na ik mij vorig topic heb geplaatst [WN-ITP] Eerste westernles,een super geslaagd succes , kreeg ik wat reactie dat ik mijn eerste les, op 1 hand reed en in combinatie met een shank. (even topic nalezen voor het hele verhaal).
En dat dit ongewoon of ongebruikelijk is?
Tijdens het zadelen van Tuitje zag ik het bit en wilde daar wel wat meer over weten.
Het gaat namelijk om deze:

Mijn lesgever legde uit dat dit een correctional shank is,die bij Tuitje gebruikt word bij wedstrijden om specifieke houdingen ofzo te doen (ik heb geen enkel idee wat hij hiermee bedoeld maar bon
)Maar dat het heel belangrijk is dat je een westernpaard op een gewoon trensje kan rijden vooraleer er dit bit in te hangen.
Hierna heb ik niet meer op het bit in gegaan.
Toen we naar de piste gingen heb ik een hele uitleg gekregen over hoe en wat: sturen,stoppen,achteruit,....
En dat het heel belangrijk is om te rijden op je zit en lichte druk.
Omdat Tuitje heel fijn afgericht is en bij de minste teugeldruk op de hals reageert.
Nu vraag ik mij af waarom dit zo'n probleem is dat ik de eerste les op 1 hand gereden heb en met een shank?
Ik heb volgens mij het bit helemaal niet gebruikt? of ben ik nu totaal mis

Enkel bij het achteruit gaan werd mij geleerd hoe ik met hele minieme druk op het bit Tuitje kan laten bewegen maar het dan ook heel licht moest doen en bij de minste beweging de druk moest loslaten.
Wel zag ik toen ik afstapte en een andere meisje nog even op Tuitje mocht rijden (omdat wij enkel gestapt hadden) dat zij op sommige momenten met 2 handen reed en ik het bitje inderdaad zijn werking zag doen (denk ik
) Daarna reed ze terug op 1 hand?
Ik zit zoals jullie wel zien met heel wat vragen,waarbij ik tijdens de les niet heb stilgestaan omdat ik er ook niets van ken

Misschien heb ik het totaal wel mis, maar zal zeker de volgende les mijn lesgever overrompelen met vragen

). De rest van de les mocht ik nog met 2 handen. Maar ze reageerde nog fijner op de hulpen. Was wel erg leuk,weer een stapje verder.