Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
rox_en_wilvy schreef:Idd, je paardje geeft zelf ook wel aan of ie het aankan, als je maar goed luistert! Je kunt wel alvast oefenen met situaties die je tegen gaat komen zoals, hartslag meten, slijmvliezen check enz. Leren drinken onderweg uit vreemde emmers, jong geleerd is oud gedaan! En het belangrijkste is dat jullie er alletwee plezier in hebben
bella24 schreef:Ja, ik vind 3,5 nog te jong voor structureel werk. Ook wat je nu doet vind ik te veel. Dat deed ik met 4,5 jaar en toen ben ik wel ook rustige bosritten gaan introduceren van circa 2 uur. Ik zou hem nu dus regelmatig een paar weken in de wei zetten (of nog in de opfok deze winter) en in het voorjaar pas vaker aan het werk gaan.
kleinvosje schreef:Ik ben het met Bella eens, hij is 3,5, dan is 3 keer in de week 45 minuten dressuurtraining best veel, intensief. Met zo'n jong dier zou ik per keer niet langer dan 25-30 minuten rijden, waarvan het grootste gedeelte in- en uitstappen is.
). We zijn begonnen hem mee te nemen als handpaard, eerst zonder en daarna met een ruiter erop. Maar vooral veel kilometers maken op harde, in het begin vlakke ondergrond, om hem sterker en handiger te maken. Nina_rex schreef:Mijn jonge draver is vanaf ongeveer 4 jaar heel langzaam ingereden, en heeft het eerste jaar geen bak van dichtbij gezien (figuurlijk dan, want onze bak is ook hun paddock en doorgang naar de wei). We zijn begonnen hem mee te nemen als handpaard, eerst zonder en daarna met een ruiter erop. Maar vooral veel kilometers maken op harde, in het begin vlakke ondergrond, om hem sterker en handiger te maken.
Bakwerk is erg zwaar voor de pezen, dus daar ben ik zelf heel erg voorzichtig mee bij jonge paarden. Ik deed 20 minuutjes grondwerk max. 3 keer per week, maar met rijden in de bak heb ik gewacht tot hij 5 of 6 was.