[WN] Met of zonder ijzers werken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Met of zonder ijzers werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 17:51

Mijn paard heeft lange tijd stilgestaan. Ze had dus ook geen ijzers nodig.
Sinds kort heeft ze vooraan wel ijzers, omdat haar stand niet optimaal was.

Ik wil rustig aan terug beginnen met rijden en mijn passie barrel racen oppikken.

Op zich loopt zij goed zonder ijzers achteraan, maar voor het "ruigere" werk, zijn dan ijzers aan te raden, of kan het net zo goed zonder?

Mijn gevoel zegt mét ijzers achteraan, dat "schuift" toch net iets beter mee dan barefoot?

Sassy4barrel

Re: Met of zonder ijzers werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:13

Ik vind zelf zonder ijzers fijner of je moet speciale barrel ijzers bestellen maar die geven vaak veel tractie en ben je weer zo afhankelijk van de bodem ivm mogelijke blessures dan..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 18:34

Oke. Ik dacht net weer dat ijzers blessures konden beperken?

Langs de ene kant wil ik ze zo laten, ze heeft op zich goede hoeven. Langs de andere kant wil ik haar het beste geven, en als dat ijzers zijn, dan krijgt ze ijzers...

Nog pro's of contra's (en dan vooral naar het "werk" gericht dat het paard moet doen)? :p

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:47

Dat ligt eraan.... Denk eraan dat als je op wedstrijden komt dat iedere keer de grond anders is.... met ijzers kunnen ze dan teveel glijden of teveel tractie hebben , beide veroorzaakt blessures.... op eigen voeten zonder ijzers reageren ze vaak beter op moeilijke of vreemde grond vind ik... Maar zijn de condities normaal en rijd je steeds op dezelfde soort bodem dan zijn ijzers weer fijner want die kun je afstemmen op de bodem en het werk wat je met je paard doet... het is net wat je precies van plan bent, maar ik zou er niet aan beginnen als je ze niet nodig hebt

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 18:51

Oke, bedankt!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:08

Als het kan zonder ijzers. Ijzers doen IMO meer kwaad dan goed. Tenzij je slidings en dergelijke gaat maken, dat zou ik er wel plates onder zetten. :)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:03

Kijk kijk ,hier word goed advies gegeven :j

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:08

Als ze er geen nodig heeft, dan zeker zonder!
Voor het barrel racen op zich is het eigenlijk niet nodig dus is het beter voor de hoeven zonder ijzers.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:50

Ik dacht dat ijzers vooral waren voor snel slijtende hoeven en voor op het harde?

Ik zou gewoon rustig beginnen/oppakken.. zonder ijzers, beslaan kan als het nodig blijkt altijd nog..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:56

Diaz schreef:
Ik dacht dat ijzers vooral waren voor snel slijtende hoeven en voor op het harde?

Nee, er zijn meer redenen als je bijv slidingstops gaat maken dan heb je speciale ijzers nodig die helpen met het doorglijden, om te voorkomen dat je paard blessures oploopt.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 19:41

Heb in april een clinic van Marlene Mcrae, en wil dus goed voorbereid komen :D

Maar ik laat ze nog wel zonder ijzers! Ze loopt goed zo. Was enkel aan het twijfelen..maar ben er dus uit :-)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:09

Gelukkig maar! Vaak worden er onnodig ijzers onder gezet. Paarden kunnen prima op hun blote voetjes lopen. :D

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:38

Ik had al iets gezien van die clinic van Marlene McRae, cool! Spijtig dat ik ermee gestopt ben haha

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:46

Waar is die clinic dan en wat zijn de kosten ? Ik ben een keer bij Joyce Loomis in training geweest, zij is ook een WPRA barrel race kampioen net als Mc Rae, dat was echt heel leerzaam, echte aanrader zo een soort clinic :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:28

Sassy4barrel schreef:
Waar is die clinic dan en wat zijn de kosten ? Ik ben een keer bij Joyce Loomis in training geweest, zij is ook een WPRA barrel race kampioen net als Mc Rae, dat was echt heel leerzaam, echte aanrader zo een soort clinic :)

Die clinic is hier in Belgie (westerlo).

Voor meer informatie kan je terecht bij http://chasethatdream.be/