Jong en ongetraind paard fit maken voor endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Jong en ongetraind paard fit maken voor endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 17:46

Door een scheiding dit jaar, veel pech op mijn stal (begin helemaal opnieuw met mijn stal, stalgemeenschap heeft misbruik gemaakt van mijn situatie, veel bedrogen, gelogen, stuur ik allemaal weg) en veel pech met mijn paarden, heb ik dit jaar geen endurance kunnen rijden. Ik heb 2 jaar lang met mijn oude paard en een jong paard endurance klasse I gereden. Ik hoef niet te winnen, maar wil wel het paard fit over de finish brengen.

Doordat ik mijn leven nieuw wil indelen en het druk heb, maak ik mijn gedachten hoe ik volgend jaar 2 paarden fit kan houden voor een endurance klasse I wedstrijd (met voor een paard een bijrijder die ik nog wil zoeken). Het gaat om paard A (jong paard, nu 4,5 jaar, na 1 jaar grondwerk, nu ingereden, loopt 4x per week, 2x half uur les, 1 uur buitenrit, 1x half uur longeren, verder grondwerk indien ik dat nodig vind of er zin in heb) en paard B (dit jaar bijna constant kreupel geweest door trap paard, onder achterstang trailer eruit te lopen, val met bijrijder, 6,5 jaar, heeft daarvoor 1 jaar endurance klasse I gelopen).

Paard A train ik t/m Januari verder zo. Paard B heeft t/m December rust (staan beiden 24 uur buiten), vanaf Januari ga ik weer beginnen met longeren/rijden. Vanaf Februari wil ik me aan volgende trainingsschema houden

Paard A: 2 x per week een uur laat lessen met mij , 1x per week 2 uur buitenrit (opbouwen met stap), 1x per week longeren, 1x per week grondwerk
Paard B: 1x per week uur les, 1x per week longeren en 1x per week 2 uur buitenrit (zoek voor hem een bijrijder, buitenrit opbouw zoals paard A).

Wat denken jullie van dit schema. Wat zouden jullie aanbevelen? Wanneer zou ik dan in 2012 mijn eerste wedstrijd kunnen starten?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:27

Voor jonge, onervaren paarden is het belangrijkste dat ze leren om lang onderweg te zijn. Dat betekend niet dat je uren moet draven, maar lekker er op uit trekken en bijvoorbeeld stapritten van 3, 4uur maken (uiteraard opgebouwd). Dat is een proces dat vooral in hun koppie tijd nodig heeft. Uithoudingsvermogen trainen.
Persoonlijk denk ik dat elk regelmatig en met beleid getraind paard een klasse I kan lopen, maar wil je fluitend de finish halen met een megafit paard zul je er zeker langer op uit moeten gaan dan 1x per week 2 uurtjes. Een wedstrijd van 35km doe je namelijk niet in 2 uur, en je wilt niet dat je klasse I wedstrijd heftiger is dan je training, dat komt pas in de hogere klassen.

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:43

Je kunt pas je eerste wedstrijd starten wanneer je paard er klaar voor is. Je kunt het paard optrainen en zelf klokken, hartslag meten etc. Begin met een aantal kilometers en bouw dit op. Als je paard hier langer de tijd voor nodig heeft, dan zou ik hem dat ook gunnen..