[WN] Vrouwke goes western!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Vrouwke goes western!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:35

Hoi,

Wij rijden sinds een tijdje western.
Het bevalt ons super, wel hebben we natuurlijk nog veel te leren.

We zijn nu bezig met een rustige jog, een stop in draf, achteruit en dan draaien (roll back heet dat geloof ik? :+)
We doen dit nu een paar maanden, vanaf augustus ongeveer.

Foto's zijn van november geloof ik.
Hierbij was het nog droog en werd er nog gegaloppeerd :)

Ik rij met shank omdat zij heel erg sterk is en zo onder mij vandaan kan lopen.
Ik heb vaker met shank gereden, dus ik weet het gebruik daarvan.

Galop laten we nu even achterwege, omdat ik graag eerst wil dat ze rust vindt in de draf.
Daarbij is het ook te glad in de wei.

Ohja, wegens gebrek aan een goede spijkerbroek waarmee fijn te rijden is, toch met 'gewone' rijkleren.
Tips zijn altijd welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BloodElf

Re: Vrouwke goes western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:43

Leuk dat je bent overgestapt op western, verslavend he? :) Wat voor een zadel heb je op je paardje liggen, je wordt wat in een stoelzit gedrukt heb ik het idee. Veel plezier in de westernsport met je mooie haf, maar dat gaat vast helemaal goed komen!! :D

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:04

Leuk om te zien, (moooiiee pad :o ).
Je benen mogen inderdaad iets meer naar beneden zodat je zelf rechterop zit.
Ik zie maar 1 foto waarbij jij je haf niet strak aan de teugel houd. Probeer wat meer te ontspannen, dat is voor beide veel beter!. (je weet immers zelf hoe scherp een shank KAN zijn!)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 09:08

Het is een Australisch Stockzadel :)
Erg fijn zadel.

Stoelzit is inderdaad iets waaraan ik moet werken :j
En een losser teugeltje mag ook wel inderdaad :j Maar ze is ook errug sterk en ze loopt steeds harder en harder.
Natuurlijk probeer ik het vooral met mijn zit te doen, maar dat valt nog niet mee :o
Maar daar ga ik aan werken.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:22

_Nancy schreef:
Het is een Australisch Stockzadel :)
Erg fijn zadel.

Stoelzit is inderdaad iets waaraan ik moet werken :j
En een losser teugeltje mag ook wel inderdaad :j Maar ze is ook errug sterk en ze loopt steeds harder en harder.
Natuurlijk probeer ik het vooral met mijn zit te doen, maar dat valt nog niet mee :o
Maar daar ga ik aan werken.

Probeer dan ophoudingen te maken. Van het vasthouden word ze juist sterker.
Je zal even moeten zoeken wat werkt. Bij mijn draver werkte het goed om hem in de volte te zetten en vanuit daar langzaam te draven..
wat je ook kan proberen is om veel slangen voltes en kris kras door de bak te gaan. Zodat ze op jou moet letten en niet haar eigen weg gaat :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:26

Ophoudingen ga ik doen :j :)
Meestal doe ik vasthouden en zodra ze loslaat laat ik ook meteen los en dit kan dan zo 10x achter elkaar gaan hoor :+

Misschien weet ze niet zo goed welk tempo ze moet aanhouden, omdat de teugel loshangt.
En dat ze dan maar lekker harder en harder gaat :+
Hiervoor altijd dressuur gereden en altijd dus contact gehad.
Zou dat kunnen?

Slangen voltes en veel veel sturen helpt niet echt, daardoor gaat ze juist harder.. Heel lastig.

spoenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:49

chique foto's!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:15

Misschien heeft dat er inderdaad mee te maken. Maar om nou vast te houden tot ze loslaat... Als zij is lang vasthoud dan moet jij dit ook, zo word ze naar mijn idee alleen maar sterker. Heb je al les? Kan zij je niet helpen?
Heb je echt kleine slangevoltes geprobeerd? dus niet maar drie keer door de bak?
Tijdens de rechte stukken (van lange lijn naar lange lijn) maak je een ophouding, stel je er in en draai je weer een halve volte. Je zal eerst aan t tempo moeten werken om daarna de teugels pas los te kunnen laten

_Nancy schreef:
Ophoudingen ga ik doen :j :)
Meestal doe ik vasthouden en zodra ze loslaat laat ik ook meteen los en dit kan dan zo 10x achter elkaar gaan hoor :+

Misschien weet ze niet zo goed welk tempo ze moet aanhouden, omdat de teugel loshangt.
En dat ze dan maar lekker harder en harder gaat :+
Hiervoor altijd dressuur gereden en altijd dus contact gehad.
Zou dat kunnen?

Slangen voltes en veel veel sturen helpt niet echt, daardoor gaat ze juist harder.. Heel lastig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:24

Als je denkt dat het door de losse teugel komt kun je in mijn ogen beter nog een tijd op een trensje gaan rijden. Dan kun je in het begin een licht contact houden en als ze netjes op een rustig tempo loopt en nageeflijk is dan doe je je hand wat naar voren. Zo heb ik het iig geleerd tijdens onze overstap. Ik rijd nu (of naja momenteel rijd ik niet) gewoon met mijn oude engelse dubbelgebroken bitje. Als ze dan te hard wil gewoon opvangen met een ophouding. Mijn pony is ook een snelle rakster, maar als ik haar flink aan het werk zet (veel overgangen en figuren rijden, niet te veel achter elkaar hetzelfde want dan gaat ze zich snel vervelen en gaat ze dus harder) dan is ze steeds beter op te vangen en ze worden daardoor soepeler en nageeflijk. Als ze nu te sterk wordt op de shank en je blijft haar zo strak houden dan loopt ze daar straks ook doorheen ben ik bang.

En natuurlijk veel oefenen en plezier hebben, dat is uiteindelijk het belangrijkste :D