[SGW] Diablo op Cross Heusden 2012 (B)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Diablo op Cross Heusden 2012 (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:48

Dag allemaal,

Vorige zondag liepen Diablo & ik onze eerste cross van het nieuwe jaar. Dit was een officieuze wedstrijd. Hierna herneemt het nationale seizoen zich met crossen als Overpelt, Vechmaal,...

De wedstrijd situeert zich op het niveau B-L. En wij waren wegens valpartij uitgesloten.

Diablo is een 9-jarige BWP ruin van Capital uit een Lys de Darmen moeder. Hij is sinds oktober 2011 in mijn bezit en was bij de vorige eigenaar Z-springen, M1 dressuur en M eventing. Ik heb hem in het najaar van 2011 in de reeks B eventing gestart waar hij telkens foutloos rondliep (3 wedstrijden). De volgende 3 wedstrijd blijft hij ook in de klasse B om na het nationaal kampioenschap over te gaan naar de L. Ik heb Diablo gekocht omdat ik een bloedziekte heb en mijn andere paard niet echt betrouwbaar is. Ik mag dus eigenlijk niet van mijn paard vallen omdat ik bloedverdunners slik. Met Diablo zit ik toch iets veiliger (hij kan lezen en schrijven) dan met Evita (mijn andere paard zie: [SGW-ITP] Evita op Cross Heusden 2012 (B) ). Nu ja, vallen kan altijd eens gebeuren. Gelukkig deed ik me geen pijn :)

Hier zijn de foto's :)

Hooiruif
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EFC4LZSW.jpg

Grote gracht
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T4IB8QAG.jpg

Kleine dubbele grachten
Deel 1: op het paard....
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GPJG6IE8.jpg

Deel 2: poging 1 => naast het paard...
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZZ4GLAB.jpg
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FX8OL6RA.jpg

Deel 2: poging 2
http://www.mijnalbum.nl/Foto-J4WPF4NS.jpg

De butte
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LUFA7HUS.jpg
Afbeelding

De punt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N4PDBOVE.jpg
Afbeelding

Het eerste paard
Afbeelding

Het bankje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KUBTZJYH.jpg
Afbeelding
Afbeelding

Rechte
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IGFWEMH7.jpg

Laatste paard
Afbeelding

De reden van de val was dat hij te groot in kwam op de eerste gracht en hij de afstand met de 2de gracht (die sowieso al niet klopte!) helemaal niet meer zag. Dus geen groot drama, dat gebeurt nu eenmaal :)
Ik was tevreden van mijn dag en van mijn paard! Hup naar het officiële seizoen!

Een berichtje is altijd fijn ;)
Laatst bijgewerkt door SofieHavan op 16-03-12 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:50

Ik vind het er niet zo fijn uitzien... Het lijkt of je je heel slecht meekomt en je paard nog al in de weg zit. Ik zou erg gaan werken aan balans boven de sprong zodat je beter mee kan gaan met het paard.
Hij is nu nog heel braaf, maar zal gaan stoppen als je hem vaker in de weg zit ben ik bang.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:52

Ik was er ook! De gracht was echt immens! Petje af
Ik vind het er voor een relatief nieuwe combinatie al erg goed uitzien

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:57

Joolien, ik vraag me af waar ik hem in de weg zit? Op de gracht? Heb jij al eens een gracht gesprongen? Met paarden die dit niet kennen is dat geen evidentie hoor!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:57

Je beugels zijn echt veel te lang!
Verder moet je opletten dat je goed in je beugels steunt, mooi vanuit de knieen in verlichte zit en schouders naar achteren houden.
Je onderbeen zwaait ook veel te ver naar achteren.
Verder mee geven met de handen ipv bovenlichaam.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:59

Had ik misschien in de beginpost moeten bijzetten: ik heb een bloedziekte en ik heb daardoor 2 tromboses gehad in mijn onderbenen. Als ik korter ga zitten stroomt het bloed niet voldoende voorbij de knie waardoor mijn benen gaan slapen. Dus ik kan niet korter. Overigens heb ik niet het idee als ik erop zit, dat ik hem zou storen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:01

SofieHavan schreef:
Joolien, ik vraag me af waar ik hem in de weg zit? Op de gracht? Heb jij al eens een gracht gesprongen? Met paarden die dit niet kennen is dat geen evidentie hoor!

Nee bij bijna alle foto's zijn je onderbenen veel te ver terug, ik zie af en toe een vliegende arm voor de balans, en soms zit je volgens mij wat voor de beweging uit.
Wat ik wil aanraden is in-uitjes springen zonder handen of met de ogen dicht, en idd je beugels een paar gaten korter. Het zadel lijkt me ook niet lekker te liggen, komt soms erg naar achter omdat jij niet goed mee gaat.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:02

Vind het er netjes uitzien. Knap hoor die gracht.. Vind crossen super leuk, maar dat durf ik nog niet :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:03

Ik denk dat de foto's gewoon ontzettend slecht getimed zijn want het ziet er idd niet al te best uit. Maar dat komt dus door die verkeerde momenten. Eerste foto is prima maar de 2e is gewoon op het verkeerde moment geschoten. Ik snap wel waarom Jolien zegt wat ze zegt maar als je het gewoon live voor je ziet gaat het allemaal zo snel dat het veel minder opvalt. En een combinatie kan dan heel anders ogen dan op slecht getimede foto's.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 13:25

Vliegende arm is omdat ik aan't bijtikken ben met de zweep op z'n poep ;) ter aanmoediging. Zoals je op de foto's kan zien was daar veel volk, veel lawaai, alles was erg spannend. Over het stoppen, dit was de eerste keer dat Diablo stopte, hij stopt NOOIT en springt altijd alles, tenzij hij het écht niet ziet goed komen. Dus ik geloof niet dat hij zou gaan stoppen.

Bedankt voor de reacties :)

Anoniem

Re: Diablo op Cross Heusden 2012 (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:32

Ik dacht dat het ter balans was, aantikken lijkt me toch niet nodig bij een paard die al een boel gezien heeft. Brengt jou alleen nog maar meer uit balans.

Misschien ben ik een poedersuiker dat ik het zeg, maar je beugels niet korter doen doordat je lichamelijk wat mankeert maar wel je paard in de weg zitten imo? Dat vind ik niet helemaal eerlijk.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:33

Dat je door mag rijden na een val in de cross...... Dat mag hier in NL absoluut niet.
Je schrijft dat jouw paard bij de vorige eigenaar al M liep, dan is ie toch wel wat gewend qua grachten springen en veel volk en lawaai om en nabij een hindernis.
Verder ben ik het eens met Jolien en Evony. Foto's geven niet echt een fijn beeld.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 13:43

Op dit niveau? Komaan, hier kan je nog achterstevoren en ondersteboven over zonder dat je paard echt hinder ondervind hé ;)
Trouwens er reed zelf iemand mee met een amazone zadel ;) Hinder is een groot woord. Maar da's voor discussie vatbaar net als de discussies over zware ruiters en zo voort. Dus als het van jou afhangt zit ik al gekloot met een schijtziekte en zou ik bovendien ook niet mogen rijden dan? Want in gelijk welke discipline heb ik vaak last van mijn benen... Sowieso zal paardrijden in de toekomst onmogelijk gaan worden wellicht... Ik geniet ervan zo lang het kan!
Maar elk mag daar zijn mening over hebben en dus jij ook die van jou. Sorry als ik in jouw ogen mijn paard mishandel!

Deze wedstrijd was OFFICIEUS dus alles mag en alles kan.

En grachten heb ik nog NOOIT gezien in de nationale crossen hier bij ons?! Enkel mooie putten da's echt iets helemaal anders dan zo'n brede vuile gracht hoor! En idd het paard is wel wat gewoon maar heeft nu al bijna 4 maand geen wedstrijd meer gehad dus hij moet er ook beetje in kunnen komen hé...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:44

Tis een tof paard denk ik, erg jammer dat je niet wilt inzien dat er echt eea moet veranderen aan jouw zit, en dat aantikken is niet erg handig, punt 1 is het imo niet nodig, en punt 2 is je balans al niet geweldig, dus doet dit geen goed.
Kun je niet in samenspraak met een zadelmaker, othopeet voor mensen, op zoek naar een zadel waarin je toch iets minder het paard in de weg zit tijdens de cros, en geen risico loopt op geen bloed in je benen? moet toch iets voor te vinden zijn, zoals Joolien al zegt, ik vind het niet kunnen dat je wegens jouw fysieke probleem dan maar compenseerd ten koste van je paard, en ik weet waarover ik het heb, ik reed een paar jaar terug ook graag dressuur en springwedstrijden, maar omdat mijn bekken instorte( of snel verouderde) kon ik na 2 sprongen al niet goed meer meekomen, helaas maar waar ben ik dus gestopt met springen, wel zo fijn voor het paard...ik vond het niet eerlijk dat ik haar uit balans haalde op en na de sprong door mijn probleem, dus moest ik voor haar en tegen mij kiezen....ik zeg niet dat je per definitie moet stoppen, maar zoek naar een oplossing, er is vast iets voor te vinden :j

Chocotofe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:53

Ik vond je ook wat lang zitten, maar je hebt de reden al aangegeven, en ik vind het knap dat je crosst, ook al kan je niet kort zijn zitten door die ziekte. Chapeau
Het is pas de eerste cross na de winter, en jullie zijn een relatief nieuwe combinatie, dus ik vind dit al vast niet slecht hoor. Er valt wel nog wat aan te sleutelen, maar zolang jullie er beiden plezier in hebben, toch!

Veel succes met de rest van je seizoen !

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 13:58

Bedankt, ik wil echt wel nagaan of ik er iets kan aan veranderen. Maar zadel en ed zijn op maat maar hij is door de winter nogal afgeslankt.
Het is niet eenvoudig om dan je been mooi rond hem te leggen. Dat afslanken is trouwens een gevolg van de verhuis. Mijn andere paard is veel ronder en daar kan ik beter op zitten. Beide beugels zijn trouwens even lang. Verder is hij wel gezond (worm onderzoek gehad + bloedtest) dus komt het er op aan goed te voederen en hopen dat de weides snel weer groen gaan zien zodat hij eens een boost kan krijgen.

Niet willen inzien vind ik nogal erg om te zeggen, uhu, jullie hebben gelijk, ik hou ervan om mijn paard te storen! :D komaan zeg ;) Precies of ik hem afbeul en de grootste mishandelaar ben van de hele wereld. Zo gaat dat hier nogal vaak.

Nu, zonder daar op in te gaan, jullie hebben je recht om je mening te delen en mocht ik dat niet willen, dan moet ik hier maar niets posten.
Maar ik heb uiteraard recht op wederantwoord hé ;) dus neem dit niet persoonlijk. Ik doe dat ook niet.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:04

Wat kan bokt toch respectloos reageren. Niet iedereen is perfect!! En ik heb veel ergere foto's gezien van medebokkers die slecht zaten maar omdat dat toevallig een betere ruiter us snapt iedereen het en vinden ze dat niet raar. Ik rijd zelf ook m eventing en heb ook beperkingen. Maar ik weet zeker dat als iemand mij zit rijden dat niet te zien valt ook als ik een keer per ongeluk niet mee zit. Kom op jongens iedere eventing ruiter heeft weleens een noodsprong. En ik zit met mijn beugels ook iets langer maar ook daar heeft nog nooit iemand iets van gezegd alleen mijn trainer. Ik vind dit voor b-l niveau vrij dik dit kom je in nl zelden tegen. Ts heeft vast goede begeleiding en met zo'n fijn leerpaard kan zij nog lekker genieten en heel veel leren!

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:05

Hey Sofie, je hebt een topic gemaakt! :D (hier stefanie van waranta :+ )
Er zitten een paar heel mooie foto's tussen!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:06

Ik vind het allemaal best wel meevallen hoor! Op de meeste foto's is de TS wel mee met de sprong en misschien liggen haar onderbenen ruim ver naar achter maar euhm, als ik bekijk hoeveel andere ruiters net hetzelfde doen zonder dat zij last hebben van een ziekte die hen beperkingen oplegt... Om dat ineens te gaan afbranden als dat TS maar beter niet meer zou crossen omwille van haar paard vind ik belachelijk.
Nergens hangt ze aan haar teugels, overal staan de oortjes van het paard naar voor gericht, moest haar houding en zit echt zo slecht zijn voor haar paard, dan sprong het paard al lang niet meer hoor! Ze heeft er al enkele crossen opzitten ook ondertussen.
Opmerkingen en kritiek kunnen best maar misschien zijn handige tips dan ook wel welkom? TS heeft al aangehaald waarom ze niet korter kan zitten, lijkt mij onnodig om dan te blijven zeggen dat ze haar beugels korter moet doen? Maar misschien zijn er wel mensen die tips hebben om ook met langere beugels beter in balans te blijven boven de sprong? Daar zou ze net wat meer aan hebben.

Veel succes er nog mee Sofie, jullie doen dat goed! Geniet er maar van zolang je kan!

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:09

Izzy19 schreef:
Ik vind het allemaal best wel meevallen hoor! Op de meeste foto's is de TS wel mee met de sprong en misschien liggen haar onderbenen ruim ver naar achter maar euhm, als ik bekijk hoeveel andere ruiters net hetzelfde doen zonder dat zij last hebben van een ziekte die hen beperkingen oplegt... Om dat ineens te gaan afbranden als dat TS maar beter niet meer zou crossen omwille van haar paard vind ik belachelijk.
Nergens hangt ze aan haar teugels, overal staan de oortjes van het paard naar voor gericht, moest haar houding en zit echt zo slecht zijn voor haar paard, dan sprong het paard al lang niet meer hoor! Ze heeft er al enkele crossen opzitten ook ondertussen.
Opmerkingen en kritiek kunnen best maar misschien zijn handige tips dan ook wel welkom? TS heeft al aangehaald waarom ze niet korter kan zitten, lijkt mij onnodig om dan te blijven zeggen dat ze haar beugels korter moet doen? Maar misschien zijn er wel mensen die tips hebben om ook met langere beugels beter in balans te blijven boven de sprong? Daar zou ze net wat meer aan hebben.

Veel succes er nog mee Sofie, jullie doen dat goed! Geniet er maar van zolang je kan!

hier ga ik volledig in mee! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:10

SofieHavan schreef:
Op dit niveau? Komaan, hier kan je nog achterstevoren en ondersteboven over zonder dat je paard echt hinder ondervind hé ;)
Trouwens er reed zelf iemand mee met een amazone zadel ;) Hinder is een groot woord. Maar da's voor discussie vatbaar net als de discussies over zware ruiters en zo voort. Dus als het van jou afhangt zit ik al gekloot met een schijtziekte en zou ik bovendien ook niet mogen rijden dan? Want in gelijk welke discipline heb ik vaak last van mijn benen... Sowieso zal paardrijden in de toekomst onmogelijk gaan worden wellicht... Ik geniet ervan zo lang het kan!
Maar elk mag daar zijn mening over hebben en dus jij ook die van jou. Sorry als ik in jouw ogen mijn paard mishandel!

De eerste uitspraak vind ik een beetje simpel, zelfs over balkjes kun je een paard al behoorlijk in de weg zitten, dus neem je eigen houding wat serieuzer. Ga eens te raden bij jezelf hoe jij overkomt op het paard. Zie jij niet op de foto's dat je soms niet helemaal netjes zit? Want als je dat al niet ziet, ben ik bang dat je niet bewust bent van je houding tegenover het paard.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:18

Op foto 11 (met de vlag) zie je heel duidelijk dat je onderbenen veel en veel te ver naar achter liggen, eigenlijk heb je dit op elke foto. Om je hakken in één lijn te houden met je heupen en schouders moet je n haast met je bovenlijf op de nek van je paard gaan liggen.
Eigenlijk denk ik dat het hele probleem opgelost is als je je beugels 3 a 4 gaten korter zou doen, je zit ook veel te lang dus op deze manier kan je je onderbenen nooit onder je houden, je moet haast wel op je paard gaan 'liggen' om boven die hoge sprongen te kunnen blijven zitten.

@ edit: niet goed gelezen, ik zie dat je niet korter mag zitten. Lastig! Je hebt aangepast zadel die aan de onderkant van je been ook steun geven zodat je benen iig niet zó enorm ver als nu meer naar achter schuiven. Misschien is dat een idee?
Met langer beugels beter in balans blijven boven de sprong, zoals izzy19 voorstelt, is volgens mij niet beter mogelijk dan jij nu doet. Maar dit werkt natuurlijk niet, het gezicht is niet fijn en je valt er gemakkelijk af bij een schijnbeweging.. Denk dat je dit niveau zo nog wel kunt volhouden als je veel blijft oefenen, maar wil je hoger dan moet er echt iets op bedacht worden.
Heb je het al eens met je instructeur over dit probleem gehad? Heeft die er misschien geen handigheidjes voor?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 14:43

Bedankt voor de reacties :)

Ter verduidelijking wil ik hier gewoon enkele trainingsfoto's van de week voor de wedstrijd zetten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's boven zijn bijna allemaal genomen NA mijn val in een omgeving waar extreem veel volk en lawaai was. De concentratie was ver te zoeken en ik wou ook gewoon uit het middelpunt verdwijnen. Ik geef toe dat ik ook al uitgeput was en toch wat gebroken voelde na die val, ik & Diablo waren beide onze kluts kwijt (we hebben ons nog misreden én de verkeerde hindernis genomen daarna). Misschien kunnen jullie zich daar niet in vinden en denken jullie nog steeds: "wat een paardenbeul" maar ja, dat is dan zo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:44

Je moet het niet zien als dat we je een paardenbeul vinden, zie het juist als tips.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 14:48

Joolien schreef:
Je moet het niet zien als dat we je een paardenbeul vinden, zie het juist als tips.

Oké, tips dan... Komt gewoon nogal verwijtend over, alsof ik express mijn paard in de weg zou gaan zitten ;)
In tegendeel soms denk ik dat mensen hier vergeten dat élke eigenaar hier het beste voor heeft met zijn paard.
Daarnaast hou ik er ook niet van om als slechte ruiter afgeschilderd te worden aangezien het echt moment opnames zijn van hindernissen die ik neem nà een valpartij met massa's volk ;) zijn allemaal factoren die meespelen vind ik.
Of vind je dat mijn houding op de trainingsfoto's minstens even bagger is dan op de wedstrijd zelf?