Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Annienke schreef:Even 1 ding alvast rechtzetten: een westernpaard hoort ook absoluut niet op de voorhand te lopen, de basis voor dressuur en western gaat uit van hetzelfde rug- en achterhandgebruik.
(hij vind het af en toe nodig om zich helemaal te strekken) 

MissFreubel schreef:Mijns inziens moet je naar een goede westerntrainer op zoek, die idd snapt waar het over gaat. Hetzelfde als in de dressuur moet je je paard rijden en niet meeliften op zijn rug. Een hoop trainers zijn bezig met de verkeerde dingen, zoals idd het rijden op 1 hand, of het spinnen en stoppen. Eerst de basis, dan de rest....
.
, vinden zij!lovewidy schreef:In dat geval zou je waarschijnlijk beter er helemaal even niet meer op moeten gaan zitten en alleen grondwerk doen. Want nu belast je de rug júist, zonder dit te kompenseren. Een paard wat al 9 maanden drachtig is heeft al een aardig gewicht extra aan de rug hangen en voor je het weet heb je straks een paard met een doorgezakte rug...... mijn pony is nu namelijk bijna 9 maanden drachtig en ik ben nu niet echt serieus meer aan het rijden. ik rij eigenlijk alleen nog maar buiten en oefene het sturen en de stemcommando's een beetje.
ElCid schreef:Ook een westernpaard moet rechtgericht, flexibel en verzameld zijn, dat moet ook getraind worden! Ik train mijn paarden altijd op flexibiliteit en recht zijn, maar ik pik daarbij ook wel wat mee van de Klassieke dressuur. Maar ook mijn western trainers zijn daarmee bezig en zullen een paard ook rijden met ruggebruik en een actieve achterhand, anders zal je nl. nooit een actief makkelijk te rijden paard onder je kont hebben.
Maar ik ben het wel met je eens dat veel paarden inderdaad uit elkaar gevallen, aan een ( te) lange teugel rondsloffen, zonder gebruik van achterbenen en geheel op de voorhand. Maar dat gebeurt ook in de dressuur, etc. daar worden ze dan "in de krul getrokken" en lijkt het soms nog wat, maar ook daar stijve ruggen en niet actieve achterbenen/ achterhand.
Ook een westernpaard zal, indien hij goed getraind en gereden wordt, zijn rug ( moeten) gebruiken, anders zit je op een stijve plank die inderdaad na verloop van tijd problemen zal krijgen. Nadeel van het western is dat er hier en daar een tendens is dat als het paard maar aan een lange teugel zijn "trucjes" doet dat het dan goed is en "western stijl"! Niets is minder waar.
Maar, net als bij de dressuur, zijn er een hoop mensen die zichzelf trainer/ instructeur noemen, maar dat dus niet zijn. Ik ken er ook een paar die ieder paard altijd met de neus over de grond willen hebben lopen, dat werkt niet, zeker niet bij rassen met een hoog aangezette hals; maar ja: dat is western![]()
, vinden zij!
Het is dus absoluut niet de bedoeling dat een westernpaard op de voorhand loopt; maar het moet dus ook gehoorzaam en behendig zijn, maar dat moet een dressuurpaard toch ook?
DubbelDun schreef:lovewidy schreef:In dat geval zou je waarschijnlijk beter er helemaal even niet meer op moeten gaan zitten en alleen grondwerk doen. Want nu belast je de rug júist, zonder dit te kompenseren. Een paard wat al 9 maanden drachtig is heeft al een aardig gewicht extra aan de rug hangen en voor je het weet heb je straks een paard met een doorgezakte rug...... mijn pony is nu namelijk bijna 9 maanden drachtig en ik ben nu niet echt serieus meer aan het rijden. ik rij eigenlijk alleen nog maar buiten en oefene het sturen en de stemcommando's een beetje.