[WN] Hoefijzers bij reining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Hoefijzers bij reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 16:45

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en 1 topic gevonden, maar daar staat niet helemaal in wat ik graag wil weten. Ik gok dat het hier wel goed staat, maar ik weet het niet zeker!

Ik heb dus gelezen dat slidingstoppen slecht is voor de hoeven zonder hoefijzers, omdat de achterbenen zo'n zware 'klap' krijgen. Moet een reiningpaard dan op allevier de hoeven hoefijzers hebben, of kan het ook prima met alleen hoefijzers achter?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:56

het hangt er een beetje vanaf hoe je paard stopt

heb je een paard wat achter gaat zitten en voor netjes door loopt, heb je genoeg aan sliding ijzers
blokt hij voor ook dan zou ik er een draversijzertje met opzet onder zetten
dat zijn lichte ijzertjes en door de opzet en ronde vorm dwingt het het paard om te blijven lopen
er zullen misschien ook wel andere ideeen zijn maar dit werkte bij mijn paard heel goed

Popstra

Re: Hoefijzers bij reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:05

lijkt mij dat als je paard blokt voor er ook iets over geslagen is in de training!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:42

Die van mij is voor altijd ijzerloos en heeft achter plates. Gaat prima. Overigens is hij nu gewoon blootsvoets en gaan de plates er over 1,5 week weer onder, dan ga ik ook pas weer echt de slinding stops trainen.
Die van mij loopt, uit zichzelf al, netjes door van voren. Maar zoals hierboven gezegd; een paard wat echt "blokt" is er ergens in de training iets overgeslagen ( vaak dus in de stop getrokken!).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:19

jammer dat er zo snel conclusies getrokken worden

een goede stopper gaat zitten en kan zich houden op die manier
maar je hebt ook hele goede spinners maar mindere stoppers
paarden die niet gaan zitten omdat ze daar de kracht niet voor hebben en meer rechtop blijven staan hebben sneller de neiging om voor te blokken
natuurlijk kun je het gewoon laten om met zulke paarden te reinen
je kunt zo'n paard ook helpen door het makkelijker te maken
het wil ook helemaal niet zeggen dat zulke paarden niet graag stoppen

sliding beslag is ook niet gewoon een paar sliding ijzertjes er onder zetten want dan glijd hij wel
ook daar kun je veel mee sturen
hoe plaatst het paard zijn benen er onder en hoe vervolgd het glijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:50

Zo, ik lees in een paar reacties al een hele hoop onzin :D

Een paard wat blokt kan zoveel oorzaken hebben, knap dat je daarvoor op afstand al kan bepalen dat daar een bepaald ijzer voor nodig hebt. Een veel geziene oorzaak zijn te brede sliding plates, waardoor het paard te diep stopt en daarom blokt. Evenals natuurlijk gewoon een rijtechnisch probleem, wat met training opgelost dient te worden.

Voor veel reiningpaarden zijn voorijzers wel een goede hulp, maar het is natuurlijk zo verschillend per paard, niveau en ambitie, dat is niet zo over het internet te zeggen wat voor jouw paard goed is. Ik weet dat ronaalders op bokt wat informatieve stukken heeft geschreven hierover, dat is vast te vinden met de zoekfunctie. Erg informatief en tenminste iemand die echt weet waar ie het over heeft.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 01:51

bedankt voor de informatie! :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 02:09

Alleen achter ijzers kan prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 08:46

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:50

een paard kan prima stoppen met alleen achter goede plates.
er zijn echter paarden die op wat voor reden dan ook voren beter ook ijzers kunnen gebruiken. maar in principe is dat niet nodig om te kunnen stoppen.

ben het verder met de rest eens, als je paard blockt gaat er iets rijtechnisch mis (en ik ga er dan even niet vanuit dat het paard van spatter 10 meter stopt want dan zijn er andere oorzaken in blocken zoals hollywood aangeeft).
dus spatter, ik zou eens naar een goede trainer gaan die zn sporen heeft verdient in de reiningsport die kan je er vast mee helpen.
een goede stopper of niet heeft er niks mee te maken, blocken bij een relatief korte stop (dus niet 10 meter) is rijtechnisch op te lossen.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 13:52

hollywood86 schreef:
HolyPope schreef:
Alleen achter ijzers kan prima.

En die uitspraak doe je op basis van welke ervaring en kennis?

Kaniche: Hier staat wel wat stukken (even doorscrollen naar Ronaalders)
RonAalders @ [WN-AM] plates
[WN-AM] Western beslag
RonAalders @ [WN-AM] Probleem gevallen 2

Bedankt voor de links! Erg interessant!

Nou had ik nog één vraag. Klinkt misschien een beetje stom, maar ik heb hier dus absoluut geen verstand van. Maar kun je ook gewoon hoefschoenen gebruiken bij western (dus ook reining?) of is dat absoluut niet verstandig?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:09

nope, niet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:11

Ontzettend af te raden. Het wordt wel gemaakt, maar dit is zeer gevaarlijk. De hoefschoen is niet sterk genoeg. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je met plates bepaalde dingen kan veranderen, terwijl dit met een hoefschoen niet mogelijk is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:57

quarterh paard in kwestie is inmiddels 2.5 jaar dood, dus daar heb ik geen trainer meer bij nodig
verder met dat paard gelest bij Ann Poels dus ik vermoed dat die wel goed genoeg gevonden zou moeten worden

altijd heerlijk dat betweterige commentaar van reiningruiters }:0

hoefschoenen zijn leuke dingen maar nooit gebruiken bij reining

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:02

spatter schreef:
verder met dat paard gelest bij Ann Poels dus ik vermoed dat die wel goed genoeg gevonden zou moeten worden

Want ze vond je paard zo goed dat ze je gratis les gaf? Als het betaald was, dan zegt dat niet zoveel.

spatter schreef:
altijd heerlijk dat betweterige commentaar van reiningruiters }:0

We hebben je nooit kunnen betrappen op enige bewijzen, maar wat ben jij dan? Jij hebt op alles commentaar waar het over reining gaat, dus ik wil je complimenteren met je zelfinzicht.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:23

tja, ik weet niet hou oud jullie precies zijn
waarschijnlijk reed ik reining toen jullie nog in de luiers zaten of zo?
ik weet wel dat er in die tijd nog nauwlijks bakken waren met goede reiningbodems dus we gleden zo goed en zo kwaad als dat ging
hielden rekening met de bodem en ons paard
voor jullie waarschijnlijk niet meer voor te stellen dat er zelfs shows waren van de DRHA op plekken zonder speciaal geprepareerde reiningbodems

ik reageer alleen op Quarterh die zegt dat ik eens bij een goede trainer zou moeten gaan lessen
ik heb bij goede trainers gelest, wees gerust, maar zoals iedere reiner wil je je paard zo optimaal laten presteren
bij mijn toenmalige paard hielpen een paar voorijzertjes, zoals wel meer reiningpaarden voorijzertjes hebben
niks mis mee

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:27

sorry, maar als ik de 'stop'fotos in jouw profiel zie... dat zijn geen sliding stops... paard zit niet en heeft niet eens beide benen op de grond...
ik ga er niet vanuit dat An je dat zo heeft geleerd en dat correcte stops vond :-) (of het was een tijd dat an zelf pas net in de sport kwam kijken ofzo, maar zij heeft natuurlijk wel heeeel veeeel bij geleerd!)
Laatst bijgewerkt door quarterH op 11-03-12 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:32

Je hebt gelijk dat er niets mis is met een voorijzer. Ik vind het echter een gevaarlijke uitspraak om te stellen dat je een bepaald voorijzer aanraadt voor een probleem wat zo ontzettend veel oorzaken kan hebben.

Overigens, ik start nog maar een paar jaar reining. Echter, de laatste jaren is de bodem prima in Nederland (en al veel langer in het buitenland), dus dat lijkt mij geen excuses om niet optimaal te presteren :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:09

hollywood klopt hoor, moet je alleen nog wel een reiningpaard hebben

kijk, het verschil is dat ik graag western rijdt, reining heel leuk vind maar daar geen paard op koop
dus wat mijn "nieuwe" paard gaat presteren weet ik nog niet,ik heb ook geen haast

ik heb in het verleden genoeg linten en prijzen gewonnen
ik gun ieder ander van harte zijn prijzen, laat mij maar lol met m'n knol hebben
en wie weet ooit maar misschien ook nooit

quarterh helaas waren er in die tijd ook nauwlijks fotograven
verder was Ann zeer tevreden over ons en laat mij haar mening nu net wat belangrijker vinden als de jouwe
verder maakt de lengte van de stop weinig uit in punten, een correcte stop, dat is wat je moet neerzetten
en laat ik zeggen dat hij op een goede bodem aardig wat metertjes kon halen

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:12

Een goede fotograaf maakt niet beide benen op de grond en een lage kont/diepe stop (tenzij het een hele goede fotoshopper is haha).
Dus sorry maar geen goede fotograven is geen excuus voor een paard dat niet met beide benen tegelijk en diep (en dus correct) stopt.

Maar goed we gaan behoorlijk off topic hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:46

spatter schreef:
ik heb in het verleden genoeg linten en prijzen gewonnen

Wat dan zoal? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:10

Citaat:
sorry, maar als ik de 'stop'fotos in jouw profiel zie... dat zijn geen sliding stops... paard zit niet en heeft niet eens beide benen op de grond...

Dan ben ik zeker stekeblind, want ik zie daar alleen honden, een pluiskip en iets wat op een varkentje lijkt e.d. :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:30

CJvR schreef:
Citaat:

Dan ben ik zeker stekeblind, want ik zie daar alleen honden, een pluiskip en iets wat op een varkentje lijkt e.d. :D

iets verder naar beneden heeft ze haar mooie paardjes staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:57

Nouja ijzertjes voor kunnen mss de boel vermakkelijken (al zou ik dan wel willen weten hoe!?) maar als een paard voor blokt in een stop is het trainings technisch oplossen het eerste wat komt kijken.
Het gaat er immers om dat het paard voor door blijft lopen tijdens de sliding.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:57

spatter schreef:
tja, ik weet niet hou oud jullie precies zijn
waarschijnlijk reed ik reining toen jullie nog in de luiers zaten of zo?
ik weet wel dat er in die tijd nog nauwlijks bakken waren met goede reiningbodems dus we gleden zo goed en zo kwaad als dat ging

Hier zit hem de kneep Spatter.
Wat toen een goede stop was, is het nu al lang niet meer.
Paarden zijn veel meer atleet en veel minder paard.