[SGW] Eerste eventingwedstrijd, wie tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RomySjaan

Eerste eventingwedstrijd, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 16:35

Hoi allemaal!
Ik ga in januari voor het eerst eventing rijden. Ik weet niet wat je allemaal mee moet nemen, hoe zo'n dag in elkaar zit en hoe eventing precies in elkaar zit.

Zouden jullie je ervaringen en tips hier met me willen delen? Ik start trouwens in de B pony's.

Groetjes Romy :)

suikermeisje

Re: Eerste eventingwedstrijd, wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:33

zadel
dekje
singel
hoofdstel
cap
beenbeschermers
bodyprotector
zweepje
zweetdeken
eventueel stopwatch/horloge met stopwatch of timer functie

voor de rest weet ik het even niet :P

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:13

Meenemen:
- spullen voor dressuur
- spullen voor cross (meestal zitten je springspullen hier al tussen, anders nog dingen speciaal voor springen meenemen)
- water voor paard + emmer
- hooi + evt. voer
- zweetdeken
- denk aan een rugnummerhouder!

Denk aan:
- tanken
- route voorbereiden

Plan tijd in om de cross te voet te verkennen. Dat kun je ook de dag van tevoren doen. Als je dressuur en springen ver uit elkaar liggen kun je tussendoor de cross verkennen. Anders moet je zo vroeg gaan dat je voor de dressuur de cross al kunt lopen. Als je voor de eerste keer gaat kun je het beste de cross twee keer lopen. Eén keer neem je alle tijd om de hindernissen goed te bekijken, en hoe je hem aan gaat rijden. De tweede keer loop je hem sneller en neem je precies de route die je straks wilt rijden.

Het is ook verstandig om eerst een keer bij een SGW te gaan kijken zonder dat je meedoet. Dan kun je meteen alles vragen wat je je afvraagt. Meestal zijn de mensen op een cross heel aardig en vinden ze het leuk om alles aan je uit te leggen. :)

Welke cross ga je rijden?
Veel plezier en succes! +:)+

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:18

Leuk topic, wij zitten ook vol vragen. mijn dochter wil ook haar debuut maken waarschijnlijk Etten Leur in de DB pony's. Rugnummerhouder waar koop ik die. We gaan 28 dec oefenen in Deurne zou daar de mogelijkheid zijn om spulletjes aan te schaffen? Tevens heeft ze ingeschreven voor de KNHS trainingen in Ysselsteyn, als voorbereiding, nog meer Bokkers?

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:19

Maar je rijdt dus 3 proeven: dressuur, springen en cross? Krijg je voor alle apart een winstpunt of gewoon voor 'eventing'?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:30

Jr rijdt drie onderdelen, maar deze horen allemaal bij de SGW, je kunt die dag dus geen winstpunt in springen of dressuur rijden. Je rijdt ook de dressuurproef en het springparcours die bij die klasse eventing horen. Dus ookal rij je Z-dressuur, als je in de B-eventing start rij je ook een B-dressuurproef.

Een rugnummerhouden kun je soms in de ruitersportzaak kopen, maar niet in alle. Je zou even kunnen bellen of ze die hebben liggen. Verder heb je speciale eventingshops die op de SGW's komen, maar daar kun je ook online bestellen. (bijvoorbeeld http://www.canter-equipment.nl/ deze is van bokker canter)

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:40

Okee, maar is er dan een verschil tussen SGW en eventing?? Zit er ook nog een vaste volgorde in de 3 onderdelen?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:47

Nee, dat is hetzelfde. Op ons niveau noem je het meestal SGW (Samengestelde Wedstrijd).

Je doet altijd eerst dressuur, dan springparcours en dan de cross. Dit heeft met de veiligheid te maken. Als je dressuur niet goed genoeg is mag je niet door naar het springen, en als het springen niet goed genoeg is mag je niet crossen. Maak je voor de dressuur niet teveel zorgen, het moet wel héél slecht zijn wil je niet doormogen. (bijv. paard blijft in het midden staan ;) )
Bij het springen komt het wel vaker voor dat iemand niet door mag. Als je drie weigeringen hebt mag je helaas niet door.
Kijk maar even bij de reglementen om te zien hoeveel (straf)punten je mag hebben om door te mogen.
http://knhs.nl/news.asp?pCatID=157&CatI ... pCatID=190

Sowieso verstandig goed de reglementen te lezen voor je aan de start komt. En deze zijn ook best interessant, daar krijg je vast weer nieuwe vragen en inzichten door. :) Er wordt bijvoorbeeld uitgelegd wat wel en geen weigering is, en wat je daarna moet doen. Dat kan weer verschillen tussen een dubbelsprong en twee losse sprongen na elkaar.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:49

Tussen de dressuur en het spingen kunnen soms uren zitten, maar het kan ook zijn dat je je moet haasten om door te gaan.
Springen en crossen komen altijd na elkaar. Daar zitten meestal 15-20 minuten tussen. In die tijd ga je naar de dierenarts, en binnen 10 minuten ná de cross moet je weer naar de dierenarts.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:50

esje01 schreef:
Leuk topic, wij zitten ook vol vragen. mijn dochter wil ook haar debuut maken waarschijnlijk Etten Leur in de DB pony's. Rugnummerhouder waar koop ik die. We gaan 28 dec oefenen in Deurne zou daar de mogelijkheid zijn om spulletjes aan te schaffen? Tevens heeft ze ingeschreven voor de KNHS trainingen in Ysselsteyn, als voorbereiding, nog meer Bokkers?

divoza heeft rugnummerhouders :j

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 18:52

Okee bedankt!! Ik zal even gaan kijken in de regelementen. Ik rij de cross trouwens op manege de Kroo in Nieuw en Sint Joostland.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:53

RomySjaan schreef:
Maar je rijdt dus 3 proeven: dressuur, springen en cross? Krijg je voor alle apart een winstpunt of gewoon voor 'eventing'?

eerst dressuur, dan springen en dan cross.
bij dressuur moet je 165 punten rijden, anders mag je de cross wel rijden, maar kun je geen winst meer halen.
springen mag je 12 strafpunten (volgens mij) en als je meer hebt mag je de cross niet in
bij de cross mag je 1 weigering hebben en dan heb je nog winstpunt, heb je 2 weigeringen heb je geen winst, foutloos is 2 winstpunten. Tijdfouten tellen niet mee voor winstpunten.

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:46

Ik heb in de regelementen gekeken en ben behoorlijk wat wijzer geworden! Ik ben alleen nog benieuwd naar verhalen en ervaringen van mensen of eventuele problemen waar ik tegenaan zou kunnen lopen. Ik hoop op reacties!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:18

probleem, een weigering op een B hindernis, nam A overnieuw en toen B, dus de hele combinatie., ze dachtten dat dit niet mocht maar het mag dus wel, was die wedstrijd niet gediskwalificeerd. Later had ik nog een weigering, dus maakte anders niet zoveel uit.
Je mag A wel overslaan als dit in een combi hindernis is, aangezien alles wat je overwonnen hebt over mag slaan.

nooit als een gek gaan rijden omdat je tijd 'om' is, liever veilig bij de finish dan ongelukken, het gaat al in een aardig tempo.

In het parcours wel lekker voorwaarts houden maar niet gaan scheuren dus, springen van die boomstammen vinden meeste paarden veel makkelijker dan een springparcours. Je hebt namelijk ook geen moeilijke lijnen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:33

De cross op de kroo is in februari toch?
Bovendien is het een oefencross met alleen springen en cross, winstpunten tellen dus ook niet mee, Romy.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:42

dit staat allemaal heel uitgebreid uitgelegd in de wiki onder sgw

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 15:35

Eef_Bam , ja sorry, hij is inderdaad in februari :o . Had even verkeerd gekeken. Volgens mij is het geen oefenparcours. Ik doe mee in de B CDE.

Bedankt allemaal!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:37

Ze gebruiken wel echte klasse's, maar het is geen officiele cross weet ik echt heel zeker :j , ik doe zelf namelijk ook mee in de M paarden, als er geen dressuur is kan het al niet voor punten zijn, bovendien is een indoorcross nooit officieel. Maar het is wel een hele leuke manier om aan het begin van het jaar er weer even in te komen :) .

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 19:12

Oh okee, bedankt!

morenomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:04

Eef_Bam schreef:
De cross op de kroo is in februari toch?
Bovendien is het een oefencross met alleen springen en cross, winstpunten tellen dus ook niet mee, Romy.

ja klopt de 29e, maar weet iemand hoe het zit met startcoupons voor de SGW, ik heb al gekeken op KNHS, maar kon hier neit echt iets duidelijks vinden...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:09

1 startcoupon voor de dressuur, voor de rest hoefde niets. Weet niet hoe dit in het nieuwe jaar wordt met de startpas.

morenomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:10

ja dat is het nu dus, die startpas -.- want het is geen pas maar het lijkt meer op een vernieuwde startkaart

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:38

daar weet ik ook nog maar erg weinig over dus kan ik je ook niet mee helpen.

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:19

esje01 schreef:

Je kunt in Deurne shoppen als je wilt: http://www.eventingshop.be/catalog/

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:39

mooi we gaan morgen lekker op tijd, fijn rondneuzen en info opdoen