Endurance met een westernpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Endurance met een westernpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 01:06

Hoi!

Sorry als het al is gevraagd, heb de zoekfunctie gebruikt maar kwam niets relevants tegen eigenlijk.

Ik ben een zeer toegewijd western ruiter :D Maar heb het een en ander zitten lezen over endurance, en dat lijkt me eigenlijk ook wel erg gaaf. Ik heb nog (lang) geen eigen paard, dus dit is vooral uit nieuwsgierigheid (met een manegepaard endurance lopen zie ik niet zo snel gebeuren := ), maar zijn er hier mensen die endurance lopen met een western (gereden) paard? Is dit een combinatie die goed kan werken?
Want als ik de trainingsschema's bekijk zie ik dingen staan als 'of vervang het door een dressuurles of een springles'. Nou dressuur, sorry maar daar ga ik dus echt NOOIT meer aan :') . Maar ik zou zelf ook niet weten waarom een westernles dan niet net zo goed voldoet.

Anyway, ik dacht dus aan de volgende puntjes:

- Kan je een typisch westernpaard zoals de Quarter klaarstomen voor de endurance? Ook als ze een heel vlakke draf hebben? En misschien een domme vraag, maar rijden jullie licht in de draf of zit je steeds door? Overigens ben ik niet per se van plan om een Quarter aan te schaffen later, mijn eerste wordt eerder een tinker (kruising).
- Zou je een extra zadel moeten aanschaffen voor je endurance wedstrijden? Want ik neem aan dat je die zo licht mogelijk wilt hebben, en de meeste westernzadels zijn wel redelijk zwaar.
- Kan je naast je endurance ook nog gewoon dingetjes als trail, horsemanship en dergelijke doen? Oftewel, hoezeer moet je elke dag trainen aan het lange afstands gedeelte? Is het zo dat je bijv. 4 dagen per week traint en dat je de andere dagen rust moet geven?
- Hoezeer hebben paarden last van 'degradering'? (weet niet of het daadwerkelijk zo heet) Dus als je paard door ziekte van jou ineens 2-3 weken stil komt te staan (wel buiten :o ) kan je hem in het algemeen dan weer gewoon oppakken waar je gebleven bent, of is de conditie dan al verslechterd?

Sorry als dit domme vragen zijn! :o Ik hoop dat jullie mijn nieuwsgierigheid kunnen verzadigen :=

Groetjes!

Aprils_joke

Re: Endurance met een westernpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:09

ik ben geen expert maar het lijkt mij dat JUIST typische western en wester getrainde paarden goed zijn voor endurance

als je je verdiept in de geschedenis van de western dan waren het vroeger vee drijvers, deze legden dus grote afstanden af in korte tijden , net als bij endurance

don,t shoot my if i,m wrong :7

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 01:14

Joh? Dat zou grappig zijn :=

Ja ik ken de geschiedenis van western. Maar ik weet niet of je bij 'grote afstanden' moet denken aan +30 km.. En dat was vooral in stap/draf :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:19

ja maar goed , de dieren waren er wel op gefokte hele dagen te werken en afstanden af te leggen snap je ?
daar hebben ze toch ook de( walk ?) of jog (sorry weet niet presies hoe het heet . voor bedacht ?
en de afstanden van endurance worden ook grotendeels in draf afgelegt .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 01:27

Haha walk is gewoon stap. :) En Jog is een hele rustige draf. Daar kan je eigenlijk niet in lichtrijden.. Draf waar je wel in kan lichtrijden heet trot (gewoon het Engelse woord voor draf overigens).

Ik snap wat je bedoelt! :j

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:29

ik zei al dat ik neit zo bekend ben in de westernsport :')
maar fijn dat je me begrijpt hhihihi

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:33

Ik denk dat dat prima kan, ik heb op mijn paard ook enkele weken een western zadel gehad maar werd er als dressuur prikker echt niet blij van, heb een enorm fris paard en moet er niet aan denken om n paar km flink te draven met zo'n zadel :') Ookal zal jou paard waarschijnlijk de helft zo vlak zijn :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:10

Trainen: je traint meestal 2-3 per week op 'afstand', en tussendoor 1-2 dressuurmatig/longe. Dressuurmatig kan natuurlijk ook "Western-dressuur" zijn, dat maakt niet uit. Naarmate je langere afstanden gaat rijden, ga je minder vaak trainen, je geef dus meer rust tussendoor om micro-schade te voorkomen of de kans te geven te genezen. Een paard overtrain je vrij makkelijk. Conditie blijft ook lang behouden, een paar weken er tussenuit geeft geen noemenswaardige verslechtering van cardiovasculaire of spierconditie.

Zadel: Westernzadels worden juist veel gebruikt. Ik rij er zelf ook mee. Gewicht zegt niet alles, het gaat om gewichtsverdeling. Bovendien is het minimumgewicht (ruiter + zadel) bij FEI-wedstrijden 75 kg, dus je wilt niet per se alles zo licht mogelijk hebben. Als het zadel goed past op het paard en je er als ruiter fijn in zit (en dus niet snel moe wordt en scheef gaat hangen) is het prima.

Quarter: er wordt met quarters (en ook paints en appie's) endurance gereden, maar ze zijn er niet echt goed voor geschikt. Quarters zijn extreme sprinters (quarter komt van kwart-mijl, de ultieme renafstand van de quarter, 400 meter - zelfs engels volbloeden rennen zelden onder de 6 furlong/1200 meter). Sprinters hebben andere spieren dan stayers. Sprinters kunnen goed 'anaeroob' lopen, dus met onvoldoende zuurstof naar de spieren. Dat komt omdat ze veel 'korte' spiervezels hebben. Dit geeft echter op langere afstanden verzuring. Dus je moet een quarter zodanig trainen dat-ie die andere spieren (die lange afstandsspieren die juist heel goed 'aeroob' lopen) gaat ontwikkelen. Dat kan maar tot op zekere hoogte, domweg omdat er eeuwenlang op 'korte' spiervezels is gefokt en geselecteerd.
Aan de andere kant stamt de quarter van de engels volbloed af en heeft een relatief groot hart tov z'n lijf (dat hebben engels volbloeden ook). Dat maakt dat-ie meestal een lage basishartslag heeft, en dat is handig.
En aan wéér een andere kant heeft een quarter veel spiermassa, wat koelen weer lastiger maakt.

Zoals met alle disciplines is op hoog niveau endurance rijden (klasse 3 en 4) niet echt lekker te combineren met op hoog niveau een andere tak van sport bedrijven. Het combineert niet echt goed met Grand Prix dressuur, noch met 1.60 springen, en ook niet met op Europees niveau reining rijden.

Wil je echter niet het onderste uit de kan, dan kan het best. Net zoals je ook met een Tinker, Haflinger, Fjord of IJslander endurance kunt rijden, maar de kans dat je klasse 3 of 4 wordt gewoon kleiner is dan met een halfbloed of (Arabisch of engels) volbloed.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:20

Ik snap noet waarom je met een westernpaard niet endurance zou kunnen rijden, ik heb in oktober een wedstrijd gereden met een vrouw die een Quarter had, ze had alleen geen western zadel. Maar endurance paarden worden ook met een losse teugel gereden en ze moeten juist op hun eigen benen lopen en niet in een dressuur krul.

Omdat je bij endurance een lange afstand aflecht zou ik niet de hele weg doorzitten, meestal wordt er lichtgereden of in 'zweefzit' gereden (wat dat inhoud vind ik een beetje lastig uitleggen...beetje iets tussen dressuur en verlichte zit in)

Naast endurance kun je zeker ook trail en andere dingen doen, afwisseling is juist goed lijkt mij. Je traint meestal 2-3 xper week ongeveer echt endurance, als in een buitenrit training, voor langere afstanden train je meestal minder. Mijn paard (klasse 1) heeft springles en dressuurles en wordt 1x p/w gelongeert veder trainen we in het bos en heeft hij ook 1 rustdag (= op de wei, niet in stal)
Maar spring en dressuurles is niet verplicht, hij is een springpaard en mijn zusje springt dus met hem, dressuurles is om hem los en soepel te krijgen en mijn eigen houding te verbeteren. Maar je hoeft dus echt niet weer aan de dressuur :P

Wat het zadel betreft, je mag met alles rijden, alleen het lijkt me ook erg warm met een western zadel, dus dat het paard minder warmte kwijt kan, maar dat weet ik natuurlijk niet... Ik denk dat het gewicht voor een klasse 1 nog niet zo veel uit maakt, als het zadel maar goed op je paard past.

En als laatst: een paard vermindert pas in conditie na 5-6 weken dqcht ik, dus je kan een paard best een maand op de wei zetten, dan gaat hij niet achteruit in conditie, na lange wedstrijden geef je een paard ook veel rust om te herstellen.

Hoop dat je hier wat aan hebt, ben niet een ervaren endurance ruiter...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:26

Ibbel schreef:
Quarter: er wordt met quarters (en ook paints en appie's) endurance gereden, maar ze zijn er niet echt goed voor geschikt. Quarters zijn extreme sprinters (quarter komt van kwart-mijl, de ultieme renafstand van de quarter, 400 meter - zelfs engels volbloeden rennen zelden onder de 6 furlong/1200 meter). Sprinters hebben andere spieren dan stayers. Sprinters kunnen goed 'anaeroob' lopen, dus met onvoldoende zuurstof naar de spieren. Dat komt omdat ze veel 'korte' spiervezels hebben. Dit geeft echter op langere afstanden verzuring. Dus je moet een quarter zodanig trainen dat-ie die andere spieren (die lange afstandsspieren die juist heel goed 'aeroob' lopen) gaat ontwikkelen. Dat kan maar tot op zekere hoogte, domweg omdat er eeuwenlang op 'korte' spiervezels is gefokt en geselecteerd.
Aan de andere kant stamt de quarter van de engels volbloed af en heeft een relatief groot hart tov z'n lijf (dat hebben engels volbloeden ook). Dat maakt dat-ie meestal een lage basishartslag heeft, en dat is handig.
En aan wéér een andere kant heeft een quarter veel spiermassa, wat koelen weer lastiger maakt.

Zoals met alle disciplines is op hoog niveau endurance rijden (klasse 3 en 4) niet echt lekker te combineren met op hoog niveau een andere tak van sport bedrijven. Het combineert niet echt goed met Grand Prix dressuur, noch met 1.60 springen, en ook niet met op Europees niveau reining rijden.
.

Dit klopt zeker maar hoe sterk dit is doorgefokt verschilt ontzettent per type quarter, de lichtere pleasure types hebben vaak veel volbloed bloed en zijn dus al veel geschikter.
Dus voor ts, als je dit graag wilt niet een halter/reining kanon (buldog type) kopen maar een eleganter slanker pleasure type

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:41

Ik zou graag met mijn Westernpaard endurance rijden. Nou kom ik tijd te kort om daar echt serieus voor te trainen, maar normaal gesproken rijd ik wel minimaal éénmaal per week een wat langere afstand (15-20 km). Wat me bij haar wel opvalt is dat ze op zich die afstanden goed kan doen als ze op een "makkelijk" tempo kan lopen. Maar wat zij bijvoorbeeld helemaal niet kan (en ze is daar ook veel te relaxed voor zeg maar) is volhouden als ze al een tijd gelopen heeft. Ik heb ook een Arabier (heb ik ook) en die vindt het leuk om te lopen, te gáán, wil altijd naar de horizon toe en loopt gewoon altijd door, wordt eigenlijk nooit merkbaar moe. Maar Pientje (mijn Paint dus ) denkt na een uurtje of twee: "nou nu vind ik het wel leuk geweest eigenlijk, ik heb dat geloop nu wel gezien". Ze wil en kan dan nog best wel doorlopen en als je dat vraagt doet ze dat ook prima, maar je voelt dan duidelijk dat het wat haar betreft niet meer zo nodig hoeft. Ze gaat dan eigenlijk net zo lief gezellig een tijdje stil gaat staan of wat anders wil doen.

Wat ik aan haar ook merk is dat het er bij haar gewoon niet bij is om op een hoger tempo te draven. Dat kán ze gewoon niet. Nou zit zij qua spieren ook wat raar in elkaar en ze heeft zo'n "schuivend loopje" wat je bij meer westernpaarden ziet. Maar juist door dat loopje kan ze een hoger tempo heel moeilijk vasthouden. Ook dát kan mijn Arabier dan weer wel (hoe harder hoe beter) en ook daarin is hij onvermoeibaar. Pien zoekt een rustig stayer tempo uit en dat gaat prima, dan houdt ze het ook goed vol en kan ik rustig 3-4 uur met haar het bos in. Maar ga je iets boven haar normale tempo zitten, dan is ze zó moe en wil ze liefst gaan stappen om uit te blazen (terwijl ze dan in feite al een best goeie conditie heeft). Laat je haar dan stappen dan valt ze echt helemaal terug naar 3 km per uur.

Dus het verschil in karakter en soort spieren maakt wel dat ze voor langere afstanden misschien minder passend zijn. Ik zou zelf zeggen: Pien kan het best, ze is er juist prima geschikt voor, voor een lange afstand, maar ze moet wel op een relatief laag tempo lopen, je moet niet voor de prijzen gaan en meer dan 40 km zou ik met haar echt nooit doen, daar heeft ze gewoon de bouw niet voor (ik voel zelf dus ook veel meer voor TREC, de afstanden zijn dan relatief kort en je hebt er ook nog leuke trail dingetjes bij, waar zij dan weer supergoed in is, dus ik vind haar geschikter voor TREC dan echt voor endurance).

Korte antwoorden op je andere vragen:
* Pien is een halter/pleasure type, absoluut geen reining type (en die vind ik ook minder geschikt). (zie profiel)
* Ik gebruik nu mijn Westernzadel voor langere afstanden, maar dat vind ik zelf verschrikkelijk, ik ga binnenkort een endurance zadel aanschaffen (waarschijnlijk Massimo).
* Als ik volop zou kunnen trainen zou ik zelf 2 x per week lange afstanden rijden en voor de rest dressuur, western of andere dingen. Ik zou niet alléén maar lange afstanden rijden, dat doe je zelf namelijk ook niet als je voor de marathon traint!

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:21

Voor een antwoord tav het ras sluit ik me volledig aan bij Ibbel.

Ik rijd zelf klasse 3 endurance en L2 western (pleasure, HMS, trail) dus het kan wel samen.
Zeker in de klasse 1 kan je gewoon met je westernzadel rijden, mits hij goed past.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 23:19

Ok .D is wedstrijden rijden lijkt me leuk maar het hoeft allemaal niet zo'n hoog niveau hoor :+
Ik krijg het idee dat het vooral gewoon veel van je paard af hangt. :) en dat doet het uiteindelijk altijd haha. Dankjewel voor jullie meedenken! :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:53

Ik hen endurance gereden met mijn paint en dat kan prima.

Wel even een kleine opmerking over je dressuur vervanging. Dressuur is de basis van alles. Zo ook van het western rijden. Je zult je paard moeten trainen om jou correct te kunnen dragen. Om zo blessures te voorkomen. Ik reed ook western en ook daar krijg je dressuur les. Wellicht op een andere manier dan het engels rijden, maar toch,....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 09:45

Bij dressuur denk ik aan Engels. Dat bedoelde ik dus :D ik snap dat je paard correct getraind moet worden! Dat heb je voor elke tak van de paardensport nodig :)