[WN] Verzorging wedstrijdpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantje31

Verzorging wedstrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:41

Ik ben benieuwd wat jullie allemaal doen voor een extra's bij een paard dat behoorlijk in de training staat.
Wat betreft voedsel, extraatjes, massages, controle fysio enz.....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:55

Ga je weer de wedstrijden in??? +:)+

Ik kan je van harte Soulmate Nutrition 2G aanraden. :j http://www.soulmate-nutrition.nl/algeme ... p?prd=open Zie het vademecum op die site. Hier krijgen ze het ook als ze niet in zware training staan. ;) Met mijn vorige paarden verrichtte het wonderen. :j

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 06:55

Een a twee keer peer jaar (preventief) bezoek van de kraker, tandartscontrolle, een keer per jaar bloed laten trekken, extra vit. e en selenium, extra olie en (proberen in ieder geval) een keer per week lekker het bos in te gaan om het koppie gezond te houden.
Momenteel gebruiken een aantal mensen bij ons een supplement met echt geweldige resultaten, heet Equistro Mega base.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 07:35

Heb ik hier ook een emmer van staan, Megabase.
Vergeleken bij Soulmate veel duurder, en minder compleet :Y)
Wij geven al heel lang Soulmate,van jong tot oud, nooit meer een dag zonder!
Laatst weet bloed laten bekijken, met de complimenten van de veearts, zelden zo'n mooi beeld gezien bij een quarter.
Wat ik er toch bij gaf?! :D

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 07:41

Oh, dat is dan het proberen zeker waard. Moet zeggen dat een aantal paardjes die niet lekker in hun vel zitten er vreselijk van zijn opgeknapt in korte tijd. Maar ik sta altijd open voor verbetering. :D

crow

Re: Verzorging wedstrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:11

Ik doe dan niets extra's. Hij krijgt hooguit een paar ons muesli meer als hij meerdaagse wedstrijd heeft. Doe wel af en toe reinigen met een kuurtje maar dat staat los van de training.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:16

crow schreef:
Ik doe dan niets extra's. Hij krijgt hooguit een paar ons muesli meer als hij meerdaagse wedstrijd heeft. Doe wel af en toe reinigen met een kuurtje maar dat staat los van de training.

Hier kan ik me dus alleen maar bij aan sluiten.

Ik ben van mening dat bij goede voeding (ruw en kracht voer) een supplement niet nodig is.
Mijn paard is nu net weer in de sport begonnen en we doen er dus niets bijzonders aan qua voer.
Ze krijgt eten naar gelang ze het nodig heeft. Dus staat ze hoger in training dan krijgt ze meer.
Verder vindt ik het belangrijk dat mijn wedstrijd paard ook nog paard mag zijn.
Dus alle dagen in de paddock en dan liefst met een maatje.
We wisselen veel af in de training en rijden dus niet alle dagen dressuur. Maar gaan ook regelmatig naar buiten!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 08:38

Tja je hebt natuurlijk ook het versxhil tussen wedstrijdpaard en wedstrijdpaard...
Bedoel je type wedstrijdpaard dat er puur is voor de shows, internationaal vanalles af gaat, regelmatig wedstrijden van een week waar topprestaties geleverd moeten worden: dan kun je denken aan preventieve da checks met bv inspuitingen van gewrichten ed. Spiersupplementen enz.

Heb je het over een paardje dat af toe een lokaal wedstrijdje loopt voor de leuk jeb je niks extra's nodig tov wat je normaal zou geven.

En alles hiertussen naar rato aanpassen :p

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:45

@quarterH Crow is toch wel een paard wat veel en op hoog niveau wedstrijden gelopen heeft de afgelopen jaren ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:49

Mathilde schreef:
Momenteel gebruiken een aantal mensen bij ons een supplement met echt geweldige resultaten, heet Equistro Mega base.

Ik heb die Equistro Megabase ook geprobeerd...geef mij maar de Soulmate 2G, die bevalt qua resultaat stukken beter. :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:18

CC: waar zeg ik dan dat dat niet zo is?
ik reageer op TS, niet op crow.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:24

Crow is gewoon een paard dat niks extra's nodig heeft ook niet nadat hij zware shows gelopen heeft, dus krijgt hij niets. Ken genoeg paarden die bijvoorbeeld na een zware show iets nodig hebben om de spierverzuring tegen te gaan, maar Crow is echt nooit stijf.

Sspook

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:33

Ik ben wel benieuwd wat de meeste reining ruiters prefereren aan voer en supplementen voor een reiner (NRHA / Futurity niveau). Wat gebruiken jullie en wat juist niet?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:09

Ik begin me af te vragen wat het verschil is tussen een reiner (al dan niet hoog niveau) en een "gewoon" paard dat zwaar in training staat. :+ Volgens mij zijn ze allemaal "paard".

Overigens, welkom op Bokt Sspook. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:24

Nou het verschil is daar dat een reining paard zware manouvres moet doen als de sliding stop , rollback en spinnen.
Dit vergt aardig wat van de benen en de rug.
maar ook op hoog niveau springen, dressuur, draven......etc vergt natuurlijk nogal wat en zo bestaan er dan ook bij elke discipline verschillende problemen waar het paard last van (kan) gaan krijgen.

Handig is vooral een arts te hebben met verstand van reiners omdat die weten waar ze gericht kunnen zoeken als er een probleem zig voor doet en dit probleem uit zig al vaak in het niet correct kunnen uit voeren van sommige manouvres.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:40

Snap ik dat een dergelijke DA handig is. Maar ik doelde op supplementen en voer. En, zoals je zelf ook al aan geeft, reining, springen, dressuur etc, sport is sport, training kan ook topsport zijn qua inzet. Een reiner zul je niet een geheel ander suppelement geven dan een eventing paard. Ligt aan de voorkeur van de eigenaar/trainer/berijder wat er bij gegeven wordt. Bv Soulmate wordt aan quarters gegeven maar ook aan dravers. Of ze nu zwaar in het werk staan of een extraatje moeten hebben na ziekte, daar wordt een supplement wel op afgestemd. Ieder zal zijn voorkeur hebben, of het nu een europees product is of een amerikaans product, en de mate waarin bepaalde ingrediënten aanwezig zijn. De 1 zweert bij het 1, de ander bij het andere.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:33

ik denk dat een suplement voor de gewrichten het meest gegeven word.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:38

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:35

Mathilde schreef:
Een a twee keer peer jaar (preventief) bezoek van de kraker, tandartscontrolle, een keer per jaar bloed laten trekken, extra vit. e en selenium, extra olie en (proberen in ieder geval) een keer per week lekker het bos in te gaan om het koppie gezond te houden.

Met selenium zou ik wel voorzichtig zijn, overdoseren is erg slecht. :)

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 08:11

TurdusMerula schreef:
Met selenium zou ik wel voorzichtig zijn, overdoseren is erg slecht. :)

Ik weet het :j
Maar Red heeft PSSM en zijn voeding en supplementen zijn geheel aangepast door veearts en voedingsdeskundige.

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:59

Mijn paardje, Piney, krijgt een hoop aandacht, liefde en veel te eten (tijdens zware training 6 tot 8 kilo draversbrok en onbeperkt ruwvoer). Lekker veel weidegang, samen met zijn maatjes ravotten en regelmatig buitenritje om zijn koppie lekker fris te houden.
Geen klagen over prestaties dus hij zal het wel naar zijn zin hebben :)
En voor degene die dat nog niet wisten...het is een reiner :j
Laatst bijgewerkt door jmd op 20-01-12 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:01

jmd schreef:
Mijn paardje, Piney, krijgt een hoop aandacht, liefde en veel te eten (tijdens zware training 6 tot 8 kilo draversbrok en onbeperkt ruwvoer). Lekker veel weidegang, samen met zijn maatjes ravotten en regelmatig buitenritje om zijn koppie lekker fris te houden.

Draversbrok van Havens? MM heeft jaren geleden op een trainingsstal een proef gedraaid om te onderzoeken wat het beste werkte voor QH mbt verzuring en daar kwam die draversbrok als beste uit. :j

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:04

Idd Bravura, ik ben daar dan ook zeer over te spreken. Doe ook dagelijks wat maiskiemolie over de brok, vindt hij heerlijk!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:03

jmd schreef:
En voor degene die dat nog niet wisten...het is een reiner :j

En zo houd ik ze in de zomer ook!
het blijven paarden hé :j

Over suplementen gesproken, ik geef alleen maar Chlucosamine sulfaat omdat Chlucosamine tot nog toe het enige middel is waarvan bewezen is dat dit oraal gegeven nut heeft.