[WN] Romans TT

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CriolloJan

Romans TT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 09:11

Hellow allemaal,

Hier een paar filmpjes van mn paardje.
Jullie mogen natuurlijk altijd zeggen wat je ervan vind.
(breek me niet helemaal af aub)

Groetjes.

freeride

Re: Romans TT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:02

Mooi paardje!kan appies wel waarderen:) vind wel de galop geen galop, meer een krabbelgalopje, half draf/half galop.
de draf ziet er wel al goed uit( hoe oud is het paardje en hoelang onder het zadel? ), de stops zou ik nog niet uit galop doen, duwt nu nog echt de neus eruit met open mondje, je zit wel mooi rustig.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:17

Wat een leuk paardje! :D Probeer wel je hielen uit te drukken, je trekt ze zo hoog op. Waardoor je dus met je halve voet in de beugel zit i.p.v. alleen de bal van je voet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:52

Ziet er leuk uit hoor!
Paardje mag wel iets actiever in de galop, maar verder ziet het er netjes uit.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:01

Is het 1e filmpje van veel eerder dan de 2e? Je rijdt daar een stuk minder fijn namelijk.

In het 1e filmpje ben je erg onrustig met je hand (waardoor je paard onrustig wordt met het hoofd) en prik je veel met je sporen.

2e filmpje ziet er veel beter uit. Je prikt ook daar nog best vaak met je sporen, maar al een stuk minder! En je paardje loopt daar een stuk relaxter :j

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:08

ik vind je op het eerste filmpje niet fijn rijden, ruw en onnodig vaak met je handen trekken, te vaak been geven , daar waar je op het 2e filmpje een stuk onstspanender zit, je rijd hier ook met 1 hand wat het geruk al een stuk verhelpt,

probeer meer vanuit je zit te rijden en te sturen ipv met je teugels, gebruik je gewicht door het verplaatsten met milimeters tot wanneer je paard gaat naar daar waar je gewicht haar stuurt.
dat maakt het beeld al een stuk fijner.

wat betreft je galop in het 2e filmpje die "hoort" zo neem ik aan in bepaalde takken van de western sport, maar probeer het af te wisselen, je kan ook traag galoperen maar wel meer een sprong erin dan een huppeltje.

heb je les? zo ja zou je daar dan eens een filmpje van willen laten zien? ben er heel benieuwd naar!
zo nee zou ik dit wel nemen.

ow en probeer vooral te genieten!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:14

Filmpje 2 is fijner dan filmpje 1 idd. Je paard loopt daar meer ontspannen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:38

crazyshar schreef:
wat betreft je galop in het 2e filmpje die "hoort" zo neem ik aan in bepaalde takken van de western sport, maar probeer het af te wisselen, je kan ook traag galoperen maar wel meer een sprong erin dan een huppeltje.

Waarom zou hij die sprong moeten willen dan in de galop: http://www.youtube.com/watch?v=stEgqgnbC4M

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:04

Sorry @troi maar je wilt een world show toch niet hier gaan vergelijken.
De gangen van een goed gereden pleasure paard moet ook gedragen zijn en niet alleen maar "sloffen".

Maar als hij wat rustiger zijn handen zou dragen bij het eerste filmpje zie ik dat filmpje liever dan de tweede.
Op het eerste filmpje galoppeert en draaft het paard beter.
De stop is niet mooi maar dat ligt er meer aan dat het paard tegen de hand komt inplaats van erop nageeft.

Je kunt er beter eerst voor zorgen dat je paard goed draaft en galoppeert, voordat je langzamer/verzameld wilt gaan rijden.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 08:37

@troi, de sprong die hij meer zou moeten maken imo is omdat het paard zich nu niet (nog niet) kan dragen.

vorige keer heb ik niet gereageerd op je sliding als je het zo kunt noemen.
je houdt/trekt hem van voor af om te stoppen.
hierbij weer mijn advies om het vanuit je zit te gaan doen, voor los, achter zitten, werk met je gewicht en je balans.

als ik jou was zou ik eerst gaan oefenen op simpel sturen met je gewicht ipv met je teugels. vertrouw je je paard voldoende? knoop dan de teugels een over je "zadel knop" en hou je hander van de teugels af, ga sturen op je zit, op je gewicht en op je balans! pas daarna kun je er ook maar aan denken om slidings te willen maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:07

@sliding, nee natuurlijk niet. Ik meldde het omdat ik vanuit die post de indruk kreeg dat een goede galop per definitie een is met veel sprong/opwaarste beweging itt een vlakkere voorwaartse beweging. Dat lijkt me niet het geval namelijk.

Maar goed, wellicht heb ik de post verkeerd opgevat. Dat zou uiteraard kunnen. :)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:24

@troi, ik begreep je uitgangspunt wel, maar je leest zo regelmatig bij een filmpje dat hij zo mooi rustig loopt.
Maar dan zie je toch echt een paard met de neus naar voren, rug weggedrukt wat rond "sloffen".
En dat is volgens mij niet de bedoeling van een mooie jog of lope, ook dan moet er een gedragen gang te zien zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:49

@sliding, heb je zeker gelijk in. :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:54

ik kan nu net niet zien, of je met bit, of snaffle rijd ?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:28

spicegirl schreef:
ik kan nu net niet zien, of je met bit, of snaffle rijd ?

Het tweede filmpje duidelijk snaffle.
Als je er dubbel klik op doet zie je hem groter en dan stil zetten op 30 sec. :)

En op het eerste filmpje volgens mij ook, maar dat is iets minder goed te zien.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:56

Ik zou als eerste die sporen af doen en eerst leren met rustige benen op je paard te zitten (waarbij je tenen niet naar de grond wijzen en je spoor in het lichaam van je paard prikt). Je prikt m veels te vaak onnodig in zijn ribben. Leer m op een broekspijp te reageren, bijvoorbeeld bij het wegstappen, je duwt je teen naar beneden en je wieltje in zijn lichaam, puur alleen om weg te stappen. Hij zou op een lichte broekspijp moeten reageren, maar je paard krijgt daar de kans niet voor omdat je m eerst prikt. Sporen is voor verfijning. Dan zou t er al veel fijner uitzien, buiten het feit dat t me voor je paard ook niet prettig lijkt, elke keer zo'n spoor onnodig in zijn ribben. Succes!

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:04

Je zit lekker ontspannen op je paard :)
Misschien heb je hier wat aan: Zoals Irene K al zei zou ik je idd ook aanraden om de beenhulpen te verfijnen en je sporen af te doen, maak tijdens het rijden je been lang, dan is je hak het laagste punt. Als je je benen onder controle hebt en je paard goed aan je been is kun je ter verfijning je spoortjes weer omdoen.
Galop moet wel galop blijven, ik zou het paard meer vooruit rijden, sterker maken in zijn achterhand, bijv door zijwaarts etc. en dan pas langzaamer gaan in galop, maar ook dan moet hij zijn achterbeen er goed bijhouden zodat het wel een galopsprong blijft. Het is alleen kleiner.
Ik zag dat je bezig was met neckreining (op 1 hand) hier een filmpje over hoe je het aan kan leren. In jouw filmpje zag ik namelijk wat de man in dit filmpje aan het begin vertelt, dus ik denk dat je er wel wat aan kan hebben. http://www.youtube.com/watch?v=pSEpVq2v ... r_embedded
Lang verhaal geworden ;) Hopelijk heb je er wat aan!

CriolloJan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 09:45

Hey,

Ivm de sporen, we zijn er nu mee bezig om hem te verfijnen.
Wil er wel nog ff bij zeggen dat hij een half jaar geleden niet eens een volledige hoefslag in galop kon doen.
(te stijf, te traag, niet wendbaar) Na een half jaar training loop hij al wel veel netter en soepeler dan toen, er is wel nog veel ruimte voor verbetering.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 09:49

Wat is de reden dat je in het eerste filmpje met borsttuig rijdt?
In het tweede filmpje loopt je paard uit elkaar. Probeer te blijven verzamelen, ook in galop.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:53

Jammer dat je geen antwoord op onze vragen geeft CriolloJan.
Ik blijf erg benieuwd hoeveel tijd er tussen het 1e en 2e filmpje zit :j

CriolloJan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:28

Tussen het eerste en tweede filmpje zitten ongeveer 3 tot 4 maanden (kan het niet preices tot op een dag zeggen).
Ivm het borsttuig, op het eerste filmpje reed ik nog met een ander zadel (van mn vorig paard), die reed ik altijd met het borsttuig omdat het zadel soms naar achter schoof. Met dit paardje was het eerder uit gewoonte dat het borsttuig nog gebruikt werd. Bij het 2de filmpje had in ondertussen een ander zadel gekocht.
Rij ook steeds met een snaffle.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:31

hmm ik kan ze niet zien.. staat bij deze video is prive?