[WN] Rocky opnieuw @ work na tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Rocky opnieuw @ work na tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 16:04

Hier ben ik weer! :D

Vorige week plaatste ik foto's waarop ik in de weide reed met 2 handen. (zie [WN-ITP] Rocky @ work in zonnetje)

Na enige aanmoedigingen en tips van bokkers, besloot ik toch om 1 hand te proberen in de piste.

In het begin was het inderdaad zoeken en aftasten, maar na een tijdje snapt hij dan toch waar zijn hoofd heen moet.
Ik kan nog geen grote stelling vragen e.d maar ik ben al blij dat ik hem zo wat ontspannen kan rijden.
Verdere tips zijn uiteraard terug welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(deze ben ik wel beetje trots op :o , hierna heb ik hem uitgestapt en een grote wortel gegeven :-)

Bedankt om te peepen!
Groetjes,
Eva

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:28

op deze foto Afbeelding doe je je hand over de schoft en dat mag niet. Als je met 1 hand rijdt beweeg je je hand altijd naar boven om teugeldruk te verkrijgen en soms naar je schouder toe maar de hand mag de schoft niet overschrijden.

Je teugels moeten in je hand liggen, de linker gaat eruit van langs de rechterkant en omgekeerd en je richt je hand met de nagels naar de manenkam. Je hand plat houden en niet rechtop zoals je met 2 handen rijdt. Je paard moet de richting van zijn neus volgen, waar ik westernrijden geleerd heb worden de paarden niet zoveel in stelling gebracht als in de klassieke dressuur. De hals blijft recht en enkel de neus en nek plooit aan de eerste nekwervel. Anders krijg je dikwijls een paard dat over de schouder valt in galop of dat ipv naar bv. rechts te draaien naar links uitwijkt omdat je dan de schouder blokkeert. Het is een hoop technische uitleg die ik niet zo goed kan verwoorden, ik ben geen trainer maar dat leer ik dus allemaal in de lessen. Het is voor mij ook soms nog serieus klungelen, zeker met een jong paard dat niet altijd correct reageert omdat hij jong is en soms wel eens tegendraads is.

Verder mag je wel je teugels iets korter nemen en je hand laten rusten op de manenkam als hij goed loopt, dan laat je hem met rust. Het is de bedoeling dat je paard in de toekomst alleen al reageert op het voelen van de teugels tegen zijn nek, dat is neckreining.

Je doet het zeker niet verkeerd en het is zo plezant eens je je paard met een hand kan rijden en met minimaal teugelcontact.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:35

Wat is Rocky ontzettend knap! <3

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 19:36

Bedankt! *\o/*

Heel erg bedankt voor de tips, hier heb ik echt iets aan!
Ik moet er inderdaad op letten dat ik mijn hand niet recht hou maar vooruit, helemaal waar.
Ook het ontspannen van mijn arm en elleboog is idd een werkpunt.
Ik hou je zeker op de hoogte van de vorderingen!
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 04-04-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:48

Ik heb geen verstand van het western rijden op zich, maar Rocky ziet er super uit :D

Nog steeds tevreden met je Barefootje?

AstraGirlie

Re: Rocky opnieuw @ work na tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:17

Bedankt Eline, hopelijk kan je ook weer snel genieten van je paardje :-)

Ja, mijn Barefoot zou ik niet snel willen ruilen, is een beetje wennen geweest, maar nu ziet hij als een huis!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:22

Mooi paard. Maar je zou beter de teugels iets korter nemen en ook je beugels zo'n drie gaten korter :j

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:31

Ik hoop het ook, want ik verveel me doooood! :+
Had zo'n zin in een gezamelijk bosritje, jammer dat het belgisch weertje niet wilde meewerken.
Ik geef wel een seintje wanneer ze weer in conditie is :) kunnen we alsnog een ritje gaan maken.

Tot dan, zou ik blijven doorrijden met Rocky zoals je bezig bent. Hij ziet er gelukkig uit en blinkt in zijn vel, dus je kan niet verkeerd bezig zijn :)

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:33

sevke schreef:
Mooi paard. Maar je zou beter de teugels iets korter nemen en ook je beugels zo'n drie gaten korter :j

Deze teugellengte en beugellengte hoort bij western rijden ;)

TS, super mooi paard, en ik vind het al een mooi plaatje geven!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:41

Hhih, Sevke weet er ook niks van. :+

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:49

xDeena_ schreef:
sevke schreef:

TS, super mooi paard, en ik vind het al een mooi plaatje geven!

bahahaha..

Ik ben het idd eens met sevke...

had het in je vorige topic ook al gezegd, maar je beugels moeten echt nog korter! :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:54

sevke weet wel waar ze het over heeft hoor !
idd teugels iets korter.hakken meer uitdrukken (beugels wat korter ).hand voor de knop houden, en laag,net boven de manenkam(uitgangspositie). je vraagt wat, en dan gelijk je hand weer terug !
en hoog sammy, kijk omhoog sammy ;) :D

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:33

Leuk paardje hoor TS. Ziet er ontspannen uit. Wat is er met zijn manen gebeurd?? :+

Ik rijd zelf ook met redelijk lange beugels en ik vraag me af waarom ze een stuk korter moeten? En hoe kort moeten ze dan? Bummer, want ik heb al zulke korte pootjes....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 04:32

Rocky blijft geweldig (en blijft net het broertje van Bambi...), ziet er goed uit hoor, lekker op weg :j
Als je je je paard op 1 hand wilt corrigeren kun je het heel makkelijk doen door je hand omhoog te brengen en dan met je vrije hand even de teugels oppakken zodat je even korte teugel hebt en zo makkelijker een aanwijzing kan geven. Daarna weer rustig loslaten.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 06:41

Oh, ik rijd zelf ook met deze lengte ongeveer in mijn westernzadel? Hoezo zouden ze korter moeten dan?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 06:59

My_Little_P schreef:
Leuk paardje hoor TS. Ziet er ontspannen uit. Wat is er met zijn manen gebeurd?? :+

Ik rijd zelf ook met redelijk lange beugels en ik vraag me af waarom ze een stuk korter moeten? En hoe kort moeten ze dan? Bummer, want ik heb al zulke korte pootjes....

Omdat je anders snel in een soort stoelzit beland, omdat het geen porem is, en omdat je je hakken de hele tijd optrekt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:29

Wow, dat ziet er al ontzettend veel beter uit! +:)+

Stelling vragen doe je in principe met je binnenbeen :) Je kan het aanleren op een zelfde manier waarop je neckreining hebt aangeleerd :j

Stelling rechts: Op twee handen (bvk weer ff op snaffle) in stilstand, bump je met rechterbeen, waarna je gelijk stelling naar rechts vraagt.
Herhalen tot je paard op het bumpje reageert door zijn hoofd naar rechts te brengen, zonder je teugelhulp af te wachten.
Voor stelling links hulpen omdraaien :D Rocky lijkt me slim genoeg, dus dat snapt -ie vast binnen de kortste keren -:) Heel veel plezier oefenen!

Ik zou de beugels trouwens niet veel korter doen, juist omdat het een boomloos zadel is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:46

vergeet bij het vragen van verzameling ( "hengelen ') ook vooral je benen niet te gebruiken. anders ga je alleen met je handen rijden, en krijg je hem nooit goed verzameld..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 18:04

Alweer erg bedankt voor jullie commentaar!

Ik ga toch eens proberen mijn beugels nog 1 gaatje korter te doen, mijn vriend dacht dit ook al, dan kan ik net iets beter mijn hakken uitdrukken. Hand lager houden ga ik ook zeker onthouden :)* en vooruitkijken.

My Little P, wat is er mis met zijn manen dan? Is zijn zomercoupe 8-)

Vera, ik kijk nog even in je profiel, wat een schok om te lezen dat Bambi er niet meer is, wist ik helemaal niet (zat al een paar maanden niet meer op bokt)
Veel sterkte, Bambi zal zeker gemist worden |(

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:58

essiedepessie schreef:
My_Little_P schreef:

Omdat je anders snel in een soort stoelzit beland, omdat het geen porem is, en omdat je je hakken de hele tijd optrekt.

Laatste kan ik inkomen, tweede is smaak imo, maar de eerste vinnik niet helemaal logisch. Juist als je beugels korter zijn zou ik denken dat het er eerder als een stoelzit uitziet? Overigens heb ik ze niet zo lang dat ik mijn hakken niet naar beneden kan drukken.
Anyways, ik ga ze eens een gaatje korter maken om te zien hoe dat voelt (oordeel zelf als ik het filmpje heb geplaatst op FB :+ )

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:17

Nee, want als je lange beugels heb beland je eerder in stoelzit omdat je benen naar voren gaan hangen, met kortere beugels kun je je beentjes netter naar achteren houden. Mijn beugels staan iig op de kortste stand die mijn BC zadel toelaat, ik heb wel het idee dat dat een zade is geweest van een dun iemand die wel 2 meter lang was.. hehe...

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:19

Op die manier bedoel je. Ga het zeker eens proberen! Misschien maakt ie wel spontaan stops van 10 meter, dat zou mooi zijn! :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:00

is er een verband tussen stops en lengte fenders dan ?
ga ik het ook proberen :j

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 19:50

Ik zou ook denken dat als je te lang, zit je meer naar voren gaat leunen met je benen voor je evenwicht in een stoelzit, dus daar kan ik wel inkomen... Ik ben trouwens op zoek naar gaatjestang arggg... :-)
Straks iedereen hier op western foto's van geweldige stops he!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:48

xDeena_ schreef:
sevke schreef:

!

Geluk dat je het zegt, ben ik wel ff heel verkeerd bezig dan _O-

Ik zeg dat niet zomaar. Als je je teugels wat korter neemt, kun je gemakkelijker je paard iets oppakken door je hand een beetje omhoog te brengen. Als hij nageeft, onmiddellijk weer laten zakken. Wanneer je met zulke lange teugels rijdt moeten je handen zowat een halve meter omhoog brengen, wat ten eerste niet handig is, en ten tweede veel te lang duurt. Om een paard scherp te krijgen moet je onmiddellijk kunnen reageren op wat je paard doet. Trage en lange bewegingen hebben geen zin, want dan is het "moment" al voorbij.
Vwb de beugels is het onzin dat je bij western met gestrekte benen moet rijden. Ten eerste is het geen zicht. Je krijgt een stoelzit en kunt je hakken niet uitdrukken. Daarenboven dien je, meer dan met je teugels, het paard met gewicht en zit te rijden. Hoe kun jij gewicht zetten op, pakhembeet je linkerbeugel, als je met je tenen in de beugels moet staan ? Ik wil je graag eens een stop zien rijden met beugels die drie gaten te lang zijn. :))