[WN] Beleren van paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linu77

Beleren van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 16:33

Hallo allemaal,

Mijn eerste bericht op bokt.nl :D . Vond altijd veel antwoorden in de al bestaande topics, maar nu heb ik een wat specifiekere vraag.

De reden van mijn bericht is dat ik sinds kort de eigenaar ben van een leuke Appaloosa/Quarter (Quarter in paspoort, Appaloosa kleur). Ze is 6 jaar en ik ben samen met de instructrice van de stal waar ze staat haar aan het beleren (basis/engels). Mijn plannen zijn om haar vervolgens western te gaan rijden. Ik heb daar zelf geen ervaring in, maar ik het engels rijden (lees in de krul rijden) bekoord mij niet meer.

Ik heb met een westerninstructrice gesproken die aangaf dat het niet uit maakt dat de basis engels is. En dat gaat goed en ik ben haar zelf onder begeleiding aan het doorrijden (engels). Mijn vraag is of het nu tijd wordt om met haar western lessen te nemen of nog een tijdje zo doorgaan tot we samen een goede (engelse)basis hebben. Ik rij haar wel heel laag d.m.v. lange teugels wat met het halt houden nog af en toe moeilijk is :) . En moet ik haar misschien nog verder laten beleren in het western?

Verder heeft zij nog geen tuig en ben ik bezig dit aan te schaffen. Maar wat moet ik aanschaffen? Ik dub nog om een tweedehands engelszadeltje te kopen om daar eerst even verder op door te rijden of moet ik meteen een westernzadel aanschaffen? Omdat ik nog niet weet welke genre western rijden ik wil gaan doen vind ik dat wel moeilijk. Überhaupt een leuk/goed westernzadel vinden die geen godsvermogen kost is een uitdaging.

Ik ben erg benieuwd wat ervaren westernruiters me kunnen adviseren.

Gr. Liza

Popstra

Re: Beleren van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:57

ik vind dat altijd een beetje gel*l dat de basis engels en western hetzelfde is (hoe leer je dan neck reining? give to one reins, two reins, the bridle, legs enz) maar dat terzijde! Ik zou maar snel met de richting die je in de western op wil beginnen dan!

Als je dan toch een tuig moet aanschaffen dan zou ik gelijk aan western tack beginnen. Zo jong is je paardje nu ook weer niet dus een passend zadel vinden moet geen probleem zijn nu.
je kan ook gebruikte tack kopen maar wel goed laten passen.
Maar voor zulke info kun je natuurlijk ook bij je westerninstructrice terecht lijkt mij!?

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:01

ik zou gewoon goed afronden waar je mee bezig bent en dan over gaan tot western
maar ik heb eigelijk helemaal geen verstand van western verder.. :+

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:08

ik zou je paard toch naar een western trainer brengen.
de basis heeft veel gelijk maar er zijn ook verschillen.
het is makkelijker om iets nieuws te leren dan een oude gewoonte af te leren.
voor jou uitrusting vraag ik zou western tack aan schaffen aangezien je toch western wil rijden, kunnen jullie beide er meteen aan wennen.

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:12

Ik ga met rapido mee :j
Als je western wilt, dan stoppen met basis engels en direct overstappen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:35

Waarom zet je de basis er niet op ism een westerninstructrise/teur? Ik zie het voordeel van een engelse basis niet zo namelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:44

Als je nog niet weet welke westerndiscipline je wil gaan doen zou ik eerst eens gaan kijken waar je voor de verschillende disciplines een paar lesjes op een ervaren paard kan volgen.

Paard van 6 is aardig uitgegroeid en als je dan toch een redelijk bedrag moet uitgeven kan je beter voor een zadel kiezen in de discipline die je wil ipv nog eerst de zoektocht naar een engels zadel volgen. Inruilen is vaak lastig en de waardevermindering is ook niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:25

Heel laag rijden is helemaal niet goed voor een groen paard.. Klappen ze alleen maar van op de voorhand, en die achterhand doet niks meer. Ook de lange teugels is niet iets om mee te beginnen (in het engels net zo goed niet....)
Zou hem western laten beleren verder en zelf goed veel gaan lessen op een ervaren westernpaard...

Linu77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 23:22

VivaLaVida schreef:
Heel laag rijden is helemaal niet goed voor een groen paard.. Klappen ze alleen maar van op de voorhand, en die achterhand doet niks meer. Ook de lange teugels is niet iets om mee te beginnen (in het engels net zo goed niet....)
Zou hem western laten beleren verder en zelf goed veel gaan lessen op een ervaren westernpaard...

Laag rijden c.q. over de rug rijden. Ik geef haar de ruimte voor ontspanning, maar heb contact met haar mond. We zijn nu een poosje bezig en het gaat super. Omdat ze inderdaad niet zo heel jong meer is heeft ze veel balans en leerd snel. Ik moet toch maar eens gaan kijken naar een goede westerninstructeur. Silvia Schoenmaker is volgens mij een goede hier in het noorden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:27

de meeste antwoorden zijn al gegeven :j
maar ander vraagje ; wat is haar afstamming ? en wat is precies haar kleur ?

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 06:54

Zo te horen heeft je paard al een basis als je aangeeft dat zij al goed in balans is. Is trouwens ook maar de vraag wat je onder basis verstaat. Zowel een engels als western paard moet wijken voor druk van been en geven op teugeldruk. Als ik TS zo lees zou ik nu overstappen op western want ik vindt dit geen basis meer. Je wil nu specifiek verder werken met je paard en zou zo snel mogelijk overstappen naar western.

Linu77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 08:20

spicegirl schreef:

Helaas heb ik geen stamboek met haar afkomst. Paps en mams zijn onbekend en ik denk ook dat haar moeder een Appaloosa is en haar vader een Quarter. Enige wat in haar paspoort staat vermeld is dat ze en Quarter is met kleur Appaloosa. Maar ze is een roodschimmel (roan) en die kleurstelling heb je niet bij Quarters ;) .

Weet iemand nog meer westerninstructeurs in het noorden van het land? Ik zoek er een die ook het Natural Horsemanship in zekere maten aanhangt.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:49

Linu77 schreef:
spicegirl schreef:

Helaas heb ik geen stamboek met haar afkomst. Paps en mams zijn onbekend en ik denk ook dat haar moeder een Appaloosa is en haar vader een Quarter. Enige wat in haar paspoort staat vermeld is dat ze en Quarter is met kleur Appaloosa. Maar ze is een roodschimmel (roan) en die kleurstelling heb je niet bij Quarters ;) ..

Echt wel....en een mooie ook....

Linu77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:07

Helaas heb ik geen stamboek met haar afkomst. Paps en mams zijn onbekend en ik denk ook dat haar moeder een Appaloosa is en haar vader een Quarter. Enige wat in haar paspoort staat vermeld is dat ze en Quarter is met kleur Appaloosa. Maar ze is een roodschimmel (roan) en die kleurstelling heb je niet bij Quarters ;) ..[/quote]

Echt wel....en een mooie ook....[/quote]

Je hebt inderdaad een mooi paard :j . Ik kreeg te horen dat haar kleurstelling te veel Appaloosa is en dat ze daarom niet helemaal Quarter kan zijn. Maar het maakt mij niet uit. Ik vind haar prachtig <3 en dat is het belangrijkste.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:36

roan is idd een quarter kleur,maar komt ook voor bij de appaloosa's.
een appaloosa kan je herkennen aan de witte oogrok, gespikkelde mond/geslachtsdelen, gestreepte hoeven, en meestal een rattenstaart.
maar zonder papier zal er wel geen quarter in zitten.
heb je een fotootje ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:24

VivaLaVida schreef:

Dan denken veel bewezen trainers daar zeker heel anders over!?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:12

nee hoor, je begint niet (te ) laag, en niet met een los teugeltje.tenzij je je paard in een korte tijd wedstrijdklaar wil hebben..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:52

ik zou eerst eens beginnen met zelf een aantal western lessen te volgen bij een goede instructeur
aan je reacties te lezen heb je zelf nog niet zoveel kijk op wat het precies inhoud(verhaal los teugeltje is een bekende beginnersfout)

daarna kun je dan beginnen met op je eigen paardje western lessen te gaan volgen bij die intructeur

tuig maakt in basis niet zoveel uit, trensje is een trensje en waar jij op zit zal het paard worst zijn

kwa paardje heb je eigenlijk gewoon een leuke roan pony/paard
roan zegt niks kwa ras en zonder papieren met iets van omschrijving kan het van alles zijn
tenzij er gestreepte hoeven, mensenoog en vlekjes bij mond of geslachtsdelen zitten, dan kun je denken aan een appaloosa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:39

@rapido: laat ik het zo zeggen: zou het zelf nooit doen. Omdat je al gauw krijgt dat je paard op de voorhand valt. Ik vind de basis echt het voorwaarts zijn... En ik ga dan later naar laag/verzameling.
Denk dat veel mensen niet de kunde hebben om een paard laag te rijden en niét op de voorhand te laten vallen, als het paard nog niet lang onder t zadel is..

Linu77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:20

Hallo allemaal bedankt voor jullie antwoorden en tips. Ik wil deze topic sluiten en een nieuwe plaatsen voor het vinden van een goede westerninstructeur/trice.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:42

daar is al een sticky voor, lees eerst die even dan ! ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:06

he jammer, we krijgen dus geen fotootje van de roan... ik was wel benieuwd.