[WN] combi western-dressuur-springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

combi western-dressuur-springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:56

na dit topic over het zadel:
[WN-TR] Probleempjes met singel boomloos westernzadel

Maak ik ook maar even een topic aan over de rijstijl zelf.
Ik ben de laatste tijd wat geinteresseerder aan het raken in de western rijstijl
Ikzelf heb een belgisch trekpaard, waarmee ik dresuurmatig rij, vaak een springles rij (parcoursjes, leren schakelen,afstanden, etc, maar op relatief lage hoogtes, tot 70 cm max), buitenritten en zelfs trektochten rij.
op de manege geven ze nu ook westernlessen op western gereden paarden, dus ik neem in het kort eens een proeflesje.

Nu, ik ben realistisch ten opzichte van mijn paard, dresuurmatig is er nog véél verbetering nodig, maar ergens zal het stoppen (in de zin, zodra er meer oprichting gevraagd wordt)
Daarnaast rij ik buiten vrij losjes (vaak op de hackamore), buiten draait ze ook op neckreining (uitgezonderd als we weer eens ruzie hebben :+), echter in de piste weet ze dit spontaan niet meer :D

Paardlief kan in principe ook voor de koets, dus ze "kan" bijna alles :D

Nu, ik ben eigenlijk toe aan een nieuwe uitdaging, en zou het wel eens willen proberen om min of meer over te schakelen met dit paard naar het westernrijden.
Echter, wil ik hierbij het dressuurmatig rijden niet laten vallen (in de zin van dat ik nog eens onderlinge wedstrijdjes kan starten, mijn springlessen kan blijven volgen, etc)

Is het mogelijk om zowel western als dressuur te rijden?(op recreatief niveau, zodat ik gewoon een fijn, licht aan de hulpen paard heb, die netjes getraind en recht is)
Kan het paard het onderscheid maken (bv aan de hand van het harnachement, ik heb een dressuurzadel en een westernzadel, ik heb een dubbelgebroken bit dat ik gebruik tijdens bakwerk, ik heb een hackamore,momenteel om buiten te rijden, en heb een billy allen D trens liggen ook, ik had gedacht om bv dressuur en springmatig enkel met het dubbelgebroken bit en dressuurzadel te rijden, en dan bv western en buiten enkel met het westernzadel en hack of BA bitje te rijden?)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:29

Duhelo

Re: combi western-dressuur-springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 17:38

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:26

Duhelo schreef:
Is het mogelijk om zowel western als dressuur te rijden?(op recreatief niveau, zodat ik gewoon een fijn, licht aan de hulpen paard heb, die netjes getraind en recht is)

Ja.

Duhelo schreef:
Kan het paard het onderscheid maken (bv aan de hand van het harnachement, ik heb een dressuurzadel en een westernzadel, ik heb een dubbelgebroken bit dat ik gebruik tijdens bakwerk, ik heb een hackamore,momenteel om buiten te rijden, en heb een billy allen D trens liggen ook, ik had gedacht om bv dressuur en springmatig enkel met het dubbelgebroken bit en dressuurzadel te rijden, en dan bv western en buiten enkel met het westernzadel en hack of BA bitje te rijden?)

Je paard maakt geen onderscheid. Voor je paard is er ook geen verschil, dat verschil zit in jouw hoofd ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 21:58

Maar in de westernstijl worden toch andere hulpen gebruikt dan in dressuur, of niet?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:07

Kan, maar hoeft niet :)
Er zijn, net als in dressuur, verschillende stijlen in de western.
En op recreatief niveau zul je hier geen last van hebben.

Ik weet niet precies wat jij onder westernrijden verstaat, want dat verschilt ook behoorlijk per persoon/stroming.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 12:31

Ik neig naar reining, en mss wel trail (vind het wel leuk om aan te klooien met "enge" dingen, bruggetjes, poortjes, etc, zijn uitdagingen én komen in het dagelijkse leven ook wel van pas :D)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:26

Buitenrijden met een westernzadel kan natuurlijk met elk paard maar het is dan wel duur om 2 zadels te houden. Paard kan alleen niet snappen: ik heb een ander bit in, dus vandaag rijden we western. Reining lijkt me wat lastig met de bouw van jouw paard, gewoon netjes aan de (western) hulpen stellen kan dan wel weer met elk paard.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:03

Trail is niet perse een enge-dingen parcours :D
Het gaat in trail ook voor om hoe nauwkeurig je kunt rijden :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 17:50

_Cindy: waarom zou reining lastig zijn met de bouw van mijn paard?
Ik denk net dat de westernhouding beter geschikt is voor mijn paard, daar ze zelf die houding wat opzoekt zeg maar, al moet ik wel heel goed opletten dat ze haar achterhand blijft gebruiken.
Maar paardlief beheerst momenteel heel goed de stap,draf en galop, alles verkort, alles verruimd, nette overgangen, ook stap-galop of halt- galop, kan netjes wijken, zowel van de middellijn als via de hoefslag, loopt op de zit netjes achteruit, bochtjes achteruit lukken ook wel, etc.
ik kan me uiteraard wel voorstellen dat zij nooit de slidingstops ed deftig zal aankunnen, maar dat verwacht ik dan ook niet.

@ Romkabouter: ik weet dat het niet een enge dingen parcours is, maar ik klooi zelf wel regelmatig aan met "enge" dingen, en zou het wel leuk vinden om die oefeningen volgens het boekje te kunnen.
bv: nu kan ik vanop het paard een simpel hek openen en sluiten, maar dit lukt me bv niet zonder dat hek los te laten, wel door het hek te openen, paard erdoor, keren, en terug sluiten.
Ik zou het leuk vinden om dat bv wél te leren zoals het moet, zonder dat ik onfair kom tegen mijn paard (omdat ikl dus geen flauw idee heb hoe ik dat moet aanpakken)

Tuig en zadels is trouwens geen enkel probleem, heb ze beide liggen, en met mijn jong paard volgend jaar zal ik beide kunnen gebruiken ook :D

For the record: ik ken absoluut niks van western, vroeg me af of een paard beide aankan op recreatief niveau (dus vooral of het eerlijk is tegenover mijn paard om te verwachten dat ze de ene keer bv mét contact gereden wordt, en de andere keer met een stuk minder contact, etc)
en ook, Als de stijl mij bevalt, om die kleine dan in die stijl op te leiden (alhoewel ik ook van haar zal verwachten dat een dressuurproefje mogelijk is, en dat ik een parcoursje kan springen)

Ik ben dus wel bereid om alles aan te passen aan mijn paard, maar de dingetjes die ik vraag zijn volgens mij niet te hoog gegrepen?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:15

Hallo Duhelo, misschien moet je je eerst wat meer verdiepen in de western. Dan merk je vanzelf wat er goed bij jullie past. Het is namelijk niet alleen het paard wat het leuk moet vinden. Zelf train ik veel `dresuurmatig` en sluit dat naadloos aan bij western. Sterker nog ik denk dat je in de basis meer overeenkomsten tegen komt dan verschillen. Het is eerder dat je met een andere blik naar dressuur kunt gaan kijken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:24

ik ga volledig mee met romkabouter
je paard maakt echt geen verschil, die loopt gewoon wat jij vraagt
wil je een hogere hoofdhouding vraag je die, stel je je paard lager in, ook goed, kwestie van trainen

trail is rete moeilijk, zeker met een paard met grote voeten en wat forser lijf maar niks is onmogelijk
sommige kleine paardjes worden hartstikke heet en maken er brandhout van en weer andere juist grotere paarden gaan er trippel trippel door heen
je paard moet er gewoon gevoel voor hebben

reining is op zich leuk maar hou in de gaten dat het niet te zwaar wordt voor je paard
het is pittig en behoorlijk belastend voor een paard, neem daar zeker lessen in en ga dat nooit op eigen houtje wat oefenen

verder gewoon proberen, lekker gaan lessen en zien hoe je paard het vindt :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:26

Ik ga met de rest mee, het maakt echt niet uit.
Het ene moment oefen ik een stop, het andere moment richt ik paardlief even op voor een middendraf.
Paard maakt geen verschil, die vind het allemaal heerlijk. :)

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:33

Ik heb mijn paard een half jaar geleden 'bijgeschoold'. Dit is ons allebei erg goed bevallen.
Na mijn idee is mijn paard makkelijker geworden met dressuurmatig rijden en springen en crossen doen we ook nog regelmatig. Ook hebben we inmiddels onze eerste westernwedstrijd erop zitten.
Mijn paard vind het juist leuk (is ook een paard die veel afwisseling nodig heeft) en maakt prima onderscheid.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:35

Ben ik de enige die een beetje raar kijkt als men met een Belgisch trekpaard dressuur rijdt, hindernissen neemt van 70 cm en ook heel luchtig doet over western?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:44

Ik denk het wel. Of misschien stel jij andere eisen aan dressuur, springen en western dan de TS die aangaf dat het om recreatief rijden gaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:24

@sando, ik kijk in elk geval niet raar hoor. Lekker toch, lekker veelzijdig overal wat van wegsnoepen? Kan je alleen maar beter van worden volgens mij.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:42

vind je het eerlijk tegenover je paard om steeds iets anders van hem te vragen? en dan te verwachten dat hij het allemaal nog snapt en braaf meewerkt?
ik niet.

imo zijn de verschillen tussen (echt) western en (echt) dressuur groot. waarom denk je dat zelfs een anky de grootste moeite heeft met omschakelen?

kijk tuurlijk, je kunt zeker met een westernzadel en langere teugeltje rijden. maar das geen western rijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 20:03

ohjee, zoveel reacties, leuk!

eerst even @ Sando:
toen ik begon met dit paard was ik een 16 jarige manegeruiter, kwam bij de toen eigenaars terecht om hun jonge paarden te beleren. die waren echter pas 6 maand oud, en dit paard stond daar ook (toen 8 jaar)
ik ben er wat mee beginnen aanklooien, met het gedacht: als ik er een stapritje mee kan maken ben ik al tevreden.
in het begin raakte ik echter het erf niet af ermee, dus ging ik tevoet naar de piste. Bleek daar dat er véél meer pit in zat dan ik ooit gedacht had, en toen ze me vertrouwde gaf ze ook aan dat ze echt wilde werken voor mij.
Ik ben begonnen dressuurmatig te rijden, omdat ze op buitenrit nog niet goed liep, en zijn dat beginnen uitbouwen.
Paard geeft aan dat ze wil werken, maar geeft ook duidelijk haar grenzen aan. Die grenzen hebben we al meermaals kunnen uitbreiden (in het begin van de zijgangen gaf ze duidelijk aan dat het teveel was, dus dit zijn we heel rustig aan gaan opbouwen, en nu loopt ze zijgangen voor een fluitje van een cent), Maarrrr, ik besef me heel goed wat ik wel en niet kan vragen. Ik weet dat ik ze niet als een dressuurpaard in een opgerichte houding kan rijden, en ze zo verzamelen dat er een piaffe uit komt, dat wéét ik, en dat wil ik dan ook niet.
Maar ik weet wel wat ze wel kan, en de drie basisgangen, wat verkorten,verruimen, wat dieper en wat hoger,een sprong van 70 of zelfs een parcoursje van 50 (70 cm was het max dat we gesprongen hebben onder het zadel, een enkele hindernis, parcoursjes zijn max 50, maar zijn eigenlijk meer toegelegd op controle en afstanden, in uitjes,bochtjes, etc) zijn zeker niet teveel voor haar.
Ze rijdt ook graag wat korter en explosiever (overgangen stap-galop-stap bv zijn favoriet voor haar, springlessen vind ze ook leuk, mag ze even een parcoursje knallen, en dan weer 10 min stappen :D)
Dusgoed, voor een lang verhaal kort te maken, zitten we dressuurmatig op het niveau dat we eigenlijk wat meer oprichting zouden moeten gaan vragen, en dat wil ik niet eisen van haar. Daarom dat ik overweeg om ze haar wat "om te schakelen" naar western, simpelweg omdat we dan weer nieuwe dingen kunnen leren,zonder dat het lichamelijk te zwaar wordt :D

het is ook niet mijn bedoeling om ze op een lang teugeltje te rijden, en dan te zeggen van: ik rijd western, ik zou graag de hele rijstijl leren kennen, en daar pik ik dan gewoon de dingen uit die me bevallen.
Ik rij gewoon recreatief,ik probeer van alles dat ik zie en hoor en leer iets mee te pikken, en hetgene dat me bevalt neem ik mee.
echter, wil ik ook niet zonder begeleiding beginnen, vandaar dat ik die les geboekt heb, en die is me erg goed bevallen. ben dan ook van plan om enkele lessen te nemen met mijn paard, denk niet dat ze er slechter van zal komen, zodus :D

@ spatter: Trail zal dan inderdaad mss niks voor ons zijn, ze heeft al letterlijk brandhout gemaakt van balken, en denkt meestal dat ze erOP moet lopen ipv erover of ertussen :D
Maar ik zou het wel leuk vinden om dergelijke oefeningen te doen, is volgens mij een goede gehoorzaamheidstraining.

ik ben blij dat de meeste reacties positief zijn! Het maakt me toch een stuk zekerder om het gewoon te proberen.

tijdens de les heb ik ook gemerkt dat het "western" principe goed overeen komt met mijn rijstijl (groten deels het "wijken" voor druk) wat ik in de dressuur nog niet zoveel ben tegengekomen (heb daarin ook altijd mijn eigen weg gevolgd)
dus dit geeft me wel een goed gevoel :)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:21

[WN-ITP] [NK Western Riding] Zondag

Op foto 2 zie je Danielle van Leeuwen met Amber.
Zij rijd ook op een belg (xhaflinger) haar paard heeft ook geen kleine voeten, en zij red zich heel goed in meerdere disciplines van de western.

Dus ik zou zeggen gewoon proberen, je ziet vanzelf hoever je komt en hoe leuk je paard en jij het vinden. :)

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:35

Wat super dat je zo enthousiast op zoek bent naar leuke uitdagingen voor je paard en jezelf! Ik heb trekpaarden heel veel zien doen, maar dat ze zo hoog kunnen springen wist ik nog niet, gaaf! Met mijn Haflinger spring ik niet (is een bevangen paard met bijna sinker-gekantelde hoefbeentjes), maar verder doen we zo ongeveer alles wat je kunt bedenken; aangespannen dressuur, vaardigheid, marathons, mendurance, boomslepen, ploegen, de bak vlakken en sleetje rijden en onder het zadel rijden we western (voornamelijk trail, pleasure en horsemanship gericht) en we gaan regelmatig teampennen en cutten (met koeien). Daarnaast doen we ook nog enkele trektochten en vierdaagses per jaar. Mijn ervaring is dat je heel goed veel verschillende dingen kan doen met je paard, het houdt de mijne in ieder geval heel enthousiast en fris in het hoofd en de mate waarin en manier waarop ik hem oppak bepaalt wat ik van hem verwacht. Als ik met de wagen buitenrijd rijd ik bijvoorbeeld met veel minder aanleuning dan in de dressuur, in de marathon en mendurance men ik hem compleet anders dan met boomslepen en in een trailparcours ben ik anders aan het sturen dan tussen de koeien. Ik ga echter wel altijd hetzelfde met hem om; de "afspraken" zijn bepaald en die worden nageleefd, ho is ho, dat soort zaken. Ik heb bepaalde (stem-) hulpen om hem te activeren of juist terug te nemen en die worden in alle disciplines doorgevoerd en zo is de basis altijd helder en duidelijk, ondanks dat we heel veel verschillende dingen doen. Ik kan dus een heel eind met je meedenken. Advies is wel om als je (ook) de westernkant op wilt, dat onder goede begeleiding te doen; dan haal je er voor je paard en voor jezelf het meeste uit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 11:08

oh, leuk! nog iemand die zo gevarieerd is :D
jij doet nog een stukje meer dan ik (ik stop bij dressuur, sprongetje en wat lange of minder lange buitenritten :D)
bedankt voor de tips!

quarter_nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:20

Tja, ik denk dat je de snelle wendingen (roll-back's) en de sliding stops niet mag verwachten van een Belg maar je kunt zeker e.e.a van het westernrijden eruit pakken om mee aan de slag te gaan. Is er iemand in je buurt die je kunt begeleiden?
Succes!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 11:28

ja, er zit een westernlesgever op de manege, dus zodra mijn trailer klaar is ben ik van plan lessen te volgen.
kwestie van snelle wendingen, op buitenrit kan ze vanuit snelle galop plots 180 ° gedraaid staan, dus als ze het daar kan :D

nee, ik snap dat ze niet zo wendbaar zal zijn als een daarvoor gefokt paard, en dat verwacht ik ook niet.
maar ik verwacht wél dat ze op mijn hulpen draait, stopt, en zelfs een (trage) spin doet (dat kan ze nu al met wat ondersteuning)
maar ze mag het op haar eigen tempo-kunnen doen.
heb trouwens een erg uitgesproken paard, die haar uiterste best zal doen, maar als het niet kan het duidelijk aangeeft.
dan is het aan mij om ofwel de oefening een punt terug te nemen en daar mee te stoppen, of een punt terug te nemen en héééééél traag op te bouwen zodat ze het wel leert of tot ze aangeeft dat het echt haar limiet is.

het is ook zeker niet mijn bedoeling om western te rijden op niveau, daar ik ook gewoon dressuurmatig wat aan de slag blijf, maar het principe (wijken voor druk, zo min mogelijk hulpen, etc) en bepaalde oefeningen (zoals bv simpelweg het neckreining, erg handig op buitenrit vind ik, of bv spinnen, achterwaarts, oefeningetjes uit de trail) dat zou ik erg graag willen leren, omdat dergelijke dingen altijd wel van pas komen.

ik denk trouwens dat veel mensen de belgen ietwat onderschatten, de mijne kan (oké, als het nodig is, meestal denderd ze gewoon overal over) eigenlijk wel draaien op een postzegel.
(mss op een iets andere manier dan een gewoon paard zou doen, maargoed)
Mits ze onder controle staat, kan ik ze heel gecontroleerd bepalen waar ze welke voet moet zetten, etc. als ik ze laat doen dan molt ze wel alles, maargoed :D

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:55

Ach, een roll back kan ook redelijk rustig hoor, dat gaat imo meer om het correct stoppen, back up, turn en vertrekken dan om het tempo waarop je aan komt rijden en vertrekt. Mijn poown voert ze keurig uit, maar we doen ze eigenlijk maar zelden vanuit lope, in lope vertrekken doen we wel en dat kan het paard van TS ook al, dus dat is geen probleem. Inderdaad, echte reining-sliding stops zullen niet handig zijn voor de spieren en gewrichten van een Trekpaard, zeker gezien het eigen gewicht , maar dat doe ik bijvoorbeeld ook niet met het oog op het behoud van mijn bijna 19 jarige ventje van maar 1.38. Hetzelfde geldt voor proberen heel hard te spinnen, dat laat ik graag over aan paarden die jonger en "handiger" gebouwd zijn voor dat soort acties. Verder zijn eigenlijk alle westernoefeningen goed te doen, qua fysiek van veel paarden, mijn klassieke Haf is echt zoveel beter geworden en lekkerder over de rug en door het lijf gaan lopen zelfs sinds we de dressuur ohz hebben verruild voor de western dat ik wilde dat ik het jaren eerder had ontdekt. Zolang je je paard kent en rekening met zijn of haar gestel, conditie en vermogen houdt bij wat je vraagt, is het eigenlijk alleen maar leuk om wat nieuwe uitdagingen op te zoeken. En volgens mij (naar wat ik lees) heb je dat belang van je paard heel goed in het oog. Veel plezier met je lessen en ik hoop er hier nog eens wat van terug te lezen!