Barefoot at the 2012 World Endurance Champs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frats

Barefoot at the 2012 World Endurance Champs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 07:54

tamary

Re: Barefoot at the 2012 World Endurance Champs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:20

Mooi om te lezen. Betekent ook dat er ruiters/fokkers komen die hier op gaan selecteren en dus gezondere paarden fokken.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:57

Ja dat zou inderdaad kunnen. Maar als je zo'n paard hebt en je slaat er nog ijzers onder omdat 'zo hoort' dan werkt het nog niet. Het denken moet dan ook verandert worden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:12

Euston Park is nu wel een relatief gemakkelijk parcours voor blootvoetse paarden hè. ;)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:36

Wat Nina zegt!
Enneh, dit is niet echt nieuws.. Er zijn genoeg mensen die niet beslaan!

edit: leuk joh, slaapdeprivatie :P

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:23

Frats schreef:
Maar als je zo'n paard hebt en je slaat er nog ijzers onder omdat 'zo hoort' dan werkt het nog niet. Het denken moet dan ook verandert worden.

Of je hebt zo'n paard en je laat hem blootsvoets lopen omdat het 'moet kunnen'. Ik denk dat beide uitersten gevaarlijk zijn: blijf je paard kritisch bekijken en maak een keuze. Beslag (of hoefschoenen) als je meer werk vraagt dan de hoeven aankunnen (ondanks opbouw/training) of minder werk/ander terrein als je een paard op blote voeten wil blijven uitbrengen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:34

Inderdaad, het doel moet niet zijn een paard zonder ijzers, maar een paard dat lekker loopt; met of zonder ijzers.
En het is altijd de vraag hoever je hierin wil gaan. Ik denk dat best veel paarden zonder beslag zouden kunnen, maar ten koste waarvan? Hoezeer wil je je aanpassen aan de blote voeten van het paard, of wil je gewoon kunnen rijden zoals de rest van het paardenlichaam dat aankan (zonodig met hoefbescherming)? En aan hoeveel pijn en ongemak wil je je paard blootstellen in jouw eigen kruistocht naar een blootvoets sportpaard?

Voor mij zijn de antwoorden op die vragen heel duidelijk: ik kies voor een veelzijdig bruikbaar paard dat alle ondergronden aankan. En voetenpijn en ongemak belemmeren de looplust en het plezier van het paard in het werk, dus dat beperk ik zoveel mogelijk. Beslag dus.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:28

Om je paard op ondergrond af te trainen die je in de ardenne/eifel of bijvoorbeeld zuid limburg tegen komt heb je ook aanpassingen in je terrein waar je traint nodig.
Niet elke terrein eigenaar wil dat.
Daarbij komt dat goed aftrainen veel tijd en inspanning kost en niet elke ruiter wil daar voldoende in investeren, of dat word nog wel eens onderschat.

voor mij word het dan de keuze:
1: lang opbouwen en trainen tot de hoeven hard genoeg zijn om zonder bescherming alles te kunnen doen wat ik zou willen.
2: toch hoefbescherming aan brengen en op pad kunnen zonder telkens naar de ondergrond te hoeven kijken.
3: geen hoefbescherming aanbrengen en beperkt worden met waar je rijd en telkens goed van te voren uitzoeken of het zonder bescherming te doen is.

Ik zelf kies voor optie 2 (en ik kies daarbij voor ijzers)

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:15

Ijzers maken meer kapot dan je lief is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:42

Kapotte paarden ook.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:52

Frats schreef:
Ijzers maken meer kapot dan je lief is.

Valt reuze mee, als je een fatsoenlijke smid hebt!
Al ben ik zelf ook niet zo'n fan van ijzeren beslag, doe mij maar kunststof!

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 12:51

Deze topic gaat niet over het welles nietes van ijzers. Ik vind het alleen goed dat er zulke artikelen zijn. Omdat er mensen genoeg zijn die niet weten dat het ook anders kan dan alleen met ijzers.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:00

Ik denk dat dat binnen de endurance en TREC wel mee valt.
Daar zijn mensen vrij bewust bezig met hun paard optimaal te laten presteren en daar hoort ook de afweging bij of je gebruik gaat maken van hoefbescherming.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:04

Klopt, de gemiddelde endurance- en TREC-ruiter is veel kritischer bezig met dingen als voeding, huisvesting, harnachement en ook hoefbeslag.
Bij ons lopen verschillende paarden al jarenlang tot onze grote tevredenheid op kunststofbeslag (Cera, vroeger Hippoflex), wat in mijn ervaring enorme voordelen heeft boven gewone ijzers. Maar voor één van onze paarden werkte dat niet, dus zij heeft wél ijzeren ijzers (Equilibrium). Onze jongste staat nog lekker op blote voeten in de wei, en mijn jonge draver (buiten opgegroeid en tot mijn koop Strasser getrimd) heeft het ook heel lang blootvoets volgehouden, hoewel ik achteraf toch te lang heb gewacht met hem te beslaan: hij liep eenmaal op kunststof direct 100% beter en gemakkelijker, achteraf had ik dat al veel eerder moeten doen.
Maar ja, zo leer je, als je maar geen oogkleppen ophebt en je paard de dupe laat worden van je eigen dogma's. :)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:05

Frats schreef:
Deze topic gaat niet over het welles nietes van ijzers. Ik vind het alleen goed dat er zulke artikelen zijn. Omdat er mensen genoeg zijn die niet weten dat het ook anders kan dan alleen met ijzers.

In de endurance wereld valt dat reuze mee. Deze mensen zijn bést kritisch! :D
Ik durf toch wel zeker te zeggen dat er heel veel mensen gewoon zonder ijzers begonnen zijn in klasse I.
Ik ben het helemaal met Gilbey en Nina eens. :)

Enneh, als het topic niet over het welles nietes van ijzers gaat, waarom dan de post dat ijzers meer kapot maken dan je lief is? :+

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:08

Omdat de openingspost over ijzersloos gaat.