Vragen mbt endurance rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Vragen mbt endurance rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 21:40

Hoi,

Ik heb een aantal vraagjes met betrekking tot endurance rijden, ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen? :) Heb de regelementen al doorgelezen, even als heel veel topics hier op bokt en de site van de endurance vereniging, maar toch blijven er nog een paar dingen onduidelijk.

Overal spreekt men over een veterinaire kaart, is dit altijd dezelfde kaart en krijg je die na het onvangen van je startkaart thuisgestuurd ofzo, of krijg je deze op elke wedstrijd opnieuw?

Verder vroeg ik me af hoe streng ze afkeuren op drukplekken.. Mijn paard heeft vorig jaar een behoorlijke wond opgelopen op zijn schoft door een slecht passende deken (ja, ik kan mezelf nogsteeds voor m'n kop slaan dat ik dat niet gezien heb, maar het was een hele vreemde wond, er waren nog wel haren op, maar er ontstond een soort korst onder). Maar nu zijn er dus allemaal witte haren teruggegroeid op die plek en er zit nogsteeds een hard korstachtig iets.. Het zadel is op maat gemaakt en drukt er absoluut niet op en hij heeft ook geen last van de plek.

Ook heb ik gelezen dat als je afgekeurd wordt bij de P/A-controle dat je paard met de trailer teruggebracht moet worden. Houdt dit in dat je groom dus altijd voor de zekerheid met trailer en al naar de controlepost moet rijden? Ik zou namelijk niet weten waar ik een groom vandaan moet halen met een E-rijbewijs..

Tevens hoor ik steeds verschillende dingen over water bij de P/A-controle. De een zegt dat er waterbakken daar staan waar je paard uit kan drinken, de ander zegt dat je zelf water aan moet voeren. Weten jullie hoe dit precies zit?

Als laatste vroeg ik me af hoe jullie eerste endurancewedstrijd bevallen is. Is het iets wat je als nieuweling wel alleen (wel met grooms, maar zonder ervaren endurance-ruiter) kunt doen en spreekt het voor zich wat je moet doen, of is het toch handiger om samen met een ervarener iemand te beginnen? Ik ben namelijk een beetje bang dat ik volkomen de weg kwijtraak op het startpunt al met al die dierenartscontroles en nummer halen en weet ik het wat..

Sorry voor het lange verhaal :+ Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen.

kim345

Re: Vragen mbt endurance rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:05

een veterinaire kaart krijg je bij het secreatariaat, die moet je goed bewaren tijdens de rit! Door de dierenartsen wordt die ingevuld en na het voordraven bij de nakeuring wordt die ingenomen door de dierenarts. Wil je hem daarna terug dan moet je een envelop met postzegel achterlaten of wachten tot de prijsuitreiking.

Ik weet niet precies hoe streng ze zijn. Als het echt open is... Maar als je paard er geen last van heeft is het niet zo erg denk ik. Maar dat weet ik dus niet zeker.

Ik ben 1x afgekeurd op de P/a ( te hoge hartslag was de allereerste wedstrijd van ons..)
Mijn vader is toen met de auto teruggereden en heeft de trailer opgehaald. Je hoeft dus niet met de trailer naar elk punt te rijden. Ik weet niet hoe dat precies geregeld is als je geen groom met E rijbewijs hebt... Misschien dat iemand van de organisatie je dan op kan halen?

Bij de P/A staan soms waterbakken soms niet. Het is dus wel handig om voor de zekerheid zelf water bij je te hebben want als er geen bakken staan heb je niks.

Mijn eerste endurancewedstrijd was goed te doen, ik was ontzettend zenuwachtig maar het is allemaal goedgekomen. Zowel mijn vader ( mijn groom) als ik waren onervaren.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:10

Het lijkt me dat als je op de P/A afgekeurd wordt en je groom heeft geen E rijbewijs, dat je groom dan bij je paard moet blijven en je zelf je trailer moet halen.
Verder eventuele wondjes of plekken altijd aangeven tijdens de keuring. Als het open is zal je afgekeurd worden (logisch lijkt me). Rest heeft Kim345 heel duidelijk uitgelegd.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:18

Ik zal proberen een paar van je vragen te beantwoorden!

Je vet-kaart krijg je bij iedere wedstrijd opnieuw als je je hebt gemeld bij het sectariaat! Je krijgt hem ook weer mee na afloop van de wedstrijd!

Het lijkt mij dat een genezen drukplek geen reden zal zijn voor een afkeuring, ze zullen er misschien wel naar vragen!

Als je een gemiddelde tot zware auto hebt, en een 1,5 paardstrailer mag je met een B rijbewijs een trailer trekken! Voor de juiste gewichten van de auto/trailer kun je op bokt terug vinden.

Meestal is er water op de PA controle, maar het is toch wel een must als je groom zelf water mee heeft. En je kunt van tevoren altijd even navragen bij de organisatie.

Mijn eerste ervaring was heel goed, als je je goed voorbereid wijst de rest zich vanzelf wel.
En anders zijn er zat mensen die je even kunt aanspreken als je een vraag hebt, ze helpen je graag verder is mijn ervaring!

Hoop dat je nu iets wijzer bent geworden!
;)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:21

Volgens mij hebben we elkaar mooi aangevuld kim345 :D

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:28

Tip: ga eerst een wedstrijd groomen bij iemand of vrijwilliger zijn. Dan maak je het mee zonder dat je zelf zenuwachtig hoeft te worden. Het is erg leuk en erg leerzaam!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:35

Bovenstaande is een hele goeie tip! Mocht het je wat lijken mag je me altijd pb'en! ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:19

rox_en_wilvy schreef:
Als je een gemiddelde tot zware auto hebt, en een 1,5 paardstrailer mag je met een B rijbewijs een trailer trekken! Voor de juiste gewichten van de auto/trailer kun je op bokt terug vinden.

Als combinatie mag je maximaal 3500 kg wegen(dus auto plus het gewicht van een gevulde trailer), de auto mag niet zwaarder wegen als 1500 kg en deze mag alleen een trailer trekken die inclusief laadvermogen door de auto getrokken mag worden. Denk erom dat bij het max. trekkend gewicht er onderscheid gemaakt word tussen geremd en ongeremd en volgens mij vallen alle trailers onder geremd. Persoonlijk zou ik mijn groom zonder BE-rijbewijs echt niet met mijn trailer laten rijden en zou dus gewoon mij groom bij het paard laten en zelf met de auto de trailer ophalen.

Veterinaire kaart krijg je tijdens elke wedstrijd opnieuw.

Jij beschrijft een oude drukplek, hier zal een aantekening van gemaakt worden tijdens de voorkeuring zodat een andere keurende arts zal zien dat deze plek er al zat. Je krijgt alleen een punt bij een nieuwe drukplek en afhankelijk van de ernst van de drukplek word je afgekeurd.

Water op de P/a komt inderdaad veel voor, maar je kan echt niet de hele rit zonder water rijden onder bepaalde weersomstandigheden. Zelf water meenemen is gewoon echt een must. Onderweg worden er plaatsen langs de route aangeboden waar de grooms de paarden kunnen voorzien van drinkwater en koelwater. Geloof me, onder warme en benauwde omstandigheden heb je dat water echt nodig om de hartslag omlaag te krijgen.

Je krijgt een routekaart mee waarop de route aangegeven staat. Onderweg worden geregeld kleuren lint, touw op tape gebruikt om aan te geven of je linksaf, rechtdoor of rechtsaf moet. Helaas zijn er ook in onze tak mensen die iets zien en denken dat eht normaal is dat je het maar meeneemt, dus vandaar dat je ook goed je kaart moet gebruiken. Ook staan er bordjes hoeveel km het nog is tot de P/a en de finish. Dus in princiepe kun je prima zonder ervaren endurance ruiter/amazone rijden.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:03

daffie1986 schreef:
Persoonlijk zou ik mijn groom zonder BE-rijbewijs echt niet met mijn trailer laten rijden en zou dus gewoon mij groom bij het paard laten en zelf met de auto de trailer ophalen.

Als het haar vader zou zijn waarom niet! Mijn groom( tevens partner) rijdt onze trailer tijdens de wedstrijden, hij heeft toevallig zn groot rijbewijs met E achter C dus ook E achter B! Ik heb zelf geen E achter B, maar wel mn C maar mag niet met een tweepaards rijden( kromme nl wet)! Maar met een anderhalfs trailer rij ik zelf net zo goed! Het ligt een beetje aan de situatie en wat je gevoel zegt over iemands rijgedrag!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:01

Op mijn eerste wedstrijd was ik helemaal alleen. :+ Mijn vader is met de motor met me meegereden tot bij de startlocatie, heeft even geholpen met uitladen en is toen weer gegaan. Ging op zich prima, al is een extra paar handen wel zo handig, zeker als je nog niet weet of je je paard met goed fatsoen in/bij de trailer kan achterlaten.
Later ging mijn moeder meestal mee maar bleef dan op het terrein een boekje lezen. Pas vanaf klasse 2 is ze actief onderweg gaan groomen. Iets later werden mijn ouders zelf fanatieke endurancerijders, dus toen was ik mijn grooms weer kwijt. _O- Dus de laatste jaren werd er weer meestal zonder groom gereden.
In België is dat trouwens heel normaal, om tot klasse 3 zonder groom te starten. In NL wordt dat alleen zo lastig gemaakt door die stomme P/A.

Groomen onderweg is een luxe, maar in de klasse 1 m.i. echt niet persé nodig. Wat in NL wel heel vervelend is is natuurlijk de P/A, zonder groom moet je maar zien hoe je met de trailer terugkomt, als de organisatie geen trailer daar heeft staan... Dus in de praktijk zou ik zeker zorgen dat er iemand is die je met de auto (en liefst meteen ook de trailer) kan bereiken.

daffie1986 schreef:
de auto mag niet zwaarder wegen als 1500 kg

Dit klopt niet! :n De combinatie, dus auto + MTM trailer (maximaal toegelaten massa, dat is de lege trailer + laadvermogen) mag inderdaad niet meer wegen dan 3500, en de auto moet leeg (= "ledig gewicht") meer wegen dan MTM trailer. Het gewicht van de auto heeft dus geen maximum, al kom je met een heel zware auto natuurlijk in de knoei met die 3500 kg. En de auto moet natuurlijk wel het MTM trailer mogen trekken, dat is logisch.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 23:20

Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden! :)

Ik ken de regels omtrend E-rijbewijs, maar het gaat om een vrij zware auto en een tweepaardstrailer, dus rijbewijs moet echt. Maar inderdaad een goede tip dat de groom dan bij het paard kan blijven en ik gewoon de trailer kan gaan halen. Ik wist niet dat je daar gewoon mocht blijven staan wachten.

Ik hoop dat het waar is wat daffie1986 zegt over de drukplek. Het klinkt best logisch. Hij heeft er nl echt geen last van, maar het kan wel open lijken, omdat er nog een soort van hard korstachtig iets op zit. Maar echt open is het niet..

Ik heb inderdaad van de week bedacht dat het verstandiger is om eerst een wedstrijd te gaan kijken. Eerst wilde ik zo snel mogelijk zelf meedoen (helemaal enthousiast gemaakt, haha). Maar denk toch dat het een hoop stress scheelt als ik zelf een beetje weet hoe alles werkt. Paard zal het al spannend genoeg vinden.

Bedankt rox_en_wilvy! Ik ga je pb'en :)