[SGW] hoe krijgt mijn pony genoeg conditie enz voor cros/tripalon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RobinBuck

hoe krijgt mijn pony genoeg conditie enz voor cros/tripalon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 17:15

hallo,
ik wil in september/october/november(daar ergens) in laren graag mee doen aan de tripalon.
de pony waarmee ik dan wil starten train ik sinds november 2011. hij heeft nu een redelijke conditie, hij kan gewoon een uur stevig dressuren.
en een uur springen (nouja geen heel uur springen natuurlijk, gewoon tussendoor ff stappen enz) lukt ook prima.
soms laat ik hem voor het rijden nog even los springen of longeren.
hoe krijgt hij meer conditie, uithoudings vermogen en hoe weet ik wanneer hij goed genoeg getraint is? wat zijn oefeningen die je kan doen?
het is een cross van 5 of 10 km (je kan kiezen) met 14 hindernissen van ong 60cm (waarschijnlijk)
ik kan max. 4x in de week rijden, vaker heb ik geen tijd voor :( is dit genoeg?

RobinBuck

Re: hoe krijgt mijn pony genoeg conditie enz voor cros/tripalon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 17:22

iemand?

raketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:34

Ik maak altijd veel buitenritten of strandritten en wissel dit af met dresuur en springen. Mijn paard heeft nu een super conditie! :-)

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 17:41

raketje schreef:
Ik maak altijd veel buitenritten of strandritten en wissel dit af met dresuur en springen. Mijn paard heeft nu een super conditie! :-)

zou ik mogen weten hoeveel uur die buitenritten duren? en hoevaak per week? en hoeveel dressuur en spring jij dan nog?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:30

Als je ongeveer elke dag een uur stevig in de bak traint, dan kan hij dit best aan. Het mooiste zou zijn als je aan je training af en toe een buitenrit kunt toevoegen waarbij je wat galoppeert.
Omdat dit een tripalon is is het langer dan een normale cross. Het is hier dan ook niet de bedoeling dat je de hele weg in galop aflegt, je kunt gewoon stukken stappen en draven tussendoor. Ik zou me hier niet al te druk om maken, gewoon stappauzes inlassen waarbij je pony weer lekker op adem kan komen.

Om echt conditie te trainen kun je buitenritten maken waarbij je bijvoorbeeld drie keer een galopje van een minuut maakt. (als je paard hier moe van wordt maak je het korter, als het een makkie is kun je het langer maken). Dan ga je die stukjes galop steeds iets langer maken tot je drie keer een galopje van 2 minuten maakt. Tussendoor lekker draven en stappen. En zo kun je het steeds verder uitbreiden.

Veel plezier en succes met de tripalon! Maak je vooral niet te druk, doe het lekker op je eigen tempo.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:18

oke!

Clausch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:13

Eigenlijk krijg je met een uur per dag over het algemeen vrijwel ieder paard wel in topconditie. Ongeveer 1 keer per week eens een lange buitenrit maken naast deze training helpt ook goed.

suusxloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:35

ooit gedacht aan galoptraining, dat is een intervaltraining die je doet met je paard. Je kunt het ergens op een 'renbaan' doen of gewoon ergens in de bossen waar je veel lange paden hebt. beginnen met thuis wat stap/draf loswerken en daarna in de bossen beginnen met 1 min draf, 1 min galop, 1 min draf, 2 min galop, 1 min draf, 3 min galop enz.