Vorig jaar heb ik mijn jonge Paint merrie uit de opfok gehaald en ben begonnen met het opvoeden en beleren, alles aan mogen raken, vast staan, voetjes geven, aan het halster naast me stappen en draven zonder me voorbij te lopen, Ho=direct stoppen, wijken voor druk (ook voorhand, achterhand en zijwaarts), longeren en bijbehorende stemcommando's, schriktraining, afspuiten, insprayen, verkeers- en zadelmak maken etc etc....
Daarnaast ben ik regelmatig met haar buiten gaan hardlopen door het bos, een beetje als voorbereiding op buitenritten later en we vonden het allebei gewoon heel leuk (+goed voor onze conditie)
Allereerst een paar foto's uit mijn vorige topic van afgelopen zomer, voor degenen die ons niet (meer) kennen.....

Om weer verder te gaan met mijn verhaal... op een geven moment gaat de tijd ineens heel snel, lijkt het nog als de dag van gisteren dat ze 2 jaar wordt maar is ze alweer bijna 3 en begin je je te realiseren dat er meer is dan alleen grondwerken; voetballen, wandelen en wat VD af en toe... maarja het is en blijft toch je paardenkind en in mijn ogen is het nog steeds de baby van vroeger waar je gewoon niet op hoort te zitten
Toch begin je dan eerst eens met een mini zadeltje uit de oude speelgoed-doos (
) en daarna een licht boomloos ponyzadeltje om haar aan te leren wennen, maar aangezien wij al veel engere dingen hebben overwonnen tijdens de schriktraining-sessie's stelt dit natuurlijk niks voor
Uiteindelijk ga je toch wat serieuzer aan het werk en is de grote dag ineens aangebroken....
maar eerst leg ik even de foto's van Yu als veulen en nu naast elkaar... die mij lieten beseffen hoe 'groot' ze wel niet is geworden!
Onze eerste ontmoeting

En gisteren:

....nou oke dan, om jullie maar niet langer in spanning te houden.... er is maar één echte 'eerste keer' en die is nu een feit!!!

Oooh wat ben ik trots op m'n stoere meid
Nu ik weet dat ze dit accepteert wacht ik tot haar 3e (wat volgende maand al is) tot ik echt met haar aan het 'werk' ga onder het zadel, eerst ga ik nog de laatste paar weekjes lekker dubbele-/langelijnen zodat dat bevestigd is, ze de stemcommando's al kent zonder dat ze me ziet (vanuit de menpositie dus) en dit hopelijk alleen maar in ons voordeel zal werken straks
Eén ding zal ik alvast beloven, jullie zullen nog veel meer van Yu horen
en ik hoop dit jaar net zoveel plezier met haar te beleven als het afgelopen jaar !
Groetjes en bedankt voor het kijken/lezen