weghalen daar dat paard en naar een trainer brengen die er wel verstand van heeft.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:26

ik zou een andere plek zoeken,

om de plek te genezen kun je het wassen met glycerine zeep.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:28

En ts, wat ga je doen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:29

heeeel snel ophalen! wat een onzin proberen deze mensen jou te verkopen. als je je paard hier laat staan zit je waarschijnlijk met een dier met een zadeltrauma. zadels horen geen pijn te doen.. :n dit is zeer waarschijnlijk ook de reden dat je paardje er bokkend vandoor gaat -hij wil dat pijnlijke ding van zn rug

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:45

nou snel weg halen bij zulke achterlijk lui! wat een idioten zég!!

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:45

mrie schreef:
Wranglerbutt schreef:

Amen!

Helemaal mee eens. Wat een onzin zeg!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:49

en nu ben ik toch echt benieuwd wat TS doet...