[SGW] Verstandig of overdreven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonieke

Verstandig of overdreven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 18:13

In het najaar van 2011 heb ik met mijn paard een oefencross gereden hier in de buurt. Jaren terug heb ik wel eens eerder met hem in Ermelo cross les gehad maar nooit super fanatiek.
Ik vond het toch wel zo gaaf dat ik me voor begin maart op heb gegeven voor een cross training met nadruk op de waterbak :) . Ik kijk al wel een beetje rond of er meer trainingen zijn hier in de buurt en als er weer een oefencross komt geef ik me zeker weer op. Ik denk niet dat ik ooit echt zou gaan starten aangezien ik niet de intentie heb hoger dan 1m/ 1.10m te gaan springen en als ik ergens aan begin wil ik ook weten ergens te kunnen komen. Ik denk toch dat ik hiervoor te voorzichtig en te zuinig op mijn paard/ te bang dat hem wat overkomt vanwege de vaste hindernissen.

Nu heb ik op zich een fijne, veilige outfit. Ik heb net een nieuw jachttuig bestelt want mijn oude was niet zo best meer. Ik rij mijn paard altijd met beenbeschermers om (ben een volledig voorstander van gebruik van beenbescherming ook voor dressuurtraining of buitenritten). Ik vroeg me af of het verstandig is om toch speciale cross beschermers aan te schaffen of is dit overdreven :o . Ik vermoed me rond de 3 tot 5 keer per jaar op te geven voor een oefencross/ training.

En als ik ze besluit aan te schaffen; iemand ervaring met de Kentucky D3O eventing beschermers? Hoe vallen ze wat betreft maat en hoe bevallen ze?

Netam89

Re: Verstandig of overdreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:17

Misschien kun je kijken of je deze peesbeschermers van iemand tweedehans kan overnemen, persoonlijk zal ik nog even wachten. Het verschil tussen crossbeschermers en gewone peesbeschermers is me ook niet heel duidelijk moet ik eerlijk zeggen..

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 18:25

Netam89 schreef:
Misschien kun je kijken of je deze peesbeschermers van iemand tweedehans kan overnemen, persoonlijk zal ik nog even wachten. Het verschil tussen crossbeschermers en gewone peesbeschermers is me ook niet heel duidelijk moet ik eerlijk zeggen..

Tweedehands is niet helemaal mijn ding, sorry :o . Als ik besluit ze aan te schaffen doe ik het liever meteen goed.

Ik heb begrepen dat bij crossbeschermers ook een plaat op de voorkant van het been zit. De achterbeschermers beschermen ook het hele onderachterbeen waar een kogelbeschermer alleen de kogel beschermt. Daarbij zijn de beschermers die ik op het oog heb speciaal ontwikkeld voor alle weersomstandigheden/ speciale stof. Dat was een beetje wat ik had uitgezocht, ik vroeg me inderdaad alleen af of het overdreven is of verstandig :) .

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:27

Het verschil tussen gewone peeskappen en crossbeschermers is wel groot hoor! De crossbeschermers gaan ten eerste altijd rondom het hele been (zoals pijpenkousen). Verder hebben ze altijd een extra stevige versterking voor de pezen (voorbenen ad achterkant, achterbenen ad voorkant). Je hebt zelfs beschermers (zoals de Kentucky Solimbra event boot met D3O) die ook de voorkant vd voorbenen beschermt. Verder zakken de crossbeschermers, indien je ze goed vastmaakt (altijd n keer goed natrekken), ook niet af door water of modder en zijn ze voorzien van stevige klittenband die ook niet losgaat in de waterbak.

De Kentucky crossbeschermers zijn wel dure om mee te beginnen :+ Maar ze zijn wel ook echt heel goed. Nadeel is dat ze maar in een maat, Full, te verkrijgen zijn. Wat ik zelf voor beginners (of mensen die maar weinig crossen) aanraad zijn de Premier Equine beschermersn aircooled, die hebben een goede pasvorm, zijn stevig en beschermen ook goed. Die kosten alleen wat minder. In mijn webshop vind je deze 2 en nog diverse andere modellen crossbeschermers :Y)

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:30

Leonieke schreef:
Netam89 schreef:

Tweedehands is niet helemaal mijn ding, sorry :o . Als ik besluit ze aan te schaffen doe ik het liever meteen goed.

Ik heb begrepen dat bij crossbeschermers ook een plaat op de voorkant van het been zit. De achterbeschermers beschermen ook het hele onderachterbeen waar een kogelbeschermer alleen de kogel beschermt. Daarbij zijn de beschermers die ik op het oog heb speciaal ontwikkeld voor alle weersomstandigheden/ speciale stof. Dat was een beetje wat ik had uitgezocht, ik vroeg me inderdaad alleen af of het overdreven is of verstandig :) .

Ik zou nooit zonder crossbeschermers en springschoenen crossen of trainen :n . Een ongeluk zit in een klein hoekje. En de paarden worden er altijd fris van omdat ze het zo leuk vinden dus de kans dat ze zich eens ergens raken of zo is zowieso al wat groter.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 18:54

Oke, dus jij raad het me absoluut aan (ook al ga ik niet torenhoog :o ).

Bedankt trouwens voor je duidelijke uitleg over het verschil +:)+.

Ik ben wel iemand die voor kwaliteit gaat en als ik iets koop doe ik het graag meteen goed. Daarbij is mijn paard enorm gevoelig dus ik moet wel goede materialen en een perfecte pasvorm hebben om zijn huid te beschermen. Met een beetje pech ligt hij in no-time tot bloedens toe open van iets waar bij een ander paard hoogstens wat haar zou zijn weg geschuurd. En hij is keihard en loopt er gewoon mee door dus dat wil ik hem echt niet aandoen.

Inderdaad jammer dat de Kentucky bescherming er alleen in full is. Ik heb wel altijd full maat voor Marengo maar hij heeft wel vrij fijne benen. De hoogte is vaak (net) geen probleem maar de diepte. Van de Eskadron Allround was de omvang wel goed, alleen kon de hoogte maar net. Ik zal anders de leverancier eens mailen voor de maat. Als iemand anders nog ervaring heeft met de Kentucky's hoor ik het uiteraard graag :) !!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:18

Leonieke, ik heb beschermers van NEW, maat M achter, L voor (en Woofwear voor en achter in S of M, nogmeer NEW's in maat S voor & achter). Die mag je wel een keer passen als je wilt? Zo ver woon je niet bij mij vandaan.

Crossbeschermers zijn helemaal niet overdreven. Wat ik van de Kentucky heb gehoord is dat achter klein valt, muts_marijke hier op bokt heeft ze gehad, wellicht kan je haar een pb sturen. Er zijn volgens mij een aantal bokkers die ermee crossen.

Op paasmaandag is er trouwens ook een oefencross in Oenkerk en er is 17 maart? een oefencross in Vinkega. Leuk om mee te doen!
21&22 april is SGW Westerbork, ook erg leuk om te gaan kijken!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 20:28

He, super bedankt!! Heel erg lief van je. Ik hou het in mijn achterhoofd :) .

Ik zal muts_marijke anders een een berichtje sturen hoe ze vallen :) . Super.

Als ik jullie reacties zo hoor is het misschien echt wel verstanig om crossbeschermers te kopen. Haha, dat wordt sparen of lenen van m'n mams. Heb net ook een nieuw jachttuig, proppen en dekje gekocht :o . Leuk hoor, zo'n "nieuwe" hobby :D . Gelukkig vindt paardlief het GEWELDIG. Hihi, krijgt hij er op zijn bijna 18de nog een sport bij <3 .

Heel erg bedankt voor de data's. Ik had Westerbork inderdaad ook gespot. Maar dat is toch een officiele wedstrijd? En dan moet je toch een WP in het B springen hebben?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:33

Ik vind de crossbeschermers ook erg handig voor 'gewoon' op buitenrit. Als ik met gewone beschermers ga komt er met regelmaat een takje uit als ik ze af doe, of is er toch een bramentak over de voorkant van het been geschramd (tussen die 2 elastieken zelfs). Als ik met mijn crossbeschermers ga heb ik hier nooit last van.

Westerbork is idd officieel en dan heb je een wp nodig in het springen. En anders, als je helemaal de smaak te pakken hebt gekregen en officieel wilt, is er in september ook nog Norg. Vinkega en Oenkerk organiseren ook nog een officieele. In dit topic is bijna alles aan data enzo te vinden [SGW] Wedstrijdkalender 2012

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 21:25

Ik denk dat ik ze dan ook inderdaad buiten ga gebruiken :) . Marengo wil nog wel eens exploderen /3 .

Hmmm, ik weet niet of ik dapper genoeg ben om officieel te gaan starten. Eerst maar eens even de training op 18 maart afwachten :o .

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:49

Ik heb nog wat research gedaan en de maat lijkt wel goed te komen met de Kentucky's. Ben alleen niet weg van de kleur (had liever gewoon zwarte) maar wie weet valt het mee.

Wat ik me alleen nog af vroeg. Zijn de peesbeschermers voldoende of zijn springschoenen ook een must?

Het bestelde jachttuig is trouwens te groot, dus als iemand nog belang heeft bij een splinter nieuw hand gemaakt jachttuig met elastiek en bontjes maat full voor onder de nieuwwaarde laat maar weten :) .

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:14

Ik vind het wel noodzakelijk om in ieder geval voor ook springschoenen om te doen, wondjes aan de kroonrand zijn zo vervelend en dat is dan ook weer de kosten niet vergeleken met crossbeschermers. Ik ben overigens helemaal weg van de Styles. Die heb ik nu alleen voor achter, maar ik wil ze graag nog eens voor de voorbenen. ik heb ook een rondom set van CC die ik nu voor de voorbenen gebruik.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 09:36

Bedankt voor je reactie. Ik zal eens kijken wat de bijpassende springschoenen kosten. Ik heb wel zwarte maar de beenbeschermers die ik ga kopen zijn bruin dus dat is een beetje een noodkijk :D .

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:36

neem dan wel springschoenen die geen water absorberen ;)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 15:53

Ik heb de bijpassende springschoenen besteld, die zijn gemaakt van dat speciale materiaal. Ik ben dus weer blut voor de hele maand maart }> .

Nu nog mijn voortuig verkopen om op tijd een nieuwe te kunnen bestellen := .

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:52

Yeah, mijn Kentucky beenbescherming is binnen *\o/* .

Voor past subliem en achter is ietsje hoog. Het boogje op de bovenkant valt net over de zwilwrat heen. Ik heb even foto's gemaakt maar volgens de leverancier horen eventing beschermers zo hoog te zitten. Goedgekeurd dus. Nu duimen dat ze niet schuren of plekjes veroorzaken (heb nogal een gevoelig paard >;) ).

Ben enorm blij. Nu maar hopen dat de training doorgaat aankomende zondag := .