opnemen in de training of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

opnemen in de training of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 09:38

ik wil 12 mei graag deelnemen aan de Utrechtse Heuvelrug rit. ik ben afgelopen voorjaar me gaan voorbereiden op de rit van Katwijk maar heb er uiteindelijk vanaf gezien omdat ik m`n paardje nog niet goed genoeg op conditie was.
nu de winter weer voorbij is en de buitenritten weer in volle gang zijn ben ik weer naar m`n gerichte trainingen gaan kijken.
maar ik heb hier een vraag over;
het duurt zo`n 30 minuten (in stap) voor ik in ons "buitenrijd gebied" ben (Noord-Hollands duinreservaat). zal ik dat heen- en terug stappen meenemen in mijn training of juist niet en wat is hier de reden dan voor?

het is een fjord, zeer vlot, het gemiddelde paard zal na zo`n 45 min stappen pas in het duin zijn... ze stap dus flink door en wissel stukken berm en asfalt af. stukjes draven kan niet echt daar is het te druk voor op de weg en te smal voor passerende auto`s ed. We moeten wel het spoor over en doen dit wel in draf.
ik ben benieuwd! en bedankt alvast voor de reacties.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:48

jendemen25 schreef:
\maar ik heb hier een vraag over;
het duurt zo`n 30 minuten (in stap) voor ik in ons "buitenrijd gebied" ben (Noord-Hollands duinreservaat). zal ik dat heen- en terug stappen meenemen in mijn training of juist niet en wat is hier de reden dan voor?

lijkt me een zeer goede warming up en cooling down voor een paard zou daarin niks veranderen en vooral lekker laten doorstappen

jendemen25

Re: opnemen in de training of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 14:58

Daar dacht ik zelf ook aan, ik vind het altijd prettig om nog een eindje terug te stappen ivm zweten en droogstappen :)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:21

Ik begin mijn training pas op te nemen (qua tijd, snelheid en afstand) pas op het moment dat ik begin te draven en/of galoperen. Wat ik daarna in stap doe hoort wel bij de training.
Het is in elk geval een goede opwarming en cooling down...
Ik draaf ook altijd eerst nog 10 min warm, ga dan 5 min stappen en begin dan pas mijn training.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:50

ok, dat is ook wel een fijne tip. mijn fjordje is in het begin nog al druistig in het bos. ik laat haar dan ook meestal even met een los teugeltje 5 tot 10 minuten draven in haar tempo. daarna ga ik stappen en moet ze (in de meeste trainingen) mijn tempo lopen en in de bochten ook goed buigen, ik doe een duinrit meestal gecombineerd met dressuur omdat ik dan ook meer controle over haar heb. en op sommige dagen is ze rustiger en dan mag ze met een slap teugelte lopen :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:01

Je moet alleen bedenken dat je met een wedstrijd geen half uur stapt voordat je gaat draven, anders haal je de minimum tijd nooit. Dus je moet het dan zo zien dat je dat half uur stappen niet meerekent, dan minimaal 25 km. rijdt en kijkt hoe lang je daarover doet en hoe de hartslag blijft. Dan weet je of je een wedstijrd zonder problemen kan starten. Dan kan je nl. voor het straten eerst op het terrein een tijd stappen voordat je moet starten.
Je neemt het wel mee in je training, want stappen is ook goed voor je paard, maar asfalttraining is ook niet goed te vergelijken met wedstrijdterrein. Noord-Hollands duinreservaat is op zich wel goed om te trainen, maar heuvels en vals plat ( hele lange niet steile heuvels) heb je er niet echt, dus daar zal je je wedstrijden op moeten uitkiezen ( Utrechtse Heuvelrug en Holten bv. staan daarom bekend).

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 06:52

als je het stuk tussen castricum en egmond door de duinen langs het strand neemt is daar genoeg "zwaar zand" en vele heuvels waar je goed kunt trainen. en voor lange rechte stukken neem ik het strand. ik heb al eens een wedstrijd gestart (Katwijk) en die liep ze ook probleemloos uit :).
ik ga zaterdag weer het duin in, we zullen eens kijken hoe het gaat en hoe het voelt. we kunnen ook de andere route nemen naar het duin toe daar kan ik wel stukken heen draven.... bedankt voor de tips!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:32

Klopt jet, maar ik rijd mijn paard wel warm voor de start. Dus stappen, stukje draven, buigen etc... en vaak ook een stukje galop.. dan stappen tot de start.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:51

Ja, dat kan Griebels, maar als ts dat bij haar rit van 25 km. meetelt wordt het "racen" op de overige kilometers bedoelde ik te zeggen. Als je wat wedstrijden gereden hebt en ze goed hebt uitgelopen kan je beter inschatten wat je gemiddelde snelheid op een wedstrijd is en als je langere afstanden start heeft 30 minuten stappen minder invloed op het gemiddelde dan wanneer je een korte afstand start.
Ook is het toch wel handig om te weten wat de hartslag uiteindelijk doet en hoe snel die daalt. ( Dat bepaalt weer hoe lang je moet stappen voor de PA en voor de finish om snel aan te kunnen bieden).
Jendemen, dat stuk is inderdaad zwaar zand, maar heuvels kan ik me daar niet echt herinneren.
Nog een ander iets is: heeft jouw paard hoefbeslag of niet? Verschillende wedstrijden hebben stukken met steenslag of wat grovere steentjes erin en daar verkijken we ons ook nog al eens op als het duingebied het trainingsgebied is. Het is anders dan verharde weg en anders dan bos-, duin- en strandondergrond.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:08

Klopt helemaal jet...
Daarom neem ik het instappen niet mee in mijn training...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:37

Volgens mij bedoelen we hetzelfde :D .

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 18:40

mijn paard is niet beslagen, maar loopt zonder moeite door steentjes ed heen, ze heeft hele harde hoeven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:31

dan nog zijn sommige wedstrijden niet te doen zonder beslag.
Banholt bijvoorbeeld...

en jet, ik denk het ook O:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:26

Zonder beslag zijn er meer wedstrijden die niet meevallen is de ervaring van velen die dachten dat hun paarden sterke en goede hoeven hadden. Een aantal paarden redt het goed zonder beslag in klasse 1 en 2, maar een heel deel wordt toch afgekeurd op de nakeuring. Holten heeft bv. veel steenslag, Wanroy heeft stukken langs de weg, waar je meestal wel in de berm kunt, maar niet altijd. Maar dat is uitproberen, als je afgekeurd wordt kan je altijd nog besluiten er wel beslag onder te laten zetten.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:18

Utrechtse heuvelrug heeft ook behoorlijk veel stenen...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:10

Dat dacht ik ook al, maar ik wist het niet zeker meer. En volgens mij een stuk met veel boomwortels, maar die heb je denk ik ook wel in het trainingsgebied van ts.