activiteiten faalangst met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanderark

activiteiten faalangst met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:18

Hallo allemaal,

Ik doe momenteel een onderzoek naar faalangst voor mijn opleiding pedagogiek.
Ik zou in mijn onderzoek graag het paard willen betrekken.
1: wat kan een paard betekenen voor mensen met faalangst?
2:Wat voor een oefeningen zouden jullie ondernemen met mensen met faalangst en waarom?

Dank jullie wel voor het meedenken. :)

Vriendelijke groet,
Marjolein

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:33

Wat een interessant onderzoek! Wat voor soort faalangst richt je je op (sociaal/studie of werkgerelateerd etc.)?
Zelf heb ik faalangst en rijd ik paard, dus ik zal eens een gooi doen.

1. Ik denk dat de spiegelende werking van paarden mensen kan helpen goed naar zichzelf te leren kijken. Dit is voor mensen met faalangst moeilijk, vanwege het gevoel beoordeeld te worden. Paarden zijn eerlijk en oordelen niet. Naar mijn mening is het accepteren van het probleem (in dit geval faalangst) de eerste stap naar 'verbetering'. Het is echter moeilijk naar jezelf leren kijken als je bang bent voor wat mensen over je denken. Een paard houdt een spiegel voor.
2. Oefeningen die faalangstigen laten voelen hoe het is een leider te zijn, dus veel grondwerk. Hiermee wordt niet alleen een band opgebouwd met het paard, wat iemand vertrouwen kan geven, maar kan diegene ook voelen hoe het is om zelf beslissingen te nemen en de gevolgen hiervan in te schatten. Het paard zal hier nooit kritiek op hebben, dus fouten maken is minder eng. Daarnaast zouden ontspanningsoefeningen kunnen helpen, bijvoorbeeld massagetechnieken bij het paard. Hierbij krijgt de faalangstige controle, maar ontspant zelf ook.

Mocht je nog vragen hebben, pb gerust!

vanderark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:59

Dankjewel saar 88.

Ik richt mijn onderzoek op verschillende aspecten van faalangst. (sociaal, motorisch en cognitief)
Aan wat voor grond oefeningen zou jij denken?
De massage vind ik een goed idee.

Gr marjolein

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:02

Ik denk dat verschillende soorten faalangst met/op/naast het paard getraind kunnen worden. Heb je faalangst die zich uit in ontzettende onzekerheid/sociale faalangst dan denk ik dat grondwerk erg goed helpt. Omdat je dan leert wat voor invloed je houding heeft op een dier en dus ook op andere mensen, verder kan het een enorme egoboost geven als een machtig dier als een paard jou gehoorzaamt.

Sommige mensen hebben faalangst dat zich uit in alles onder controle willen houden (controlefreak) dan kan het paardrijden opzich al handig zijn, jij zit op een paard je moet je ook een beetje over kunnen geven want het blijft een dier waarmee je moet samenwerken.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:56

Bij grondwerk denk ik aan oefeningen om de mens met faalangst te laten ervaren hoe het is om een leider te zijn, om zelf beslissingen te moeten nemen.
Dit met name gericht op lichaamstaal. Je lichaamstaal is vaak een reflectie van hoe je je voelt. Bij mensen met faalangst is dat dus een niet bepaald assertieve houding, waardoor een paard bijvoorbeeld door je heen zal lopen. Het werken aan een zelfverzekerde lichaamshouding die leiderschap uitstraalt, zal op den duur misschien een positief effect hebben op hoe iemand zich voelt. Daarnaast zal blijken dat bij een assertieve houding, het paard gehoorzaamt en er dus een positief effect bewerkstelligt wordt. Bij onvoldoende assertiviteit gehoorzaamt het paard niet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:01

vanderark schreef:
Hallo allemaal,

Ik doe momenteel een onderzoek naar faalangst voor mijn opleiding pedagogiek.
Ik zou in mijn onderzoek graag het paard willen betrekken.
1: wat kan een paard betekenen voor mensen met faalangst?
2:Wat voor een oefeningen zouden jullie ondernemen met mensen met faalangst en waarom?

Dank jullie wel voor het meedenken. :)

Vriendelijke groet,
Marjolein

Ik denk niet dat mensen met faalangst een heel andere aanpak nodig hebben dan andere mensen. Ik ben zelf ook faalangstig, maar heb vanaf het begin normale lessen gevolgd. Hierdoor ben ik wel doortastender en assertiever geworden naar paarden toe, maar niet naar mensen toe. Een paard betekent voor mij veel, omdat ik me niet anders hoef voor te doen dan ik ben, maar wel consequent en duidelijk moet zijn. Dit geldt voor iedereen en niet alleen voor faalangstigen.

Als ik oefeningen zou moeten aanwijzen zou ik zeggen: oefeningen vanaf de grond, bijvoorbeeld longeren, zodat je je bewust wordt van je lichaamstaal en consequent moet optreden. Je ziet dan goed wat je eigen gedrag oproept bij het paard.

Nogmaals, dit zou ik ook bij anderen aanraden en niet specifiek voor faalangstigen!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:03

Ik vind dit topic erg interessant en ben benieuwd wat er nog voor tips komen.
Mijn vraag is: wat maakt dat je bij faalangst eerder grondwerk in zou zetten als het gaat om leiderschap? Op het paard moet je als ruiter toch ook leider zijn.
Ik kan wel argumenten bedenken, maar ben erg geïnteresseerd in jouw ideeën erover, Saar88.

vanderark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 17:49

Samenvattingen van oefeningen tot nu toe. :)

• faalangstigen laten voelen hoe het is om een leider te zijn, dus veel grondwerk. Hiermee wordt niet alleen een band opgebouwd met het paard. Het kan ook iemand vertrouwen geven. Diegene kan ook ervaren hoe het is om zelf beslissingen te nemen en de gevolgen hiervan in te schatten. Het paard zal hier nooit kritiek op hebben, dus fouten maken is minder eng. Je leert wat voor een invloed je houding heeft op een paard en dus ook op andere mensen. Je lichaamstaal is vaak een reflectie van hoe je je voelt. verder kan het een enorme egoboost geven als een machtig dier als een paard jou gehoorzaamt.

• Ontspanningsoefeningen zouden kunnen helpen, bijvoorbeeld massagetechnieken (poetsen) bij het paard. Hierbij krijgt de faalangstigen controle, maar ook een stuk ontspanning

• Bij longeren is het een mooie oefening om jezelf te laten horen. Jij mag vertellen doormiddel van je lichaamshouding en stemgebruik wat het paard mag doen. hierin ben jij de leider voor het paard. Het is van belang dat je hierbij jezelf consequent opstelt.

• Paardrijden met of zonder zadel. Je leert om jezelf over te geven want het blijft een dier waarmee je mag gaan samenwerken. Vertrouwen speelt hierbij een grote rol.

wie heeft er nog meer ideeen?

ps. tina1965 ik ben ook erg benieuwd naar jouw argumenten?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:51

Omdat bij grondwerk veel draait om het bewust worden van wat jij zelf uitstraalt. Houding, energie en emoties bijvoorbeeld. Daardoor leert iemand (dit kan voor veel mensen positief zijn denk ik, niet alleen voor faalangstigen) naar zichzelf kijken. Zo kun je het waarom aanpakken: waarom sta ik op een bepaalde manier? Komt dat vanwege een bepaald gevoel? Of een emotie?
Voor mij is bewustwording heel belangrijk geweest, vandaar dat ik dit denk. Op een paard kun je minder goed het spiegelende effect ervaren, zeker voor mensen die bijvoorbeeld nog nooit eerder met paarden hebben gewerkt. Zat jij ook deze richting op te denken Tina1965?

cannysweet

Re: activiteiten faalangst met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:01

De grondoefeningen zijn heel goed. Kan je ook met de mens die het paard begeleid in verdieping gaan. Hoe het b.v. voelt als het paard op hem-haar af komt lopen? Was het de bedoeling dat ze op hem-haar afkomen? Hoe krijg je het paard weer in een bepaalde richting? Wat doet (gevoel) het met je als je dat voor elkaar krijgt.
Zelf denk ik niet dat je bij een paard kan falen ... Paard geeft geen cijfer ..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:09

Ik dacht eigenlijk meteen aan een heel andere vorm!
Ik klap helemaal dicht bij het idee wedstrijd rijden! Of als er mensen gaan zitten kijken aan de bak rand!
Heb dan niets onder controle en mij paard doet ook niets meer voor me!
Beetje dat controle freak wat ik al las

vanderark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:12

o0eefje0o schreef:
Ik dacht eigenlijk meteen aan een heel andere vorm!
Ik klap helemaal dicht bij het idee wedstrijd rijden! Of als er mensen gaan zitten kijken aan de bak rand!
Heb dan niets onder controle en mij paard doet ook niets meer voor me!
Beetje dat controle freak wat ik al las

hoe ga jij hier mee om?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:39

Het uitstellen en daag voor de wedstrijd besluiten niet tegaan! Zondag was. Ik van plan te springen er komen mensen aan de rand zitten en zet men instructrische der op!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:16

Ik denk dat het paard op zich een goede partner voor een faalangstige kan zijn, en wel om de redenen die al genoemd zijn.
Als ik in de schoenen van een faalangstige ga staan kan het echter ook de andere kant op gaan als je in de omgang met het paard geen positieve ervaringen maakt. Dat is juist wat voor het verminderen van de faalangst van belang is. Door positieve gebeurtenissen je angst los leren laten.
Grondwerk zou naar mijn idee fijn zijn omdat vanuit de grond werken als veilig(er) beschouwd kan worden dan rijden op het paard. Evenals zittend op het paard lijkt het mij bij grondwerk wel goed als er instructie bij is die het proces (in ieder geval in het begin) begeleidt. Want anders zou de faalangstige mogelijk aan de slag gaan, de ervaring kunnen maken dat paardlief niet doet wat het moet doen en dat dan weer als falen zien. Voor paardlief faal je niet, dat doe je als faalangstige jezelf aan, denk ik.
Bij instructie denk ik aan iemand die in staat is om de positieve dingen te benadrukken en die ook op die manier helpende feedback kan geven.
Hoe dan ook, op de grond en te paard, haalbare stappen zetten/doelen stellen (meer kans op succes). Niet meteen alles willen kunnen.
Zelf heb ik nu een super instructeur wat faalangst betreft en inmiddels maakt het mij ook niet meer zoveel uit als er mensen toekijken.

Saar, spiegelt het paard niet ook als je erop zit? Wellicht in mindere mate dan op de grond, of voor jezelf minder zichtbaar? Stel ik zit op het paard, ik wil dat paardlief halt houdt, maar mijn hulpen zijn niet de juiste. Dus blijft paardlief braaf doorlopen (spiegel). Of werkt het zo niet?
Ik probeer nu even mijn hulpverlenerskennis en mijn (beperkte) rijervaring met gedachten over faalangst te combineren.
De vragen die ik nu stel zijn dan ook niet kritisch bedoeld, maar vanuit mijn nieuwgierige interesse ;-). Erg boeiend allemaal!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:39

Om toch ook de voordelen van het rijden te beschouwen: voor de ruiters kan het een hele positieve ervaring zijn om vanaf het paard letterlijk groter te zijn.

Verder heb ik gemerkt dat veel kinderen het op de grond naast het paard veel intimiderender vinden en het veel minder makkelijk als prestatie zien dat ze iets bereiken met het paard. De beloning van een paard dat jou draagt en stapt of stopt als je dat zegt kan veel directer ervaren worden, mogelijk (maar da's mijn eigen gedachte) omdat je als je erop zit beheerst wat er met jou gebeurt, en als je er naast staat is die link minder direct. Ik denk dat leeftijd hier ook een rol bij speelt: volgens mij wordt grondwerk interessanter met de jaren (maar ook dat is een niet onderzochte eigen invulling.)

Ook ik denk, net als tina1965 hierboven, dat een spiegelende / confronterende omgang niet altijd de beste weg is. Spiegelen kan overigens zeker ook vanaf de rug, energie, spanning (en ook scheefheid bv) worden over het algemeen snel overgenomen door het paard.

quincy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:26

Wat leuk dat je daarr onderzoek na doet :)

1. Menseen met faalangs kunnen dingen leren te paard en angste overwinnen!!!
2. Je kunt hiermee leuke oegfeningen toien zoals voltigeren enzo.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:01

ik ben zelf afgestudeerd op dit onderwerp op het HBO.
erg intressant onderwerp en echt hele leuke resultaten die eruit komen.

kleine tip mbt longeren; laat ze heel bewust hun stem verheffen of juist niet.
hier kwmaen tijdens mijn onderzoek hele leuke en vaak confronterende resultaten uit.
ze mochten dan bv bij de commando's geen stap,draf of galop meer zeggen,maar een of ander raar woord ( ik gebruik vaak pannenkoek) dan worden ze zich pas bewust hoe ze met hun stem overkomen op anderen.

heb er nog voorbeeldfilmpjes van (in combinatie met lichaamshouding en de effecten van het paard.) geloof ik.. zal ze even plaatsen

Neutrale houding;

passieve houding ( dit hebben veel mensen met faalangst van zichzelf)

en voor de ADHD'ers :+

en mbt bovenstaande reactie;

ook voltigeren deed ik veel, gaf veel zelfvertrouwen omdat men zowel het ( grote intimiderende) paard moesten vertrouwen, de begeleider die ver af stond, EN zichzelf omdat ze allerlei oefeningen deden.

Afbeelding

of alternatief grondwerken; zelf over een balk lopen en pony zien mee te nemen

Afbeelding

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:04

Lowara, leuk om die filmpjes te zien, wel beetje over the top natuurlijk maar wel heel verhelderend! Vooral dat laatste filmpje, 'hooohoooohooo' en maar achter het paard aanrennen. De filmpjes maken heel goed duidelijk dat het niet alleen gaat om wat je zegt, maar ook om hoe je het zegt. ;)

M.b.t. faalangst denk ik aan ontspanningsoefeningen, en oefeningen die laten zien wat bepaalde gedachten met je doen. Oefeningen die het kind helpen lichamelijk te ontspannen (zowel op het paard als bijvoorbeeld met massage) geven het kind een mooi hulpmiddel om op momenten dat het angstig wordt zichzelf wat rustiger te maken. Daarnaast zie je bij faalangst veel negatieve gedachten: ik kan het toch niet, ik doe het vast fout, etc. Laat een kind een paard rondleiden terwijl hij zulke dingen tegen zichzelf zegt, en laat hem dezelfde oefeningen doen terwijl hij tegen zichzelf zegt dat hij het wél kan en aan iets leuks denkt. Dit kan heel goed duidelijk maken wat de invloed van bepaalde gedachten is, en dat je er een keuze in hebt wat je tegen jezelf zegt.

Daarnaast lijkt alles me mooi wat een positieve ervaring oplevert. Zelf grenzen aangeven (het paard tegenhouden als het je ruimte in wil) of ervaren hoe het is om de leiding te nemen, of iets doen wat je spannend vindt en daarmee een stukje angst overwinnen.