[WN] Twijfeltopic: wel of niet dit onderdeel starten (AQHA)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Twijfeltopic: wel of niet dit onderdeel starten (AQHA)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 10:30

Tja, ben ik weer met mijn behoefte om jullie mening te peilen :D

Bandito en ik gaan op 1 april meedoen met de Wennekesshow (AQHA) en starten daar Novice Amateur.
Nu ligt dat niveau een heeeeeeeeeeel stukkie hoger dan de 2x L5 WRAN wedstrijden die ik tot nu toe ben gestart :D
Da's natuurlijk geen probleem en we doen (mede op advies van m'n trainer) gewoon lekker mee en hebben er zin in! *\o/*

Nu twijfel ik of ik naast de Pleasure en de Horsemanship ook de Trail moet gaan starten.
En dan heb ik met name even het koppie van mijn lieve paard in gedachten.

Punt is: mij lijkt alles leuk :D Maar ik wil Bandito niet overvragen met een puzzelwerk aan balken.
Het niveau van de Novice Trail is toch een stukkie hoger en ik wil graag dat Bandito het ook allemaal leuk blijft vinden.
Ik merk namelijk wel dat hij het allemaal wil proberen voor me, maar dat als ik hem daardoor overvraag, hij het niet kan handelen in z'n koppie.
Maar aan de andere kant; we kunnen het natuurlijk ook gewoon proberen. Maar zou de stap niet te groot zijn van L5 naar Novice....?

Twijfeltwijfel; mijn trainer zegt gewoon doen. Wat zeggen jullie?
Voor wie mijn niveau wil zien, zie de laatste topics in mijn profiel (ook filmpjes).

Groetjes :wave:

XoNo

Re: Twijfeltopic: wel of niet dit onderdeel starten (AQHA)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:45

Ik weet niet wie je trainer is, maar waarom zou je in twijfel trekken wat je trainer aangeeft?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:45

Ik zeg gewoon doen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 11:49

Nee, ik twijfel zeker niet aan mijn trainer hoor! Ben superblij met haar! Twijfel meer aan mezelf denk ik...
Weet je; ik wil gewoon ff klankborden hierover. En trainer is op dit moment op vakantie, dus kan niet ff lekker met haar spuien :)
Vandaar een twijfel-topic op internet :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:55

Ik ken je paardje natuurlijk niet maar vele ruiters starten pleasure, horsemanship en trail. Ik zou gewoon zeggen, doen! Je ziet wel wat jullie ervan bakken maar dan weet je ook hoever je staat.
Ik heb niet veel wedstrijdervaring (buiten een paar kleine wedstrijdjes niets dus haha), laat staan dat ik een "niveau" heb. Ik doe maar mijn eigen ding en train op alles een beetje. Maar ik ben deze zomer ook gewoon trail novice gestart, mijn eerste trailwedstrijde trouwens. Had ik meteen een contra-galop en een lope-over aan mijn been. Nog nooit lope-over gedaan! Maar uiteindelijk viel dat reuze mee.

Ik zou dus ook zeggen, doen!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:57

Je kan dan altijd gewoon inschrijven en mocht je op de dag zelf enorm twijfelen, dan kun je je altijd nog uit laten schrijven. Je bent dan volgens mij wel je startgeld kwijt. Je kunt het ook andersom doen, niet inschrijven en op de dag zelf bijschrijven.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:18

kun je je paard netjes en rustig sturen in stap draf galop?
kan hij over balekn in alle 3 gangen?
kun je door de poort en deze open en dicht maken?
wijkt hij naar beide kanten voor je been? kan hij goed backup, ook in hoeken?

dan kun je gewoon starten. als deze basis er niet in zit kun je er ook voor kiezen eerst het pattern af te wachten en later bij te schrijven als deze meevalt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 14:22

Hek, back-up, brug, controle over schouders en heupen; gaat allemaal goed (genoeg) :j
Mijn 'zorg' zit hem met name in lope-overs over meerdere balken.
Wil voorkomen dat m'n paard daar angst voor krijgt, mochten we toch niet goed uitkomen tijdens de proef
Punt is natuurlijk dat je dat natuurlijk pas echt weet als je de proef ook start :D

Mmm... misschien moet ik niet zo zitten mutsen en er gewoon voor gaan...

edit: nog ff voor de duidelijkheid: het gaat me echt niet om de prijzen ofzo. Maar meer of het niet teveel is voor 'm :)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:32

Jij kent je paard het beste uiteraard. Wij hadden ook nog nooit een lope-over gedaan en de balken vlogen zowat om onze oren. Nu is die van mij daar niet echt van onder de indruk dus die hotst er de volgende keer ook weer gewoon vrolijk over (deze keer misschien even wel op oefenen op voorhand dan :P ).

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:34

Ik heb je zien rijden als ringsteward bij de wedstrijd in Oud Gastel en zeg ook , wel starten. Je moet ook uitdagingen blijven zoeken om verder te komen. Je paard was goed aan de hulpen, er was voldoende controle.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:34

Waarom pak je de volgende keer rijden niet wat lope-overs mee dan? Dan weet je ten eerste hoe je paard erop reageert (balken stampen en toch relaxed blijven is al heel mooi) en ten tweede of hij er gevoel voor heeft (balken ontwijken en relaxed blijven is helemaal fantastisch).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:04

dan zou ik zeggen vanaf nu wekelijks lope-overs oefenen toch?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:13

Rumpleteaser schreef:
Nee, ik twijfel zeker niet aan mijn trainer hoor! Ben superblij met haar! Twijfel meer aan mezelf denk ik...

Hoezo herkenbaar Suus!? :D Idem hier, mijn omgeving (incluis trainer) zegt dat ik amateur moet gaan starten bij de paints, maar ik denk dat Mylo t wel kan, maar of ik t ook kan? :P

Ondanks dat ik je "angst" herken, zeg ook ik gewoon novice starten!
Jullie zijn een supercombi en hij wil graag voor je werken en ook ik vond t er in OG heel netjes en beheerst uitzien! Ik zeg DOEN! :P

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:34

Ha allemaal,

Dank jullie wel voor de lieve reacties!
Vanavond heb ik les gehad van een inval-lesgeef-mens. En dus gelijk aan de slag gegaan met balken :D
Hij doet erg zijn best, ook met de lope-overs. Maar meer dan 1 balk in een rechte lijn is best moeilijk ;)
Dan zijn vier balken in een circle toch ff makkelijker ;)
Dus ik denk er nog een weekje over na en dan schrijven we ons volgende week in *\o/*
Al dan niet voor de trail :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 10:11

Update: de inschrijving gaat vandaag op de bus!
Inclusief Novice Trail :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:42

Rumpleteaser schreef:
Update: de inschrijving gaat vandaag op de bus!
Inclusief Novice Trail :D

Veel succes! Zal je geen spijt van hebben hoor.