[WN] Van dressuur naar western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arankeng

Van dressuur naar western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 13:58

Ik rijd nu al een tijdje dressuur in het begin vond ik het wel leuk, maar nu ik steeds verder kom merk ik eigenlijk dat het niets voor mij is, ik denk er over om western te gaan rijden maar wat is nu eigenlijk het verschil kwa rijden?
En is het slecht voor je rug?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:32

Mijn dochter is enkele jaren geleden ook overgestapt van dressuur naar western en wij willen nooit meer terug.
Volgens onze trainers is het grootste verschil tussen dressuur en western dat je als ruiter, je paard moet durven "los" laten.
Dwz als je paard doet wat jij wil laat je je paard met rust en zet je geen druk meer.
Western is niet slecht voor je rug, een bijkomende reden voor de overstap van mijn dochter was juist dat ze problemen had met haar rug en deze problemen zij verdwenen zodra ze wat verder was met haar training, volgens mij speelt enerzijds het feit dat je meer ontspannen bent en anderzijds het regelmatig veranderen van je zit tijdens het rijden een grote rol.

Ik zou je aanraden om eens enkele wedstrijd te bezoeken en bij enkele trainers een proefles te nemen, zo krijg je een beeld van wat western is, veel succes .

arankeng

Re: Van dressuur naar western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 13:25

bedankt voor je bericht en dat zal ik zeker doen :D

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:54

Mijn paard komt volgende week en zij is dressuur bereden. Wil haar omscholen naar western. Moet dus een goede instructrice vinden rondom katwijk.. lastig denk ik.. Jij succes in iedergeval! Het is zooo heerlijk western;)

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:22

dank je ik heb wat shows gezien het is echt zo gaaf

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:55

Dat is het zeker! Heb altijd een beetje de basis gedaan qua western.. maar verder niet. Heb nu een instructrice gevonden, kost 35 euro per 45 minuten.

Is dat duur nee toch?

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:18

daar heb ik geen verstand van de lessen worden voor mij betaald :D

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:30

annetjee19, welk deel van nederland les jij? Ik les in brabant en betaal hier 20 euro voor prive les.
Met paard van lesgever is het 22,50.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:30

Hier zijn de lessen ook gemiddeld 35/45,- voor 45 minuten. Dat is 1,- per minuut! Zowel dressuur als western -O-

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:34

tja in andere beroepen is 50 excl voor een uur zelfs goedkoop( bekijk je autoreparatiefactuur maar eens)
dus als lesgever het wit doet en dus ook nog belasting af draagt vind ik het wel meevallen. dara verwacht ik dan wel ene bepaald niveau van lesgeven voor.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:21

Ik woon in katwijk, zuid-holland. Iemand had mij een pb gestuurd die dichtbij katwijk woont.. 25 euro per 45 minuten! echt super dus! :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 03:43

@hobbelheks: Als je weet wat alleen al de opleidingen kosten begrijp ik het ook zeker die les prijzen. Maar ik vind het jammer dat de prijs voor een les zo belachelijk hoog is dat veel mensen dat niet kunnen betalen en dat veel paarden daar de dupe van zijn.
Maar goed daar ging het niet om :).

Het is vaak mogelijk om fijn western les te kunnen krijgen, zadels zijn vaak ook wat moeilijker. Maar als je eenmaal je.draai in western hebt gevonden wil je denk ik niet meer terug :=

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 10:09

succubi ik les dan liever eens in de maand goed dan elke week flut ;)
en ik denk in het verlengde daarvan dat er veel mensen een paard bezitten die het beter niet kunnen doen, wat gebeurd er als paard naar de veearts moet oid?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:13

@hobbelheks: Ik ga daar verder niet op in, daar gaat dit topic niet over :)

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:21

Ik ben nu ook sinds een jaar overgestapt van dressuur naar western.... en ik wil echt nooit meer iets anders!
Zover ik het nu door heb is inderdaad het grote verschil je paard durven 'los' te laten en daardoor ook genoeg vertrouwen in je paard te hebben! Het gaat ook allemaal wat relaxter allemaal, degene waar ik les van heb zegt altijd: je bent een luie cowboy die de hele dag moet kunnen paardrijden, dan moet je niet je handen vol hebben, maar zo weinig mogelijk moeten doen...

Het is echt heerlijk! ;)
xxx

ohja, ik les aan huis (privé, eigen paard) voor 25 euro, dus dat valt alles mee !

spotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:49

Ik ga dit topic volgen. Aangezien ik met mijn verzorgpaardje ook de overstap van dressuur naar western ga maken.
En inderdaad het loslaten. Moet ik nog erg aan wennen! Dat gaat nog een lastige worden!
Xxx

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:53

ik had een dressuur gereden merrie en heb na haar een quarter gekocht.
Ik moet zeggen dat beide manieren van rijden erg leuk zijn.....maar dat is mijn mening.
Ik heb het nog een poosje gecombineerd met een bijrijdpaard en dat was super.
In het western leer je veel wat je dan in de dressuur ook toe kan passen en het paard zo nog beter aan het lopen krijgt.
Eigenlijk zou iedereen beide diciplines moeten leren :j

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:17

weet iemand misschien in Brabant waar je voor 1 keer western kan rijden?? ik heb een paar jaar in Amerika gewoond en ben daar ook begonnen met rijden (western dus) en ik nederland ben ik overgegaan naar engels. ik zoek dus een manege/plaats/ergens waar ik even de herinneringen weer op kan halen. Geen definitieve les of zo, even weer proberen :o

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:02

zijn hier niet al een stuk of 100 topics over?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:13

Ryjajejo schreef:
annetjee19, welk deel van nederland les jij? Ik les in brabant en betaal hier 20 euro voor prive les.
Met paard van lesgever is het 22,50.

Van wie krijg jij les?
Ik ben ook nog opzoek! :D

Kun je me misschien een pb'tje sturen met de gegevens?