[WN] Pijn aan de knie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SV1992

Pijn aan de knie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:49

Een hele tijd terug heb ik een hele mooie buitenrit gemaakt in de Ardennen, prachtige omgeving om te gaan paardrijden! :) De manege die deze buitenritten organiseerde was western gericht en mij leek dat een super fijne manier om kennis te maken met de western manier van paardrijden aangezien ik al meer dan 8 jaar 'klassiek' paardrijden beoefen.
De bedoeling was dat de buitenrit de hele dag duurde met een bbq als lunch naast de Lesse. Tegen de tijd dat we aan de bbq zaten deed mijn ene knie echt heel veel pijn (mijn andere ook maar een stuk minder) maar goed we hadden dus pauze en de pijn in de knie werd minder dus ik ben ik gewoon terug op mijn paard gestapt. Alleen de pijn keerde terug en ik ben toen maar afgestapt omdat ik het niet erger wou maken. Een begeleidster die mee was zei dat ze net hetzelfde had gehad toen ze was overgestapt van klassiek naar western. Mijn knie is nu weer helemaal in orde en ook de dokter zei dat er niks aan was, gelukkig :)

Nu vroeg ik mij af of er onder jullie ook zoiets hebben gehad of dat jullie mss een verklaring ervoor hebben?

thillie

Re: Pijn aan de knie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:11

Waarschijnlijk had je de beugels te kort. Ik heb het ook als ik ze te kort heb dan krijg ik pijn in knie en in mijn enkel.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 00:10

of als de fenders niet gedraaid/voorgevormd zijn, kan je ook last van je knieen krijgen..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:38

Dat kan idd gebeuren. Ik heb een slechte knie (staat een beetje scheef) en ik heb daar ook geregeld last van gehad totdat ik een zadel had met gedraaide fenders. Het is daarom ook dat ik niet graag in een "vreemd" westernzadel zit. Er zijn zoveel verschillende soorten qua zit en ook ophanging fenders en dan hangt het er nog vanaf hoe soepel het leer is etc.
Dus ja, ik kan het me goed voorstellen. Wat ik wel doe is zoveel mogelijk mijn voeten uit de stijgbeugels doen, dan kan mijn slechte knie de kant opgaan dat die wilt :D .

Als jij anders nooit last hebt van je knieën zou ik zeggen dat je een beetje pech hebt gehad met het zadel of de stijbeugels. Laat het je zeker niet weerhouden om western te gaan rijden!
Ik dacht vroeger ook dat het kwam omdat ik te kort zat en toen zat ik zo lang dat ik geen steun meer had (maar nog wel een pijnlijke knie), dus daar zal het wel niet aan liggen. Ik laat mijn voeten dikwijls uit de stijgbeugels, kan mijn knie de kant opdraaien dat het wil ;) .

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:50

ikzelf heb daar geen last van (en heb juist wat aan mn knie waardoor ik vaker pijn heb en na lang rijden sowieso als ik weer op de grond ben) Maar heb nooit pijn int zadel gehad.

Ik ben van jaren engels naar western gegaan omdat mn verzorgpaard westerngereden was. Ik reed gelijk elke dag toen en heb dus nooit ergens last van gehad. Misschien had ik gewoon al een goed zadel, heb hier niet echt op gelet om t nu te kunnen zeggen.

Even later weer engels gereden, erna weer even western, wederom geen probleem. Enige dat hier was was dat ik problemen had met de beugel zelf omdat deze gewoon te klein was ofzo, zat gewoon niet lekker.
Toen ik erna nog eens western gereden heb op een stalling heb ik er wederom geen last van gehad.

Misschien dat het idd aan het zadel lag.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 13:34

Ik had geen idee dat het zadel zoveel verschil kon maken! Nee, ik heb echt wel zin om nog is western te rijden, alleen zal ik dan wel proberen letten op een goed zadel :) Trouwens, de tip van mijn voeten af en toe uit de stijgbeugels te laten hangen lijkt me ook het proberen waard! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:01

Een zadel kan heel veel verschil maken, maar ook het paard waar het op ligt.
Met een breed paard dwing je je bekken in een model wat misschien voor jouw lichaam gewoon niet 'normaal' is. Dit kan aan het paard liggen, maar ook aan de brede zit van het zadel.

Hieronder een plaatje van wat je dan als probleem kunt krijgen... je voeten niet recht op de beugels (rechts)...

Afbeelding

Om dit te voorkomen heb ik dus deze Crooked/Slanted beugels aangeschaft en ik heb hier echt baat bij.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:04

Ik heb aan mijn wade ook extre brede stijgbeugels waar ik echt heel mijn voet in kan zetten, dat ontlast ook een deel van de knie. Ik heb er toch baat bij. Het is dat mijn stijgbeugels speciale gepersonalisseerde carving hebben anders had ik ook gaan zien voor die crooked stirrups.

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:20

Ik heb met een knie ook wat last als ik een lange buitenrit heb gemaakt, het doet dan pijn en is stijf. Nu los ik dat ook op door af en toe een stukje te "bungelen" met mijn benen.
Die crooked beugels lijken mij ook wel wat wat ik zit met mijn voeten inderdaad zoals op het andere plaatje, waar zijn deze te koop dubbeldun?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:58

Ebay...ofcourse :)
Hier in NL zijn die dingen nog onbekend.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:46

Ik had hetzelfde toen ik een lange buitenrit van 6 uur heb gemaakt. Na een paar uur voelde ik een akelige pijn in mijn linker knie. Ik zat toen op een 'vreemd' zadel, waar ik nooit op rijd.
Bij mij verhielp/voorkwam ik de pijn door de beugels een gaatje lager te hangen, zodat je dus met langere beugels rijdt. Dat geeft meer ontspannenheid aan je knie en been. En op het moment dat je rustig stapt, voeten uit de beugels halen en even laten bungelen.

Op het zadel waar ik normaal mee rijd, heb ik er geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:48

Probeer eens Kinesiotaping (curetape) te laten zetten op de pijnpunten...je zult verbaasd staan!!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:48

Wáár zit die pijn in je knie? :)

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 15:54

Die pijn is nu al weg maar bleef toch een paar dagen hangen. Het was zo een stekende pijn eigenlijk waarbij je knie zijn draai precies niet goed vindt, is een beetje moeilijk uit te leggen :P

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:04

Ik had in het begin heel erg last van mijn knie. Na een paar ritten mijn beugels nog wat langer gemaakt en daarna was het over.
Ik had het vooral aan de binnenkant van mijn knie