[WN] Groen paard doorrijden, hoeveel ervaring heb je nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

Groen paard doorrijden, hoeveel ervaring heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 17:33

Hoi peeps,

ik loop nu al even ergens mee, een donker knagend gevoel waar ik graag eens over wil praten met mensen die hopelijk meer inzicht hebben in deze materie dan ik!

Een tijdje terug heb ik een -toen- 3 jarig paard gekocht die niks, maar echt niks, kon. Mijn vorige gehoefde kameraad was door ziekte overleden en ik was dus op zoek naar een nieuw maatje. Aangezien ik al zo'n 5 jaar echt goed met paarden bezig ben dacht ik dat het wel goed ging lopen met een jong paard, ik heb haar alles op de grond geleerd en toen ze 3,5 was heb ik haar naar een trainer gebracht om haar verder in te rijden.
-Op dit punt staan we dus-
Ze heeft nu een kleine 4 maanden training achter de rug. Ik heb er een aantal weken voor de eerste keer met gereden aan de longe. En toen was ik al heel erg verschoten van mijn eigen onkunde. Ik DACHT dat ik kon rijden, maar het was meer klutsen wat ik deed. Na jaren op ingereden gebalanceerde paarden te rijden kom ik tot de conclusie dat ik nog veel moet leren over bewegingen uitzitten. Het probleem is dus dat ik mijn balans verlies op haar, en als ik mijn balans verlies kan ik niet meer bezig zijn met haar te "rijden". Ze heeft al grote bewegingen en door het feit dat ze nog maar net ingereden is, is ze soms wat snel en beweeglijk.
Vorige keer was aan de veilige longe. Dit weekend zou ik dus de voor de eerste keer los rijden, maar de zenuwen kruipen al omhoog als ik er nog maar aan denk.
Ze is wel heel braaf maar nog erg onzeker, ze heeft dus veel "steun" nodig van de ruiter. Ik vrees een beetje dat ik mijn balans ga verliezen op een moment dat zij me nodig heeft ... ik weet niet hoe erg het is voor een groen paard om eventjes een ruiter op zijn rug te hebben die niets doet behalve zijn evenwicht zoeken. Het zijn vooral overgangen en dergelijke waar ik mijn balans verlies.

De stalhouder heeft al eens laten vallen dat hij een heel leuk lespaard te koop heeft, en met dat paard heb ik een hele goede klik want ik les er vaak op. Ergens zou ik haar heel graag overnemen en dan mijn paard daar laten. Het is echt een goede stal en ik vertrouw die mensen dat het paard goed gaat terechtkomen. Ze is heel mooi en heel lief maar moet nog doorgereden worden. Die vind wel een goede plaats.

Maar moet ik al zo snel opgeven?
Man, wat zit ik hier toch vaak over te tobben...

superwoman

Re: Groen paard doorrijden, hoeveel ervaring heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:42

Het groene paard leert sneller dan de ruiter.....
Ruiter loopt dus steeds achter de feiten aan. Moet nog zijn vorige fout oplossen waar het paard "gebruik van heeft gemaakt", terwijl het paard al bezig is met heel wat anders.
Onzekere paarden krijgen er niet meer zelfvertrouwen van.Andere, maar ook onzekere paarden kunnen gefrustreerd worden door een leider die geen goede leider is.....

Ik zie het niet als opgeven, maar als het herkennen van je grens.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:50

Het is heel goed dat je weet hoe ver je zelf bent, en wat het paard nodig heeft.
Het is niet ideaal om alles samen te moeten leren, maar het kan wel. met les.

Echter, als je denkt dat dit hem niet word, dan moet je kijken naar jezelf.
Want wat wil jij met je paard? iig geen angst opbouwen. Spanning is iets anders dan angst.

Goed nadenken over wat je wilt.
Wellicht kun je heel leuk met dit paard aan het rijden gaan. Maar dat moet je willen, durven,en het moet haalbaar zijn.

Met het andere paard kun je net zo veel doen, alleen die is wat verder.

Succes iig!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:56

Voor het eerst rijden met een jong paard is en blijft altijd wennen. Dit moet je leren, maar geef je meteen op dan leer je het ook nooit. De vraag is dus een beetje wil je het leren?
En als je het wil leren kan ik je maar 1 tip geven laat je paard wat langer bij de trainer staan en ga daar onder begeleiding een paar keer per week rijden. (Hierbij ga ik er wel even vanuit dat zij jou les kunnen geven) Des noods laat je in het begin eerst even de trainer rijden en ga jij na een kwartiertje nog even op je paard en dan bouw je dat later uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:06

Dat samen leren, dat werkt dus niet. Breng het paard of weg naar een trainer voor een paar maanden (minstens 6) of beter, verkoop het paard. Het idee het allemaal zelf te doen is heel leuk, maar als jij verder wilt komen, dan gaat het niets worden.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:19

superwoman schreef:

Heel mooi omschreven ! Ik ben het ook met jou eens hierover. Daarom dat ik ook zo zit te tobben, ik kende "mijn grens" helemaal niet.

Snackie schreef:
Het is niet ideaal om alles samen te moeten leren, maar het kan wel. met les.

Les heb ik, maar eens het paard terug thuis staat moet ik het weer zonder doen. De trainer woont een uur af van me en ik heb geen trailer. Ik blijf wel lessen om de 2 weken, maar ik kan mijn paard jammergenoeg niet meenemen.

Snackie schreef:
Goed nadenken over wat je wilt

inderdaad ! ik wil vanalles met mijn paard, piste, bos, eens een clinic, noem maar op. Dat zal nog niet direct lukken met het groene paard want ze is dus onzeker en heeft meer repetitie nodig dan een ander paard. Dus even iets nieuws zit er voor lange tijd niet in! Daar heb je zeker een goed punt !

Snackie schreef:
Voor het eerst rijden met een jong paard is en blijft altijd wennen. Dit moet je leren, maar geef je meteen op dan leer je het ook nooit

Helemaal met eens! Een mooie kijk op de andere kant.
Het paard mocht eigenlijk al na 3 maanden naar huis, toen ik er eerst aan de longe met gereden heb. Omdat ik toen al direct voelde dat het nog niet goed zat heb ik besloten haar er nog een maand te laten om nog wat meer meters te maken. Begin april mag ze eigenlijk naar huis. Maar financieel begint het heel zwaar te worden. Meerdere keren per week is niet mogelijk, het is meer dan een uur rijden en ik werk fulltime. Ik ben minimum 4 uren kwijt als ik even ga lessen. Maar zeker een goed idee !

Heel leuk dat ik hier verschillende meningen te horen krijg.
Food for thought !

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:20

superwoman schreef:

Mooi gezegd. :D

Alhoewel je -mijn mening- je eigen grens ook kan verleggen. Dit gaat dan -als ik jouw verhaal zo lees- gepaard met veel samen trainen met je instructeur en of dat lukt heeft ook weer te maken met de inhoud van je portomonnee. Klinkt banketstaaf, maar t is zo. Als je het geld hebt om je paardje nog langer in training te laten en dan SAMEN te trainen, kom je er uiteindelijk ook wel.

Ik heb misschien makkelijk praten, ons paard staat bij onze instructeur op stal en dat is zo iemand die ALLES ziet... :o Toen wij ons paardje kochten kende hij de basis, was zeker 6 a 7 maanden niet meer bereden (en dat voor een toen 4-jarige) en ik merkte hoe verknocht ik was aan mn vorige paardje. Moest voor mn gevoel opnieuw leren rijden... :o Toch zijn we nu (anderhalf jaar later) een op elkaar ingespeelde combi en moet ik zeggen dat ie meer voor me doet en wint dan ik voor mogelijk had toen ik er voor t eerst op zat. :D

Ik zou in jouw geval zeggen, volg je hart, als je denkt dat DIT paardje het is voor je en je hebt de middelen om hem (haar?) in training te laten staan, zou ik t doen.

*edit* lees nu jouw reactie. Uiteindelijk zal je dit paardje toch naar huis moeten halen... Is daar permanent stallen geen optie?
Ik herken je verhaal wel. Wij kochten Nick als onbeleerde 3 jarige en ik heb hem (met hulp van mn trainer) zelf in- en doorgereden. Dat ging zo super, ik kon bij wijze van aan zn oren zien hoe hij die dag zou lopen. Toen Nick stierf, moest ik dat gevoel hervinden met een nieuw paardje. Dat heeft moeite gekost en ook heb ik regelmatig gedacht dat ik te "groen" voor m was, maar we hebben doorgezet en HET gevoel van samen is er nu volledig. Ben elke dag nog super blij met ons paard!
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 28-03-12 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:22

Ik laat in het midden of het gaat een groen paard doorrijden, maar uit je reacties lees ik eigenlijk al dat je liever het andere paard koopt en dat je huidige paard een ander baasje krijgt. En dat is prima toch?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:24

hollywood86 schreef:
Dat samen leren, dat werkt dus niet. Breng het paard of weg naar een trainer voor een paar maanden (minstens 6) of beter, verkoop het paard. Het idee het allemaal zelf te doen is heel leuk, maar als jij verder wilt komen, dan gaat het niets worden.

even lezen hollywood, paard staat dus in training, nu een kleine 4 maand. En over dat verkopen zit ik op dit moment te tobben. Allemaal zelf doen wil ik absoluut niet, daarom dat ik dus dat paard in training heb gezet en ik dus daar ook les neem.
Of begrijp ik jou verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:27

Oh, ik had aangenomen dat je zelf wilde gaan rijden met dat paard, waarom er anders op zitten tijdens de training? Als ie nu al 4 maanden in training staat en je kan er nog niets mee, dan moet ie nog veel langer (en dan dus minstens een half jaar, maar liever langer), zodat paard echt goed bevestigd is.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:29

lovefi schreef:
Ik laat in het midden of het gaat een groen paard doorrijden, maar uit je reacties lees ik eigenlijk al dat je liever het andere paard koopt en dat je huidige paard een ander baasje krijgt. En dat is prima toch?

Nee, ik twijfel echt, ik heb dit paard toch ook al meer dan een jaar en het voelt zo hard als opgeven. Het is een leuk paard en binnen een paar jaar word ze zeker een topper, de vraag is of ik haar door de eerste groene periode krijg.

@ buitenzorg: zo is het helemaal, jammergenoeg is mijn portemonee al flink geminderd. Vriendlief is er ook niet zo blij mee natuurlijk. Maar dat is een ander probleem !

Ik lees nu je edit: zo leuk om te horen dat het ook goed kan gaan! Helemaal top van jullie !

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:36

hollywood86 schreef:
Oh, ik had aangenomen dat je zelf wilde gaan rijden met dat paard, waarom er anders op zitten tijdens de training? Als ie nu al 4 maanden in training staat en je kan er nog niets mee, dan moet ie nog veel langer (en dan dus minstens een half jaar, maar liever langer), zodat paard echt goed bevestigd is.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik zelf rij, ja :P
De trainer kan er wel heel goed op rijden, dus het paard kan het, of ik er iets met kan zullen we dit weekend dus zien.
En, een half jaar training, even mijn nuchtere bril opzetten. Ik heb er al behoorlijk wat in geïnvesteerd maar ergens moet ik een grens trekken, het is voor mij puur een hobby. Een hele dure hobby.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:39

Ik heb alles eventjes gelezen en vind de argumenten van beide kanten wel goed, maar het gaat er idd om dat jij er op "moet" rijden en dat je zelf het belang van het paard in het oog houdt.
Persoonlijk denk ik: jij voelt je nu gewoon niet op je gemak, stel dat er strax wel wat misgaat?
en als je nu de kans hebt om dat paard te kopen waarvan je wel zeker weet dat jij er mee uit de voeten kan? strax is ze misschien weg.

maar ik begrijp goed dat je ook gewoon manege lessen volgt? kunnen ze je daar iet wat extra helpen bij de grenzen waar je bij je eigen paard tegen aan loopt? zodat jij je daar zekerder in gaat voelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:41

Vicky_Belle schreef:
hollywood86 schreef:

Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik zelf rij, ja :P
De trainer kan er wel heel goed op rijden, dus het paard kan het, of ik er iets met kan zullen we dit weekend dus zien.
En, een half jaar training, even mijn nuchtere bril opzetten. Ik heb er al behoorlijk wat in geïnvesteerd maar ergens moet ik een grens trekken, het is voor mij puur een hobby. Een hele dure hobby.

Als je die grens wilt trekken, dan moet je zo snel mogelijk de stekker eruit halen. Dit gaat je nog maanden training (en dus geld) kosten, voordat je er iets mee kan. Een paard goed bevestigen zal maanden, zo niet, jaren duren. Uiteraard ook afhankelijk van de trainer.

Beter gewoon nu het paard verkopen en zorgen dat je een leuke nieuwe krijgt. Daar ga je een stuk meer plezier van hebben. Opgeven is niet erg, geld weggooien wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:44

Vicky_Belle schreef:
[Nee, ik twijfel echt, ik heb dit paard toch ook al meer dan een jaar en het voelt zo hard als opgeven.

lijkt meer als moeite met je trots opzij zetten. :o

Door "de groene periode" heen krijgen = imo ook een leuk idee, maar zo werkt het lang niet altijd.
Sommige paarden hebben een goede leider nodig en andere wat minder... dit zie je meestal al terug in de beginfase.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:45

ReadTheRulez schreef:
Ik heb alles eventjes gelezen en vind de argumenten van beide kanten wel goed, maar het gaat er idd om dat jij er op "moet" rijden en dat je zelf het belang van het paard in het oog houdt.
Persoonlijk denk ik: jij voelt je nu gewoon niet op je gemak, stel dat er strax wel wat misgaat?
en als je nu de kans hebt om dat paard te kopen waarvan je wel zeker weet dat jij er mee uit de voeten kan? strax is ze misschien weg.

maar ik begrijp goed dat je ook gewoon manege lessen volgt? kunnen ze je daar iet wat extra helpen bij de grenzen waar je bij je eigen paard tegen aan loopt? zodat jij je daar zekerder in gaat voelen?

Heel goed punt in de eerste paragraaf!

Ik volg dus trainingen (privé) op de stal waar mijn paard in training staat, dus ze kennen ons allebei. Ik rijd natuurlijk op een lespaard, en die heeft zo geen bewegingen, daar verlies ik mijn balans niet op.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:46

Als je die grens wilt trekken, dan moet je zo snel mogelijk de stekker eruit halen. Dit gaat je nog maanden training (en dus geld) kosten, voordat je er iets mee kan. Een paard goed bevestigen zal maanden, zo niet, jaren duren. Uiteraard ook afhankelijk van de trainer.

Beter gewoon nu het paard verkopen en zorgen dat je een leuke nieuwe krijgt. Daar ga je een stuk meer plezier van hebben. Opgeven is niet erg, geld weggooien wel.[/quote]

Euh, goed punt...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:47

Je zou kunnen overwegen om een trainer bij je stal te laten komen twee keer per week om zo de eerste paar maanden enkel onder begeleiding te rijden. Dan krijg je continue feedback en heb je wat meer tijd om af te tasten of er voldoende vooruitgang in zit. Verkopen kan altijd nog.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:52

troi schreef:
Je zou kunnen overwegen om een trainer bij je stal te laten komen twee keer per week om zo de eerste paar maanden enkel onder begeleiding te rijden. Dan krijg je continue feedback en heb je wat meer tijd om af te tasten of er voldoende vooruitgang in zit. Verkopen kan altijd nog.

TS heeft nog balans-problemen... met alle begeleiding op de wereld is dit paard niet geschikt (groen) om dat snel te leren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:02

Niet iedereen kan zichzelf goed inschatten, voor hetzelfde geld valt het best mee. Dat kun je meestal slechts van de zijkant goed inschatten..

Maar goed, sommigen schatten zichzelf uitstekend in, en als ts zich wel goed inschat dan heb je vermoedelijk gelijk.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:07

superwoman schreef:
troi schreef:

TS heeft nog balans-problemen... met alle begeleiding op de wereld is dit paard niet geschikt (groen) om dat snel te leren.

Hey Ho, enkel op haar hé, op een doorgereden paard die zichzelf kan dragen heb ik dat niet.
Maar goed, je hebt een punt! Ik heb daar inderdaad problemen mee. Ik knal er niet af, ik blijf wel zitten, maar ik kan mijn paard niet "ondersteunen" op dat moment.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:12

superwoman schreef:
lijkt meer als moeite met je trots opzij zetten. :o

Door "de groene periode" heen krijgen = imo ook een leuk idee, maar zo werkt het lang niet altijd.
Sommige paarden hebben een goede leider nodig en andere wat minder... dit zie je meestal al terug in de beginfase.

Ik zie deze reactie nu pas, mijn trots is op dit moment onbelangrijk, dan had ik dit niet openbaar op het internet gezet dat ik dit probleem heb. Over die leiding nodig hebben, op sommige paarden lukt me dat heel goed, maar ik ben inderdaad niet je meest strenge leider die je je kan inbeelden, ja. Dus weer, moet ik zeggen, goed punt !

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:17

troi schreef:

Hoi troi, het paard staat gewoon bij mij thuis in de weide zonder verdere accommodatie. Ik heb al aan de trainer gevraagd of hij wil thuis komen lesgeven maar die ziet die km niet zitten. Ik ken nog wel andere lesgevers (minder goede en veel minder ervaring in groene paarden) uit de buurt die misschien wel tot bij me thuis willen komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:36

Vicky_Belle schreef:
Ik zie deze reactie nu pas, mijn trots is op dit moment onbelangrijk, dan had ik dit niet openbaar op het internet gezet dat ik dit probleem heb. Over die leiding nodig hebben, op sommige paarden lukt me dat heel goed, maar ik ben inderdaad niet je meest strenge leider die je je kan inbeelden, ja. Dus weer, moet ik zeggen, goed punt !

Maar het gaat niet altijd om trots aan de buitenkant.... dus het "op internet zetten".
Het voelt (binnenkant) voor jou als opgeven en daar heb je blijkbaar moeite mee of niet soms?

Het gaat bij een paard ook niet om een strenge leider, het gaat om EEN leider.
Wanneer jij moeite heb met je balans geef je heel veel onbedoelde signalen/hulpen. Deze kunnen vreselijk tegenstrijdig zijn voor het paard.
Zie het als een leraar voor jezelf die steeds alles door elkaar haalt, maar dat je het diploma wel moet halen....dat is écht niet fijn.
Een leider moet niet streng zijn, maar duidelijk en consequent. Een leider moet je willen volgen en wanneer de leider niet goed genoeg is, verlies je het vertrouwen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:38

Vicky_Belle schreef:
Hey Ho, enkel op haar hé, op een doorgereden paard die zichzelf kan dragen heb ik dat niet.
Maar goed, je hebt een punt! Ik heb daar inderdaad problemen mee. Ik knal er niet af, ik blijf wel zitten, maar ik kan mijn paard niet "ondersteunen" op dat moment.

Dat zie je volgens mij niet goed. Bij dit paard komt je probleem duidelijk naar voren, bij andere paarden niet ;)
Dat is het mooie van het rijden op verschillende paarden, dat je mindere punten waar je aan moet werken duidelijk aan het licht komen.