Trainen met hartslagmeter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Trainen met hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 21:56

Eindelijk heb ik hem, mijn hartslagmeter! Maar... hoe train je daar nou mee?

Ik heb er meermalen mee gereden ook de hartslagwaardes bekeken (Buiten, in de bak, met springen, met crossen, met dressuren, op stal, op het erf, erbuiten), maar ik weet niet goed hoe ik het beste kan trainen ermee. Moet ik fulltime de hartslagwaardes in mijn hoofd prenten? Of moet ik mijn gevoel volgen met betrekking tot hoe mijn paard aan voelt?
Trainen jullie gericht in bepaalde zones of rijd je "gewoon een rondje" en kijk je daarbij af en toe op je horloge?
Kijk je alleen naar het herstel? Of gedurende de gehele rit?

Al met al... alle tips over het (gericht) trainen met hartslagmeter zijn welkom.

Ibbel

Re: Trainen met hartslagmeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 06:56

Je kunt pas gericht trainen als je weet wat de maximale hartslag van je paard is.
Om aeroob te trainen ga je tussen de 60% en 75% daarvan zitten.

Stel, de HFmax van je paard is 200, dan train je op een HF van 120-150. Daaronder heeft weinig zin (bouw je geen conditie op), daarboven krijg je sneller verzuring (anaerobe verbranding). Voor endurance wil je je paard trainen zo efficient mogelijk aeroob te verbranden (als je een renbaansprinter traint, ga je juist op anaeroob trainen).

Later kun je juist wel af en toe ook de anaerobe zone opzoeken, daarmee kun je het verzuringspunt iets opschuiven.

En verder is je HF-meter ook handig om te zien hoe snel je paard herstelt. Als je een uur op HF 130 hebt getraind en hij zakt binnen 5 minuten onder de 60, dan hoef je je geen zorgen te maken, bv.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:00

interessant! :)
@ibbel; die HFmax, hoe vind je die. Is dat de hartslag na een flink lange galop, of ga je daarvoor expres een race-stukje op.. Hoe moet ik dat zien? :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:03

HF-max bepalen doe je het makkelijkst door in een flinke galop een stevige helling op te gaan. Dat werkt fijner, sneller en is meestal iets gecontroleerder dan gewoon voluit op het strand of zo. Als de HF een paar minuten niet meer oploopt kun je er van uitgaan dat dat de HF max is.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:51

@ Ibbel, is dat niet wat onprecies?
Een lactaat meting kan dat toch ook bepalen (door de veearts) ???
(geen idee hoveel dat kost alleen..)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 15:01

Ibbel schreef:
Om aeroob te trainen ga je tussen de 60% en 75% daarvan zitten.

Hoe vaak doe je zo'n training? 1x per week? 1x per maand? 5 keer per week?
En hoelang? Een uur? Drie uur?