Endurance met fibromyalgie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlaskaTorrie

Endurance met fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 09:43

Hallo allemaal,

Vorig jaar ben ik met mijn Fries officieel gestart met endurance rijden. Hebben 1 wedstrijd (DFW) goed uitgereden, mooie vetkaart, 3 wp dus. Volgende wedstrijd in België werd de verkeerde route aangereden, hierdoor de verkeerde route gereden (22 km met een snelheid van 12,5 km per uur). Tussendoor een lekkere 3daagse gereden (geen wedstrijd). De 10 km naar het startterein toe met een snelheid van 16 km/u gereden. Wedstrijd erna heb ik af moeten zeggen ivm toenemende lichamelijke klachten. Was erg frustrerend, ze was namelijk in haar beste conditie ooit....

Inmiddels heb ik een diagnose fibromyalgie, heb dagen met veel pijn (m.n. in mijn armen). Mijn Fries rijd ik nog zover het mogelijk is. Ze is wel verhuisd naar een plek met een ruime wei. Nu is mijn vraag.. Ik had eigenlijk dit jaar weer willen starten. Weet niet of het echter fysiek mogelijk is om endurance te (blijven) rijden. Heeft iemand hier ervaring/gedachten mee?

Wat het soms extra lastig maakt, is het feit dat ik een erg grote, lange, beweeglijke Fries heb die op sommige momenten erg heftig/lastig kan zijn. Ze vindt endurance heerlijk, maar wordt soms erg heet.

Caro18

Re: Endurance met fibromyalgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:52

Ja, fysiek is het wel mogelijk om nog endurance te rijden. Het zal alleen heel wisselend zijn met jouw dagen...heb je die dag veel pijn of niet. Neem voor een wedstrijd meer rust, verdeel je dagen goed (rust en activiteit afwisselen). Belangrijkste is: Rust roest.....dus wel blijven bewegen (gedoseerd)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:59

Ik denk dat het nog prima mogelijk is. Ik rij zelf wel geen endurance, maar maak regelmatig lange tochten met mijn fries soms meerdere dagen achter elkaar. Als ik na een paar uur last krijg, ga ik gewoon even mee wandelen, om in beweging te krijgen en even de boel los te lopen. Heftig is zij soms ook, maar ik probeer daarbij zo veel mogelijk via houding, zit een ademhaling de rust terug te krijgen, gezien ik weinig kracht meer in m'n vingers en armen heb.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:00

En misschien tegen je principes in maar; hang er desnoods een scherper bit in, of een hackamore aan. Ik heb soortgelijke klachten in mijn polsen, en had op de terugweg ook een sterke haf. Als je met begeleiding (of gewoon gezond verstand) met een scherper bit rijd, zodat je je paard op de pinken kan rijden (vereist een aanpassing aan je eigen rijstijl) dan scheelt dat enorm in je armen.

Zal nu heel bokt waarschijnlijk over mij heen krijgen, maar soms moet je ook even aan jezelf denken, en in de goede handen hoeft een scherpere optoming niet meteen slecht te zijn. :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:02

Hier ook een Fibromyalgie patient. Wat mij heel erg heeft geholpen is zelf in goede conditie zijn. Sinds ik hardloop (inmiddels bijna 10 km) heb ik bijna geen last meer. Heb ook gemerkt dat toen ik veel zwom de pijnklachten flink afnamen. Wie weet kun je er iets mee, ik rij inmiddels vrijwel pijnloos paard.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 11:18

Vroeger was ik een actief hardloper, zwom graag. Van zwemmen schiet het tegenwoordig binnen no time in mn rug. Hardlopen lukt me al een tijdje niet voldoende. Wandelen doe ik nog wel, gaat over het algemeen redelijk. Juist met het vele sporten werden mijn klachten erger. Ik liep 2 tot 3 keer per week hard (5 km), reed ong. 4 keer per week, 1 keer per week zwemmen en veel wandelen. Armen en schouders zijn nu ernstig overbelast en ontstoken....

Ben ook hypermobiel, hierdoor ben ik al tijden bezig met een juiste spierspanning (aangezien je anders soms nogal doorschiet...). Ben zelf al langere tijd bezig met Centered Riding, dus met houding, zachte hulpen, ademhaling etc. zit het goed. Krijg hier goede begeleiding in.

Scherper bit is in principe tegen mijn principes, feit is wel dat elk bit scherp kan zijn als je het verkeerd gebruikt. Ga het dus zeker in mijn gedachten houden.

Wat me intussen wel duidelijk is, is dat het veel planning vergt, zoals Caro18 ook al zegt... Rustdagen inplannen, niet (teveel) over je grenzen gaan...

Alvast bedankt voor alle reacties.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:16

Ben dus ook hypermobiel, vooral in mijn armen, dus ik snap waar je mee zit. :j ik was/ben ook tegen scherpe bitten hoor, maar mijn haflinger was op de terugreis nauwelijks te houden op een enkelgebroken bitje. Moest ik soms met mijn hele gewicht aan dat bit gaan hangen, om hem in stap te houden. Daar was het natuurlijk ook wel een raspaardje voor, om zo te drammen.
Ik heb er zelf toen geen scherper bit in gedaan, maar ben dus gaan rijden met een hackamore.

Resultaat; buiten rijden met een losse teugel, geen gedram meer op de terugreis, anders was het even teugels opnemen en klaar. Is toch eigenlijk veel 'vriendelijker' en fijner, ook voor het paard, dan wanneer je met je volle zestig kilo aan z'n mond hangt met een zogenaamd vriendelijk bit? :')

Zo bedoel ik het meer te brengen :) scherper klinkt wel negatief, maar in sommige gevallen kan het vriendelijker zijn. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:18

Toen ik fibro nog had kon ik maar heel kort rijden,nu houd ik het veel langer vol.Ik denk dat je met fibro geen endurance kan rijden.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:21

marleen_usar schreef:
Toen ik fibro nog had kon ik maar heel kort rijden,nu houd ik het veel langer vol.Ik denk dat je met fibro geen endurance kan rijden.

Dat soort uitspraken vind ik altijd een beetje 'gevaarlijk.' Omdat dit soort gewrichts/spierklachten bij ieder mens anders is, en dat je dus moeilijk kan zeggen tegen iemand wat hij of zij wel of niet kan.
Mij was ook gezegd 'je zult nooit meer hardlopen/longboarden/paardrijden.' Bam, mocht ik het mee doen. Uiteindelijk ben ik zelf mijn grenzen gaan zoeken, en blijkt dat ik nog heel veel kan, maar mensen bleven maar zeggen 'je hebt dit, dus je kan dat niet meer.' Period. Word je niet blij van als mensen dat zo op je bordje dumpen.
Maar zo zwart wit is het niet. :n

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:33

Ik vind het erg moeilijk hoor en merk dat de motivatie om te rijden steeds minder wordt. Wat bij mij wel erg goed helpt is een infrarood sauna na het rijden. Maar eigenlijk is alles boven de 25 km te veel. Vervelend voor mij lekker voor de concurentie want ik vind dat ik echt een goed beestje heb.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:25

marleen_usar schreef:

Aparte reactie.. Fibro gaat namelijk helaas niet over.
Ik zie het bij mijn partner al 6 jaar, ze weet het al 12 jaar. Sommige dagen zijn makkelijker dan de andere. En ja, we zijn een apart gezin: samengesteld gezin, 2 partners met beiden fibro, 1 kind met ADD en andere heftige problematiek (ook lichamelijk) en een kind met autisme/verstandelijke beperking en overige problematiek. Zelf rijd ik al jaren door mn pijn heen, als de ontstekingen voor een deel weg zijn zou ik graag weer licht opbouwen.. Inderdaad Roane, het is bij iedereen anders!

Wb hackamore, ik vind het 't overwegen waard. Moet inderdaad soms met veel kilo's gaan hangen aangezien ze op die momenten dwars door alles - ook hekken - heen loopt. Paard dat door prikkel- of ijzerdraad heen gaat is niet zo handig... En dat heeft ze ooit al eens gedaan. Op de momenten dat ze iets heet is, is ze prima handelbaar. Maar ze heeft gewoon flink heftige momenten, ook als ze bij andere paarden rijdt.. Hihi, ze kan niet tegen dr verlies....

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:51

Hoi!

Heb je al een pb gestuurd, maar om hier ook even te reageren, het kan wel samen :j
Ik hen zelf ook fybro en echt niet in de minste mate, maar rij inmiddels klasse 2 (al 2 goed uitgereden) en dit jaar gaan we ook gewoon weer starten (iifg dat staat voor ons in de planning ;)
Ik heb geen makkelijk paard om te rijden, moet altijd erg technisch rijden om hem goed te laten lopen en ook die van mij is erg sterk met wedstrijden. Ik heb je al gezegd, stel je vragen en dan ga ik ze zo goed mogelijk beantwoorden.

Ik heb geleerd (inmiddels 10 jaar na diagnose) dat er nog heeel veel mogelijk is met fybro, alleen de aanpak is anders.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:08

Vriendin van me met fibro is helaas gestopt, trainen en rijden is te zwaar.

Zij kon zich niet voor half geven en 100% gaat niet meer.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:59

zoals al eerder gereageerd het kan, zolang je ernaast je lijf genoeg rust geeft om te herstellen. :)