[SGW] manege dressuur, springen, eventing, racepaarden opstarten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eefke1388

manege dressuur, springen, eventing, racepaarden opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:22

Is een manege dressuur, springen, eventing, racepaarden opstarten in nederland interessand?
Had graag eens wat meningen gehoort hierover.
ik zou een manege willen starten met pensionstallen.
Wat me ook intereseerd is wat een manege interresant maakt voor jullie om je paard er uiteindelijk te stallen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:24

Het licht helemaal aan de locatie waar wil je het opstarten?
Wat bied je allemaal aan?

Ik denk persoonlijk dat het voor mijn gevoel ''te veel'' disciplines betreft
Of je moet al meerdere mensen in dienst gaan nemen

Heb je al een ondernemings plan (bij de bank) liggen?
Want in deze tijden ja vul het zelf maar in je moet al een eigen begin kapitaal hebben
En kunnen aantonen hoeveel jij (elke maand) kunt aflossen in hoeveel jaar....

Zie dat je pas 23 bent

Eefke1388

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:34

Gentlegiant schreef:
Het licht helemaal aan de locatie waar wil je het opstarten?
Wat bied je allemaal aan?

Ik denk persoonlijk dat het voor mijn gevoel ''te veel'' disciplines betreft

wel ben te werk gestelt op een manege met zo'n 200 boxen. en daar combineren ze eventing, jumping, dressuur, stijlrijden, horsebal, racepaarden, en minderinvalieden dus dit valt zeker te doen.

met 1 grote buitenpiste waar je 3 dressuurringen kan plaatsen en 2 binnenpisten heb je al wat, ook zou er een galoppiste (kan gebruikt worden voor conditie training en ravepaarden) komen en een cross parcour dat af en toe eens wordt veranderdt.

Er zouden op regelmatige tijdstippen stages georganiseerd worden in de disciplinies met interessante lesgevers en topruiters. door de week zijn sportklassen altijd welkom, eventueel als daar aanbod voor is invalieden en naar de avond toe zouden er dagelijks lessen zijn op alle niveaus.

Ik ben aan het uitzoeken in welke mate alles mogelijk is, heb dus nog geen locatie of zo

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:35

GG, te veel disciplines is het eigenlijk niet. Als je echt een goede eventinglocatie wilt hebben, heb je natuurlijk minimaal een 20x60m dressuurbaan, voldoende hindernismateriaal + ruimte om het op te zetten en een terrein met crosshindernissen nodig. Voor de conditie is een (ren)baan ook helemaal niet verkeerd.
En bij eventing moet je natuurlijk getraind zijn in alle 3 de onderdelen. Denk alleen dat het renpaardengedeelte wel iets te veel wordt, maar ik heb niet genoeg verstand van die tak van de sport om daar goed over te kunnen oordelen.

Verder klopt wat GG zegt wel. Een bedrijf opstarten is, zeker in deze tijd, zeer lastig.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:43

Maar zoveel disciplines in een keer op starten is denk ik teveel op de vork nemen?

Zelf combineer ik het trainen\africhten van jonge paarden met dressuur lessen zeker voor in het begin is dit nog ''genoeg''
Uitbreiden kan altijd nog
Wil ej dit bedrijf alleen op starten of met een andere ''bedrijfspartner''

Verder heb ik natuurlijk totaal geen verstand van eventing snap ook wel dat er een basis dressuur en springen moet zijn
Maar ik doelde meer op het vele wat je wilt of dat niet teveel hooi op de vork nemen is vooral in deze tijden

Eefke1388

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:57

Gentlegiant schreef:
Maar zoveel disciplines in een keer op starten is denk ik teveel op de vork nemen?

Zelf combineer ik het trainen\africhten van jonge paarden met dressuur lessen zeker voor in het begin is dit nog ''genoeg''
Uitbreiden kan altijd nog
Wil ej dit bedrijf alleen op starten of met een andere ''bedrijfspartner''

Verder heb ik natuurlijk totaal geen verstand van eventing snap ook wel dat er een basis dressuur en springen moet zijn
Maar ik doelde meer op het vele wat je wilt of dat niet teveel hooi op de vork nemen is vooral in deze tijden

zowiezo wil ik met personeel werken, lesgevers, verantwoordelijke voor de paarden, en een secreteriaat, tis de bedoeling dat de hele dag door les gegeven word en er uiteindelijk toch nog plaats is voor pensionruiters. in deze tijd is het volgens mij belangrijk van met een goedondernemingsplan naar voren te komen. en ook hoe meer leden je kan aantrekken hoe minder de kosten worden Organisatie is ook belangrijk.

Eefke1388

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:00

mistid schreef:
GG, te veel disciplines is het eigenlijk niet. Als je echt een goede eventinglocatie wilt hebben, heb je natuurlijk minimaal een 20x60m dressuurbaan, voldoende hindernismateriaal + ruimte om het op te zetten en een terrein met crosshindernissen nodig. Voor de conditie is een (ren)baan ook helemaal niet verkeerd.
En bij eventing moet je natuurlijk getraind zijn in alle 3 de onderdelen. Denk alleen dat het renpaardengedeelte wel iets te veel wordt, maar ik heb niet genoeg verstand van die tak van de sport om daar goed over te kunnen oordelen.

Verder klopt wat GG zegt wel. Een bedrijf opstarten is, zeker in deze tijd, zeer lastig.

met racepaarden bedoel ik eigenlijk dat de 'renbaan ' ook toehankelij kzou zijn voor deze sport maar er zullen gene jockeyopleiding zijn, dit zou enkele toehangelijk zijn voor pensionklanten of leden die komen trainen. dus dit valt dan best wel mee

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:02

Een goed ondernemings plan zeker zeg maar gerust een perfect plan! want je komt er in deze tijden niet meer zo maar mee door bij een bank

Verder hoop ik dat je nooit schulden gehad hebt denk aan studieschuld dat maakt het bijna onmogelijk denk ik?

Wat wil jij zelf in het bedrijf gaan doen?
Heb namelijk al wat mensen ten onder zien gaan die er erg makkelijk voer denken kwamen wel netjes met hun ondernemings plan maar 1 of 2 jaar later was het bedrijf failliet veel mensen denken
Niet dat ik wil zeggen dat het misschien bij jou ook gebeurt maar je bent ook nog jong

In wat voor termijn wil je dit gaan opstarten?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:03

Eefke1388 schreef:
mistid schreef:

met racepaarden bedoel ik eigenlijk dat de 'renbaan ' ook toehankelij kzou zijn voor deze sport maar er zullen gene jockeyopleiding zijn, dit zou enkele toehangelijk zijn voor pensionklanten of leden die komen trainen. dus dit valt dan best wel mee

Dus mensen van buitenaf?
Als je geen lessen daar in gaat geven is het natuurlijk al anders
Ik zou het dan allround maken
Een renbaan met daar in een springtuin/bak zo heb je 2 vliegen in een klap

Eefke1388

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:33

Gentlegiant schreef:
Een goed ondernemings plan zeker zeg maar gerust een perfect plan! want je komt er in deze tijden niet meer zo maar mee door bij een bank

Verder hoop ik dat je nooit schulden gehad hebt denk aan studieschuld dat maakt het bijna onmogelijk denk ik?

Wat wil jij zelf in het bedrijf gaan doen?
Heb namelijk al wat mensen ten onder zien gaan die er erg makkelijk voer denken kwamen wel netjes met hun ondernemings plan maar 1 of 2 jaar later was het bedrijf failliet veel mensen denken
Niet dat ik wil zeggen dat het misschien bij jou ook gebeurt maar je bent ook nog jong

In wat voor termijn wil je dit gaan opstarten?

nee nog geen schulden gehad, termijn is binnen 5 jaar, maar ben nu al volopbezig met me te informeren en zo want ben me er zeker bewust van dat dit niet simpel word, ga ook nog avondlessen volgen in verschillende zaken die er mee te maken hebben,. Ik heb al diplomas genoeg om een manege op te starten, maar zou ook nog een opleiding hoefsmids volgen.
Ik heb wel het geluk dat ik via m'n werk er eigenlijk al temidden in zit. Ken ook al wat mensen die me raad kunnen geven maar je ben natuurlijk nooit genoeg geinformeerd.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:58

Hm... het lijkt mij erg moeilijk (en daarom misschien ook wel onverstandig) om in deze tijd zo'n grootschalig bedrijf op te richten. Als je het hebt over een renbaan, een crosstuin, springweide en dressuurmogelijkheden waarbij je dan ook nog een manegebedrijf wil runnen, dan heb je sowieso een heeel groot stuk land nodig en een perfecte locatie. Dat deze locatie ook nog gewild gaat zijn bij de mogelijke klanten is dan nog maar de vraag. Het gebouw moet gebouwd mogen worden, of al aanwezig zijn. Je hebt instructie nodig voor je lessen, je hebt stalhulp nodig, je hebt toezicht nodig op je weides, op het crossterein en op de renbaan. Dat gaat je nooit alleen lukken natuurlijk en er is geld nodig om hen in te huren.
Kijk eens om je heen op andere manegebedrijven (dus niet alleen waar je nu stage loopt) op pensionstallen, kleine stallen, grote stallen en kijk hoe het er bij hen aan toe gaat. Leg hun uit wat je van plan bent en misschien geven ze je wel tips. Bel met de FNRS, en kijk wat de mogelijkheden zijn.
Ik zou vooral ook op bedrijven gaan kijken die op veel verschillende locaties liggen, dus niet enkel focussen op tereinen en bedrijven bij jou in de buurt.

Wat voor opleidingen heb je trouwens gedaan? en wat is je werkervaring?

lindake

Re: manege dressuur, springen, eventing, racepaarden opstarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:27