[WN] Ruiterbewijs: bij welke westernstal halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Ruiterbewijs: bij welke westernstal halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:47

Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept en ik ben het vergeten om te vragen toen ik gisteren op stal was, maar het is toch niet automatisch zo dat je bij elke stal je ruiterbewijs kunt halen? Iemand enig idee bij welke westernstal of westernmanege je dat wel kan? Nogmaals, ik heb me er nog niet heel erg inverdiept en ik ga het sowieso de volgende keer even hier op stal vragen :)

Anoniem

Re: Ruiterbewijs: bij welke westernstal halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:48

Waarom zou je dat uberhaupt willen? Heeft zeker binnen de western geen enkele waarde.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:49

Voor de gebieden waar een ruiterbewijs verplicht is met buitenritten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:50

Ohja, er zijn er daar een paar van in NL. Als je net de pech hebt daar te wonen, dan is het wel handig.
Waarom niet gewoon bij een dressuurstal? Is een stuk minder gedoe en het niveau stelt toch niets voor, dus dat moet iedereen wel kunnen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:51

Ik geloof dat je met een Westernzadel ook mag joggen ipv draven en een lager sprongetje mag maken - maar ik weet het niet zeker.
Ik rijd nergens waar dat niet mag zonder ruiterbewijs dus vind het verder volkomen onzin. :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:53

Omdat ik eigenlijk sinds anderhalf jaar het paardrijden weer heb opgepakt, maar dus western, en voor mijn gevoel kan ik 'gewoon' Engels echt absoluut niet meer.. Dat zal waarschijnlijk wel heel erg meevallen, maar toch..

Ik denk dat het sowieso wel handig is om een ruiterbewijsje op zak te hebben, voor de zekerheid :)

EDIT: De sprong is inderdaad lager (maar 40 centimeter geloof ik.. dat moet lukken! haha) en het examen is iets anders! Maar verder weet ik ook niet zo goed welke verschillen er precies zijn

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:54

Voor de zekerheid? Met alle respect, maar als ik jou was zou ik nog even goed kijken wat het precies inhoud - want het is eigenlijk 'nergens goed voor' en in die zin zonde van je geld en moeite. :)
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar het is een goedbedoelde tip.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:55

Het hele ruiterbewijs is een grote wassen neus. Het meest interessante eraan is de verzekering die er aan hangt, maar wat schetst mijn verbazing: met een goede WA verzekering heb je dezelfde dekking.
En de gebieden waar een ruiterbewijs verplicht is, worden ook steeds kleiner. Ik sta op dit moment op het punt om mijn ruiterbewijs te moeten verlengen, maar ik zit er serieus aan te denken om het maar te laten verlopen. De verzekering heb ik nog nooit hoeven aan te spreken.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 22:58

Is dat zo? Ik dacht noujuist dat er steeds meer gebieden kwamen waar je verplicht een ruiterbewijs moet hebben (zo goed ben ik dus ingelicht :P) maar mijn bijrijdpaard staat bij het Delftse Hout, en daar is het volgens mij wel verplicht. De eigenaresse heeft er zelf trouwens ook geen een hoor, daar niet van. Maar ik ben gewoon heel erg bang voor een boete :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:00

Wellicht dat ts in de buurt van de waterleidingduinen rijdt bij Amsterdam?
Is maar een aanname...
Edit: niet dus.

Ik kan je alleen maar aanraden je goed in te lezen.

Ik ben het helemaal eens met Cassidy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:04

kaniche schreef:
Is dat zo? Ik dacht noujuist dat er steeds meer gebieden kwamen waar je verplicht een ruiterbewijs moet hebben (zo goed ben ik dus ingelicht :P) maar mijn bijrijdpaard staat bij het Delftse Hout, en daar is het volgens mij wel verplicht. De eigenaresse heeft er zelf trouwens ook geen een hoor, daar niet van. Maar ik ben gewoon heel erg bang voor een boete :')

Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

http://www.srr-nederland.nl/index.php/v ... lde-vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:04

Of het nu zin heeft of niet, ik vond het persoonlijk erg leuk om mijn ruiterbewijs te halen!

Maar over western x brevet weet ik niets eigenlijk, kan je niet 1x een engels zadel op je paard leggen en het zo dan maar even doen?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:10

Geldklopperij, dat ruiterbewijs.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 07:32

Twee jaar geleden hebben wij het ruiterbewijs georganiseerd bij ons op de ruitervereniging (recreatieve club), daarbij heeft ook mijn bijrijdster op mijn westerngereden Fjord meegedaan met westernoptoming. Ze moest toch echt gewoon de oxer van 60x60 springen. Nu was dat totaal geen probleem, maar het hangt dus schijnbaar van de examinator af wat je als westernruiter wel/niet moet, ookal staat het anders in de regels. Maar anderzijds, 60 cm stelt ook niet zoveel voor. Ben zelf geen held met springen, maar dat lukt me nog wel.
Heb zelf overigens geen ruiterbewijs omdat ik het inderdaad niet echt nodig vond, maar zit dan ook in een gebied waar het niet gevraagd wordt.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:09

ik woon in een gebied waar het ruiterbewijs verplicht is (arnhem). lees: officieel moet het, maar ze controleren de laatste 20 jaar niet meer, en gaan dat ook niet doen. het is dus alleen geldklopperij en nieteens nodig :+

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:26

Ik heb hem net gehaald omdat ik ik in het Goois natuurreservaat rijd. Je kan als westernruiter gewoon meedoen en mag inderdaad een sprong van 40 cm maken. Geloof me zelfs dat valt niet mee. Het hangt wel een beetje af van het zadel wat je hebt. ( en wat voor paard ;-) ) Ik kan echt niet uit mijn zadel komen voor de sprong en de enig manier om niet al te hard op de vork te landen is om 1 hand te gebruiken om je zef wat terug te drukken boven de sprong ;-) Gelukkig deed de examinator daar niet al te moeilijk over. Ik adviseer je wel even te oefenen van te voren met springen. Verder hoef je niet licht te rijden. Behalve dat is alles hetzelfde als de 'reguliere'deelnemers. Je mag zelfs zonder cap, maar dan wel moet hoed.

Het is wel aan te raden om hem te halen want het wordt hoogstwaarschijnlijk overal verplicht. je kunt niet overal je ruiterbewijs halen overigens. Hier kan je kijken wat er in je buurt zit: http://srr-nederland.nl/

Bij theorie waren erg veel gezakt en met praktijk ook aardig wat. Ik vond het niet moeilijk maar het theorie gedeelte is wel achterhaalt. Probeer gewoon zo letterlijk mogelijk je te verdiepen in de schrijver van de theorie en ook zo te antwoorden op je examen ook al klopt het soms van geen kant ;-)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:32

als de theorie al niet klopt dan is het toch helemaal een wassen neus???!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:47

morelia schreef:
Het is wel aan te raden om hem te halen want het wordt hoogstwaarschijnlijk overal verplicht.

Dat riepen ze al toen ik hem haalde, zo'n dikke 10 jaar terug...Tot op de dag van vandaag nog nooit nodig gehad.

Of je er voor wil gaan of niet is een keuze die je zelf moet maken maar ik zou er toch goed over na denken en vooral rondvragen of het überhaupt wel zinvol is voor jou. Je kunt 'm altijd nog gaan halen als men ooit nog eens echt op het idee komt om het te gaan verplichten.

Als je er dan toch voor gaat zou je gewoon bedrijven die dat organiseren eerst kunnen bellen en vragen of het problematisch is als je het op z'n westerns wil doen. Zelfs in mijn tijd had het ruiterbewijsboek al een hoofdstuk voor westernruiters. Dat zou je altijd nog zelfstandig kunnen bestuderen. En verder verschilde het, dacht ik, niet zo heel veel met het reguliere examen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:50

@kaniche bespaar je de centen, in het delftse hout heb je echt geen ruiterbewijs nodig.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:23

Pluizebolpum schreef:
morelia schreef:
Het is wel aan te raden om hem te halen want het wordt hoogstwaarschijnlijk overal verplicht.

Dat riepen ze al toen ik hem haalde, zo'n dikke 10 jaar terug...Tot op de dag van vandaag nog nooit nodig gehad.

19 jaar geleden, toen ik het haalde, riepen ze dat ook al :+

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:30

hollywood86 schreef:
kaniche schreef:

Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem (tenminste de begeleider), de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

http://www.srr-nederland.nl/index.php/v ... lde-vragen

In het Goois Natuurreservaat ben je bovendien verplicht een jaarlijkse ruiterkaart te kopen, zonder ruiterbewijs krijg je die niet eens.
Wij zijn dus de enige betalende bezoekers/gebruikers daar. Smoes is dat de ruiterpaden daarvan betaald worden. Waar betalen ze de fiets en wandelpaden dan van???? Er wordt ook gecontroleerd.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:04

ik heb het ook zo'n 15 jaar geleden gehaald.. nooit hoeven te laten zien.. nooit bericht gekregen dat ik het moest verlengen en als ik er naar vroeg kreeg ik geen reactie..

ik waag me er niet weer aan. vond het overigens wel leuk om te doen :D