[WN] Zijn de koeien geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLotje

Zijn de koeien geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:07

Wat ik me dus al een tijdje afvraag;
ik rijd sinds kort western op mijn trouwe Haffie.
We hebben onze eigen koeien en ik heb sinds kort
besloten dat we de koeien willen drijven, een soort cutting dus.
Onze koeien zijn echter nog pinken,
Franse (vlees&melk) koeien.
Oorspronkelijk dus geen echte cutting koeien,
en ze zijn nog niet zo opgeleid. Mijn vraag was:
Is het mogelijk om al direct om mijn Haf te stappen en
ze het weiland in te drijven, of is hier veel meer tijd voor nodig?

crazycactus

Re: Zijn de koeien geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:35

Ik zou maar heel voorzichtig zijn met die franse vleeskoeien. Zijn pittige beesten en als jij nog geen ervaring hebt en je paard ook niet kan t best eens gevaarlijke situaties op gaan leveren.
In welke regio woon je? Ga eerst maar eens een basis clinic koeienwerk volgen.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:06

Grunn, en ja, ik heb al een leuke instructrice gevonden.
Maar zij is pas in mei weer beschikbaar voor privé lessen.
Haf heeft overigens wel veel ervaring met het koeien drijven,
die heeft een prachtig verleden. Ik zelf heb amper western gereden
(op het gebied van Working Cowhorse en Cutting), maar al wel
slalommen en dressuur enzovoorts. Beetje zwakjes xD
Het zijn idd pittige beestjes, ze weten wat ze willen.
Ik zal mijn pa vragen of we binnekort niet eens een cursus kunnen regelen
voor mij, al zijn clinics vaak behoorlijk duur.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:24

ik zou het gewoon proberen ja. zo heb ik t ook gedaan. ook gewoon met koeien en pinken van thuis, woon ook op een boerderij en ik moest eerder altijd zelf achter de koeien aanrennen of op de fiets. maar ik wilde het graag met de pony doen, wat ik eerder ook al deed met mijn oude pony(maar die was nogal oud, stijf, sloom en eigenwijs). aan het begin vond mijn pony het een beetje eng en als de koeien dan begonnen te rennen ging ze dr keihard achteraan en kon ik haar niet meer houden, ik denk dat dit een soort kudde instinkt was ofzo. maar na een paar keer ging het heel goed en nu kan ze het redelijk goed. mijn pony is een mengels moes, een soort van tinker maar dan zonder sokken en iets lichter gebouwd en die kan het wel, maar heeft er niet heel veel talent voor ofzo.

maar ik zou het dus gewoon rustig proberen, maar wel met iemand erbij, zodat als het mis gaat iemand je kan helpen. en vooral zorgen dat je pony de koeien niet meer eng vind enzo, dan komt de rest later wel.

oja, als er melkkoeien tussen zitten, dus koeien die melkgeven en nog melk in de uiers hebben zitten, kun je die beter niet te hard laten rennen, want dat is niet prettig en goed voor hun. maar met pinken kun je gewoon je gang gaan

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:35

Mooizo
Winando is er gek op (L)
Dan ga ike r binnekort maar 'ns mee beginnen xD

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:26

lovewidy schreef:
oja, als er melkkoeien tussen zitten, dus koeien die melkgeven en nog melk in de uiers hebben zitten, kun je die beter niet te hard laten rennen, want dat is niet prettig en goed voor hun. maar met pinken kun je gewoon je gang gaan

Je probeert een koe nooit te laten rennen!! Voor vlees of melk, maakt niks uit. Extra stress heeft geen goede invloed op wat voor koe dan ook + plus je hebt kans dat je de koe door de afrastering jaagt of wat dan ook. Nee dat is geen stockmanship.

Zoals crazycactus zegt is het een goed idee om een clinic te volgen. Als je een koe kunt 'lezen' is alles veel gemakkelijker en plezieriger voor zowel koe als jezelf.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:34

_Linda schreef:
lovewidy schreef:

Je probeert een koe nooit te laten rennen!! Voor vlees of melk, maakt niks uit. Extra stress heeft geen goede invloed op wat voor koe dan ook + plus je hebt kans dat je de koe door de afrastering jaagt of wat dan ook. Nee dat is geen stockmanship.

ja maar het gebeurt wel eens, want koeien krijgen gauw het idee dat ze moeten rennen.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:41

Met koeien werken doe je niet zomaar. Je moet de koe kunnen "lezen". Weten wat de juiste positie en afstand is voor je paard tov de koe. Je paard moet cow-sense ontwikkelen. Als je zomaar wat gaat doen met koeien verval je als nel in jagen. Ik denk dat je veel baat, en later veel plezier!, zult hebben van het volgen van goede instructie, clinics etc.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:56

crazycactus schreef:
Ik zou maar heel voorzichtig zijn met die franse vleeskoeien. Zijn pittige beesten en als jij nog geen ervaring hebt en je paard ook niet kan t best eens gevaarlijke situaties op gaan leveren.

Dit, dus. Onze achterbuurman heeft ook van die hufters en als er weer eens eentje een pesthumeur heeft, wordt ie daardoor gewoon zijn eigen weiland uit gejaagd en dan moet ie nog rennen ook met zijn kromme ouwe poten.

Of je moet zin hebben in Haflingersaté? :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:02

Ik denk dat je als ruiter wel wat meer indruk maakt dan als oud boertje met kromme benen.
TS heeft het over pinken, die zijn bang voor alles wat beweegt en makkelijker te imponeren dan een 5 jarige Limousin stier in vol ornaat.

Maar afgezien daarvan lijkt het me idd wel verstandig om de eerste keren te testen hoeveel respect er is bij de koeien, een stevige stok kan wel helpen dan.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:06

Ik zou toch echt wel oppassen met die koeien, ook al zijn het nog maar pinken.. Het zijn echt gevaarlijke beesten, en tot hele rare dingen in staat. Losse achterpoten hebben ze ook.
Ik zou als je er wel aan begint even goed opletten dat je een goede omheining hebt, want het zal niet de eerste dikbil zijn die over de draad vliegt. M'n buurman zijn vaars was ook eens ontsnapt, en die ging over alle heiningen heen zonder er ook maar 1 te vernielen. Dus als ze het eenmaal in der kop hebben...
Pas alsjeblieft op..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:11

anneliesdj schreef:
Ik denk dat je als ruiter wel wat meer indruk maakt dan als oud boertje met kromme benen.
TS heeft het over pinken, die zijn bang voor alles wat beweegt en makkelijker te imponeren dan een 5 jarige Limousin stier in vol ornaat.

Maar afgezien daarvan lijkt het me idd wel verstandig om de eerste keren te testen hoeveel respect er is bij de koeien, een stevige stok kan wel helpen dan.

Meisje is pas 10... die maakt net zo veel al dan niet minder indruk dan een ouwe boer ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:06

Paard maakt indruk, maakt niet uit wie erop zit.

Een 10 jarige hoort niet zonder begeleiding achter koeien aan te vangen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:34

@annelies let me tell you... voor sommige koeien is een paard echt niet eng genoeg hoor. Heb t regelmatig meegemaakt dat ze totaal geen respect hadden.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:44

Inderdaad, sommige koeien gaan gewoon het paard te lijf terwijl de ruiter er op zit. Je moet echt weten wat je aan de koe kunt aflezen! En wat jij dan moet doen. Een paard dat net bij de koeien komt en dan "gepakt" wordt door een koe ......
Als er hier "wilde" koeien tussen zitten, moeten de amateurs en de jonge paarden zo snel mogelijk de arena uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:48

crazycactus schreef:
@annelies let me tell you... voor sommige koeien is een paard echt niet eng genoeg hoor. Heb t regelmatig meegemaakt dat ze totaal geen respect hadden.

Er werd gezegd dat een 10 jarige minder indruk maakt dan een boer met kromme benen.
Met mijn reactie bedoel ik dat de koe de ruiter niet ziet maar op het paard af gaat en daar dus respect voor heeft.
Natuurlijk zijn er koeien die geen respect hebben, daarom noemde ik al eerder dat je beter een stevige stok mee kunt nemen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:09

crazycactus schreef:

Hierin en ook in de eerste waarschuwing van Crazycatus moet ik haar gelijk geven.

Voor velen an jullie is een koe een koe en niet meer dan dat. Of in dit geval pinken zijn pinken.
Helaas is dit gewoon niet waar. O.a. het Franse vleesras staat bekend om z'n agressiviteit naar mens en dier. Menig boer heeft er al op niet al te prettige wijze kennis mee moeten maken.

Die boeren zijn doorgaans zeer voorzichtig in de omgang met deze schatjes. Ik zou m'n 10 jarige dochter, die nog geen ervaring heeft met koeien drijven per paard, zeker niet op ze loslaten.
Dus eerst maar eens een paar lessen/clinics volgen, ook al zijn die best wel prijzig.
Maar liever dat, als een geramponeerde dochter en paard of erger.

Succes met je nieuwe hobby.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 08:23

Soow, lekkere discussie!
Ik ga denk ik een clinic volgen, ergens in NL,
en dan maar wachten tot mijn western-instructrice in mei weer tijd heeft.
Mijn vader heeft al een beetje een goeie band met de koetjes,
en die mogen hem wel. Maar als ik ze ga drijven, moet daar ook iemand bij
blijven en ik doe het op een rustige manier. Gewoon in een rustige stap achter ze aan gaan,
onze koeien gaan dan wel voorwaarts. Het zijn idd zeer pittige beestjes, ze hebben al wel
eens HOP door de sloot heem gezwommen om bij een ander weiland te komen,
toen we ze wilden terug brengen met de tractor, schoten ze alle kanten uit,
en ze gaan zo door het stroomdraadje heen xD
Maar ze zijn superlief, en ze laten zich met alle liefde aaien en voeren,
ookal klinkt dat vreemd. Ze zijn allesbehalve ''wild''.
Ik ga binnenkort gewoon eens aan de hand met Nando het weiland
in en kijken of ze het goed vinden als we meelopen met ze.
Wat al helpt, is dat Winando bij ze in het weiland staat.
Ze kennen elkaar dus best goed.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:30

@ali kijk en dat is dus niet handig.. als je met koeien wil werken heb je koeien nodig die voor je paard aan de kant gaan. Dat ze hem dus kennen is in dit geval helemaal niet nuttig, maar juist een stuk lastiger. Koeien die weten wat paarden zijn zullen er een stuk minder respect voor hebben en er dus niet meer voor aan de kant gaan.
Koeien die gebruikt worden voor cutting en working cowhorse kun je ook maar een paar keer gebruiken, dan kennen ze het spelletje en zullen ze minder voor je aan op de loop gaan.
Nu is dat niet helemaal jou doel neem ik aan (koeien uit t land naar de stal drijven gaat meestal makkelijk als ze weten dat ze op stal gaan voor t eten en/of melken). Maar doe wel voorzichtig ;)

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:56

Haha, dat beloof ik *Promise*
En het enige wat ik wil doen, is mijn pa helpen door
gewoon de beestjes naar het land.stal te drijven.
Niet om er spelletjes van te maken, dat si me te gevaarlijk.
En deze koeien zijn echt gék op eten!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:07

Ali_Fair schreef:
En het enige wat ik wil doen, is mijn pa helpen door
gewoon de beestjes naar het land.stal te drijven.
Niet om er spelletjes van te maken, dat si me te gevaarlijk.
En deze koeien zijn echt gék op eten!

Wat is je bedoeling eigenlijk met dit topic als je toch gewoon gaat doen wat jij denkt dat goed is?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:07

crazycactus schreef:
@ali kijk en dat is dus niet handig.. als je met koeien wil werken heb je koeien nodig die voor je paard aan de kant gaan. Dat ze hem dus kennen is in dit geval helemaal niet nuttig, maar juist een stuk lastiger. Koeien die weten wat paarden zijn zullen er een stuk minder respect voor hebben en er dus niet meer voor aan de kant gaan.
Koeien die gebruikt worden voor cutting en working cowhorse kun je ook maar een paar keer gebruiken, dan kennen ze het spelletje en zullen ze minder voor je aan op de loop gaan.
Nu is dat niet helemaal jou doel neem ik aan (koeien uit t land naar de stal drijven gaat meestal makkelijk als ze weten dat ze op stal gaan voor t eten en/of melken). Maar doe wel voorzichtig ;)

Jij denkt dat ze op ranche's ook elke maand een nieuw paard nemen?
Dat je paard erbij loopt kan ook juist een voordeel zijn.
Mijn oom had ook altijd zijn pony's bij de koeien lopen en die waren 1,45 max maar de koeien hadden heilig respect voor ze. Eenmaal door hebben dat een paard veel sneller en wendbaarder is en bovendien flinke klappen kan uitdelen en ze kiezen wel eieren voor hun geld.
Daarnaast is het zowieso handig omdat je paard de koeien dan ook kent en kan inschatten, geeft hem beetje 'cow-sense' dus.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:18

anneliesdj schreef:
crazycactus schreef:

Jij denkt dat ze op ranche's ook elke maand een nieuw paard nemen?
Dat je paard erbij loopt kan ook juist een voordeel zijn.
Mijn oom had ook altijd zijn pony's bij de koeien lopen en die waren 1,45 max maar de koeien hadden heilig respect voor ze. Eenmaal door hebben dat een paard veel sneller en wendbaarder is en bovendien flinke klappen kan uitdelen en ze kiezen wel eieren voor hun geld.
Daarnaast is het zowieso handig omdat je paard de koeien dan ook kent en kan inschatten, geeft hem beetje 'cow-sense' dus.

Haha, gelukkig heb jij er als dressuur ruiter meer kijk op dan @Crazycactus, die heeft nog nooit een koe gezien of er mee gewerkt :D :D :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:24

en jij weet welke ervaringen/kennis annelies heeft? :)

Als 10-jarige lijkt het me niet verstandig om te doen.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:26

opisop_shop schreef:
en jij weet welke ervaringen/kennis annelies heeft? :)

Als 10-jarige lijkt het me niet verstandig om te doen.

Bij zulke uitspraken wel....