Even een vraag met betrekking tot blote voetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

Even een vraag met betrekking tot blote voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:20

Zoals het er nu naar uitziet wil ik toch in 2012 weer endurance gaan starten.
Nu is het zo dat mijn paard ruim een jaar geleden van de ijzers af is gegaan en op harde bodem toch wat gevoelige voeten heeft.
Omdat we hier in de omgeving veel berm en duin hebben was/is er geen reden om haar weer op ijzers te zetten.
Toch hoor ik vaak genoeg dat er op sommige wedstrijden toch wel flinke stukken over het asfalt word gereden.

Nu is mijn vraag is het een verstandig mijn paard voor een wedstrijd op ijzers te zetten en deze na de wedstrijd er weer af te halen?

Corelli

Re: Even een vraag met betrekking tot blote voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:21

Zijn hoefschoenen dan geen betere optie? :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:27

Hangt van de wedstrijd af. Ik heb met 1 van mijn paarden tot en met klasse 2 op blote voeten gereden, daarboven alleen voorijzers (kunststof trouwens), maar zocht wel mijn wedstrijden uit.
Met 1 van mijn jonkies heb ik na een paar wedstrijden gewoon voor ijzers gekozen (die bleek iets gevoeliger dan vooraf ingeschat), maar buiten het seizoen loopt ze zonder.
Bij de meeste wedstrijden wordt wel aangegeven of ijzers aan te raden zijn.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:29

Misschien je vraag voorleggen aan je hoefsmid?
De ene hoef is de andere niet ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 22:54

Flinke stukken asfalt valt mee als je weet dat max..10% verhard mag zijn. Dan is eerder stenig een probleem. Zoals Ibbel zegt: zoek je wedstrijden erop uit dat de hoeven het aankunnen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:17

Er wordt altijd aangeraden om een paard (ik dacht) minimaal 7 dagen aan de ijzers te laten wennen voor je er een wedstrijd mee gaat rijden. Als ik naar de prijzen van een hoefsmid kijk, zou het dan eerder mijn keus zijn om pas de volgende bekapbeurt de ijzers eronder uit te laten halen.

En denk ook eens over hoefschoenen, renegade bijvoorbeeld, zijn wel duur en je koopt ze per stuk maar denk dat dat goedkoper is als steeds de ijzers eronder uit te laten halen.

Puur uit nieuwsgierigheid, maar waarom zijn de ijzers er eigenlijk af als paard gevoelig is op harde bodem? Dat zou namelijk voor mij juist een reden zijn om ijzers eronder te doen in het wedstrijdseizoen, je beschermt ze dan toch iets meer.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:42

Blootsvoets op harde bodem (stenen, kiezel) moet je ook opbouwen tijdens je trainingen als je met je paard zonder hoefijzers ook wedstrijden op stenig parcours wilt rijden. In plaats van mooie zandwegen ben ik meer en meer gaan zoeken naar wegen met stenen die zolang mijn paard aangaf gevoelig te zijnop de stenen in stap deed. Al gauw kon ik meer en meer blijven draven en galopperen. Mijn oudste merrie had 4 jaar altijd ijzers aangehad maar dikwijls last van hoefzweren daarom haalde we de ijzers eraf. Bij haar duurde het wel een jaar voor ze klaar was om even goed zonder ijzers te presteren. Mijn paarden kunnen zelfs in de Ardennen 80 tot 90 km zonder ijzers lopen. In het begin moest ik op ruwe stukken wel stapvoets gaan als andere bleven draven of galopperen maar op glad asfalt of kasseien kon ik dan dikwijls wel sneller gaan. Als ik zag dat de hoeven toch wat kort werden kregen ze ijzers een week voor een wedstrijd maar meestal was dat op het einde van het wedstrijdseizoen. Voor 100+km wedstrijden kies ik meestal wel voor ijzers omdat die wedstrijden toch wel te veel voorbereiding en kosten meebrengen en dan speel ik liever op save. Mijn paarden lopen nu liever op asfalt dan in de berm en verminderen geen vaart op kiezel of stenige ondergrond met of zonder ijzers.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:23

Inn schreef:
In plaats van mooie zandwegen ben ik meer en meer gaan zoeken naar wegen met stenen die zolang mijn paard aangaf gevoelig te zijnop de stenen in stap deed. Al gauw kon ik meer en meer blijven draven en galopperen.

Begrijp ik het nu goed, Zolang jouw paard gevoelig liep op deze stenen bleef je alleen stappen op deze stenen? Geen commentaar hoor alleen nieuwsgierigheid.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:30

Mijn paardje heeft geen ijzers en ze loopt gevoelig op stenige paden. Op asfalt en vlakke klinkerwegen trouwens niet. Maar onverharde paden met grind of stenen erin, die vindt ze vreselijk. Ik heb weinig van dat soort paden in de omgeving en kan er dus niet goed op trainen.
Ik zoek mijn wedstrijden erop uit. Sommigen kunnen prima met gevoelige blote voeten, sommigen moet je echt niet doen.
Ik heb hoefschoenen (Renegade's) waarop ze erg goed loopt. In eerste instantie gekocht voor mennen thuis, maar ik rij er nu ook ohz mee wanneer nodig. Op wedstrijden met stenige paden doe ik die aan (maar als het niet hoeft qua bodem, loopt ze lekker op blote voeten). Ik heb klasse 1 en klasse 2 gereden op blote voeten en met schoenen; ik laat het dus van de ondergrond afhangen (en ik ken inmiddels de meeste wedstrijden qua ondergrond).

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:04

Het is natuurlijk een kwestie van prioriteiten stellen.
Optie 1: je kiest je wedstrijden echt uit op de ondergrond. Je kunt moeilijk van een organisatie verwachten dat ze elke meter parcours verantwoorden, ik heb in het verleden al vaker gehoord van mensen die boos waren omdat er onaangekondigd bijv. een stuk grind in een route zat. :o? Dat vind ik dan dus niet kunnen. Maar er zijn bepaalde bestaande wedstrijden waarvan bekend is dat ze weinig tot geen harde ondergrond bevatten.
Optie 2: je wil niet zo moeilijk hoeven doen en gewoon elke wedstrijd kunnen starten, zonder je zorgen te hoeven maken over moeilijke stukken, en met een zo groot mogelijke kans op uitrijden. Dan ga je voor rondom beslag.

Ik ben zelf erg van optie 2 (alle rij-/endurancepaarden staan bij ons rondom op kunststofbeslag). Maar in onze omgeving is blootvoets rijden ook echt geen doen. En de wedstrijden die we rijden (meestal in België) zijn ook nauwelijks of niet zonder beslag te doen. Maar buiten dat, als ik zie hoe lastig mensen met blootvoetse paarden vaak moeten doen tijdens het rijden (modderige strookjes of schuine grasbermpjes opzoeken omdat het paard anders te gevoelig loopt...) vraag ik me vaak af wie je er eigenlijk een plezier mee doet. Behalve je eigen portemonnee natuurlijk.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:13

Ik zou in ieder geval niet alleen voor een wedstrijd op ijzers zetten en daarna eraf. Ik zou dan ook trainen met ijzers, want het loopt toch even anders voor je paard.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:49

Ik heb nu een paar wedstrijden met hoefschoenen gereden omdat ik altijd ijzers liever niet heb en het bevalt me super goed.

Mijn paard loopt als een tierelier met zijn "nike's" en ik vind het een mooie oplossing, je kunt overal op het harde rijden zonder dat de hoeven te snel gaan slijten en zonder gevoeligheid.
Even in een sopje als ze vies zijn en ze zijn weer klaar voor een volgende keer, ik doe nu al ruim een half jaar met het eerste paar.

Misschien ook een optie voor je..

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:02

daffie1986 schreef:
Inn schreef:
In plaats van mooie zandwegen ben ik meer en meer gaan zoeken naar wegen met stenen die zolang mijn paard aangaf gevoelig te zijnop de stenen in stap deed. Al gauw kon ik meer en meer blijven draven en galopperen.

Begrijp ik het nu goed, Zolang jouw paard gevoelig liep op deze stenen bleef je alleen stappen op deze stenen? Geen commentaar hoor alleen nieuwsgierigheid.

Hellingen train je ook eerst in stap gevoelige voeten dus ook op oneffen bodem. Daar is wel geduld voor nodig en op wedstrijden haalt dat je snelheid naar beneden dus moet je dat vooral eerst op trainingen doen en eventueel wedstrijden uitzoeken waar je zeker van bent dat er weinig stenen liggen, of waar je mooie stukken hebt waar je lang kan galoperen. Een paard met een snelle draf maakt ook terug veel tijdwinst. Ikzelf heb juist die stenen parcours nadien als een uitdaging of test gereden. Nog een mogelijkheid is wat grind aangeleggen rond bv de drinkplaats of doorgang weide/stal, ik ken trekruiters die dat zo doen om de hoeven te wennen en te versterken. Ik raad wel aan om geen extra biotine te geven als je blootvoets wilt rijden daar groeien de hoeven te snel van en juist traag groeiende hoeven zijn veel harder. In de krachtvoeding wordt door veel merken meestal al biotine toegevoegd. Mijn paarden die veel km blootvoets lopen moeten nauwelijks naar de hoefsmid, die op ijzers om de 4 weken langer doen ze daar niet mee in vol wedstrijd seizoen.