[SGW] beter laat dan nooit, Kane tijdens de jumpcross

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

beter laat dan nooit, Kane tijdens de jumpcross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:56

jaja, het is alweer... 2.. of 3 maanden geleden, maar uiteindelijk ben ik erachter gekomen hoe ik filmpjes op youtube moet zetten :+
Mijn stiefvader heeft gefilmd en daarna alles tot een mooi filmpje gemaakt

even snel wat info over het edele ros:
Kane
6 jaar
Nrps
1.69
Kanut x Abu Hassan

Ik heb Kane sinds zijn 3,5 en heb hem zelf ingereden (hij was wel al zadelmak). Wegens wat blessures en gestunteld van ons allebei zijn we pas een tijdje echt actief bezig, en dit was onze 2e jumpcross.
De vorige keer deden we mee met de 50/60, maar dat was toch een beetje laag voor zo'n reus.
We hebben verder niet echt veel ervaring met springen, en dit was ook ons eerste echte parcourtje in de binnenbak.
Kane was de grootste deelnemer, en je kan ook wel zien dat het een beetje krapjes was voor zon slungel.
De rede dat ik vooral een hoop sprongen in draf heb gedaan is heel simpel: ik was ontzettend zenuwachtig, de hindernissen leken gigantisch en Kane springt soms ook nogal .. overenthausiast.
en tja... water... dat doet die dus echt niet, daar ga ik ook even flink op oefenen, maar ik vond het voor deze keer, omdat het toch zo'n beetje de eerste keer was niet erg om erom heen te rijden.

en natuurlijk een dikke +:)+ voor de organisatie, het was weer super!

kijk, geniet, en wees niet te streng voor deze groentjes :D

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:07

Ziet eruit alsof jullie een hartstikke leuke dag hebben gehad :D
En wat een ontzettend leuk paard heb je!

Ik zou alleen willen zeggen dat je hem wel wat actiever mag blijven rijden, wat meer 'helpen' zegmaar. De teugels iets meer erbij om hem te ondersteunen en wat meer tempo. Het is absoluut niet erg om het parcoursje in draf te rijden, zeker aangezien het eigenlijk voor pony's opgezet is, maar iets meer activiteit zorgt ervoor dat hij zijn benen wat beter optilt en dat jij een stuk comfortabeler zit! Het ziet er nu soms wat hangerig en twijfelachtig uit.
Neemt niet weg dat dit een superleuke manier is om met crossen kennis te maken! Het komt allemaal vanzelf wel als jullie wat meer ervaring hebben, en plezier is het belangrijkste! Ook dat water gaat vanzelf wel lukken.
En ik vind je ook erg vriendelijk rijden! Top hoor :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:09

ja dat actieve is echt een puntje :+
we zijn allebei een beetje van het: chill, komt allemaal goed, maar hij had inderdaad wat makkelijker kunnen springen als ik wat meer snelheid had gemaakt, maar dat is een mooie voor de volgende keer.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:12

Ik vind het een hele leuke vos, maar er zit inderdaad nog wel wat werk in.

Jij mag je beugels korter doen en meer gaan werken aan je balans. Je zit erg onstabiel en daardoor ziet het er niet altijd even fijn uit. Er moet ook meer ritme in komen (dus 1 vast tempo)

Waarom staat alles op pony maat? Waarom spring je alles in draf? In een dubbel zou het lastig zijn, maar de losse hindernissen kun je gewoon nemen in galop. Ik vind dat namelijk makkelijker dan vanuit draf.

Die plas water snap ik wel dat ie daar stopt. Het is ook niet echt een fijne lijn. Mijn paard heeft geen moeite met water maar ook hij zou zich wel bedenken. Ze worden enorm overvallen en dan is zo'n iets uit de kluiten gevallen regenplas niet iets te veel van het goede.

Heel veel plezier met hem!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 22:17

De rede dat ik in draf rijd is omdat hij vanuit galop soms nogal overdreven kan springen en omdat we nog een beetje moeite hebben met de passen, maar daar gaan we ook nog flink veel aan oefenen. Ik zit inderdaad nog erg onstabiel, het is een braaf paard, maar hij zit voor geen meter, wat ook heeft te maken met die tempo wisselingen de hele tijd. Hij vind het allemaal wat spannend en wil dus alles het liefst heeeeeeeeeeel rustig doen, dus als ik zelf even verslap zie je dat gelijk aan hem terug.
en ja, ik moet vooral iets meer rijden ipv meeliften

egnie

Re: beter laat dan nooit, Kane tijdens de jumpcross

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:11

Ik denk door je beugels wat korter te doen zit je wat stabieler, want dan heb je meer steun. zit hij in galop ook moeilijk? Als jij meer balans in je zit kunt krijgen kun je hem ook makkelijker aan de gang houden. Gewoon veel oefenen dan komt het wel goed.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:38

Je hebt echt een super leuk paard! Die heel goed kan springen. Door je gebrek aan ritme in alle onderdelen komt dat er alleen niet helemaal uit denk ik.

Een aantal tips:
Zelf zeker zijn van je zaak.. Je paard kan het makkelijk, zeker op deze hoogte. Dus genieten en lekker ontspannen rijden.
Verder zou ik lekker gaan oefenen op alles uit galop springen, je paard springt dan wel wat hoger, maar doordat ie dat in een ritme gaat doen is dat makkelijker uit te zitten dan die huppels in draf, 4 passen galop, weer naar draf, een sprongetje, weer een stukje galop, draf, galop...
Je paard blijft mooi bij je, ook in het terrein in de galop, dus dat is voor jullie beiden een stuk fijner
Bij het water had ie er gewoon ingelopen. hij vind het raar. maar wat hierboven gezegd wordt, de lijn is gewoon raar. Als je m gewoon even met zn neus richting het water had gezet, en m even had beloond, toegesproken dan had ie er met 2 min ingestaan. Het kost zeker in het begin wel even wat tijd, maar zoals hij op mij overkomt vind ie het spannend maar niet doodeng. Als je m nu iedere keer er niet in laat gaan, heb je kans dat ie t uiteindelijk niet doet. Dus idd lekker veel oefenen!

Dit is allemaal geen commentaar he! Ik vind het super leuk om te zien, lekker ongecompliceerd. Er is alleen nog veel werk aan de winkel, dus lekker aan het oefenen met een aantal van die punten en dan komt het helemaal goed met jullie!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:43

Wat leuk, zo'n jumpcross! Sommige lijnen zijn inderdaad wel wat onlogisch, vooral die naar het water toe.

Die hindernis met de zwarte blokjes had je best kunnen nemen. Je paard lijkt het heel eng te vinden, maar reageert vervolgens helemaal niet wanneer hij een blokje omtikt bij het passeren. Goede acteur ;) Volgende keer gewoon voor zetten en iets druk opbouwen met been. Die hoogte kan hij gemakkelijk vanuit stilstand doen.

Met welke camera hebben jullie dit gefilmd? Zelfs met uploaden is de kwaliteit erg goed, zelfs de binnenbakstukken!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 10:23

Bedankt voor de leuke reactie's allemaal.

Het is inderdaad een kwestie van hij kan het wel, alleen ik durf nog niet zo goed. Ik ben in ieder geval heel erg blij dat hij zo vreselijk braaf is in het parcours, dat had ik eigenlijk ook niet verwacht :+
de planning is om nu eerst een aantal keer een dressuurwedstrijdje mee te pakken om de nodige ervaring op te doen, als dat allemaal prima gaat (en na de jumpcross heb ik er wel vertrouwen in), dan vooral een hoop springen en crosstraingen volgen, en wie weet, starten we ooit een echte cross, maar ik denk dat dat nog wel even gaat duren :P

ik weet trouwens niet wat voor een soort camera het is... ik zal het even gaan navragen ;)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:38

Is al gezegd, maar doe het nog een keer, ik zou je beugels een eind korter doen. Dan heb je meer balans en kan je makkelijker de beweging volgen. Je steunt dan namelijk op je beugels en bent minder snel achter de beweging. Ook mag je iets meer voorwaarts rijden.
Verder heb je een leuk paard. Gewoon blijven oefenen dan komt het vanzelf goed.
Succes!!

eelkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:25

Ziet er goed uit. Ik zou ook proberen iets meer activiteit te hebben. Dan gaat het allemaal wat soepeler maar voor de eerste keer zou ik het denk ik ook zo hebben gedaan. Lekker relaxt!

Wel leuk dat Sintels dit organiseert. Heb hier twee jaar geleden een tijdje gereden! Leuke manege en leuke paarden. Jammer dat het nu te ver weg is anders had ik het zeker ook gedaan met mijn paardje.

Chocotofe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:26

Wat een heerlijk leuk en prachtig paard heb je daar !
De meeste de tips zijn al gegeven, maar ik heb er nog eentje voor je : probeer in de bak thuis ook veel galopwerk te doen en dan eens 5 toeren aan 1 verlichte zit, en probeer je evenwicht op je beugels te zoeken en je benen stil te houden. Laat je paard maar eens lopen ;-) . Hij heeft een leuke galop !

marnico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:42

Zier er zeker leuk uit ! Hoe is dit dan georganiseerd ? Vanuit je eigen rij vereniging misschien of mogen derden er ook aan mee doen.
Braaf paardje hoor, vind het erg leuk om zo eens iemand te zien rijden ipv de wedstrijd competitie.
Je moet toch onderaan beginnen haha.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:13

Wat een leuk filmpje Ilse! Kreeg vandaag toevallig een mail wanneer de volgende is ;)

Maar dit werd georganiseerd vanuit onze manege, en iedereen mag er aan mee doen :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 23:15

Bedankt voor de reactie's,
Het was echt een geweldige ervaring, dit was onze eerste keer op vreemd terrein, en ik was echt verrast dat hij alles zo braaf deed. Thuis is hij nogal een heethoofd, maar hier was hij heerlijk rustig (misschien iets te :') ). En het was de eerste keer, dus ik heb ook nergens moeilijk gedaan, alles heel rustig en relaxt.
@ Liberty, het was geweldig, ik kijk uit naar de volgende :D

En voor de mensen die nog wilde weten met wat voor een camera het was gefilmd:
een Canon 5D MK2 met L lenzen. (en nee, ik heb echt geen flauw idee wat dat allemaal inhoud :+ )

bientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:44

Super leuk filmpje!!
Ik heb de 29ste ook mee gereden, ik kom in je filmpje voorbij tijdens het losrijden op een vos met een blauw dekje ;).
Ik zag de hele dag al iemand filmen maar ik had geen idee bij wie die hoorde.. Maar hij hoorde bij jou :)
super leuk!

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:52

Als ik ook nog even heel eerlijk mag zijn, ik vind je bit veel te scherp. Dit zie je bijvoorbeeld bij de 2de hindernis bij de landing, hier stoort het echt en maakt hij de sprong ook niet af. Ook denk ik dat je hem met dit bit niet bij elkaar gereden krijgt, wat juist heel belangrijk is bij deze grote paarden. Het is veel te scherp, als je eraan komt staat ie volgens mij al stil. Bij het losrijden in de bak sta je zelf ook veel in de beugels ipv dat je op je kont zit en probeert te sluiten. Ik weet dat dit enorm lastig is met zo'n groot paard maar het maakt het springen wel een stuk eenvoudiger. Vanuit galop is het op deze hoogte niet meer dan een hogere galopsprong, nu in draf weet ie volgens mij niet echt waar hij zijn benen moet laten.

Voor de rest vind ik het een heel leuk filmpje, ook zo leuk hoe je in de camera praat op het begin. Veel succes samen verder :).

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 09:49

Blue9 schreef:
Als ik ook nog even heel eerlijk mag zijn, ik vind je bit veel te scherp. Dit zie je bijvoorbeeld bij de 2de hindernis bij de landing, hier stoort het echt en maakt hij de sprong ook niet af. Ook denk ik dat je hem met dit bit niet bij elkaar gereden krijgt, wat juist heel belangrijk is bij deze grote paarden. Het is veel te scherp, als je eraan komt staat ie volgens mij al stil. Bij het losrijden in de bak sta je zelf ook veel in de beugels ipv dat je op je kont zit en probeert te sluiten. Ik weet dat dit enorm lastig is met zo'n groot paard maar het maakt het springen wel een stuk eenvoudiger. Vanuit galop is het op deze hoogte niet meer dan een hogere galopsprong, nu in draf weet ie volgens mij niet echt waar hij zijn benen moet laten.

Voor de rest vind ik het een heel leuk filmpje, ook zo leuk hoe je in de camera praat op het begin. Veel succes samen verder :).

ik ben het met je eens, ik heb dit bit gekocht voor het buitenrijden, ik weet het, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je er gelijk een sterker bit in hangt als hij moeilijk doet, maar ik voelde me gewoon niet meer veilig. Ik rijd er eigenlijk nooit mee, alleen dus bij het buitenrijden en soms springen, omdat hij dan erg heet kan worden en een loopje met me neemt. Ik zag ook in het filmpje dat het bit hem in de weg zat, ik probeer er zo vriendelijk mogelijk mee om te gaan maar ik had ook al door dat het eigenlijk niet meer nodig was, volgende keer zie je me dus terug zonder dit bit :D . En dat bij elkaar rijden is inderdaad nog erg moeilijk met zon slungel, ik voel me soms net een vrachtwagenchaffeur. Omdat hij niet goed bij elkaar loopt komen we vaak niet helemaal perfect uit (en omdat ik nog niet zo goed ben ik passen tellen) wat weer resulteert in een enorme sprong waarbij ik alle kanten op word gegooid. Hier oefenen we thuis heel veel op door middel van het rijden van steeds een ander aantal galopsprongen tussen twee balken.

@bientje,
wat leuk dat je ook meereed, in welke klasse? mijn stiefvader filmde ook een kennis met haar fjord (niet te missen, was de enige fjord die dag :P ) dus hij had het nogal druk :+

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:24

overigens was het binnenparcours niet speciaal voor pony's. Deze parcoursen zijn voor paarden en pony's.

bientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:53

Ik 50/60 gereden :) Jij 70/80 denk ik ?
Ik vond het parcours binnen prima te springen met een paard :) Alles vanuit galop gereden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 13:59

bientje schreef:
Ik 50/60 gereden :) Jij 70/80 denk ik ?
Ik vond het parcours binnen prima te springen met een paard :) Alles vanuit galop gereden.

ik had inderdaad de 70/80,
het was ook wel redelijk te doen, maar ik heb best een slungel dus het was nog even moeilijk, maar het is voor een pony is zo'n parcours altijd een stuk makkelijker.

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:29

Leuk!!
ik was er toen ook :D geloof ook op de zelfde hoogte

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:13

jasmijnz schreef:
Leuk!!
ik was er toen ook :D geloof ook op de zelfde hoogte

had jij niet die bruine pony?

ga je ook die crosstrainingen doen die ze in juni organiseren?