Hoeveel water nemen de enduranceruiters mee op wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Hoeveel water nemen de enduranceruiters mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:18

Hoi,

Na afgelopen seizoen gezien te hebben dat er tijdens een KK en Klasse I toch wel wat mensen waren die zich vergist hadden/geen flauw idee hadden hoeveel water ze mee moesten nemen en dus daardoor afgekeurd werden leek het me wel handig om een overzicht te maken met hoeveel water jullie meenemen en voor welke klasse('s). Hopenlijk hebben toekomstige starters hier een voordeel mee en ook kunnen we dan van elkaar leren of we veels te veel of juist veel ste weinig meenemen. Als je in de hogere klasse start mag je natuurlijk de hoeveelheid water die je mee neemt/ mee nam voor de lagere klasses ook gewoon vermelden.

Klasse:
Ras:
Drinkwater, normaal:
Drinkwater, extra i.v.m. b.v. hoge temp:
Koelwater, normaal:
Koelwater, extra i.v.m. b.v. hoge temp:

Gr daphne
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 08-01-12 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Re: Hoeveel water nemen de enduranceruiters mee op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:26

Heel erg afhankelijk van het paard. Dus ik denk niet dat je daar een standaard voor kunt geven.
Iemand met een Fjord moet misschien wel 100 liter meenemen, terwijl iemand met een Arabier helemaal geen water nodig heeft om te koelen.
Daarnaast is het per paard, binnen zo'n ras, nog verschillend. ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:27

sflj schreef:
Heel erg afhankelijk van het paard. Dus ik denk niet dat je daar een standaard voor kunt geven.
Iemand met een Fjord moet misschien wel 100 liter meenemen, terwijl iemand met een Arabier helemaal geen water nodig heeft om te koelen.
Daarnaast is het per paard, binnen zo'n ras, nog verschillend. ;)

Ja, maar van ervaringen van andere met hetzelfde ras kan iemand die net gaat beginnen wel heel veel leren. Vandaar dat ik zowel de klasse en het ras vraag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:39

Beter te veel dan te weinig. En opnieuw vullen kan altijd wel, en weggooien wat je teveel hebt ook.

Altijd 2 afsluitbare emmers met 10 liter om te drinken, en minimaal 2 kratten met ieder 10 2 liter koelflessen. Ik heb 4 kratten, dus indien nodig kunnen ze alle 4 mee.
Bij klasse II en III en weinig of geen kans op bijvullen ook nog 2 20 liter jerrycans.
Is voor een Arabier en voor een halfarabier tot nu toe voldoende gebleken. Voor de halfarabier onder warme omstandigheden is het wel eens schoon op geweest tijdens een klasse I: 20 liter drinkwater en 40 liter koelwater dus, waarbij het drinkwater deels ook als koelwater is gebruikt.
Maar op een rit bij 20 graden en bewolkt weer kan het zomaar zijn dat ik met de Arabier niet meer dan 4 flesjes koelwater gebruik. Twee bij de P/A en twee bij de finish.

Bij een 100 km rit met de Arabier bij 35 graden is er in ieder geval al 60 liter drinken doorheen gegaan en iedere 5 kilometer 4 liter koeling (plus iedere keer 2 liter over mijn eigen hoofd bij de laatste 50 km).
Na afloop paard onder de slang gezet om te koelen, want koelwater was ondertussen lauw. Dus toen is er al met al vermoedelijk rond de 150 liter doorgejast. Inclusief mijn eigen koeling dus :D

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:40

Wij nemen ongeveer 25 flessen van 2 liter mee en 60 liter in jerry cans. Nu kunnen we ook nog 50 liter in onze trailer extra meenemen omdat die een ingebouwde waterinstallatie heeft. Maar meestel, ofja.. eigenlijk altijd vullen we wel nog op het wedstrijdterrein in de vet-gate het water bij.

Valesco is een NRPS en we rijden klasse IV :)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:52

Pff, ik had altijd 1kratje 1,5 l flessen (= 12 stuks), 1 kratje 2 l flessen (ook 12 stuks) een tonnetje van 60 liter en nog 2 emmers à 25 liter mee. Flessen werden primair voor het koelen gebruikt en emmers voor het drinken, maar beide konden uiteraard uit het tonnetje worden bijgevuld. En dat was voor klasse 1 met een arabier.

In totaal dus ruim 150 liter water. Beter mee verlegen dan om verlegen. Ging ook inderdaad nooit op. Maar werd ook gebruikt om bietenpulp voor na de wedstrijd mee aan te maken en ook om paard na de wedstrijd mee af de sponsen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:06

Wij nemen eigenlijk altijd teveel water mee. :o
Meestal 3 jerrycans van 25 liter en 25 flessen van 1,5 liter (wasmiddel).
(als het erg warm was soms nog een 4de jerrycan).
Dit is voor klasse 1, eerst voor onze KWPN-merrie en afgelopen jaar voor een arabiertje.
Water wat overblijft gebruiken we vaak om af te sponzen na de wedstrijd.
De KWPN-er had altijd wel meer water nodig als de arabier. Hij heeft weinig koelwater nodig in zijn klasse 1. Ook drinkt hij dan niet echt heel veel.
We hopen volgend jaar klasse 2 te gaan starten met de arabier. Even kijken hoeveel water we dan meenemen. Misschien nog een paar extra flessen.
Ik kijk ook altijd van te voren naar de weersverwachting. Als het niet heel warm wordt, vul ik wel 3 jerrycans, maar niet vol tot de rand, maar 3kwart.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:00

Ik neem altijd 2x25L mee, en als het warm is nog emmer met 10 L water.
Werkelijk verbruik;
Haflinger in de klasse 1; drinkwater 10L, bij circa 15-20 graden 20-30 L koelwater (wij sponzen de paarden, dat scheelt HEEL veel water). Mijn grooms lopen me altijd 1 km tegemoet met een emmer water voor P/A en finish, die km in stap wordt er gesponst tot het water op is. Bij 30 graden of hoge luchtvochtigheid; +/-20L drinkwater en tot 150 L koelwater :P
Haflinger 80 km; bij koud weer (=0-10gr ;))40L drinkwater en 25? L koelwater. 2x56 bij 30 graden per dag; 30L drinkwater gedurende de wedstrijd, 100 L in een ton (gaat niet op) in de paddock en 80-100 L koelwater.

Arabier in de klasse 1; koud weer of harde wind wordt er niet gekoeld, warm weer en/of hoge luchtvochtigheid 2 11/2L flessen per groomplek, en een emmer van 10L voor P/A en 10L voor de finish. Drinkwater 20-30L.
Als er warm weer wordt verwacht neem ik altijd 2x25 en 4x10L mee.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:16

Standaard twee kratten met zo'n 8 2 literflessen met water, een kleinere jerrycan met drinkwater en een grote om de koelflessen bij te vullen. Bij klasse 2 of warm weer een extra grote jerrycan erbij. Vaak is er de mogelijkheid wel tot bijvullen wat flessen, daar heb ik ook vaak gebruik van gemaakt. Drinken deed ze nog niet veel, ik gaf vaak natte slobber.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:19

Ik denk dat wij zo'n 30-40 liter bij ons hebben. Vaak zijn die flessen ook wel weer te vullen op het wedstrijdterrein, maar ik ga kijken of ik komend jaar nog een grote jerrycan kan bemachtigen. Is erg handig...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:22

De meeste autowasstraten hebben die dingen wel gratis of voor weinig. Ik heb daar jerrycans vandaan die ik gebruik voor koelwater (goed uitspoelen ivm zeep!). Via bedrijven als www.btndehaas.nl kan je ook nieuwe jerrycans kopen.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:55

Ik heb nog maar 1 wedstrijd gereden maar toen had ik dit bij me:
1 krat met kannetjes koelwater van 2L (zo'n 15 kannetjes dus 30L maar ik heb er 8? Gebruikt denk ik) en dah een 25L jerrycan voor drinkwater, maar veel werd er niet gedronken. Dit qater werd ook gebruikt voor afsponzen en slobber maken :)
Dit is voor mijn Poolswarmbloed van 1,68 m ik denk dat dat vergelijkbaar is met een KWPN'er want dat isie ook voor de helft :P

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:21

Mijn paard een arabier:
Ik kijk vaak eerder naar te rijden afstand dan naar het weer, maar in feite neem ik bijna altijd hetzelfde mee en dan vullen we zo nodig onderweg of in de vetgate nog bij:
1 krat met 11 2-liter flessen met koelwater, ik verbruik zo'n 1 a 2 koelflessen per GP
4 jerrycans met 10 liter water waarvan 1 met heet water (op koudere wedstrijden om later mee af te sponsen voor nakeuring)
Bij wedstrijden boven de 60km gaan ook nog mee:
2 a 4 20 liter jerrycans

Dus minimaal 62litr
Maximaal 142ltr

Moet ik ver reizen neem ik 40 tot 60 liter mee van huis en de rest van de flessen en jerrycans leeg. Die vul ik dan ter plaatse. Scheelt toch weer gewicht (en ruimte) en daarmee brandstof ;)

Vaak is er een max aan wat je mee kunt nemen vanaf huis, voor het groomen van fjorden en ijslanders (of het rijden van klasse IV met een arab oid) vul je dan onderweg gewoon nog bij. Dan verbruik je tijdens een klasse III en wat warmer weer met gemak 200liter of meer.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:40

Hoe hou je dan het warm water warm? Of neem je het gekookt mee van huis?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:53

Zo heet mogelijk uit de kraan van stal (helaas nu daar geen warm water meer :\ ) en dan hou ik het in de auto waar het warmer is dan in de trailer. Dan is het aan het einde van de dag nog maar lauw, maar dat is voor afsponsen fijner dan helemaal koud.
Dit werkt natuurlijk niet als je er de dag van tevoren al heen gaat ;)

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:54

Misschien als je er aluminium folie omheen doet? Zal het dan niet iets langer warm blijven?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:16

Ik neem altijd 1 bak met 10 x 2 liter cans mee, 2 x 20l jerrycans, waarvan 1 met kraantje (makkelijker voor navullen van de kleine cans) en 3 x 10liter emmers voor te drinken. Bij normale temp t/m klasse 2 was dit genoeg, maar in KWB II vorig jaar nog nodige bij moeten halen (o.a. om mijn paardje weer schoon te sponzen) Ik heb een NRPS-er van 1.66m

Dus totaal van 90 liter mee en bijvullen wanneer nodig.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:38

Ik heb de eerste wedstrijden met 5 5L kannen gereden en een 20L jerry can. (drinkwater/ na vullen)
Klasse I met een grote Fries.

Ondertussen is de collectie 5L kannen gegroeid en laatste wedstrijd (Ginkelse Heide, erg benauwde dag) gingen de kannen er hard door.
Ook omdat ik het grootste gedeelde samen reed en we van elkaars grooms ook kannen kregen.
Maar dat is juist zo leuk aan de sportieve sfeer.
Had die dag ruim 100L mee aan koelwater.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:48

Ik neem voor een klasse 1, 1x 10lt drinkwater mee en een krat met 18x 2lt flessen om te koelen. Als het warm is gebruik ik alles, ook om af te sponzen. Als het koud en/of nat is (Renkum vorig jaar klasse 2), alleen wat drinkwater. Verder niets. Nu heb ik een Arabier die bijna nooit zweet, en gewoon niet veel drinkt. Als ik in Renkum vorig jaar klasse 1 was gestart, had hij niets nodig gehad...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:14

even vraag hier over.ik ga dit jaar kennismakingsklasse starten mendurance.bij de endurance heb je een groom die met de auto van plek naar plek rijd met het water.maar hoe is dat met de mendurance moet ik dan zo'n enorme jerrycan mee pakken,of kan ik ook 1 of 2 kleine kannetjes mee nemen,en een grote bij de finish(ga er vanuit dat dit dan zelfde plek als startpunt is)?of heb ik het fout.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:34

Bij mendurance neem ik meestal water in kannetjes mee in een stevige tas achterop de kar. Wel een echt stevige tas nemen en die goed vastbinden. En een tas of touwtje om de lege kannetjes aan te rijgen, anders verlies je die onderweg. Het ligt aan de temperatuur en je paard hoeveel je nodig hebt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:01

is de finish,waar de start is
jowien schreef:
Bij mendurance neem ik meestal water in kannetjes mee in een stevige tas achterop de kar. Wel een echt stevige tas nemen en die goed vastbinden. En een tas of touwtje om de lege kannetjes aan te rijgen, anders verlies je die onderweg. Het ligt aan de temperatuur en je paard hoeveel je nodig hebt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:14

De start en finish zijn volgens mij altijd op hetzelfde terrein, P/A is regelmatig in het veld!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:38

oke bedankt dan hoef eigenlijk enkel wat water mee tenemen voor onderweg,de rest kun je in de trailer laten voor de finish
MyrtheJ schreef:
De start en finish zijn volgens mij altijd op hetzelfde terrein, P/A is regelmatig in het veld!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:41

keona schreef:
oke bedankt dan hoef eigenlijk enkel wat water mee tenemen voor onderweg,de rest kun je in de trailer laten voor de finish
MyrtheJ schreef:

Het is wel handig om wat water klaar te hebben staan op de P/A en finish, dan hoef je niet eerst heel snel naar de trailer te rennen maar dan kun je direct koelen.
Wel handig om je naam er dan even op te zetten zodat je je spullen niet kwijtraakt.