Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met zere heupen dan wel zere liezen zijn door de zit van een western zadel. En zo ja, wat hebben jullie daarop bedacht en met wat voor een zadel rijden jullie nu?
Ik heb sinds gisteren eindelijk een nieuw westernzadel!!! Heb bijna drie maanden op een vhz zadel gereden en ik ben me toch blij dat ik daar vanaf ben! Had een beetje pijn aan mijn zitbeenknobbel, maar die moet even wennen
Ja het ligt idd aan het type zadel. Heb wel eens een week vakantie gehad met elke dag dagtochten op een paard waarbij je 5 tot 6 uur in je zadel zit. Daar kreeg ik na een dag billy cook ook onwijs las van mijn heupen. Maar op een Garland had ik hier weer geen last van..
Tis natuurlijk wel belangrijk dat een zadel ook voor jou goed past.
Als je wel graag op een westernzadel wil blijven rijden dan zou ik er gewoon eens een paar uitproberen zodat je weet wat jij fijn vind, en dan op zoek naar zo'n exemplaar dat op jouw paard past.
Ik kijg last van mijn heupen als ik op brede paarden rijd, laast een smaller zadel er op gelegt en ook geen last van gehad
Splash_
Geplaatst: 27-11-11 14:04
Ja! Ik, vooral als ik flinke buitenritten maak (+3 uur) en dan te lang stap dan krijg ik gigantische pijn in mijn heupen. In het voorjaar komt mijn nieuwe zadel, dan hoop ik er minder last van te hebben.
Ik ken het ook wel, zadel van een van mijn stalgenoten is niet voor mij gemaakt zeg maar Is niet erg, is immers ook niet van mij
In een van de bovenstaande reacties las ik dat iemand op basis van ervaringen met een zadel van een bepaald merk het hele merk afschreef. Daar zou ik voorzichtig mee zijn, de zit van het zadel kan ook nog verschillen per model, ieder merk heeft volgens mij wel verschillende soorten zitten op/bij hun zadels. Dus probeer vooral veel zadels uit om te kijken wat geschikt is voor jou, kijk idd, zoals gezegd, ook eens naar speciale lady seats
dofuzz
Geplaatst: 27-11-11 19:09
heel veel rijden tot wanneer de gebruikte spieren aangesterkt zijn en de spierpijn verdwijnt
Dank jullie wel voor de reacties. Tis een heel lastig probleem, loop er al veel re lang mee, voelt nu aan als een ontsteking.. dus neem even wat rust en ga mij eens even verdiepen in de lady zadels.... Probleempje is wel dat mijn paard pas 6 is en in een jaar tijd van semi quarter naar full quarter is gegaan... Mooie uitdaging weer....
@dofuzz : heeft niets met spieren te maken, maar met het skelet. Als de zit te breed is voor je manier waarop je gebouwd bent zul je daar nooit aan wennen door spieren te kweken.
@daantje31 : in tegenstelling tot Amerika is het hier 'normaal' dat men in een 16" zadel rijdt en pas als die te krap wordt dat er voor een maatje groter gekozen wordt. Daarentegen rijden de dames in Amerika veel vaker in kleinere zadels die beter passen bij het postuur. Hierdoor heb je ook een zitting die beter bij je bouw past (minder breed). Natuurlijk zal een breed paard een breed zadel nodig hebben en heb je een van de betere merken nodig als je meer opbouw wilt waardoor er meer /\-vorm ontstaat. Goedkope merken bieden die keus gewoon niet.` Mijn oude Ortho-Flex had het 15 jaar geleden al omdat ik al vrij snel tegen het 'pijn'probleem aan liep en dus gericht ben gaan zoeken naar iets anders.
Ik heb ook een zadel op maat laten maken, met een smallere zit. Zelfs als ik last van mijn rug/heupen heb, kan ik gewoon rijden. Maar ja, het is wel een aanslag op je portemonnee!
Miss_Fancy....dat geld maakt me niet zoveel ui, alleen is hij pas 6 en groeit nog steeds... Met een beetje pech, moet ik dan na een jaar weer een zadel laten maken....
CherokeeChum
Geplaatst: 06-12-11 23:29
Ik heb wel eens een zadel aan laten passen,simpelweg door een opbouw aan de seat. Hierbij werd er een extra laag in /op de seat aangebracht in wat smallere dimensie. Er moet dan wel nieuwe bekleding op je seat. Je hebt het dan over een paar honderd euro. Wij hadden hier het gewenste resultaat mee. De CountryMill heeft dit toen voor ons verzorgd. Ik ben dan wel een vent, maar rijd ook liever met een wat smallere seat.