[SGW] Crossen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NinaBoyke

Crossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:30

Hee, ik ben net nieuw op bokt, en ik weet niet of dit hier hoort. Mocht dat niet zo zijn, kunnen jullie het dan verplaatsen? Bedankt. :)

Hoi, ik ben Nina en ik ben 13 jaar oud en heb een eigen pony, een halfarabiertje Boyke. Ik vind het ontzettend leuk om met hem door het bos te rijden en dan over takken heen te springen of door waterplassen heen te rijden. En nu ik me heb zitten verdiepen in Cross-Country denk ik dat ik dat misschien wel heel erg leuk vind. :o

Nou heb ik een aantal vette problemen:

1: Ik weet helemaal niet HOE: Ik ken de technieken niet en ik weet niet goed hoe ik moet beginnen. Ik weet niet eens wat voor beenbescherming ik nodig heb, of whatever. En wij zijn thuis ook niet in de gelegenheid om lessen te nemen, helaas... ;(
2: Waar? Wij hebben een snotbak thuis, die meestal proppievolzit of hij is kletsnat of bevroren. Op buitenrit hebben wij wel een bos, maar daar komen dus ook andere mensen en heb je dus kans dat je hindernissen weggehaald zijn. Een trailer hebben wij niet.
3: Waarmee? Ik heb in het bos hooguit mogelijkheid tot een paar waterplasjes en wat takken en lage, kleine boomstammetjes. Wel zijn er een aantal hele mooie effen paden, maarja... Daar heb je niets aan als je geen hindernissen hebt...

Het lijkt mij ontzettend leuk om in de toekomst hindernissen als Pianos of waterbakken te springen, of greppeltjes. Hele erg bedankt dat jullie dit hebben gelezen en ik hoop ontzettend dat jullie me kunnen helpen! :D

Groetjes van Nina. *D

Daantjee12

Re: Crossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:33

Ik zal beginnen met gewoon springles te nemen, paar wedstrijdjes te starten en met genoeg ervaring les te nemen in cross. Dit is meestal op locatie met de juiste hindernissen etc..
Maar ik denk dat springles een stap in de goede richting is. :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:33

Niet zelf van alles gaan springen! cross hindernissen kunnen link zijn.
Ga op buitenrit met iemand die sgw rijd.
been bescherming -> peesbeschermers!

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:36

@ Daantjenogwat: Hmm ja ik snap wat je bedoeld maar dat kan nu echt niet... En het duurt vast heel lang voor het wel weer kan.

@ Caspernogwat: Ik ben dat oo niet van plan, daarom maak ik dit topic. Als ik SGW mensen zou kennen had ik het daar al lang aan gevraagd, maarja... Die ken ik niet.

Peesbeschermers heb ik wel. :)

Bedankt voor jullie reacties!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:42

Blijf dan nu eerst lekker buitenrijden en lage boomstammetje springen.
Als het weer beter word en het kan voor jou, spring les nemen!

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:44

Ik denk dat ik nog minstens 2 jaar zou moeten wachten tot ik weer les kan nemen... En het zijn juist de hindernissen die ik Niet thuis kan doen die me zo leuk lijken...

Ik ga binnenkort wel met kennissen mee op oefenparcours, daar hebben ze wel een paar crossdingetjes en die mensen kunnen me ook wel helpen, maar die hebben vrij weinig tijd. Ik krijg dus wel een klein beetje hulp.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:08

aii das wel vervelend!

Ik zou echt niet zelf aan de slag gaan met het springen van echte cross hindernissen.
Heb je verder wel ervaring met het gewone springen?
Misschien kun je hier op bokt iemand vinden die in het zelfde bos rijd dan jou?

Soraya198

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:10

Misschien beginnen met kleine wedstrijden in de buurt ofzo?

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 20:33

@ Casperzazoe: Hangt er vanaf wat je ervaring noemt, ik heb wel veel gesprongen, zowel met als zonder zadel, spring ook in-uitjes zonder zadel enzo, dus opzich heb ik wel een redelijke zit denk ik.

Ken jij toevallig misschien een oefencrossje waar ik heen zou kunnen gaan met de trailer? Als de afstand niet te groot is zou ik ervoor kunnen sparen, voor een paardentaxi.

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:10

Nog tips?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:26

Enige tip om te starten met crossen is goede les nemen, als je die mogelijkheid idd niet hebt hou het dan simpel en veilig door alleen de lage sprongetjes te doen die je nu ook doet.

Bescherming voor als je echt gaat crossen: peeskappen, en zo nodig springschoenen voor je pony. Voor jezelf: een goed passende cap en body protector.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:37

Als je genoeg techniek hebt, komt je pony uit op de sprong? Voel je het een beetje aan als je niet uit komt,
Heb je vertrouwen in hem in het parcour?

Ik weet niet waar je woont..? als ik jou was zou ik niet meteen een oefencross mee rijden, gewoon eerst wat onderlinge wedstrijden.

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 23:06

Hmm ik weet niet hoe mijn techniek is, maar het springen gaat best lekker. Als ik niet uitkom voel ik dat inderdaad aan ja, dat lukt mij dan net weer wel. Boyke is vrij voorzichtig, zelfs als de hindernis echt hoog is en hij bestaat alleen uit dunne takjes. ( Waarbij het dus niet erg is als hij ze raakt.) Springt hij er nog ruim overheen.

Ja ik vertrouw hem eigenlijk best wel. Hij springt heel makkelijk en ruim en ik hoef hem eigenlijk alleen maar wat te sturen, en de springzit en dan zijn we erover. Hij doet het echt super. :)

Ik woon ergens in de buurt van drachten, maar hier zijn echt geen onderlinge wedstrijden te vinden. Een oefencross kan dus niet, hoe kan ik trainen voor een oefencross?

En ken je hier in de buurt ergens een oefencross? ( Behalve bakkeveen, die heeft er 3 : 2 boomstammen en een piano. Om daarvoor naar Bakkeveen te gaan...)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:26

Mooi pluspunt dat je elkaar vertrouwt!

er is een site waar alle (oefen)crossen op staan, ik zou hem zo even voor je opzoeken. missciendat er iets bij zit.

cross hindernissen kun je eigenlijk alleen goed oefenen met les

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:28

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 23:29

Hmm okee.

Heel erg bedankt dat je me zo probeert te helpen! :D

Hoeveel kost een gemiddelde crossles eigenlijk? Ik krijg 20 euro per maand... 1 keer in de maand les helpt al heel wat, denk ik... En de instructeurd, zouden die dan gewoon naar het crossterrein toe kunnen komen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:32

Ik weet niet hoe duur een cross les is want dat heb ik zelf nooit gedaan :o
een cross instructeur zit vaak bij het terrein zelf zegmaar. omdat je daar vaste crosshindernissen hebt.

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 23:34

O okee, ik zal eens kijken. Ik hoop dat het niet te duur is, het is namelijk ook niet dichtbij dus moet ook trailer kosten betalen... :D

Heel erg bedankt voor je hulp.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:43

Geen dank, succes ermee!

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:37

Mijn ervaring is dat je de instructie en het terrein apart moet huren/betalen. Vaak kun je een crossles wel met meerdere personen doen. Dus misschien kun je een aantal mensen vinden die het ook wel leuk vinden om een beginners crossles te doen en kun je samen een les nemen. Dat scheel ook een stuk in de kosten van instructie en terrein en je kunt eventueel een trailer delen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:20

NinaBoyke, ga alsjeblieft niet zelf op een openbaar terein aan het heen klooien. Een crosshindernis geeft niet mee en voor je het weet lig je in het ziekenhuis. Zorg dus voor goede begeleiding.

Ik zie dat je nog niet zo lang op bokt bent, rechtsbovenin staat 'WIKI' als je daarop had geklikt had je al heel erg veel van je vragen beantwoord gehad: http://www.bokt.nl/wiki/SGW_%26_Eventing Sowieso is er op google (gewoon zoeken op eventing, military, cross, samengestelde wedstrijden, of iets wat daarop lijkt) genoeg te vinden om je vragen te beantwoorden.

Er is ook een SGW-subforum waar je topic beter thuishoort (ik heb een mod gevraagd je topic te verplaatsen) dat vind je hier: [SGW] SGW en Eventing
Daar vind je ook het volgende: [SGW] Veelgestelde vragen over SGW en waarschijnlijk weet je dan alles wat je wil weten. Ik wil je alleen wel echt de tip meegeven om enkel begeleid te trainen en dan bedoel ik niet dat de buurman je even helpt om over een boomstam te komen, maar dat een ervaring eventingruiter of instructeur je lesgeeft.

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 11:41

Lizzi0: Slim idee! Ik zal eens kijken.

Annetje: Ja ik snap wat je bedoeld, maar ik ga niet 'klooien', en ik wil echt niets onverantwoords doen, dat is ook de reden dat ik het hier vraag.

Google kon ik vreemde genoeg niks vinden, zal wel aan mij liggen maar ik kreeg echt geen antwoord op al deze vragen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:46

Mocht je gaan crossen, dan moet je dus eerst op zoek naar een plek waar je lessen kunt krijgen. Bij Rob Janssen en in Moordrecht (zie SGW subforum voor de topics die erbij horen) kun je hele leuke en makkelijke lessen volgen. Daar kunnen ze aanpassen voor élk niveau, zelfs kleine kindertjes op shetlanders doen daar soms mee.
Voor elke cross/crosstraining is een cap + bodyprotector verplicht. Goede beenbescherming voor je paard wordt aanbevoelen.

Mocht je echt wedstrijden willen gaan rijden, dan zulje eerst een winstpunt in het springen moeten halen (en om te mogen starten in het springen moet je ooit een winstpunt in de dressuur gehaald hebben) pas dan zou je op een eventingwedstrijd mogen starten. Hoe zo'n wedstrijd precies gaat kun je allemaa vinden op het SGW-forum.

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 11:50

Ik wil geen westrijden starten 100ste keer, ik heb geen trailer.

Waarom is voor een simpele training een bodyprotector verplicht? Moet ik voor 1 training nou zon ding van 100 euro gaan aanschaffen?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:54

Waarom denk je zelf dat het verplicht is? ;) Een instructeur wil niet verantwoordelijk zijn voor een breuk in je rug wanneer jij van je pony valt tijdens een training van hem.

Zonder trailer wordt trainen ook erg moeilijk. De meeste crosstereinen zijn, neem ik aan, niet op rijafstand. Anders had je denk ik meer mensen in je omgeving gekend die daar ook wel eens heen gingen. Als je dit dus echt een keer wil doen, zul je iemand moeten zoeken met een trailer, auto en rijbewijs daarvoor zodat je naar een mooi terein kan met een goede instructeur.