[WN] Van western naar dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Gillian_

Van western naar dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:17

hoi Bokkers !!

Mijn vriendin heeft een twijfelgeval.
Ze is verliefd geworden op een paard tijdens haar zoektocht naar dressuurpaarden.
Ze ( mijn vriendin ) is 15 jaar.
Het paard is western geleerd, maar staat al even stil.
Nu dat ze geen bokt heeft, moest ik eens vragen of het misschien mogelijk was om dit paard naar dressuur op te leren.
Het is niet voor de hogere sport, gewoon dat het paard de basis van dressuur kent.
Zouden jullie hier aan beginnen als 15 jarig meisje en hoe ?
P.S. Het paardje is 10 jaar.
Ik weet niet of het bij western of dressuur hoort, dus sorry als ik het fout heb gezet.

Groetjes !

catalyst1

Re: Van western naar dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:21

Als het paard gewoon goed gereden is ,zou dat geen problemen moet opleveren.Wel even handig om je een beetje te verdiepen in het western rijden,.zodat je snapt waarom je paard doet wat hij doet.Mijn quarter kent veel oefeningen uit de dressuur ( appuyeren,travers,wissels om de 3 pas etc) maar voert ze waarschijnlijk net wat nders uit dan een "echt"dressuurpaard ( d.w.z. lossere teugek i.p.v. opgericht)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:25

Met goede begeleiding moet het wel kunnen. Al lees je ook weleens verhalen van westerngereden paarden die moeilijk aan de constante contactteugel kunnen wennen. Maar over het algemeen worden ze met een trens ingereden met licht contact dus de meeste paarden moeten het wel kennen. Qua halshouding kun je bij de hogere klasses mss wel wat problemen krijgen met de oprichting, maar als wedstrijden geen prioriteit hebben dan zie ik eigenlijk geen problemen.

Het kost denk ik wel wat geduld. Het is makkelijker om een dressuurgereden paard te kopen.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:25

Het kan wel, maar hoe goed zitten de westernhulpen er bij het paard in? Als hij al neckreining goed beheerst en op een shankje loopt kost het wss wat meer tijd dan dat hij nog op een snaffle loopt :P .
Het kan wel, hoor, maar ik zou wel een goede instructrice die daarbij kan helpen zoeken :j .
De basis is ongeveer hetzelfde, dus bij de basis beginnen en vanuit daar verder werken. Enneh, eerst even laten wennen aan het andere zadel :+ .
Maar dat is volgens mij niet zo'n probleem ;) .
Succes! :)

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:04

Dank je wel iedereen, ik zal de reacties opsturen naar haar.
Hoe het paard loopt e.d. weet ik zelf niet. Maar omdat het al even heeft stilgelegen, gaat dit dan miscchien makkelijker om dit om te leren naar dressuur ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:10

Wat wel iets is waar ze rekening mee kan houden is dat het bij western opgeleerde paarden gebruikelijk is om teugel contact los te laten als beloning als het dier het goed doet. Dus als het paardje een opdracht goed opvolgd en het contact blijft, zoals boj engels rijden gebruikelijk is, kan het paard daar fiks van in de war raken. Het gaat dus wel echt om het omscholen van een dier en niet simpelweg om een ander zadel erop en gaan met die banaan. Ik kan haar dan ook echt aanraden om een instructeur te zoeken met western ervaring om die overgang zo soepel mogelijk te maken.