Ik heb een dochter van bijna 7 en zij heeft nu 3 maanden een Welsh x Arabier pony van bijna 8.
Het gaat om deze combinatie:

Dochter heeft vanaf haar 4e leren rijden op mijn Fries, the natural way: dus dekje, voltigesingel en dan rijden op haar zit.
Pony is allround: engels, western, barrelracing, slalom, lange lijnen, schotvast (geweerschoten dus), circus, VD.
En mama is door een droom gaan twijfelen. Ik zag mijn dochter western rijden.
Nu ken ik dochter en ik heb het haar ook gevraagd. Het maakt haar niet zo uit, als ze maar wedstrijdjes kan rijden op den duur.
Daarom hier wat vragen:
* Zijn er Westernwedstrijden voor kinderen in NL?
* Zo ja: welke takken en waar kan ik info/ data vinden (om een doel te hebben)?
* Zou dochter dan nu al moeten starten met western instructie en zo ja: zijn die er in NL en dat ze ook thuis langs komen?
* Of moeten we verder gaan met een basis bijv dmv een centered riding instr. die werkt vanuit de zit ipv handen bijv?
Indien we op western overgaan:
* Kan er dan gereden worden met een barefoot hoofdstel en gebroken trens of moet er iets anders om/in?
* Zadel is nu een Barefoot Stella. Moet er bij wedstrijden een echt westernzadel op of mag een BF (zonder fork) ook?
Veel vragen dus alle info is welkom (ook wat ik niet gevraagd heb maar wel ter zake doet). Ik ben zelf al 30 jaar ruiter, maar dan manege, engels etc. Rij nu recreatief met mijn Fries en heb zelf geen western ervaring.
)
We hebben nog de tijd hoor. Maar zou zonde zijn als ik er later achter kom dat we nu al met iets hadden moeten starten....
zeker bij de appies en paintwedstrijden.
(trainingsfotootje)
(de sfeer is bij western (gelukkig) altijd nog anders dan bij 'engels' )