[SGW] Hoe over angstdrempel heen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fientje80

Hoe over angstdrempel heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:42

Hallo allemaal,
Ik heb een probleem en kom er zelf niet verder mee, dus ik hoop heel erg dat iemand hier tips heeft. Ik rijd al sinds mijn 6e paard, en ik ben nu 16, dus ik rijd al een tijdje, maar nogsteeds vind ik springen doodeng. Ik vind het ontzettend leuk als ik eenmaal bezig ben, maar tot die tijd ben ik écht heel bang. Ik ben gewoon zo ontzettend bang dat ik er af val en iets breek, of dat mijn pony er vandoor gaat bijvoorbeeld. Nu ga ik in de zomer voor de 2e keer mee naar het crossweekend in Ede, en ik wil toch wel een stuk meer lef hebben voor ik daar heen ga. Vorig jaar ging het heel goed en zijn we overal heelhuids overheen gekomen, en ik vond het geweldig, alleen die angst.. Mijn pony is verder heel braaf, en vind alles even leuk, alleen het is een flink pittige tante en ze kan heel af en toe ook nog wel eens een vreugdebok geven bijvoorbeeld. Ben er trouwens wel al eens heel hard afgevallen door een springfout van mezelf. Het onzeker aanrijden op een hindernis zorgde voor een noodsprong van haar en ik kwam vrij hard terecht.. Heeft iemand tips om van mijn angst af te komen??? Ik ben namelijk nu al helemaal in de zenuwen voor het crossweekend van 't zomer... Alvast heel erg bedankt!!!

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:45

Ga je naar het crossweekend van Wienke?? :o ik kom misschien ook weer ;)

maximiliano

Re: Hoe over angstdrempel heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:18

Ik zou zeggen.... Heel veel springles nemen dan komt het vertrouwen vanzelf!
Ik persoonlijk zou mee eerst in een normaal parcour zeker willen voelen voordat ik zou crossen!
Dat is uiterraard je eigen keuze!

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:20

Neem een keer een valcursus!
Werkte voor mij eigenlijk heel ontspannend om er weer gewoon een keer af te vallen.
Dacht toen van oja dit is alles.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:33

Gewoon veel springen! Lekker laag en wel met goede begeleiding :j

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:45

AntheaV schreef:
Gewoon veel springen! Lekker laag en wel met goede begeleiding :j

Ben het met Anthea eens :)
Zoveel springen over lage hindernissen met goede begleiding dat je gaat denken; is dit alles? Ik wil nu wel een keer wat anders/hoger.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:46

Ik sluit me aan bij de anderen. Heel vaak gaan doen, gewoon kijken of je eens per week springles kunt volgen. Dan wordt het vanzelf minder spannend en normaal (en leer je ook rare sprongen beter uitzitten ;-) )

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:35

jasmijnz schreef:
Ga je naar het crossweekend van Wienke?? :o ik kom misschien ook weer ;)

Ja daar ga ik inderdaad heen! :D

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:36

Okee, misschien moet ik dat idd toch maar gewoon gaan doen. Ik heb helaas thuis geen bak, dus springles gaat m niet worden maar denk dat ik dan gewoon zelf hééél veel ga oefenen... Iedereen bedankt voor de tips in ieder geval! :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:57

Veel doen is inderdaad de enige remedie. Dan wel bij voorkeur onder begeleiding. Door je eigen angst ga je vaak te wijfelend rijden en daar komen weer rare sprongen van. En dat doet je zelfvertrouwen dan weer geen goed.