[WN] Eerste rijles met 1 hand + shank?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Eerste rijles met 1 hand + shank?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 11:42

Bokkers,

na ik mij vorig topic heb geplaatst [WN-ITP] Eerste westernles,een super geslaagd succes , kreeg ik wat reactie dat ik mijn eerste les, op 1 hand reed en in combinatie met een shank. (even topic nalezen voor het hele verhaal).
En dat dit ongewoon of ongebruikelijk is?

Tijdens het zadelen van Tuitje zag ik het bit en wilde daar wel wat meer over weten.
Het gaat namelijk om deze:
Afbeelding

Mijn lesgever legde uit dat dit een correctional shank is,die bij Tuitje gebruikt word bij wedstrijden om specifieke houdingen ofzo te doen (ik heb geen enkel idee wat hij hiermee bedoeld maar bon :D )
Maar dat het heel belangrijk is dat je een westernpaard op een gewoon trensje kan rijden vooraleer er dit bit in te hangen.
Hierna heb ik niet meer op het bit in gegaan.

Toen we naar de piste gingen heb ik een hele uitleg gekregen over hoe en wat: sturen,stoppen,achteruit,....
En dat het heel belangrijk is om te rijden op je zit en lichte druk.
Omdat Tuitje heel fijn afgericht is en bij de minste teugeldruk op de hals reageert.

Nu vraag ik mij af waarom dit zo'n probleem is dat ik de eerste les op 1 hand gereden heb en met een shank?
Ik heb volgens mij het bit helemaal niet gebruikt? of ben ik nu totaal mis :D
Enkel bij het achteruit gaan werd mij geleerd hoe ik met hele minieme druk op het bit Tuitje kan laten bewegen maar het dan ook heel licht moest doen en bij de minste beweging de druk moest loslaten.

Wel zag ik toen ik afstapte en een andere meisje nog even op Tuitje mocht rijden (omdat wij enkel gestapt hadden) dat zij op sommige momenten met 2 handen reed en ik het bitje inderdaad zijn werking zag doen (denk ik :D )
Daarna reed ze terug op 1 hand?

Ik zit zoals jullie wel zien met heel wat vragen,waarbij ik tijdens de les niet heb stilgestaan omdat ik er ook niets van ken :D
Misschien heb ik het totaal wel mis, maar zal zeker de volgende les mijn lesgever overrompelen met vragen :D

Princeps

Re: Eerste rijles met 1 hand + shank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:01

Het ligt denk ik heel erg aan zowel de ruiter, het paard als aan de instructeur. Zoals jij het beschrijft heb ik er niet zo'n probleem mee, maar enkele personen die ik ken begonnen ook met een shank (wel op twee handen weliswaar) maar de instructie was nou ook niet je-van-het te noemen en de shanks stonden dan ook regelmatig horizontaal, paard liep met de mond wagenwijd open.
In zo'n geval vind ik het zeer kwalijk om met een shankbit te beginnen.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:57

Vind het altijd heel jammer als een beginnende westernruiters zijn eerste lessen al op een shank rijdt. Ik vraag mij dan ook af hoe je iemand de basis van het sturen op 2 handen op een shank wilt leren gezien de hefboomwerkking. Misschien is het een gebrek aan opleiding van het lespaard dat deze alleen nog maar op een een shank gereden kan worden.
Bij mag een beginnende westernruiter alleen op een snafflebit rijden. Met een snaffle kun je ook prima op 1 hand rijden om je gevoel te ontwikkelen

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:03

Ik heb er ook geen enkele moeite mee, vindt het de verantwoordelijkheid van de instrukteur. Wel vind ik belangrijk dat je hier goede informatie over krijgt, en begeleiding, zodat je niet klakkeloos dingen aanneemt maar hier bewust van bent, van het hoe en het waarom.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:06

1 keertje kan geen kwaad.maar het is niet gebruikelijk, of gewenst.eerst de basis, 2 handen en trens. zowel voor paard, als voor ruiter.en dan nog wel een correctional ook :n
een beginner krijgt op een gewone manege ook geen stang en trens om mee te beginnen %)
waar heb je les ?

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 13:10

Ik krijg les in de Koolsdamhoeve in Ledegem (België)
Ik heb ondertussen wel al door dat de meerderheid over het bit anders denkt.
Maar kan dit zo'n kwaad als ik het bit (volgens mij) tijdens de les amper gebruikt heb?
Ook heb ik hier op bokt ff rondgeneusd,en gelezen dat als je met shank rijd,dit met 1 hand is en met snaffle met 2 handen?
Ik vraag de bovenstaande dingen zeker na de volgende les :)

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:31

Ik ben in jou ander topic al duidelijk geweest hoe ik er over denk.
Je hebt deze les alleen maar gestapt en verder niet zoveel, was meer vertrouwen krijgen. Dan kan het niet zoveel kwaad. Maar als je echt gaat lessen dan lijkt het mij beter dat je op 2 handen gaat rijden en met snaffle.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:35

crow schreef:
Ik heb er ook geen enkele moeite mee, vindt het de verantwoordelijkheid van de instrukteur. Wel vind ik belangrijk dat je hier goede informatie over krijgt, en begeleiding, zodat je niet klakkeloos dingen aanneemt maar hier bewust van bent, van het hoe en het waarom.

Hier sluit ik me geheel bij aan :j
Het is IMO ook afhankelijk van de africhtingsgraad van het paard en het niveau van de ruiter.
Zoals ik het heb begrepen is TS een nieuweling op gebied van westernrijden, maar geen beginner op gebied van paardrijden ;)

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 14:52

Inderdaad, ik ben een echte leek op gebied van western,maar ik heb in totaal zo'n 13 jaar rij-ervaring ;)
Als mijn instructeur uitlegde welk bit dit was en hoe het werkt,dat ik uiterst licht op de hulpen moest zijn,werken op zit en teugelhouding tegen de hals,.... dan ga ik zeker niet gaan lopen zeulen en trekken aan dat bit.
Maar zoals ik hierboven al gezegd heb,ga ik volgende les vragen waarom ik op dit bit met 1 hand leer rijden :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:27

het paard zn africhtingsgraad heeft er nix mee te maken. die moet je ten alle tijde weer gewoon op een snaffletje kunnen rijden.
maar 13 jaar zegt niet veel. je kan wel 20 jaar rijden, zonder ooit een les gehad hebben.dan rij je wel 20 jaar,maar kan je niets, rijtechnisch gezien.
western is echt anders als engels, zeker het teugel/bitgebruik.zoals vele foto's hier op bokt laten zien, zijn er vele-na "overstap (en nog vaker zonder les)-die gewoon de engelse houding aannemen, met westernbit.erg vervelend voor het paard.
het duurt nogal wat lesjes, eer je je paard los durft te laten.en nog meer, eer dat je goed 1handig kan rijden.
als nieuweling zou elke GOEDE instructeur, je een lesje geven op snaffle, alleen al om te kijken wat je niveau van rijden is (en niveau is wat anders als tijdsduur). niet dat ik zeg dat TS niet kan rijden, of niet heeft gelest, maar als instructeur kan je dat niet klakkeloos aannemen..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:33

@Spicegirl: Zijn dat vastgestelde regels of puur jouw eigen mening over hoe westernlessen uitgevoerd dienen te worden? :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:56

spicegirl schreef:
die gewoon de engelse houding aannemen, met westernbit.erg vervelend voor het paard.

Ik denk dat de correcte houding voor western horsmenship en dressuur behoorlijk overeenkomen. (google maar eens)
Ik zie niet waarom dat vervelende voor een paard met een westernbit zou zijn, alleen maar als je aan de teugels gaat hangen.
Dit heeft niks met houding te maken ;)
En het goed eenhandig rijden is voor vele westernruiters ook moeilijk.

Maar opzich zou ik een nieuweling eerst op snaffle laten rijden, puur om af te tasten wat de ruiter kan en vooral wat ie niet kan.
Dat ben ik dan wel weer met je eens :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:14

@ WB- ik neem maar aan dat dat een retorische vraag is (zo een waar je zelf het antwoord al weet).als jij het normaal vind, dat iemand zijn 1e les begint met 1 hand, en een correctional, dan kan ik het ook niet helpen.maar je kan niet zeggen dat dat de gebruikelijke manier is.

@rom - over de teugelhouding : ik bedoelde korte teugels,met constante druk. zo een waarbij je de scharen constant naar achter ziet.dat is niet de opzet van met shanks rijden..
ben het wel met je eens dat het ook voor veel ërvaren "ruiters moeilijk blijft. ik zie vaak foto's voorbijkomen, waar gewoon 2 handig gereden word.en dan bedoel ik niet een fotootje,net wanneer er gecorrigeerd word,maar stelselmatig rijden met 2 handen.
en hoe vaker je met 2 handen rijd, hoe moeilijker word het -al is het maar uit gewoonte-om over te gaan naar echt met 1 hand rijden.
ik heb er altijd echt een punt van gemaakt,na in het verleden ook die kant op te gaan.je zoekt zelf de makkelijkste weg,waardoor het alleen maar langer duurt.
moet zeggen, dat ik 1 handig fijner vind, als 2 handen..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:43

spicegirl schreef:
ik bedoelde korte teugels,met constante druk. zo een waarbij je de scharen constant naar achter ziet.dat is niet de opzet van met shanks rijden..

Dat vermoedde ik al ;)

De discussie dressuur = korte teugels = constante druk laat ik maar ;)

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:43

De achtergrond van het lespaard is in dit topic (naar mijn weten) niet genoemd, dus dan vind ik ook dat je niet goed kan oordelen waar je een paard op moet rijden.
Er zijn genoeg senior paarden die lui worden op een snaffle zodra ze een shank in hebben gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:45

En toch moet je ook een senior paard ten allen tijde weer op een snaffle kunnen rijden, en met een beginnend westernruiter is dat ook de optoming waar ik voor zou kiezen.

Een manegeruiter zet je toch ook niet zomaar met stang en trens op een lespaard?

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 09:07

Zoals hierboven al gezegd,ik vraag het volgende les (maandag dus) na waarom ik met shank op 1 hand leer rijden ;) om verdere discussie' te vermijden

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:29

Wat mijn eerste westernles ook hoor.. Word ook altijd 1 handig en met shank gereden.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:12

Ongeveer een jaar geleden ben ik over gestapt naar de western, en ben gewoon op snaffle en 2 handen begonnen. Nu na een jaar (helaas maar 1x in de week les) mocht ik gisteren voor het eerst met shank. Voor dit paardje maakt het niet uit wat voor bit erin hangt snaffle of shank, doet het op snaffle ook heel goed!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:17

@mariska- zo hoort het ook :j , en hoe vond je het, met 1 hand ?

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:41

Wel erg wennen hoor! Maar ik heb maar een klein stukje op 1 hand gedaan en alleen nog maar stap en draf galop mocht wel maar ik vond het zelf nog even prettiger in de galop met 2 handen :o ). De rest van de les mocht ik nog met 2 handen. Maar ze reageerde nog fijner op de hulpen. Was wel erg leuk,weer een stapje verder. :j