[SGW] Verschil cross B en L cat. C pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cillusion

Verschil cross B en L cat. C pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 20:40

Wat is nu het verschil? Het springparcour 5 cm. hoger is duidelijk; de cross is mij niet helemaal duidelijk. Volgens het regelement kun je kiezen of je het parcour van de AB pony's wilt rijden of van de DE pony's. Gebeurd dat ook daadwerkelijk? Of te wel,... lopen we niet het risico dan ineens van 60 cm B ab pony's naar de 80/90 van de L te gaan? En in hoeverre heb je andere / moeilijker hindernissen dan? Dacht dat het tempo ook echt hoger lag; maar die 10 meter meer per minuut valt wel mee!
Bij de B heb je meestal een apart klassement voor de kleine pony's, maar ik zie in Westerbork maar 3 C's in de L. Heb je dan een apart klassement / eigen hoogte of niet?

cillusion

Re: Verschil cross B en L cat. C pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:06

Helaas, geen ervaringsdeskundigheid hier geloof ik. Maar mijn dochter heeft een parcourbouwer een mailtje gestuurd, hierbij het antwoord voor wie ook nieuwsgierig is:
Het verschil tussen een B en een L cross is, dat een L cross over 't algemeen net iets moeilijker is. Maar in 't algemeen valt 't wel mee. Het grootste verschil zijn de volgende
dingen:
De lengte is (meestal) ca 500 meterlanger, dus je moet een betere conditie hebben, zowel ruiter als paard. Je moet zelf zoveel conditie hebben, dat je de hele cross in de
verlichte zit kunt rijden.
De waterbak is moeilijker. Bij een B-cross kun je er in lopen, bij een L-cross moet je er via een afsprongetje (ca 40 cm) doorheen.
Meestal zitten er in een L-cross 2 combinatie-hindernissen, zodat je goed moet sturen, vooral als ze in een wending liggen.
In een L-cross zitten meestal enkele smalle hindernissen (ca 1,50 mtr) zodat je ook hier je stuurmanskunst kunt laten zien.
In de praktijk kun je niet kiezen, waar je in ingedeeld wilt worden. De organisatie deelt je in. De ene keer zal dat bij de AB pony's zijn, de andere keer bij de DE.
Alle andere onderdelen vallen in de praktijk wel mee: als je pony een afsprong neemt van 70 cm, gaat ie ook wel van een meter af.

Tja, in mijn ogen houd dat dan toch ook in dat je eigenlijk een promotie van 2 klassen maakt.... Twijfel wat we gaan doen!

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:20

Hee, jou dochter reed vandaag bij mij in de les! :)
gewoon doen hoor, ik vind dat ze er wel klaar voor is :) pony pakt de hindernissen super aan, en loopt zo het water in (:

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 21:31

Leuk om te horen! Ja, water vind hij errug leuk.... Ze twijfelt nog (en ik ook), maar het gaat wel gebeuren hoor. Of Westerbork al, of in Vinkega! Denk zelf dat Vinkega makkelijker is, en dan evt. Markelo vragen of ze met de DE mag meerijden (is geen L); Westerbork zaten nog wel wat moeilijkere lijntjes in vorig jaar.