Maximale leeftijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sunshines1

Maximale leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 19:53

Hoe oud mag je paard maximaal zijn als je voor het eerst ermee endurance wil starten?
De minimale leeftijd voor alle klasse staat overal vermeld....maar de maximale leeftijd niet.
Kan iemand hier antwoord op geven?

Ibbel

Re: Maximale leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:11

Die is er niet.

sunshines1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 20:16

Bedankt! Fijn om te weten, dan kan ik dit jaar ook een paar keer starten.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:53

waarom zou er een maximale leeftijd zijn? toen we naar het WK in Maleisië gingen was Layla al 20 jaar en die deed dus mee aan een WK !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 08:05

Het gaat om voor het eerst starten Karrimh, niet om een paard dat al levenslang in enduranceconditie is. Kan me indenken dat je je dan afvraagt of daar een bovengrens aan zit.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:24

was slechts een voorbeeld aangezien mensen al gauw denken dat hun paard "oud" is ;)

hier roepen mensen dat hun paard op 14 jarige leeftijd oud is

was dus gewoon om te laten zien dat je paard in de endurance niet zo gauw oud is :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:33

Er is geen bovengrens, maar van de eigenaren wordt wel redelijkerwijs enig inzicht gevraagd in het kunnen van een paard. Een paard van 18 met allerlei blessures aan de benen nog gaan trainen voor endurance is misschien niet zo'n goed idee. Grote kans ook dat je tijdens de rit moet stoppen. Maar een 18-jarige die nog fit en kwiek is kan prima in klasse I beginnen om vervolgens te kijken waar het schip strand. Wel is het verstandig het een en ander met je DA te overleggen, om na te gaan of benen en rug nog voldoende gezond zijn om langere ritten te maken.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:42

sunshines1 schreef:
Hoe oud mag je paard maximaal zijn als je voor het eerst ermee endurance wil starten?
De minimale leeftijd voor alle klasse staat overal vermeld....maar de maximale leeftijd niet.
Kan iemand hier antwoord op geven?

hoe oud is het paard eigenlijk waar het om gaat ;)

sunshines1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:08

Bedankt voor het vragen! Ik heb een 13 jarige arabier waarvan ik de historie tot 11 jaar geleden ken en ze heeft nooit iets van blessure's gehad. In het verleden nog M1 dressuur en L SGW mee gereden. Dus echt oud is ze niet....ik vroeg me alleen af of er een max. leeftijd was omdat je paard natuurlijk wel een top conditie moet.
Maar heel knap dat je het met een 20 jarige nog een WK hebt gereden! Rijd je daar nog steeds actief mee?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:35

ik had Layla niet mee, dat was Anita Lamsma. zelf had ik Karrimh mee, hij is nu 18 jaar en loopt nog steeds hoog mee ;)

maar zo te horen is jouw paard geschikt, dus ik zou zeggen: lekker gaan starten ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:55

Men denkt inderdaad al heel snel dat een paard oud is (maar ja, met een gemiddelde levensverwachting van 8 jaar voor sportpaarden... := ). Mijn draver Rex is nu 29 en heeft vorig jaar nog een aantal wedstrijden gelopen, dit jaar staan er ook weer een paar op de planning. Tot eind 2009 heeft hij nog klasse 2 gelopen, sindsdien niet meer omdat hij toen steeds mijn jonge paard begeleidde in de klasse 1. Vergeleken met het jonge paard merk ik dat Rex de wedstrijden met veel meer gemak uitloopt, vooral qua herstelwaardes (hartslagen) heeft hij duidelijk een voorsprong. Hij vindt het ook gewoon nog heel erg leuk om mee op pad te gaan.
We rijden wel altijd rustig moet ik zeggen, goed uitrijden is altijd prioriteit nummer 1 geweest (dat mag duidelijk zijn met een totaal aan 1400 wedstrijdkilometers zonder ooit afgekeurd te zijn 8-) ), en we gaan niet meer voor de podiumplaatsen. ;)
Overigens wordt dit Rex zijn 10e enduranceseizoen ( *\o/* ), dus hij was ook al tegen de 20 toen we begonnen, 21 toen we klasse 2 gingen rijden, 23 toen hij onder zware omstandigheden een 75 km uitliep.

Natuurlijk verschilt het enorm per paard; we hebben ook 2 paarden van 18 en 19 die allebei al een paar jaar geen wedstrijden meer lopen (voorheen allebei klasse 2), omdat ze dat lichamelijk niet meer goed aankunnen. Dan is er natuurlijk geen lol aan om op wedstrijd te gaan, en blijven ze lekker thuis buitenritjes maken. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:14

Een 13-jarige AV kan je inderdaad prima "omscholen" naar endurance en starten. Verwacht niet dat je op het einde van de rit internationaal zult gaan starten, maar je kan nog best een heel eind komen samen :)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:42

s6801881 schreef:
Een 13-jarige AV kan je inderdaad prima "omscholen" naar endurance en starten. Verwacht niet dat je op het einde van de rit internationaal zult gaan starten, maar je kan nog best een heel eind komen samen :)

zou niet weten waarom ze niet internationaal zou kunnen gaan starten. Sera gaat met haar 7e jaar nu ook al internationaal starten dus dit houdt in dat ze in 3 jaar dit bereikt heeft. een nu 13e jarige kan dus op zijn 16e gewoon internationaal starten.

denk eerder dat je bedoelt dat hij zeer hoogst waarschijnlijk niet in de topsport zal komen ;)